Gå til innhold

Test: Den snille grønne møter den store mørke


Anbefalte innlegg

Skuffet over HW.no tenk å skrive en artikkel med et grunnlag som er så essensielt feil. BlackPower og GreenPower diskene spinner IKKE like fort!

 

Og GreenPower diskene varierer ikke hastighet mellom 5400 og 7200, som mange tror, Western Digital setter en hastighet mellom, men det er helt sikkert veldig nære 5400.

 

30 % ytelses forskjell, 5400*1,30 = 7020

 

Det er to disker til to ulike nisjer, GP for lagring og stillhet, veldig fint og kombinere med SSD. BP som systemdisk, bedre kvalitet, ytelse (oppstartstid), to BlackPower disker i RAID 0 kan også kjempe mot SSDer i ytelse men søketiden på alle HDD kan ikke nærme seg SSDer.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Om du hadde lest hele innlegget ville du fått svaret. Hundrevis av oppsett og supportersaker så jeg har litt empirisk tallgrunnlag.

 

Jeg leste hele inlegget, faktisk to stykker hvor du skrev negativt om GP-diskene. Du skrev også at du hadde masse erfaring med Black-diskene, men hvilken erfaring du hadde med GP-disker gikk ikke fram av innleggene. Derfor spørsmålet, og nå har du jo svart.

Endret av se#
Lenke til kommentar

Mitt subjektive inntrykk av RAID-løsninger er at de gjerne sliter ut harddisker ganske hurtig. Dere må huske på at en RAID-kontroller vil aksessere harddiskene betraktelig mer når den skal utføre alle operasjonene sine mot diskene. Ihvertfall vil det gjelde for enkelte modeller som kunne vise seg å feile. Spesiellt kan dette være aktuellt for harddisker som ikke er bygget for RAID-bruk.

 

Har selv vært øyevitne til at ett RAID-system spiste harddisker i en bedrift. Tror det hjalp når bedriften byttet til ett annet merke eller kanskje det var en annen harddisk-modell.

 

Det vil jeg si var dårlig support fra datakonsulentfirmaet å ta betalt for å bytte ut diskene (i hvertfall litt på grensen etter min mening). Nummer 1: Datakonsulenten har spesifisert og levert etter spesifikasjon. Nummer 2: Problemet oppstår og til slutt finnes løsningen. Nummer 3: Bedriftskunden er jo bedrift og må dessverre finne seg i å måtte ha en viss kompetanse selv, og for å få refundert utgiftene med diskbytte så måtte de altså kjempet med nebb og klør for sine rettigheter, om de hadde vært våkne nok.

 

Mulig det kan hjelpe å sette opp en RAID-løsning med flere ulike merker og modeller av harddisker, om kontrolleren tillater å settes opp på en slik måte.

 

Eg kan bekrefte det same, etter eg prøvde software raid for første gong så begynte nye diskar å dø regelmessig. Dei to siste årene har eg returnert 8 harddiskar av eit raid med 10 diskar. Spesielt var dette SATA diskar frå WD. Men harddiskane til WD har blitt mykje betre etter dei første som eg kjøpte.

 

Idag har eg gått over til ZFS som raid løysning og det fungerer vanvittig bra, det er ein fullblods raidløysning der ein fint kan blande modeller av harddiskar. Det som eg også liker med ZFS er at den handterar faren for korrupt data som begynner å bli ein alvorleg trussel nå som tettheita i harddiskane aukar enormt.

 

Eg ville aldri ha lagra data på ein 2TB harddisk utan å hatt eit filsystem som ZFS kjørande. Kvifor kan ein lesa her http://storagemojo.com/2007/09/19/cerns-data-corruption-research/

Lenke til kommentar

Har ikke lest hele artikkelen, men vil bare minne på om at f.eks. Qnap fraråder bruk av WD Caviar Green i sine NAS-løsninger.

 

Note 8

 

Dom som jeg var kjøpte jeg 4 stk. 1,5 TB til min Qnap, å nå må jeg bytte de pga. at det ikke er mulig å streame film direkte fra Qnapen uten at lyd og bilde hakker.

 

Men de er OK til å lagre data på som man ikke har tenkt til å bruke direkte/ofte.

+1.

 

Har 2x WD Green 1,5 TB til min Synology NAS. kan heller ikke streame uten hakking. Viser seg at det finnes to varianter av denne disken: EADS og EARS. EADS er den gamle versjonen som jeg har og som Synology anbefaler at man unngår. EARS, som er den komplett lagerfører nå, står på godkjent-lista til Synology men jeg vet ikke om jeg tør gå for den eller bytte merke. Men tilogmed EARS-teknikken krever egne drivere som ikke alle NAS-produsenter har (Synology har fått det nå men det gjalp ikke på mine gamle EADS).

Lenke til kommentar

Tilfeldig søketid (Random seek) er bare en av komponentene i ligninga. Det forteller bare hvor lang gjennomsnittlig tid det tar å flytte lesehodet fra et tilfeldig spor til et annet tilfeldig spor. Når lesehodet har ankommet riktig spor må det vente til platene har rotert til det stedet lesehodet skal begynne å lese. Med god flaks kan det begynne å lese med en gang og med uflaks må platene rotere nesten en hel omdreining før det kan begynne å lese. I gjennomsnitt tar det en halv omdreining.

 

Tilfeldig aksesstid er det som er interessant og det er summen av tilfeldig søketid og venting på at en halv omdreining skal skje. Ventingen på at platene skal rotere til riktig sted er altså det som er avhengig av rotasjonshastigheten.

 

Søketiden er avhengig av hvor kraftig "motor" lesearmen er utstyrt med kombinert med vekten av armen (antall lesehoder osv). 5400 rpm disker er som regel i et lavere prissjikt og siktes inn mot mindre ytelsekrevende kunder enn 7200 rpm. Derfor utstyres disse ofte med svakere "motor" til lesearmen.

 

Aksesstiden, summen av søketid og venting på rotasjonen, er det interessante. Dette oppgis som regel i form av gjennomsnittstall, tid, i millisekunder. En annen måte å oppgi det på er å ta 1/aksesstiden og få gjennomsnittlig antall søk per sekund.

 

5400 rpm harddisker klarer som regel rundt 60 tilfeldige aksesser per sekund

7200 rpm harddisker klarer som regel rundt 80 tilfeldige aksesser per sekund

10000 rpm harddisker klarer som regel rundt 110 tilfeldige aksesser per sekund

15000 rpm harddisker klarer som regel rundt 150 tilfeldige aksesser per sekund

SSD klarer som regel rundt 10 000 tilfeldige aksesser per sekund

 

Mange er dessverre ikke klar over hvilken enorm utklassing SSD gjør på dette området og tror at en økning av rpm kan sammenlignes. Etter min mening er SSD et soleklart valg til OS, programmer osv, mens det for musikk, film, ISO, foto og privat backup er det nesten helt likegyldig hvilken rpm disken har.

Lenke til kommentar

Tok kontakt med både forhandler og wd etter innkjøp av green 2tb.

Forhandler visste ingenting, og ba meg gi tilbakemelding om jeg fant ut noe. Wd kom med 5400-7200 som simen1 nevner. Har bare en sterk magefølelse det er noe lureri her...magefølelsen forsterkes av at det opereres med 2 forskjellige garantitider på green og black.

 

edit: Kan også nevnes at jeg bruker 9 timer å ta backup av 900GB til green via GBlan. Hastighet rundt 26 MB/s.

Endret av bojo2
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Kjøpte en WD 2TB green for en stund siden til lagring/avspilling og er fornøyd. Til OS hadde jeg ikke en gang vurdert plate-basert lagringsmedia, SSD er såpass lavt priset at i alt annet enn det aller billigste er det ikke noe å lure på.

 

Er vel kun spill hvor det er aktuelt med en rask harddisk på forbrukermarkedet i dag?

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Vil anbefale å styre unna Green-serien siden det kan være en del trøbbel med denne. Black-serien derimot er knallgode disker, med upåklagelig stabilitet og god ytelse. Jeg har satt disse i ganske mange oppsett og de har fungert glimrende. I 1TB-versjonen så er prisforskjellen mellom de to veldig liten, i 2TB-versjonen er den selvsagt større, det er da toppmodellen. Jeg vurderer selv å bestille fem eller flere slike i løpet av sommeren.

Hva slags trøbbel var det snakk om her?

 

I og med at de spinner saktere osv. så bør de kanskje til og med være mindre utsatt for feil enn Black?

Lenke til kommentar

Jeg bestilte meg en 80 gb intel x-25m gen 2 og en 2TB WD Green i går :) tror jeg har gjort ett veldig bra kjøp. SSD'en skal selvfølgelig brukes til OS og progammer og de meste brukte spilla. Og WD Green'en som ren lagring.

 

Jeg var drittlei den eldre samsung 320 gb'en som jeg har i bruk som systemdisk per dags dato, lager irriterende vibrasjoner og lyder :p Så nå skal den ut og disse nye inn.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Vurderer å kjøpe to av Seagates "grønne" disker - Barracuda LP (Low Power) - til lagring på serveren. Noen som har erfaring med de diskene?

 

De koster omtrent det samme og har sammenlignbar ytelse i følge THGs charts. Setter også pris på at Seagate har 5 års garanti på sine disker, mot WDs 3 år.

Endret av Calm
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Hmm hos komplett oppgir de denne disken til å ha både 64MB cache OG 7200 rpm. Har WD laget flere 2tb green disker?

 

http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=575192

 

Jeg har akkurat bestilt en PC som skal brukes til HD-videoredigering med premiere CS5. Der skal det i tillegg til systemdisken være to 7200rpm 2TB-disker i RAID 0 som anbefalt på adobes sider. Komplett anbefalte meg disse diskene da de skulle avgi mindre varme, samt spinne ned til 5200rpm ved lite bruk, og dermed vare lengre og være mer driftssikre.

Etter å ha lest denne testen er jeg litt skeptisk til om dette var et godt valg.

 

Noen innspill?

Lenke til kommentar

Hmm hos komplett oppgir de denne disken til å ha både 64MB cache OG 7200 rpm. Har WD laget flere 2tb green disker?

 

http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=575192

 

Jeg har akkurat bestilt en PC som skal brukes til HD-videoredigering med premiere CS5. Der skal det i tillegg til systemdisken være to 7200rpm 2TB-disker i RAID 0 som anbefalt på adobes sider. Komplett anbefalte meg disse diskene da de skulle avgi mindre varme, samt spinne ned til 5200rpm ved lite bruk, og dermed vare lengre og være mer driftssikre.

Etter å ha lest denne testen er jeg litt skeptisk til om dette var et godt valg.

 

Noen innspill?

WD nekter å oppgi nøyaktig omdreiningshastighet på Green-diskene. De kaller det litt flåsete for IntelliPower, og det har blitt feiltolket som varierende omdreiningshastighet. Det kjører sannsynligvis en plass mellom 5400 og 7200, og sannsynligvis nærmere 5400 enn 7200. Den største "stømsparingen" gjør den ved å slå seg av i hytt og pine, slik at du må vente på spin-up igjen.

Og da jeg hadde 4 slike i en periode fikk jeg ikke noe spesielt godt inntrykk av temperaturen på dem. Enkelte ganger når de hadde stått på i lengre tid uten hard belastning (men tydeligvis med nok belastning til at de ikke slo seg av) kunne jeg lett kjenne en temperatur på ca. 50 grader.

 

Til sammenlikning er min Samsung Spinpoint F1 7200 1TB aldri over 40 grader. Så jeg kunne lett anbefalt deg Samsung F1 eller F3, men jeg tror ikke at de har både 7200 rpm og 2 TB. Den største 7200-disken jeg finner er 1 TB.

Lenke til kommentar

Jeg hadde to 1TB WD Green disker før og i min nåværende PC har jeg 2 1.5TB WD Green. Jeg har ikke hatt noen problemer, men som endrebjo skriver er det vanskelig å finne ut eksakt spec for Green-diskene. Det er dessuten flere versjoner, og for høy ytelse ville jeg fulgt Adobes råd. Det er mye bedre å få et raskt nok/stabilt system enn å spare noen watt i ny og ne. For store datamengder hvor ytelse er irrelevant ville fortsatt green-disker kommet høyt opp på min liste, men for ditt bruk er Caviar Black et tryggere valg - de får generelt bra omtale. WD har en enterpriseversjon også og det er også et bra alternativ.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...