Gå til innhold

Joakim's styrkeløft-logg


Anbefalte innlegg

Hvorfor skrått nedover?

 

For å klare å yte maks på knebøyen.

 

Prøv å ta en tung lastet bar på ryggen, se opp og ta noen reptisjoner.

 

Prøv nå å ta en tung lastet bar på ryggen, se skrått ned og ta noen reptisjoner.

 

Så blir jo spørsmålet, hva var tyngst?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Baseøvelser er bra det, men man kan ikke bare trene det. Fint kanskje å starte med det når man begynner å trene, men etterhvert må man utvide øvelsene.

 

 

Ka musklegrupper du ikkje treffer med baseløft då?

Få, men du aktiverar forskjellige muskelgrupper i varierande grad.

 

Var egentlig et ironisk spørsmål, som er vanskelig å fatte over nett ja.. du treffer så godt som alle med baseløft, og trenger derfor ikkje fleire øvelser egentlig. I så fall ville eg lagt til kroppsøvelser.

Lenke til kommentar

uke 5 - økt 2

 

markløft

40x10

70 x5

80 x5

80 x5

80 x5

80 x5

 

 

 

millitærpress

22,5 x8

45 x 4og en halv (wtf)

45 x 3 (wtf)

40 x5

40 x5

 

sidehev (med vektskiver)

 

2,5kg x8

2,5kg x8

2,5kg x8

 

benpress

125 x5

125 x5

125 x5

 

planken

1x 1min

1x 20 sek

1x 30 sek

 

 

kommentar

som dere ser så går da millitærpress til heeeeeeeeeeeeeeelvete klarer ikke og slå 5RM min, ned tur, derfor jeg la til sidehev som støtte øvelse. men når jeg fikk 45x5 så juksa jeg litt og da :blush: men jeg går ned til hele 35kg igjen der, :(

 

sender ut film av markløft senere i dag.

 

off er bare markløft og benkpress som går fint enda.

Lenke til kommentar

 

Baseøvelser er bra det, men man kan ikke bare trene det. Fint kanskje å starte med det når man begynner å trene, men etterhvert må man utvide øvelsene.

 

 

Ka musklegrupper du ikkje treffer med baseløft då?

Få, men du aktiverar forskjellige muskelgrupper i varierande grad.

 

 

Var egentlig et ironisk spørsmål, som er vanskelig å fatte over nett ja.. du treffer så godt som alle med baseløft, og trenger derfor ikkje fleire øvelser egentlig. I så fall ville eg lagt til kroppsøvelser.

Retorisk regner eg med at du meinte, noko som var åpenbart nok over nett ;)

Kroppsvektsøvelsar er ikkje å anbefale til å supplere baseløft då dei fleste ikkje går på enkelte muskelgrupper, eksempelvis regnar mange kroppsheving som eit baseløft i seg sjølv, fordi den dekkjer store delar av overkroppen.

Lenke til kommentar

Hehe ja sant :p

 

Ja, det blir som et slags baseløft, men eg tenker ikkje nødvendigvis chins og slikt. Kroppsøvelser er jo vanvittig mange forskjellige, og på den måten vil du iallfall få dekt alle muskler. Gjer også koordinasjon og balanse på en anna måte en vektløftning. Var berre et tips, om han først skulle legge til øvelser ville eg ikkje lagt til diverse curls eller styr for å kompensere. For du treffer faktisk dei fleste ved baseløft.

Lenke til kommentar

Biceps-curl er eit godt eksempel på ein øvelse du bør legge til dersom bicepsen er flaskehals når du tar pull-ups emd smalt grep.

Franskpress dersom du sliter med tricepsen på benkpress, osv.

Etterkvart som du kjem ovver eit visst nivå vil du få alvorlege flaskehalsar på dei fleste baseøvelsane, personleg sleit eg lenge med grepsstyrka på markløft, løste det ved å begynne med bulgarske utfall med manualar, men eg kunne like gjerne trent med grippers.

Lenke til kommentar

hva mener du med flaskehals egentlig? :p mener du hengende muskler eller? men dips funker som triceps da..

teknikk

 

det jeg må jobbe med nå er rettere rygg, derfor har jeg tenkt til og ta strakmark etter markløft, for og få trent bakside lår, altså med lettere vekter der for og bli mykkere.

 

jeg har grippers hjemme, kan jeg bruke de til og klemme på en par ganger, eller bare klemme hardt på de, for og få bedre grep? (om jeg ikke misforstår grippers da, du mener vel sånn som jeg klemmer på?)

 

skal også legge til omvendt roing på mandagene, eller sittende roing.

 

også en tong og en lett knebøy i uka, altså en med 2x12 og en med 5x5.

Endret av joakimz
Lenke til kommentar

OPP MED BRYSTET!

 

En annen ting er at å holde posjonen skal være tungt. Det skal være tungt å stå i markløft posjon, og for hver gang du løfter opp og tar den ned igjen skal ned ligge flat på gulvet. Du skal inn i posisjon (svir i lårene etter et par med tunge vekter), opp med brystet, se rett fram og løfte.

 

Du gjor noke slikt.

 

1) Løft

2) Ned

3) Løft

...

 

Jeg sikter etter dette:

1) Løft

2) Ned

3) Pause for å rette inn ryggen og brystet opp

4) Løft

...

Endret av Pijus
Lenke til kommentar

Du løftar i to bevegelsar, bein så rygg, det skal berre vere ein. Vær smart: gå ned til 40kg og terp teknikk. Feila du gjer skuldast ikkje noko anna enn at du er for lat/dum til å lære deg teknikken.

 

Flaskehals = begrensande faktor.

Du blir ikkje mjukare av styrketrening, ikkje at det har så mykje å sei når du tar markløft uansett.

Dei første bileta på eit google bildesøk på "grippers" viser akkurat kva eg meiner.

Dei dagane du køyrer lett knebøy bør du berre redusere vekta, ingen grunn til å auke antall reps, men prioriter heller å lære deg teknikken.

Lenke til kommentar

Biceps-curl er eit godt eksempel på ein øvelse du bør legge til dersom bicepsen er flaskehals når du tar pull-ups emd smalt grep.

Franskpress dersom du sliter med tricepsen på benkpress, osv.

Etterkvart som du kjem ovver eit visst nivå vil du få alvorlege flaskehalsar på dei fleste baseøvelsane, personleg sleit eg lenge med grepsstyrka på markløft, løste det ved å begynne med bulgarske utfall med manualar, men eg kunne like gjerne trent med grippers.

 

Poenget var at det ikkje er noken vits å legge til curls og slikt før han veit kor problemet ligger når han kjem så langt. Du kan seie at enn forsåvidt ikkje trenger fleire kroppsøvelser heller, men eg for min del er overbevist om at den overføringa du får av diverse turnøvelser (ikkje nødvendigvis tenk stup kråke/salto, mange forskjellige) er god for vektløftinga. Får mykje bedre balanse og koordinasjon, og mange øvelser går mykje på dei samme prinsippa som i vektløfting, f.eks bryst opp og rett rygg, ikkje bøy i alboger osv.. den kanskje aller beste overføringa er grepsstyrken.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...