Gå til innhold

Test: Den snille grønne møter den store mørke


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hmm hos komplett oppgir de denne disken til å ha både 64MB cache OG 7200 rpm. Har WD laget flere 2tb green disker?

 

http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=575192

 

Jeg har akkurat bestilt en PC som skal brukes til HD-videoredigering med premiere CS5. Der skal det i tillegg til systemdisken være to 7200rpm 2TB-disker i RAID 0 som anbefalt på adobes sider. Komplett anbefalte meg disse diskene da de skulle avgi mindre varme, samt spinne ned til 5200rpm ved lite bruk, og dermed vare lengre og være mer driftssikre.

Etter å ha lest denne testen er jeg litt skeptisk til om dette var et godt valg.

 

Noen innspill?

WD nekter å oppgi nøyaktig omdreiningshastighet på Green-diskene. De kaller det litt flåsete for IntelliPower, og det har blitt feiltolket som varierende omdreiningshastighet. Det kjører sannsynligvis en plass mellom 5400 og 7200, og sannsynligvis nærmere 5400 enn 7200. Den største "stømsparingen" gjør den ved å slå seg av i hytt og pine, slik at du må vente på spin-up igjen.

Og da jeg hadde 4 slike i en periode fikk jeg ikke noe spesielt godt inntrykk av temperaturen på dem. Enkelte ganger når de hadde stått på i lengre tid uten hard belastning (men tydeligvis med nok belastning til at de ikke slo seg av) kunne jeg lett kjenne en temperatur på ca. 50 grader.

 

Til sammenlikning er min Samsung Spinpoint F1 7200 1TB aldri over 40 grader. Så jeg kunne lett anbefalt deg Samsung F1 eller F3, men jeg tror ikke at de har både 7200 rpm og 2 TB. Den største 7200-disken jeg finner er 1 TB.

Hvordan klarte du en temperatur på 50 grader? Min WD Green 2TB ligger stabilt såvidt over 30. (Men disker liker seg visst best på temperaturer mellom 40 og 50 grader.)

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...