Gå til innhold

Helbredet - alltid "noen andre"


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

1. Jeg mener han ble reddet av Gud/Allah.

2. Vet ikke.

3. Vi snakker om den samme Gud.

1. Hvorfor mener du dette? Mener du det ellers er umulig å overleve etter å ha vært under vann i lengre perioder? I så fall er hele legevitenskapen imot deg.

2. Ser ikke du problemet jeg snakker om når jeg tenker på disse miraklene som alltid må sette folk i fare, for å så bli reddet? Er det ikke bedre at denne guden heller hindrer at uhellet skjer til å begynne med? Eller forårsaker Gud disse uhellene for å få folk til å tro på seg, altså han utnytter disse ulykkespersonene for å fremme sitt eget image?

3. Hvorfor er Gud interressert i å redde mennesker som uansett blir fordømt til helvete senere i livet? Jeg snakker om at hvis Islam har rett, kommer kristne til helvete, og omvendt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg har rett og slett ikke svar på alt du spør om, for jeg er bare et menneske.

Blir som om jeg skal spørre deg om naturvitenskapelig ting.

Vet du hvor stort universet er? Hvor fort ekspanderer det? Når sprekker det?

Hvorfor endres aldri naturlovene?

 

Vi kan diskutere dette fra ende til annen, derfor velger jeg å si [109]:

 

1. Dere som avviser tro!

2. Jeg tilber ikke det som dere tilber.

3. Heller ikke vil dere tilbe det jeg tilber.

4. Og jeg vil ikke tilbe det dere har brukt å tilbe.

5. Heller ikke vil dere tilbe det jeg tilber.

6. Til dere være deres vei, og for meg min.

 

Dermed basta.

Lenke til kommentar

Jeg har rett og slett ikke svar på alt du spør om, for jeg er bare et menneske.

Blir som om jeg skal spørre deg om naturvitenskapelig ting.

Vet du hvor stort universet er? Hvor fort ekspanderer det? Når sprekker det?

Hvorfor endres aldri naturlovene?

Ser ikke sammenligningen da jeg uten problemer kan svare at jeg vet ikke, eller at vitenskapen ikke har funnet ut av det enda. Mens du synes dette er godt nok i noen tilfeller når du står ovenfor dilemmaer med din egen gud, mens i andre tilfeller vil du grunnløst og basant påstå at en gitt hendelse var et mirakel, til tross for at det er fullt mulig at det samme skjer uten mirakler (og har skjedd.).

 

Bare for å klargjøre, jeg synes det er helt greit at folk ikke kan svare på spørsmål. Ingen vet alt, men jeg reagerer på at i noen tilfeller er dette helt greit, mens i andre tilfeller nekter de samme individene å godta "jeg vet ikke" som svar, og mener at dette da må bety at Gud, eller mirakler er involvert, evt. bevis for dette. I så fall, hvorfor er ikke motsatte eksempler bevis mot en gud eller mirakler?

 

1. Dere som avviser tro!

Hva avviser vi? Vi sier bare at du har ikke noe grunnlag for å påstå at det var et mirakel. Du kan tro på det, helt fint for meg, men det gjør det ikke mer sant.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Du har altså bestemt deg for at Gud grep inn og beskyttet hjernecellene til kameraten din, og dette fortsetter du å tro på til tross for at flere på dette forumet kan vise til relevante artikler som kan forklare dette uten en overnaturlig forklaring.

 

Jeg liker å forholde meg til sannheten, og vet du hva, jeg tror faktisk Allah respekterer vitenskapens lys fremfor ignoransens mørke også.

 

Som troende, tror du ikke at det er Guds vilje at mennesker skal kunne mest mulig om skaperverket slik at vi kan ta best mulig vare på det?

 

Ser du virkelig ikke hvor grunnleggende blasfemisk det er å ignorere naturvitenskapen?

Lenke til kommentar

Å tro at Gud har grepet inn er ikke det samme som å ignorere naturvitenskapen. Jeg antar at RePaC har flere grunner til å tro enn denne ene hendelsen. Og når man først tror på Gud, er det vel ikke så rart om man tror han kan ha grepet inn i verden?

 

Når det gjelder poenget at "hvorfor hindret ikke Gud bare ulykken til å begynne med" kan man jo trekke uendelig langt. Hvorfor finnes det noe som helst kjipt i verden liksom? Og: hvis Gud hadde hindret ulykken til å begynne med, ville du i hvert fall ikke sett noe til ham ;)

Lenke til kommentar

Når det gjelder poenget at "hvorfor hindret ikke Gud bare ulykken til å begynne med" kan man jo trekke uendelig langt. Hvorfor finnes det noe som helst kjipt i verden liksom? Og: hvis Gud hadde hindret ulykken til å begynne med, ville du i hvert fall ikke sett noe til ham ;)

Nettop. Og hvorfor finnes det egentlig noe som helst kjipt i verden? Gud er allgod og allmektig, og det finnes ingenting som kan forsvare det onde, heller ikke Djevelen. Gud trenger ikke engang knipse med fingrene for å fjerne han.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Nettop. Og hvorfor finnes det egentlig noe som helst kjipt i verden? Gud er allgod og allmektig, og det finnes ingenting som kan forsvare det onde, heller ikke Djevelen. Gud trenger ikke engang knipse med fingrene for å fjerne han.

Det er forsåvidt et godt poeng, men i kristen (og muslimsk?) tro er det ikke så enkelt som at Gud-er-allmektig-og-ferdig-med-det (det skal sies at noen faktisk mener at også ondskapen kommer fra Gud, men de er få). F.eks kan man ikke ha en fri vilje hvis man ikke er fri til å velge det onde såvel som det gode. Men for min egen del er dette ett av spørsmålene som drev meg fra kristen tro til agnostisisme.
Lenke til kommentar

Litt off topic, men i jødedommen -- altså religionen som er GRUNNLAGET for kristendommen og islam -- så er Satan en engel som har fått makt fra gud til å anklage mennesker for deres synder.

Han kan ikke gjøre NOE uten guds tillatelse, i jødedommen: I jødedommen står gud bak ALT det gode og det onde, og Satan er ikke en ond skikkelse, bare en utstrekning av guds makt -- i dette tilfellet "aktoratet".

Han var altså en del av guds rettsapparat.

 

Han er anklageren.

Ingen liker en tyster, så det er gjerne derfor han gikk fra å være en engel-aktor -- guds påtalemyndighet -- til å bli djevelen, han som får skylden for alt det onde.

Den bibelske djevelen og helvete er TYDELIG basert på Hades, og ikke på jødedom.

 

Og angående overlevelse i vann, så kan man (da spesielt BARN og UNGE) overleve opp til 30 minutter under (kaldt) vann uten å ta (hjerne-)skade av det.

Mekanikken bak dette er BIOLOGISK, og godt dokumentert.

Endret av Red Frostraven
Lenke til kommentar

Jeg har rett og slett ikke svar på alt du spør om, for jeg er bare et menneske.

Blir som om jeg skal spørre deg om naturvitenskapelig ting.

Vet du hvor stort universet er? Hvor fort ekspanderer det? Når sprekker det?

Hvorfor endres aldri naturlovene?

 

Vitenskapen kan gi svaret på alle de spørsmålene. Et søk på google gjør også det samme.

Endret av Dr. Professor
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

http://www.vl.no/kristenliv/article62736.zrm

 

 

LOVIN it :D

 

"Jegindø er derfor svært kritisk til å bruke bønn som dedikert behandlingsform:

 

– Mange syke mennesker er blitt forledet til å lete etter håp der håpet ikke finnes."

 

Ella Paldam ved avdeling for religionsvitenskap ved det Teologiske fakultet på universitetet i Århus har samlet 800 historier om helbredelser i karismatiske menigheter i Danmark. Hennes forskning viser at bønn og håndspåleggelse i mange situasjoner har en lindrende og helbredende effekt.

Religionsvitenskap... Hva skal jeg si om det?

Lenke til kommentar

Jeg har opplevd helbredelse 2 ganger. Samme kirke, samme kveld.

 

En jente som ikke klarte å bevege på ringefingeren og lillefingeren pga. en tidligere skade. Hun gikk til forbønn, og etter det var fingrene hennes helt funksjonable. Tilfeldigheter? I think not.

Det andre tilfellet var en gutt som hadde røket et leddbånd (eller noe slikt, husker ikke riktig), og hinket rundt på krykker. Han gikk også til forbønn, og ble helbredet. Trengte ikke krykker mer.

 

Fortsatt tilfeldigheter? Neppe. Gud var tilstede.

Lenke til kommentar

Jeg har opplevd helbredelse 2 ganger. Samme kirke, samme kveld.

 

En jente som ikke klarte å bevege på ringefingeren og lillefingeren pga. en tidligere skade. Hun gikk til forbønn, og etter det var fingrene hennes helt funksjonable. Tilfeldigheter? I think not.

Det andre tilfellet var en gutt som hadde røket et leddbånd (eller noe slikt, husker ikke riktig), og hinket rundt på krykker. Han gikk også til forbønn, og ble helbredet. Trengte ikke krykker mer.

 

Fortsatt tilfeldigheter? Neppe. Gud var tilstede.

Det eneste du her forteller er hvor utrolig lett du er å lure...

 

Jeg har også overvært en sånn "helbredelse" av ei dame som satt i rullestol... Hun kunne mirakuløst gå etterpå og vet du hva som slo meg? At de som var til stede var en elendig gjeng til å kreve noen form for bevis for at damen trengte å sitte i rullestol i det hele tatt! For alt det den jesus kåte gjengen som hylte over seg i beundring, sikkre på at gud var til stede der, visste så kunne den dama som ble helbredet vunnet hundre meter hekk dagen i forveien... Det var INGEN som skjekket!

 

Og er du like lettlurte som de fjolsene som sto i det teltet og ropte hallelulja, ja da har du virkelig bare deg selv å takke! Tenk litt selv da og prøv å tenke deg at disse såkalte "helbrederne" lurer slike som deg trill rundt HVER GANG, for de VET at du og dine aldri vil kreve så mye som en lege attest for de såkalte sykdommene som de som ble helbredet etter sigende lider av, men det tenker du ikke på eller hva?

 

Må være verdens letteste gjeng å lure, alt som trengs er å piske opp stemningen slik at folkene der er passe jesus kåte og så er det bare å kjøre i vei med showet for den måpende hop, som ikke et eneste sekund klarer å forestille seg at de blir ført bak lyset av en gjeng som vet hva for slags fjols de har meg å gjøre og hvordan de skal lure dem... Trist syntes jeg at voksne folk faktisk tror at en gud var til stede og helbredet disse og jeg skal fortelle deg hvorfor.

 

Hvor ond ville ikke en gud være når han lot den personen bli syk (Han kunne jo bare helbredet sykdommen med det samme ikke sant?) og la den personen lide med smerter og det hele, for ikke å snakke om psykisk, men hva gjør denne guden i følge deg? Jo, han lager et show av det og "helbreder" vedkommende for å vise den måpende hopen hvor "god og snill og mektig" han er... Er det en snill gud for deg? I think not...

 

Så kan du spørre deg: Er det virkelig nødvendig for den guden din å arrangere disse freak showene for å vise hvor mektig og god han er for de som allerede tror på den guden? Ville det ikke være lurt å overbevist andre også, slike som meg, som stiller meg skeptiske til dette, og heller funnet på noe annet å imponere med? Som å lakkere bilen min eller legge asfalt i gården min eller noe slikt som kun kunne vitnet om en gud og uten disse sjarlatanerne som arrangerer freakshowene for de måpende fjolsene som allerede tror?

 

For hvis dette er det som får deg til å tro burde du seriøst re tenke hele opplegget, for da er du nemlig lurt!

 

Og hvorfor klarer denne guden bare små og søte og usynlige sykdommer? Hvorfor helbreder han ikke amputerte, det ville imponert meg! Men nei, ingen amputert har noen gang fått lemmene på plass igjen av denne guden... Også en ting du burde legge til på TVIL lista di...:)

Lenke til kommentar

Oi, i alle dager. Her var det mye vridde synspunkt ute og går. Vet ikke hva du har opplevd, men ganske drøye eksempler du drar opp av hatten.

 

I mitt tilfelle i hvert fall, var det to gode venner jeg har kjent i flere år som ble helbredet, forbederne var også to helt normale personer fra vår omgangskrets.

 

Hva gjør disse vennene dine når de blir syke nå? De trenger vel ikke leger lenger? Jeg lurer også på om det er umulig for venner å juge? Det siste jeg lurer på er om du kan dokumentere dette på noen måte(lurer egentlig ikke, vet svaret).

Lenke til kommentar

Jeg har opplevd helbredelse 2 ganger. Samme kirke, samme kveld.

 

En jente som ikke klarte å bevege på ringefingeren og lillefingeren pga. en tidligere skade. Hun gikk til forbønn, og etter det var fingrene hennes helt funksjonable. Tilfeldigheter? I think not.

Det andre tilfellet var en gutt som hadde røket et leddbånd (eller noe slikt, husker ikke riktig), og hinket rundt på krykker. Han gikk også til forbønn, og ble helbredet. Trengte ikke krykker mer.

 

Fortsatt tilfeldigheter? Neppe. Gud var tilstede.

 

Setter pris på at du deler historien din. Men som tittelen på tråden sier.. "Det er alltid noen andre" Det er enda ingen som har delt sin egen historie her, jeg lurer på hva det kommer av.

 

Jeg kan selvsagt ikke avkrefte tilfellene du skriver om, men det synes å kun være slike uskyldige ting som Gud i dag helbreder. Er ikke det litt rart? Har du noen formeninger om det?

Lenke til kommentar

Som jeg skrev kort i forrige innlegg; det er ingen som har delt sin egen historie.

 

Vel.. Da får vel jeg trå til.

 

Jeg har blitt helbredet! Jeg har tidligere skrevet om at jeg har vært kristen i en 20 års periode av livet mitt. Jeg har vært med å bedt for føtter som vi trodde kanskje vokste ut, og en hel del andre ting.

 

Men jeg har en egen erfaring. Jeg hadde i mange år problemer med nesen, føltes alltid tett. Følte ikke jeg kunne puste på en behagelig måte med den. Etter å ha blitt bedt for en gang, så føltes det som om neste åpnet seg, og jeg kunne puste uten problemer.

 

Nå.. "What the hell" sier du kanskje, "karen er blitt helbredet, også er han ikke kristen lengre?"

 

Det stemmer, jeg er ikke kristen lengre, men jeg ble helbredet. Hang on littegranne.

 

Som voksen så trenger jeg ikke tenke meg om to ganger for å skjønne at problemene jeg hadde ikke var annet enn en alminnelig uvane. Jeg kunne selvsagt puste med nesen fra før, men jeg følte jeg måtte "snufse" ekstra hard for å gjøre det behagelig. Det som skjedde med meg, var at idet jeg ble bedt for, så var ønsket og troen så sterk på at jeg var blitt helbredet, at uvanene min ubevisst forsvant av seg selv. Slik som jeg tidligere postet: http://www.vl.no/kristenliv/article62736.zrm som viser at helbredelse ved bønn kan få hjernen til å lure deg til å tro at du er bedre, og dermed blir du bedre av visse plager.

 

Amen

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...