Gå til innhold

På tide å støtte Israel


Anbefalte innlegg

Hvis det alltid er noen som tyr til sivil ulydighet, hvorfor ble det ikke voldsutgytelse på de andre båtene?

Må jo ha vært fordi noen som var modige nok til å motstride israels inngripe/blokkade befant seg på den store båten.

 

Forøvrig hadde de jo ingen grunn til å tro at de ville bli fair behandlet hvis de overga seg.

 

Har sett åssen israelske soldater håndterer arabiske fanger, bl.a. skyte folk med øyebind og håndjern

 

http://www.youtube.com/watch?v=sY8dPGiOTGs

 

http://www.youtube.com/watch?v=sY8dPGiOTGs

Det hadde ikke noe med å være modig å gjøre. Det hadde å gjøre med at på en av båtene var det en gruppe islamister som hadde planlagt at det skulle bli voldelige sammenstøt, og de ønsket å dø martyrdøden.

 

Du sier at de ikke hadde noen grunn til å tro at de ville blitt behandlet bra hvis de overga seg, men hvorfor har de andre på de dusinvis av båtene som var bordet før, samt de andre båtene i flåten, grunn til å tro det?

 

I videoen du linker til påstås det at han får en skade i låret, men ifølge mannen selv ble han skutt i tåa... Samt at "The Israeli army admitted the incident was 'grave' and in 'direct contradiction with Israeli Defence Forces' values and principles.'"

 

Ikke at en enkeltepisode som denne er relevant, når dusinvis av episoder med lignende bordingen av skipet volden brøt ut på er langt mer relevante for hva passasjerene kunne forvente.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Det er vold når det kommer haug med soldater ned på en fred båt, og starter å fyre. Som sagt hvordan er det mulig å vite at soldatene ikke skulle starte med vold?

Fordi de ikke hadde gjort det på de dusinvis av andre båtene de har hindret fra å bryte blokaden, inkludert fem av de seks båtene i denne flåten.

 

I tillegg til dette var det bare på båten fylt av islamister som hadde forberedt seg på væpnet kamp og martyrdød at det ble voldsutgytelse. Tilfeldig?

 

@Rampage, "du vet ikke konteksten"?

 

Å skyte en i håndjern er en krigsforbrytelse uansett hvem som står for ugjerningen..

Det er israelske myndigheter og hærledelsen helt enige i, og de ga tydelig uttryk for at dersom videoen viser det man påstår, var det et direkte brudd på lover og regler i Israel. Men vi vet fortsatt ikke hva videoen faktisk viser. Videoen motsier også mannens egen beskrivelse av hvor han ble truffet.

Lenke til kommentar

Gideon Levy - journalist og editor for Haaretz newspaper:

 

http://en.wikipedia.org/wiki/Gideon_Levy

 

http://en.wikipedia.org/wiki/Haaretz

 

Sier at Israelsk befolkning ha blitt hjernevasket de siste 60 åra slik man ser det i Nord-Korea i ett intervju med NRK.

 

Samtidig sier Israelsk ungdom, og innbyggere forøvrig at hele verden tar feil...noen som kjenner igjen dette fra andre diktaturer?

 

Gideon Levy mener dette vil koste Israel dyrt i fremtiden, her er han på samme linje som Kåre Willoch, tidligere leder for Høyre.

 

I ett avisintervju sa K. Willoch at dette vil koste Israel meget dyrt på sikt.

 

Denne person ble kalt en rasist og jødehater av Mona Levin:

 

http://www.tv2nyhetene.no/innenriks/-kaare-willoch-er-rasist-og-joedehater-2509336.html

 

Datter av Robert Levin som var en Norsk pianist, mye vist på NRK i 60 og 70-åra:

 

http://no.wikipedia.org/wiki/Robert_Levin

 

Kritikk, ikke bare rettet mot jøder men også mot staten Israel, blir møtt med påstander om Antisemitisme:

 

http://da.wikipedia.org/wiki/Antisemitisme

 

En kjent og velbrukt metode, som snart har mistet sin kraft.

 

Egenlig er det fint at slike personer fronter sitt alter ego og sine synspunkter.

Man vet da hvilke mennesker dette er, slik at man vet hva man har å forholde seg til.

 

Personlig har jeg hatt sansen for Willoch lenge før denne Israel - kritikk, denne respekten har bare blitt større etter at Kåre Willoch ga uttrykk om hva han mente.

 

Israel beboes stort sett av Jøder, også noen kristne og Arabere.

Man kan ikke "bare" legge skylden for denne vanvidd på staten Israel.

 

Denne vanvidd har foregått i 10-år med forskjellige regjeringer, dog i forskjellige utgaver.

Derfor er det Israelske folk skyld i dette, om man liker dette eller ikke, og de er i hovedsak jøder.

 

Hjernevasket eller ikke, så burde en forvente at ett lands befolkning var noenlunde opplyste?

 

Når det gjelder denne motstand fra disse skip la de Israelske commando-soldater opp til dette selv!

Ikke ulikt Tyrefekting.

 

Oppskriften var enkel, terg og irritere menneskene på disse skip ved å skyte på dem med painball og gummikuler først, da blir de rasende, deretter settes magasin med skarpe skudd i våpenene for regelrett nedslakting!

 

Ved Tyrefekting bli Tyren plaget og pint vel og lenge før nådestøtet kommer...ikke ulikt de Israelske styrkers fremgangsmåte.

Ikke rart de var blodige etter denne nedslaktningen de hadde vært ansvarlige for, slaktere er som kjent gjerne blodige på kropp og klær.

 

I kjent stil, avviser den Israelske regjering en internasjonal granskning, denne vil de ta seg av selv......

 

Mon tro om denne vil bli troverdig?

 

En internasjonal granskning burde skje, med eller uten Israels deltagelse.

Endret av Vårbris
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Når det gjelder denne motstand fra disse skip la de Israelske commando-soldater opp til dette selv!

Ikke ulikt Tyrefekting.

 

Oppskriften var enkel, terg og irritere menneskene på disse skip ved å skyte på dem med painball og gummikuler først, da blir de rasende, deretter settes magasin med skarpe skudd i våpenene for regelrett nedslakting!

Du glemmer jo at det var på kun ett av flere dusin skip at det ble voldsutgytelse, og det var tilfeldigvis på skipet fullt av bevæpnede islamister som på forhånd hadde sagt at de var klar for martyrdøden.

 

Dessuten ble soldatene på det ene skipet angrepet før de fyrte av noen skudd. Som du ser på videoene, kom de ned fra helikopteret med paintballgeværet på ryggen, for så å bli dratt ned fra tauet når de nesten var nede.

 

Litt vanskelig å skyte når geværet er på ryggen kanskje?

 

Hvis Israels oppskrift var å terge og irritere menneskene med å skyte på dem med gummikuler, hvorfor skjedde ikke noe av dette på de fem andre skipene i gruppen, samt ingen av de mange dusin skip som er bordet tidligere i forsøk på å bryte blokaden?

 

Av skarpe våpen hadde de bare den vanlige pistolen de alltid bærer.

 

Du kaller det som skjedde nedlakting. Mener du virkelig at 1-20 døde av flere hundre (for ikke å snakke om nøyaktig null dødsfall på fem av seks båter) vitner om nedslakting?

Endret av snartenkt
Lenke til kommentar

Israel burde blitt satt under internasjonal administrasjon.

 

Ser meget godt det er vanskelig nå, dette burde blitt gjort omgående da staten Israel ble dannet etter at jøder i mange 10-år hadde drevet terrorvirksomhet.

 

Jødene hadde mange terrorgrupper, drepte ned for fote:

 

http://www.dagbladet.no/2009/01/13/magasinet/terrorisme/historie/israel/4296519/

 

 

ETTERSØKT: Medlemmer av Stern-gjengen ettersøkt av britiske myndigheter, som hadde Palestina som protektorat fra 1922 til 1948. Teksten er på hebraisk, og fra venstre ser vi Yaacov Levstein, Yitshak Shamir, Natan Friedman-Yelin, Yaacov Levi, Moshe Bar Giora og Yehoshua Cohen.

 

Israel og jøder har litt en en historie bak seg, på godt og vondt...

 

 

Ranet banker, drepte briter og FN-ansatte. Alle fikk amnesti.

 

http://narragonia.wordpress.com/2009/01/14/j%C3%B8disk-terrorgruppe-ville-samarbeide-med-med-hitler/

 

Lillehammersaken:

 

http://no.wikipedia.org/wiki/Lillehammer-saken

 

DREPT AV STERN-GJENGEN: Den svenske diplomaten grev Folke Bernadotte ble drept av Stern-gjengen i Jerusalem i 1948. Drapet ble beordret av Yitzhak Shamir, Natan Yellin-Mor, og Yisrael Eldad. Den franske FN-ansatte André Serot ble også drept i overfallet. Foto: NTB/arkiv

 

Israel og dets innbyggere har litt av en historie bak seg, på godt og vondt....

 

her trenges det en stooor dose syndsforlatelse...

Endret av Vårbris
Lenke til kommentar

snartenkt

 

Støtter du det israel driver med?

Hva tenker du på da?

 

Men hvorfor svarer du ikke på det jeg skriver?

 

Du har vel sett bildene av de mørbankede soldatene?

 

Og hvis det første man tenker på når IDF kommer er å ty til vold, hvordan kan det ha seg at de fem andre skipene denne gang, samt dusinvis av skip tidligere, ble tatt over uten at det førte til voldsutgytelse?

 

Punkt 1: Hvis Israel kun vet en måte å stoppe flåten på, hvorfor var det bare drepte på ett av seks skip? Hvorfor er det ingen drepte på de dusinvis av andre skipene som er stoppet tidligere?

 

Punkt 2: Er det mord dersom noen blir drept i væpnet kamp

 

Når det gjelder denne motstand fra disse skip la de Israelske commando-soldater opp til dette selv!

Ikke ulikt Tyrefekting.

 

Oppskriften var enkel, terg og irritere menneskene på disse skip ved å skyte på dem med painball og gummikuler først, da blir de rasende, deretter settes magasin med skarpe skudd i våpenene for regelrett nedslakting!

Du glemmer jo at det var på kun ett av flere dusin skip at det ble voldsutgytelse, og det var tilfeldigvis på skipet fullt av bevæpnede islamister som på forhånd hadde sagt at de var klar for martyrdøden.

 

Dessuten ble soldatene på det ene skipet angrepet før de fyrte av noen skudd. Som du ser på videoene, kom de ned fra helikopteret med paintballgeværet på ryggen, for så å bli dratt ned fra tauet når de nesten var nede.

 

Litt vanskelig å skyte når geværet er på ryggen kanskje?

 

Hvis Israels oppskrift var å terge og irritere menneskene med å skyte på dem med gummikuler, hvorfor skjedde ikke noe av dette på de fem andre skipene i gruppen, samt ingen av de mange dusin skip som er bordet tidligere i forsøk på å bryte blokaden?

 

Av skarpe våpen hadde de bare den vanlige pistolen de alltid bærer.

 

Du kaller det som skjedde nedlakting. Mener du virkelig at 1-20 døde av flere hundre (for ikke å snakke om nøyaktig null dødsfall på fem av seks båter) vitner om nedslakting?

Vårbris, må du skrive det samme i alle tråder? Kan du ikke heller svare på innlegget mitt? Synes det er dårlig gjort av deg å legge opp til en diskusjon og så bare ignorere detaljerte svar.

Lenke til kommentar

snartenkt

 

Vårbris, må du skrive det samme i alle tråder? Kan du ikke heller svare på innlegget mitt? Synes det er dårlig gjort av deg å legge opp til en diskusjon og så bare ignorere detaljerte svar.

 

 

Sannsyligheten er vel stor for at dette gikk bra, var fordi at de ikke ble pepret med paintball og gummikuler før bordingen.

 

Hadde disse mennesker blitt pepret med paintball og gummikuler, ville de nok også blitt forbannet og satt seg til motverge.

 

En tilsynelatende forklaring for de fleste, dog ikke alle....

 

Når jeg legger inn samme info i forskjellige tråder, så er den relatert til hver enkelt tråd, selv om infoen er den samme.

 

 

Jeg forandrer ikke på relevant info- slik enkelte andre gjør.

 

 

Og ja, selv om jeg har 100 sauer og sender "bare" den ene til slakteri, så er og blir resultatet ett slakt.

 

Hugger jeg hodet av den ene høna mi, selv om 30 andre går fri, så har jeg altså slaktet ei høne.

Endret av Vårbris
  • Liker 1
Lenke til kommentar

FLERE HEMMELIGE, JØDISKE terroristgrupper eksisterte før Israel ble en stat i 1948.

 

I mellomkrigstida og under andre verdenskrig opererte de mot britene, som hadde området som sitt protektorat, og mot svikefulle jøder. I hele perioden kjempet de også mot palestinske grupper, som foretok angrep på jøder.

 

Stern Gang (opprettet 1940) var sammen med Irgun de mest ekstreme. Og de var sentrale i opprettelsen av staten Israel.

 

- De jødiske terroristgruppene Irgun og Stern sto langt ute på den ytterste høyresiden, de var sterkt påvirket av fascismen og hadde sine røtter i den ytterliggående sionistbevegelsen i Polen. De forherliget vold og terror som de viktigste midlene i politisk kamp, sier historiker Hilde Henriksen Waage til Dagbladet.no.

 

I følge uthevede tekster, har jeg mine ord i behold, da jeg påstod at staten Israel er facistisk og tuftet på facistiske ideer.

 

Samme gjelder påstander om tilhørighet på den ytterste høyrefløy, dette gjelder også støttespillere for israel her i Norge.

 

http://narragonia.wo...med-med-hitler/

Endret av Vårbris
  • Liker 1
Lenke til kommentar

I relasjon til påstander om Antisemittisme, og holocaust som alltid dukker opp, vil jeg opplyse om følgende:

 

 

Hitler fikk også støtte av jøder.

 

DA YAIR STERN BESTEMTE SEG for å gå inn på Hitler-Tysklands side i den andre verdenskrig, var det en veloverveid beslutning som lå bak.

 

Yair var fullstendig klar over at tyskerne var jødehatere, men han mente de kunne manipuleres. Og hatet mot britene fikk han til å tenke at de kunne ha felles interesser. En representant for Lehi ble i 1940 sendt til Beirut for å føre samtaler med en tysk myndighetsrepresentant. Han tilbød Hitler spionasje, sabotasje og militæraksjoner mot britene i Midt-Østen og i Øst-Europa, der hvor Stern hadde terrorceller.

 

Et brev med det samme innholdet ble sendt til den tyske ambassadøren i Akaara i 1941. Her ble Stern-gjengens tilbud om deltakelse i krigen mot britene gjentatt, mot at tyskerne skulle hjelpe med å fjerne britene fra Palestina og opprette en egen, jødisk stat.

 

Ambassadøren sendte videre brevet til Hitler i Berlin. Men Yair Stern fikk aldri svar fra tyskerne.

 

YAIR DØDE FOR SAKEN. I 1942 ble han skutt av britiske agenter som avslørte skjulestedet hans.

 

Etter Sterns død ble Yitzhak Shamir en av de som tok over ledelsen. Han ble Israels statsminister i to omganger, på 80- og 90-tallet.

 

Bare til etterretning for de som stadig vekk roper opp om Antisemittisme og jødehat ved enhver anledning....

 

http://www.dagbladet.no/2009/01/13/magasinet/terrorisme/historie/israel/4296519/

Endret av Vårbris
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Gidder du å bruke edit funksjonen eller?

 

 

Fordøyelsesproblemer?

 

Ikke rart, enkelte ting vil man sikkert holde skjult da det kan bli en for hard kost, jeg har mye mere på lager.

 

Ambassadøren sendte videre brevet til Hitler i Berlin. Men Yair Stern fikk aldri svar fra tyskerne.

 

Selv for Hitler og Hitler-Tyskland var disse alt for ekstreme...

Endret av Vårbris
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Særdeles lite sjokkerende informasjon som de absolutt aller fleste som har tittet litt på Israels historie er klar over, hvorfor er det egentlig relevant til idag? Det verste i forhold til disse grupperingene er egentlig at Lehi i nyere tid (80-tallet?) fikk æresmedaljer for deres innsats i opprettelsen av Israel.

Lenke til kommentar

snartenkt

 

Vårbris, må du skrive det samme i alle tråder? Kan du ikke heller svare på innlegget mitt? Synes det er dårlig gjort av deg å legge opp til en diskusjon og så bare ignorere detaljerte svar.

 

Sannsyligheten er vel stor for at dette gikk bra, var fordi at de ikke ble pepret med paintball og gummikuler før bordingen.

 

Hadde disse mennesker blitt pepret med paintball og gummikuler, ville de nok også blitt forbannet og satt seg til motverge.

 

En tilsynelatende forklaring for de fleste, dog ikke alle....

 

Når jeg legger inn samme info i forskjellige tråder, så er den relatert til hver enkelt tråd, selv om infoen er den samme.

 

 

Jeg forandrer ikke på relevant info- slik enkelte andre gjør.

 

 

Og ja, selv om jeg har 100 sauer og sender "bare" den ene til slakteri, så er og blir resultatet ett slakt.

 

Hugger jeg hodet av den ene høna mi, selv om 30 andre går fri, så har jeg altså slaktet ei høne.

 

Har du en kilde på at de ble "pepret" før Israelerne bordet?

 

Forøvrig så er jo sammenligningen din med slakting, i ordets rette forstand, noe komisk for ikke å snakke om på jordet. Man bruker ordet slakting, biledlig, når mennesker blir drept/masakrert på groteskt vis ol. Slakting i ordets rette forstand( slakting av dyr) er noe helt annet og dreier seg jo om avliving og viderebehandling av dyr, derav kjøtt, pels osv. Derfor blir ordbruken helt feil.

 

Men klart at det høres jo mye værre ut å kalle det slakting da ;)

Endret av herzeleid
Lenke til kommentar

 

En stat kan ikke borde et hvilket som helst fartøy hvor som helst. En kyststat har iht Havrettskonvensjonen myndighet til dette i eget territorialfarvann (12 nm ut fra grunnlinjen) bla dersom det anses at fartøyet ikke bedriver "uskyldig passasje". Delvis er denne retten også tilstede i de neste 12 nm utenfor territorialfarvannet.

Et skip som har gjort det klart at den akter å bryte en blokade kan bordes utenfor blokadens grenser. Skipene var krystallklare på dette, og dermed var det egentlig fritt fram for Israel.

Min post var først og fremst en påpekning av hva som er hjemmelen til den norske kystvakten når den border fartøyer - det er altså Havrettskonvensjonens pkt 73, som gjelder håndhevelse av forvaltningsregler for levende ressurser i havet. Grunnen til at jeg påpekte dette, var at enkelte mente at siden norsk kystvakt kunne borde fartøyer utenfor 12 milsgrensen, måtte Israelerne også ha slik rett - og derved ignorerte man totalt bakgrunnen for en slik rett.

 

Den retten du hevder at Israel har, er beskrevet i San Remo Manual on International Law Applicable to Armed Conflicts at Sea, pkt 67. For at denne retten skal være gyldig, hevder jeg at to forutsetninger må være oppfylt:

 

 

1) Det må være en tilstand av "armed conflict at sea" i området der bording utføres, hvis ikke er ikke manualen "applicable". Hvis internasjonalt farvann i Middelhavet er å regne som fredelig farvann, uten en tilstand av "armed conflict at sea", så er ikke bording akseptabelt her - og følgelig må Israel foreta bording i eget farvann (det har de rett til).

 

2) Blokaden må være lovlig. Deromkring hersker uenighet, må det vel være lov å si.

 

Nå er ikke jeg utdannet innen jus (jeg er realist), og jeg har merket meg at få eksperter som har uttalt seg om saken har problematisert rundt mitt pkt 1). For meg synes det åpenbart at man må vurdere om et regelverk er gyldig og relevant for situasjonen, før man benytter det som god latin. Men jeg ser ikke bort fra at jeg tar feil når jeg setter spørsmålstegn ved dette - jeg synes å være ganske alene :)

 

 

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...