Gå til innhold

Test: Den snille grønne møter den store mørke


Anbefalte innlegg

Mitt subjektive inntrykk av RAID-løsninger er at de gjerne sliter ut harddisker ganske hurtig. Dere må huske på at en RAID-kontroller vil aksessere harddiskene betraktelig mer når den skal utføre alle operasjonene sine mot diskene. Ihvertfall vil det gjelde for enkelte modeller som kunne vise seg å feile. Spesiellt kan dette være aktuellt for harddisker som ikke er bygget for RAID-bruk.

 

Har selv vært øyevitne til at ett RAID-system spiste harddisker i en bedrift. Tror det hjalp når bedriften byttet til ett annet merke eller kanskje det var en annen harddisk-modell.

 

Det vil jeg si var dårlig support fra datakonsulentfirmaet å ta betalt for å bytte ut diskene (i hvertfall litt på grensen etter min mening). Nummer 1: Datakonsulenten har spesifisert og levert etter spesifikasjon. Nummer 2: Problemet oppstår og til slutt finnes løsningen. Nummer 3: Bedriftskunden er jo bedrift og må dessverre finne seg i å måtte ha en viss kompetanse selv, og for å få refundert utgiftene med diskbytte så måtte de altså kjempet med nebb og klør for sine rettigheter, om de hadde vært våkne nok.

 

Mulig det kan hjelpe å sette opp en RAID-løsning med flere ulike merker og modeller av harddisker, om kontrolleren tillater å settes opp på en slik måte.

 

Er det så veldig mye mer trafikk mot et raid? Det er riktinok ca 33% mer som skrives på et raid5-array pga paritet, men noe mer enn det? Mitt inntrykk er at problemet heller ligger i TLER og sånne ting.

 

AtW

 

knopflerbruce: Ja, også dette som G nevner om raid, det er en grunn til at finnes f.eks. ES-serien til Seagate.

 

Mitt inntrykk er at hovedgrunnen til at det finnes er TLER o.l. Pluss i noen tilfeller noe bedre systemer for å takle vibrasjon.

 

AtW

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

knopflerbruce: Ja, også dette som G nevner om raid, det er en grunn til at finnes f.eks. ES-serien til Seagate.

 

Joda, men ingen av disse greiene innebærer at diskene blir kjørt hardere enn det som er inkludert i "vanlig bruk". Personlig tror jeg disker er de komponentene folk er snillest med, nettopp fordi det lagres data på dem. Var igrunn bare det jeg ville ha fram :p

 

RAID har jeg aldri prøvd, så det skal jeg ikke uttale meg om.

Lenke til kommentar

Folk er snille? Mulig noen er mer snille enn andre. Portable harddisker kan likevel risikere å få noe juling selv når de spinner.

 

Alt etter hvem som løfter på dem og slipper dem ned på "bordflaten" igjen. Litt cola kan det jo også hende enkelte disker får oppleve :!: .

 

Hadde vært artig å sett hvor mange minutter en harddisk overlevde i en mugge med cola. Kunne det vært ett eksperiment å utføre for en ekte nerd, og lage videoreportasje om?

Endret av G
Lenke til kommentar

Folk er snille? Mulig noen er mer snille enn andre. Portable harddisker kan likevel risikere å få noe juling selv når de spinner.

 

Alt etter hvem som løfter på dem og slipper dem ned på "bordflaten" igjen. Litt cola kan det jo også hende enkelte disker får oppleve :!: .

 

Hadde vært artig å sett hvor mange minutter en harddisk overlevde i en mugge med cola. Kunne det vært ett eksperiment å utføre for en ekte nerd, og lage videoreportasje om?

 

Jeg tenkte mer i retning av disse interne siden det var det tråden handlet om in the first place. At eksterne får mer juling er opplagt, men det er vel endel støtbeskyttelse inni kabinettene, siden bruken av de inkluderer endel flytting?

 

Cola tror jeg nok er døden ja, det leder strøm. Og strømførende greier på et printkort er ikke noen god ide.

Lenke til kommentar

Er det ikke litt svakt å bare hevde at mange av WD sine disker er dårlige, uten å også vise til noe? Hvem er disse "mange"? Hvor har du hørt det, eller er det noe dere har opplevd selv?

 

Min referanse er fra min tidligere arbeidsplass som bla data reperatør. Av de diskene jeg fikk inn som enten spilte på siste vers, eller var kaputt, var det meget skjeldent en hitachi/ibm disk. en del flere seagate og wd disker, og meget meget mange fler maxtor disker.

 

Jeg sier ikke at wd disker er dårlige, tvert imot, disker ryker jo. prøvde bare å si at hitachi disker føler jeg er best, mens wd og seagate er gode disker, til sammenligning med hvor mange disker som ryker (fra maxtor).

 

 

Jon Ivar:

at det ikke er praksis forskjell mellom 5400 disker og 7200 disker må jeg bekrefte av erfaring at ikke stemmer, faktis mener jeg motsatt, at det som har noe å si på diskene er hovedsaklig nettopp RPM.

Kanskje ikke ved overføring av store filer, men som system disk, åpning av program, surfing osv, så er det betydlig og merkbar forskjell mellom diskene.

Tørr faktis påstå at forskjellen ligger på nivå (og likhet) med 7200rpm vs SSD...

Endret av keramikklampe
Lenke til kommentar

Rent praktisk vil man ikke merke store forskjellen mellom 5400 og 7200. Kopierer man f.eks. en film på 700MB fra en harddisk til en annen, vil man merke liten eller ingen forskjell om det er til en grønn eller svart disk.

Hvis du kopierer til/fra en ekstern disk har du som regel en del andre flaskehalser inne i bildet. Men du vil merke forskjell fra en green til black og mellom to black.
Lenke til kommentar

Folk er snille? Mulig noen er mer snille enn andre. Portable harddisker kan likevel risikere å få noe juling selv når de spinner.

 

Alt etter hvem som løfter på dem og slipper dem ned på "bordflaten" igjen. Litt cola kan det jo også hende enkelte disker får oppleve :!: .

 

Hadde vært artig å sett hvor mange minutter en harddisk overlevde i en mugge med cola. Kunne det vært ett eksperiment å utføre for en ekte nerd, og lage videoreportasje om?

 

Jeg tenkte mer i retning av disse interne siden det var det tråden handlet om in the first place. At eksterne får mer juling er opplagt, men det er vel endel støtbeskyttelse inni kabinettene, siden bruken av de inkluderer endel flytting?

 

Cola tror jeg nok er døden ja, det leder strøm. Og strømførende greier på et printkort er ikke noen god ide.

 

Er ikke så veldig mye støtbeskyttelse, er forsåvidt bare å åpne en ekstern disk å se.

 

AtW

Lenke til kommentar

Har ikke lest hele artikkelen, men vil bare minne på om at f.eks. Qnap fraråder bruk av WD Caviar Green i sine NAS-løsninger.

 

Note 8

 

Dom som jeg var kjøpte jeg 4 stk. 1,5 TB til min Qnap, å nå må jeg bytte de pga. at det ikke er mulig å streame film direkte fra Qnapen uten at lyd og bilde hakker.

 

Men de er OK til å lagre data på som man ikke har tenkt til å bruke direkte/ofte.

Lenke til kommentar

@ATWindsor: Må jo innrømme at jeg er amatør om emnet RAID. Kanskje ikke så amatør som andre folk, men likevel er ikke dette noe jeg har lest godt nok om.

 

Det sagt så synes jeg likevel at poenget mitt står, og det er også det jeg har inntrykk av at den gjengse oppfatningen måtte være om harddisker som kjører i ett RAID.

 

TLER er helt nytt for meg, og da er Wikipedia fin.

 

Om du betrakter ett proff RAID-system som har lysdioder for hver harddisk så vil du se en konstant av og på aktivitet foregå for samtlige lysdioder. Ofte ser du at alle lysdiodene lyser samtidig i korte øyeblikk for å slå seg av samtidig også, selv om det nok også varierer hvordan lysene lyser. Dette gir ihvertfall meg nok en subjektiv oppfattelse av at en RAID-kontroller vil slite mer på harddiskene. At lysdioder slås av og på antyder aktivitet for å si det enkelt.

 

(Ble litt satt ut når hvor du plasserte svaret ditt. Men når jeg tenker etter på at du har moderatorstatus, så gikk det opp for meg hvordan det kunne ha gått til. Du har holdt fokus på sammenhengen mellom innleggene. Ett godt valg :) )

Endret av G
Lenke til kommentar

Vil anbefale å styre unna Green-serien siden det kan være en del trøbbel med denne.

 

Jeg har både Green og Black disker til litt forskjellige formål, og Green disker har jeg brukt i to PCer siden de ble lansert i 1TB versjon. Det at jeg har hatt 2x1TB og 2x1.5TB green disker uten problemer kan jo bare ha vært flaks, men du uttaler deg ganske kategorisk.

 

Kunne du gitt litt mer info om hvorfor du er negativ til WD Green-disker, egen erfaring, statistikk, tester, artikler, linker? Har du noen gode argumenter så bytter jeg ut mine ved neste anledning.

Lenke til kommentar

Rent praktisk vil man ikke merke store forskjellen mellom 5400 og 7200. Kopierer man f.eks. en film på 700MB fra en harddisk til en annen, vil man merke liten eller ingen forskjell om det er til en grønn eller svart disk.

Hvis du kopierer til/fra en ekstern disk har du som regel en del andre flaskehalser inne i bildet. Men du vil merke forskjell fra en green til black og mellom to black.

 

Her var det snakk om interne disker. Jeg har 5 disker til sammen, og en av dem er en 1,5 TB green drive.

Jeg kan ikke merke forksjell på noe som helst ytelse, helt uavhengig av hvilken disk jeg bruker.

Hastigheten er samme om jeg kopierer fra/til vanlige 7200 disker, eller om det er til/fra den grønne.

Tar akkurat like lang tid å f.eks. pakke ut en film fra rar, uansett hva disk jeg velger å legge den på.

De er godt mulig det er noen ms forsinkelse noen steder, men som sagt, rent praktisk så merker jeg ingenting til dette.

 

Jeg regner jo med at disse diskene blir brukt til lagring, og ikke OS eller programvare, så det er i dette tilfelle jeg kommer med påstanden min. MEn siden søketiden er en smule lengre, så vil det nok stemme at som OS/software disk vil disse grønne være litt svakere på ytelsen.

Lenke til kommentar

Så lenge du er i 700 MB-området vil det naturligvis ikke føles spesielt stor forskjell på Green og Black. Den praktiske testen på slutten av artikkelen viser at Black til Black vil være 33% kjappere enn Green til Green. I og med at 700 MB går unna på 7,5 sekund Green 93 MB/s), så vil ikke 5,6 sekunder på Black føles vanvittig mye kjappere. Begge deler går så fort at det er greit.

Men skal du fikle med BluRay på 20 GB kan det helt klart være nyttig med Black. 3 min og 34 sek på Green og 2 min og 40 sek på Black merkes i alle høyeste grad.

Lenke til kommentar

 

Min referanse er fra min tidligere arbeidsplass som bla data reperatør. Av de diskene jeg fikk inn som enten spilte på siste vers, eller var kaputt, var det meget skjeldent en hitachi/ibm disk. en del flere seagate og wd disker, og meget meget mange fler maxtor disker.

Death star var før din tid altså :)

Lenke til kommentar

 

Min referanse er fra min tidligere arbeidsplass som bla data reperatør. Av de diskene jeg fikk inn som enten spilte på siste vers, eller var kaputt, var det meget skjeldent en hitachi/ibm disk. en del flere seagate og wd disker, og meget meget mange fler maxtor disker.

Death star var før din tid altså :)

 

Det er lenge siden den tiden, mitt inntrykk er at hitachi i dag har blant de mest dolide, stabile og kompatible diskene.

 

AtW

Lenke til kommentar

Vil anbefale å styre unna Green-serien siden det kan være en del trøbbel med denne.

 

Jeg har både Green og Black disker til litt forskjellige formål, og Green disker har jeg brukt i to PCer siden de ble lansert i 1TB versjon. Det at jeg har hatt 2x1TB og 2x1.5TB green disker uten problemer kan jo bare ha vært flaks, men du uttaler deg ganske kategorisk.

 

Kunne du gitt litt mer info om hvorfor du er negativ til WD Green-disker, egen erfaring, statistikk, tester, artikler, linker? Har du noen gode argumenter så bytter jeg ut mine ved neste anledning.

Om du hadde lest hele innlegget ville du fått svaret. Hundrevis av oppsett og supportersaker så jeg har litt empirisk tallgrunnlag. Det er teoretisk mulig at jeg har støtt på noe som er langt unna et representativt utvalg, men mest sannsynlig er det en pekepinn på virkeligheten, derfor sa jeg "kan være en del trøbbel med denne". Jeg styrer unna denne serien fordi det ser ut som den har dårligere kvalitet enn Black-serien. Hvis du vil ignorere min advarsel så er det helt greit.

 

 

Rent praktisk vil man ikke merke store forskjellen mellom 5400 og 7200. Kopierer man f.eks. en film på 700MB fra en harddisk til en annen, vil man merke liten eller ingen forskjell om det er til en grønn eller svart disk.

Hvis du kopierer til/fra en ekstern disk har du som regel en del andre flaskehalser inne i bildet. Men du vil merke forskjell fra en green til black og mellom to black.

 

Her var det snakk om interne disker. Jeg har 5 disker til sammen, og en av dem er en 1,5 TB green drive.

Jeg kan ikke merke forksjell på noe som helst ytelse, helt uavhengig av hvilken disk jeg bruker.

Hastigheten er samme om jeg kopierer fra/til vanlige 7200 disker, eller om det er til/fra den grønne.

Tar akkurat like lang tid å f.eks. pakke ut en film fra rar, uansett hva disk jeg velger å legge den på.

De er godt mulig det er noen ms forsinkelse noen steder, men som sagt, rent praktisk så merker jeg ingenting til dette.

 

Jeg regner jo med at disse diskene blir brukt til lagring, og ikke OS eller programvare, så det er i dette tilfelle jeg kommer med påstanden min. MEn siden søketiden er en smule lengre, så vil det nok stemme at som OS/software disk vil disse grønne være litt svakere på ytelsen.

Husk at operativsystem og filsystem kan ha betydning. F.eks. Vista hadde spesielt i starten elendig diskytelse, uten at jeg vil starte en flamewar.
Lenke til kommentar

Vil anbefale å styre unna Green-serien siden det kan være en del trøbbel med denne. Black-serien derimot er knallgode disker, med upåklagelig stabilitet og god ytelse. Jeg har satt disse i ganske mange oppsett og de har fungert glimrende. I 1TB-versjonen så er prisforskjellen mellom de to veldig liten, i 2TB-versjonen er den selvsagt større, det er da toppmodellen. Jeg vurderer selv å bestille fem eller flere slike i løpet av sommeren.

Hva slags trøbbel snakker du om her? Fint om du kan utdype, og ikke bare slenge ut påstander uten noen detaljer :)

Lenke til kommentar

Jeg har både grønne og svarte disker fra WD, og er fornøyd med dem. Ikke vært noen problemer. Er enig med testen.. Opplever at black serien blir varmere under bruk enn green serien.

De eneste diskene jeg har vært misfornøyd med er WD sine externe studio disker. En 2TB og 2 1TB studio har streiket siste året. Den siste for noen dager siden.

I alle tilfellene er det elektronikken i kabinettet som har streiket. Har fått de på garantien til nå, men jeg kjøper ikke fler av dem.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...