Gå til innhold

Helbredet - alltid "noen andre"


Anbefalte innlegg

Det som først og fremst preger de bibelske helbredelser, er at de var helt uformelle. Jesus og hans disipler planla ingen «gudstjenester med helbredelser». Mens de var opptatt med sin forkynnelse, kom folk til dem til enhver tid for å bli helbredet. Helbredelsene var noe som kom i tillegg til deres forkynnelse, og de foregikk på en spontan måte: «Jesus fikk se en mengde mennesker. Han syntes inderlig synd på dem og helbredet de syke blant dem.»

 

Og hva kunne være mer spontant enn det som hendte da en lam tigger ba Peter og Johannes om en almisse idet de gikk forbi ham på tempeltrappen? I stedet for å få en almisse fikk han et sunt legeme. — Matt. 14: 13, 14; 15: 29—31; Ap. gj. 3: 1—7.

 

De trengte ikke noe følelsesladet ritual. Vanligvis greide det seg med noen få ord: «Stå opp, ta din seng og gå!» (Joh. 5: 8; Ap. gj. 3: 6) Av og til var det nok med en berøring, uten at det ble sagt et ord. (Matt. 8: 14, 15; 14: 36) Det ble aldri foretatt noen «operasjon», hverken med hendene eller noe annet instrument.

 

Om dem som kom til en apostel av Jesus Kristus for å bli helbredet, ble det sagt at «de ble alle helbredet». Og «all slags sykdom» kunne helbredes av Jesus; selv de døde ble oppreist. (Ap. gj. 5: 15, 16; Matt. 4: 23; 8: 16; 10: 1)

 

Ingen helbredelser ble bare halvveis gjennomført, slik at pasienten bare ble «bedre». Det var heller ikke nødvendig med noen ytterligere besøk, slik at «psykisk kirurgi» eller et spesielt ritual skulle kunne fullføre jobben. De som ble helbredet, ble fullstendig helbredet, og de ble det straks. — Ap. gj. 3: 7, 16; Joh. 5: 5—9; Matt. 8: 3, 13; 12: 10, 13.

 

I slående kontrast til de pengeinnsamlinger som så ofte foretas forut for «helbredelsene» på religiøse møter i dag, opptok Jesu disipler ingen kollekt. Derimot hendte det at de etter helbredelsene delte ut mat gratis til alle. — Matt. 14: 14—21; 15: 30—38.

 

Det ovenstående er noen av de vesentlige uoverensstemmelser mellom de bibelske helbredelser og de helbredelser som utføres av dagens helbredere. Virker det rimelig og fornuftig at dagens helbredere skulle være redskaper for den Gud som handlet så fullstendig annerledes den gang? Har Gud forandret sine metoder? Er hans makt blitt mer begrenset? Gjør han forskjell på folk, slik at han helbreder noen og lar andre fortsette å lide? Det hele virker ganske uordentlig og forvirrende. Bibelens Gud er «ikke uordens Gud». — 1 Kor. 14: 33.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+127836

Men vil ikke en direkte gjentagelse av tidligere post føre til at du blir tatt mindre seriøst av andre debattanter og på sikt skade formålet ditt?

Nei, jeg håper og tror at folk er mer opptatt av innhold enn en gjentagelse

Jeg tror folk blir oppgitt av å lese det samme flere ganger når de leser gjennom tråden jeg. Men det er sikkert forskjellig.

 

Jeg tror også at du på ett eller annet plan gjør dette for å gjenta utsagnene dine som folk har kommentert før, og ved å uttale det samme igjen satser du på at folk ikke gidder å diskutere de samme punktene en gang til. Men det er vanskelig å bevise..

Endret av Slettet+127836
Lenke til kommentar

Men vil ikke en direkte gjentagelse av tidligere post føre til at du blir tatt mindre seriøst av andre debattanter og på sikt skade formålet ditt?

Nei, jeg håper og tror at folk er mer opptatt av innhold enn en gjentagelse

Jeg tror folk blir oppgitt av å lese det samme flere ganger når de leser gjennom tråden jeg. Men det er sikkert forskjellig.

 

Jeg tror også at du på ett eller annet plan gjør dette for å gjenta utsagnene dine som folk har kommentert før, og ved å uttale det samme igjen satser du på at folk ikke gidder å diskutere de samme punktene en gang til. Men det er vanskelig å bevise..

Skjønner problemstillingen hvis det hadde vært en vanlig praksis, noe det ikke er.

Min erfaring er at det er mange som ikke gidder å lese gjennom alle innleggene når det blir så mange sider å lese. Årsaken til at jeg postet det igjen var fordi jeg synes det er relevant ift trådens tema. Beklager hvis det blei et problem for deg.

Hvis du har flere kommentarer så kan du sende meg en privat melding

Lenke til kommentar

I slående kontrast til de pengeinnsamlinger som så ofte foretas forut for «helbredelsene» på religiøse møter i dag, opptok Jesu disipler ingen kollekt. Derimot hendte det at de etter helbredelsene delte ut mat gratis til alle. — Matt. 14: 14—21; 15: 30—38.

 

Det ovenstående er noen av de vesentlige uoverensstemmelser mellom de bibelske helbredelser og de helbredelser som utføres av dagens helbredere. Virker det rimelig og fornuftig at dagens helbredere skulle være redskaper for den Gud som handlet så fullstendig annerledes den gang? Har Gud forandret sine metoder? Er hans makt blitt mer begrenset? Gjør han forskjell på folk, slik at han helbreder noen og lar andre fortsette å lide? Det hele virker ganske uordentlig og forvirrende. Bibelens Gud er «ikke uordens Gud». — 1 Kor. 14: 33.

Tull og tøys, TheaLinnea

 

Akkurat som det fantes falske helbredere på Jesu Kristi tid, finnes det falske helbredere i dag. Og akkurat som det fantes ekte helbredere på Jesu Kristi tid, finnes det ekte helbredere i dag.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Gjest Slettet+127836

Akkurat som det fantes falske helbredere på Jesu Kristi tid, finnes det falske helbredere i dag.

 

Fikset setningen din for deg. Finnes det en måte å teste slike helbredelser på? Hvorfor er det alltid slik at de som opplever slikt førstehand aldri er å finne på internettet?

Lenke til kommentar
  • 1 år senere...

Faktisk så har jeg blitt helbredet selv ved flere tilfeller. Nå er det snakk om at jeg kjenner de som har blitt helbredet.

Lyst til å dele dette med oss? Og se hva vi får ut av det? Kan hende at det ikke var så svart/hvitt som du skal ha det til skjønner du...

 

... og ja, mens jeg husker på det, les litt om kognitiv dissonans mens du er i gang, kanskje det vil gi deg noen svar også... OM du tørr å se på det med åpne øyne da? :)

 

Dette var et veldig sent svar. Jeg kan ikke snakke om helbredelse fra kreft, siden jeg aldri har hatt det. Men jeg har ved flere ganger hat meget høy feber, nærmere 40 i feber. Ved normale omstendigheter så er man nødt til å holde sengen noen dager, men ved bønn og tro har jeg ved flere tilfeller blitt momentant helbredet fra feber.

 

En annen gang løp jeg ned en betong trapp, og skled rett opp i luften i vannrett stilling rett ned med ryggen på den skarpe kanten med et smell. Jeg klarte ikke å gå, og nesten ikke ligge. Jeg måtte krype inn døren. Jeg dro til legen, og de så at jeg hadde sterkt forslått en muskel i ryggen. Jeg var jo heldig, for det kunne vært et ben som ble brutt. Jeg fikk noen sterke smertestillende tabletter. Men istedet for å ta de med den vannvittig smerte i ryggen, bestemte jeg meg for i tro på at jeg hadde helbredelsen. Også her var det snakk om moment tant helbredelse, smerten for øyeblikkelig ut av ryggen.

 

Jeg vil bare si at jeg også har hatt slike typer helbredelser som har tatt litt tid. Hemmeligheten er å tro, selv om man ikke ser resultatene med en gang.

 

Personlig skjenner jeg en som hadde 7 kreftsvulster i kroppen, hvor legene hadde gitt opp. Ved forbønn over tid forsvant alle 7 svulstene.

 

Stikk gjerne innom min blogg Betraktning for oppmuntrende og tros oppbyggende budskap.

 

Noen ganger søker vi å kunne forstå for å tro, og slik får man ikke tro men heller tvil. Søk ikke å forstå så du kan tro, men tro så du kan forstå.

 

 

 

 

Lenke til kommentar

Å konkludere med helbredelse i de tilfellene der er ikke annet enn ukritisk og ufornuftig.

 

Tro det du vil tro, men jeg synes ikke det var særlig overbevisende.

 

Vel, har du opplevd at 40 graders temp har sluppet i løpet av minuttet?

Ja faktisk! Det er ikke så lenge siden heller at jeg våknet en morgen med 39 komma et eller annet i feber (min kone er sykepleier og vet faktisk hva feber er...) og jeg derfor ble hjemme den dagen. Kona målte feberen på meg for annen gang ca klokka 07.00 med samme resultat før hun igjen målte feberen på meg rett før hun dro på jobben, klokka 07.45 og da hadde den sunket til 36,7 (som er vanlig på meg)... Men jeg ville ALDRI tatt noe slikt som bevis for at det ikke finnes noen gud, slik du så lettvindt og lettsindig gjør her... For slik HAR faktisk naturlige årsaker, det er bare du som leter med lys og lykter etter bevis for din gud og bruker ALT som peker i positiv rettning for den guden som bevis mens du uærlig hopper over alt som ikke gjør det...

 

 

At bønn eller positive tanker KAN ha vært utslagsgivende (placebo) vil du antagelig ikke høre snakk om i ditt tilfelle, for hverken du eller noen andre kristne er ærlige nok til å la VÆRE å be for å se om utslagene i bønnesvar er de samme, så hvordan vet du da at det har noen funksjon utover placebo og confirmation bias?

Lenke til kommentar

Jeg har blitt helbredet av både små og større sykdommer. Vel, én større sykdom vel og merke. I små legger jeg f. eks hodepine, magesmerter og generelt smerte i kroppen. Dette har jeg evnen til å helbrede selv ved å kun fokusere tankene på området og mentalt "tegne" en sirkel rundt området. Dermed avtar smerten momentant, men jeg er nødt til å fortsette dette for å ikke kjenne noe. Slutter jeg så kommer smertene tilbake.

 

Når det gjelder en større sykdom så hadde jeg over 30 vorter på fingrene for et par år tilbake. Dette helbredet jeg selv ved å påføre meg selv en infeksjon i én av vortene. Dog var det jo immunforsvaret som endelig fant viruset og bekjempet det, men sånt spiller ingen rolle når det er snakk om helbredelse uansett. Det var jo Gud som utførte det. :ph34r:

 

Rent Vitenskaplig så kan man regulere kroppsfunksjoner ved å bruke sin egen psyke. Dette har blitt Vitenskeplig bevist gang på gang og er per dags dato et faktum. På akkurat samme måte kan man selv regulere aktiviteten av sitt eget immunforsvar. Ta kjerringråd som et eksempel. Hva er årsaken til at kjerringråd fungerer? Jo, det har med en persons egne kontroll over sin kropp, bevisst eller ubevisst. Dette kalles også "placebo", men det er et fyfy-ord! For da er det ikke "ekte", til tross for at det er så ekte som du kan få det.

Endret av Kenny Bones
Lenke til kommentar

Dette kalles også "placebo", men det er et fyfy-ord! For da er det ikke "ekte", til tross for at det er så ekte som du kan få det.

Jepp, placebo er undervurdert og misforstått, helt klart....

 

Jeg har lagt merke til (litt generaliserende sikkert, men pytt pytt...) at de som stadig er sykemeldte og/eller på attføring KLAGER hele tiden, de fokuserer ALLTID på det negative og evner liksom ikke å se eller gjøre noe positivt for å endre deres egen situasjon... Som sagt, sikkert fryktelig biased betrakning, men noe jeg har begynt å legge merke til med de som er langtids syke... De evner liksom ikke å ta tak selvg forventer derfor at ANDRE skal gjøre ting med dem som vil gjøre dem mirakuløst friske... Merkelig fenomen egentlig...

Lenke til kommentar

Å konkludere med helbredelse i de tilfellene der er ikke annet enn ukritisk og ufornuftig.

 

Tro det du vil tro, men jeg synes ikke det var særlig overbevisende.

 

Vel, har du opplevd at 40 graders temp har sluppet i løpet av minuttet?

Ja faktisk! Det er ikke så lenge siden heller at jeg våknet en morgen med 39 komma et eller annet i feber (min kone er sykepleier og vet faktisk hva feber er...) og jeg derfor ble hjemme den dagen. Kona målte feberen på meg for annen gang ca klokka 07.00 med samme resultat før hun igjen målte feberen på meg rett før hun dro på jobben, klokka 07.45 og da hadde den sunket til 36,7 (som er vanlig på meg)... Men jeg ville ALDRI tatt noe slikt som bevis for at det ikke finnes noen gud, slik du så lettvindt og lettsindig gjør her... For slik HAR faktisk naturlige årsaker, det er bare du som leter med lys og lykter etter bevis for din gud og bruker ALT som peker i positiv rettning for den guden som bevis mens du uærlig hopper over alt som ikke gjør det...

 

 

At bønn eller positive tanker KAN ha vært utslagsgivende (placebo) vil du antagelig ikke høre snakk om i ditt tilfelle, for hverken du eller noen andre kristne er ærlige nok til å la VÆRE å be for å se om utslagene i bønnesvar er de samme, så hvordan vet du da at det har noen funksjon utover placebo og confirmation bias?

 

Nå har ikke dette med at feberen har synket så drastisk og så momentant vært vanlig for meg. I alle år jeg har levd har jeg aldri opplevd dette, før jeg utøvde tro. Jeg tok da vitaminer i alle år i den tro at dette ville senke feberen hurtig, uten at det har hatt utslagsgivende effekt. Det er klart at det er vanskelig å bevise hva som er naturlig og ikke naturlig. Det som gjør at jeg tror, og velger å tro at Gud er med i bilde ved dette er jo sammensatt, ikke bare et par enkle hendelser. Det jeg skrev over var bare enkelte hendelser, men det er også mange andre begivenheter i livet som gjør at man tror at det må være noe mer.

 

Placebo eksistere, men er ikke noe mirakel medisin. Da ville vi sett et helt annet resultat med alle disse kreftsyke på sykehusene. Når det kommer til Gud så kan man ikke finne ham ved å resonere seg til han, man hender da bare opp med å ikke tro. Bibelen og Gud er ikke en logisk, rasjonalistisk tro/bok. Det er umulig å gå i tro ved rasjonalisme og ytre fakta, man må bare velge å gå ut uten disse ytre sanse opplevelsene, og når man gjør det, så opplever man fordeler ved det som har vært positivt for meg.

 

Man kan kanskje kalle meg sprø fordi jeg velger denne livsstilen som er helt ulogisk basert på fakta og logikk, men man kan egentlig ikke kalle meg det heller, når man ikke erfart det jeg beskriver om å tro. For så lenge du ikke har prøvd og smakt på det, så kan du heller ikke bevise om det jeg og mange andre forteller er sant.

Lenke til kommentar

Å konkludere med helbredelse i de tilfellene der er ikke annet enn ukritisk og ufornuftig.

 

Tro det du vil tro, men jeg synes ikke det var særlig overbevisende.

 

Vel, har du opplevd at 40 graders temp har sluppet i løpet av minuttet?

Nei. Det er en uforklarlig hendelse. Derfor er jeg så skeptisk til at du skal forklare det uforklarlige (med gud).

 

Ser du selvmotsigelsen i å forklare det uforklarlige?

Man kan kanskje kalle meg sprø fordi jeg velger denne livsstilen som er helt ulogisk basert på fakta og logikk, men man kan egentlig ikke kalle meg det heller, når man ikke erfart det jeg beskriver om å tro. For så lenge du ikke har prøvd og smakt på det, så kan du heller ikke bevise om det jeg og mange andre forteller er sant.

Finnes mennesker som har erfart mye rart, blant annet å bli bortført av ufoer. Selv om jeg ikke har blitt bortført av ufoer, velger jeg å kalle de som påstår at de har det for sprø.

 

Bevisbyrden ligger selvsagt på deg. Men som du sier er du hverken logisk eller fornuftig, og det er oftest en lav interesser hos dine likesinnede for å bevise noe som helst, særlig egne påstander.

Endret av Griffar
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ëó÷øèå ôèëüìû

Íà ñëåäóþùèé äåíü Êëàðèññà Ìàê-Äóãàëë îñòàâèëà ñëóæáó â îòðÿäå ëèíçìåíîâ. Èãîðü ïîïûòàëñÿ îòâåñòè åãî. Õîòåëà ïîéòè çà òîáîé, áûòü ñ òîáîé. Èìåíè Ñèðýéíèñ ïðåäøåñòâîâàëî êàêîå-òî íåçíàêîìîå Îëâèíó ñëîâî, è îí ïîäóìàë, ÷òî ýòî, äîëæíî áûòü, òèòóë. ×åðåç ùåëè ìåæäó äîñêàìè, èç êîòîðûõ áûëà ñäåëàíà íàðóæíàÿ ñòåíà, ÿ âèäåë äíåâíîé ñâåò. Ìîùíûå êóïîëà îòêðûëèñü, ïðîäåìîíñòðèðîâàâ îãíåâûå ïîçèöèè âîêðóã ïîðòà è íà ñíåæíûõ ãîðàõ îêðåñò. Òàì âñå è óçíàåì.

Ó íåãî áûëè êàêèå-òî ñòðàííûå, íè íà ÷åì íå îñíîâàííûå ïðåä÷óâñòâèÿ. Âñòàâ çà äâåðüþ, ÿ çàòèõ è ïðèâàëèëñÿ ê ñòåíå - âåäü ïðè ñòðåëüáå ìíå ïîíàäîáèòñÿ ìàêñèìàëüíàÿ îïîðà. Íà íèõ, òóïî ìèãàÿ, ñìîòðåëè ìàëåíüêèå æåëòûå ãëàçêè. Òîëüêî íå ãîâîðè êóäà. Ïî÷óâñòâîâàâ æãó÷óþ áîëü â ëåâîì áåäðå, îí ïîíÿë, ÷òî ñòîèò â ìàëåíüêîì ðó÷åéêå, ïðîòåêàþùåì ïî äíó øèðîêîãî óãëóáëåíèÿ â ïåñêå. Îí òâîé ëþáèì÷èê, âîò è äåëàé èç íåãî íîáåëåâñêîãî ëàóðåàòà. Îí è íå ïîäîçðåâàë, ÷òî îïåðàöèè ýòè è äî íåãî áûëè èñïîëíåíû òûñÿ÷åêðàòíî.

ôèëüì ïèðàòû êàðèáñêîãî ìîðå ôèëüì ïîöåëóé ñêà÷àòü êèíî âåäüìèíà ãîðà âëàñòåëèí êîëåö áþäæåò ôèëüìà ïàïà èíäèéñêîå êèíî îíëàéí ôèëüìû ñ ðîáè âèëüÿìñîì ôèëüì òàðàñ áóëüáà ïðåìüåðà ôèëüìû ñ äæîäè ôîñòåð êèíîòåàòð êîñìîñ îðåíáóðã ñòåôàíè ìàéåð ôèëüìû ñêà÷àòü áåñïëàòíî øêîëà 2 ôèëüì ôèëüìû ïðî âîéíó ñêà÷àòü ôèëüìû ýìèðà êóñòóðèöû ñêà÷àòü áåñïëàòíî ôèëüì ñâÿòèëèùå êðàñíûõ ïåñêîâ ôèëüì ãîë áåñïëàòíî ôèëüì äåòêè êåí ïàðê è ïîõîæèå ôèëüìû áàðäèí ôèëüìû ñêà÷àòü ñêà÷àòü ôèëüìû îçîíà ñêà÷àòü âèäåî ôèëüìû äëÿ ñîòîâîãî òåëåôîíà ñìîòðåòü ôèëüì õðîíèêè íàðíèè ñìîòðåòü ôèëüì ìàðãîøà îíëàéí ñìîòðåòü ôèëüì ÷åëîâåê ïàóê 2 îêñàíà ñìèðíîâà ôèëüìû ñòðàøíîå êèíî 5 îíëàéí êèíîòåàòð òåìï ñàðàòîâ ñìîòðåòü ñåðèàë ìîãó÷èå ðåéíäæåðû ñêî÷àòü ôèëüìû ëþáûõ æàíðîâ ìàíäàðèíîâûé ðàé êèíî ñìîòðåòü âîåííîå êèíî ôðàíöóçñêèå ôèëüìû î ëþáâè ðåïåðòóàð ôèëüìîâ â êèíîòåàòðàõ æèçíåóòâåðæäàþùèå ôèëüìû ñìîòðåòü ôèëüì æåíà ïî êîíòðàêòó ôèëüìû î ìîäåëüÿíè ôèëüì ñåêðåò 2007 zerx ru film 2010 ñåñòðû îëñåí ôèëüìû ñêà÷àòü áåñïëàòíî êàëèô íà ÷àñ ôèëüì ëþáîâü êàê ñàéò ñåðèàëà ïîõîæèå ôèëüìû íà äåíü ñóðêà êèíîòåàòð îáíèíñê ïëàçà àôèøà ôèëüì íåâåñòà è ïðåäðàññóäêè ôèëüìû ïðî ãàððè ïîòòåðà ñêà÷àòü ïîñìîòðåòü ñåðèàë êðåìëåâñêèå êóðñàíòû îíëàéí ôèëüìû çîìáè êà÷àòü ñìîòðåòü î÷åíü ñòðàøíîå êèíî 1 ôèëüìû áðýäà ïèòà ïðîñìîòð Òîð ñïèñîê õóäîæåñòâåííûõ ôèëüìîâ àìåðèêàíñêîå êèíî ñìîòðåòü áåñïëàòíî ñìîòðåòü ôèëüì áûâøàÿ ñòðàíà ïðèêëþ÷åíèé ôèëüì ñìîòðåòü îíëàéí ñìîòðåòü ñåðèàë ãîíêà çà ñ÷àñòüåì êèíî ôàí êëóá ñêà÷àòü ôèëüì äóõ âðåìåíè áåñïëàòíî êèíî ïèê íà ñåííîé ñêà÷àòü ôèëüì äåâóøêà ìîèõ êîøìàðîâ çåëåíûé àä ôèëüì îíëàéí ôèëüì áóìàæíûé ñîëäàò ñêà÷àòü ôèëüìû äëÿ ìîáèëêè ñìîòðåòü ôèëüì êîðîëåâà áåíçîêîëîíêè ñêà÷àòü áåñïëàòíî ôèëüìû íà ìîáèëüíûé òåëåôîí íàéòè ôèëüìû êîðåéñêèõ ðåæèññåðîì ñìîòðåòü ñåðèàë àíòîíåëëà ôèëüìû â îæèäàíèè ÷óäà ñåðèàë ñâåðõúåñòåñòâåííîå äíåâíèê âèí÷åñòåðà ôèëüì õîäÿ÷èå ìåðòâåöû êîò â ñàïîãàõ 2011 êèíîòåàòðû êèíîçàë ðó ôèëüìû äëÿ ñêà÷èâàíèÿ ôðåääè êðþãåð

Akkurat nå ber jeg en bønn til Gud (den kristne) om at innlegget #140 ovenfor (som jeg har sitert) ikke må bli fjernet. Så få vi se i løpet av uken om den er fjernet eller ikke... Hvis den allmektige Gud ikke klarer å gjøre slik at det blir umulig å fjerne den, så fortsetter jeg å tro at Gud ikke finnes.... :)

Endret av turbonello
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...