Gå til innhold

På tide å støtte Israel


Anbefalte innlegg

Tenker på terroriseringen dems.

Vel det er bilder av 1-3 soldater som har fått litt, men ingen døde. Det de har fått iforhold til skaden dem har gjort er ingenting.

Hehe.. En faller 5 meter tilsynelatende bevistløs, tjenestevåpen frastjålet og brukt til å skyte 2 eller 3 andre soldater. To som blir slått fra 20-50 ganger med stenger, stoler o.l. En blir stukket med kniv bakfra, flere får tilfeldige slag fra jernstenger, rør, balltre mm. Hadde ikke soldatene benyttet skarpt ville en vesentlig andel nok endt opp døde :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tenker på terroriseringen dems.

Vel det er bilder av 1-3 soldater som har fått litt, men ingen døde. Det de har fått iforhold til skaden dem har gjort er ingenting.

Hehe.. En faller 5 meter tilsynelatende bevistløs, tjenestevåpen frastjålet og brukt til å skyte 2 eller 3 andre soldater. To som blir slått fra 20-50 ganger med stenger, stoler o.l. En blir stukket med kniv bakfra, flere får tilfeldige slag fra jernstenger, rør, balltre mm. Hadde ikke soldatene benyttet skarpt ville en vesentlig andel nok endt opp døde :)

 

Hadde de ikke skutt for å drepe, så kunne 9 færre ha endt opp døde.

Lenke til kommentar

Hadde de ikke skutt for å drepe, så kunne 9 færre ha endt opp døde.

Hadde de ikke skutt for å drepe ville situasjonen eskalert til punkt hvor alle soldater som rapellerte fra heli ble drept eller lemlestet. Kan så spekulere videre om da kampheli hadde måttet blitt tatt i bruk, da prater vi vesentlig større sjanse for uskylde liv tapt fremfor slik det ble gjort.

Endret av Vizla
Lenke til kommentar
Tenker på terroriseringen dems.

Vel det er bilder av 1-3 soldater som har fått litt, men ingen døde. Det de har fått iforhold til skaden dem har gjort er ingenting.

Bildene viser at de israelske soldatene ble angrepet, og måtte forsvare seg.

 

Hvordan kan det ha seg at de fem andre skipene denne gang, samt dusinvis av skip tidligere, ble tatt over uten at det førte til voldsutgytelse?

 

Hvis Israel kun vet en måte å stoppe flåten på, hvorfor var det bare drepte på ett av seks skip? Hvorfor er det ingen drepte på de dusinvis av andre skipene som er stoppet tidligere?

 

Er det mord dersom noen blir drept i væpnet kamp?

Lenke til kommentar
Det er ingen grunn til å tvile på at Israel lyver om den fulle situasjonen, når de nekter for en internasjonal granskning.

Hva mener du Israel lyver om, og hvordan forklarer du at de fem andre skipene ble tatt over uten voldsutgytelse?

 

Tenker på terroriseringen dems.

Vel det er bilder av 1-3 soldater som har fått litt, men ingen døde. Det de har fått iforhold til skaden dem har gjort er ingenting.

Hehe.. En faller 5 meter tilsynelatende bevistløs, tjenestevåpen frastjålet og brukt til å skyte 2 eller 3 andre soldater. To som blir slått fra 20-50 ganger med stenger, stoler o.l. En blir stukket med kniv bakfra, flere får tilfeldige slag fra jernstenger, rør, balltre mm. Hadde ikke soldatene benyttet skarpt ville en vesentlig andel nok endt opp døde :)

Hadde de ikke skutt for å drepe, så kunne 9 færre ha endt opp døde.

Det ble ikke skutt for å drepe før soldatene befant seg i livsfare.

 

Hvordan forklarer du at de fem andre skipene ble tatt over uten voldsutgytelse, hvis alt var soldatenes feil?

Endret av snartenkt
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

En stat kan ikke borde et hvilket som helst fartøy hvor som helst. En kyststat har iht Havrettskonvensjonen myndighet til dette i eget territorialfarvann (12 nm ut fra grunnlinjen) bla dersom det anses at fartøyet ikke bedriver "uskyldig passasje". Delvis er denne retten også tilstede i de neste 12 nm utenfor territorialfarvannet.

Et skip som har gjort det klart at den akter å bryte en blokade kan bordes utenfor blokadens grenser. Skipene var krystallklare på dette, og dermed var det egentlig fritt fram for Israel.

Min post var først og fremst en påpekning av hva som er hjemmelen til den norske kystvakten når den border fartøyer - det er altså Havrettskonvensjonens pkt 73, som gjelder håndhevelse av forvaltningsregler for levende ressurser i havet. Grunnen til at jeg påpekte dette, var at enkelte mente at siden norsk kystvakt kunne borde fartøyer utenfor 12 milsgrensen, måtte Israelerne også ha slik rett - og derved ignorerte man totalt bakgrunnen for en slik rett.

 

Den retten du hevder at Israel har, er beskrevet i San Remo Manual on International Law Applicable to Armed Conflicts at Sea, pkt 67. For at denne retten skal være gyldig, hevder jeg at to forutsetninger må være oppfylt:

 

 

1) Det må være en tilstand av "armed conflict at sea" i området der bording utføres, hvis ikke er ikke manualen "applicable". Hvis internasjonalt farvann i Middelhavet er å regne som fredelig farvann, uten en tilstand av "armed conflict at sea", så er ikke bording akseptabelt her - og følgelig må Israel foreta bording i eget farvann (det har de rett til).

 

2) Blokaden må være lovlig. Deromkring hersker uenighet, må det vel være lov å si.

 

Nå er ikke jeg utdannet innen jus (jeg er realist), og jeg har merket meg at få eksperter som har uttalt seg om saken har problematisert rundt mitt pkt 1). For meg synes det åpenbart at man må vurdere om et regelverk er gyldig og relevant for situasjonen, før man benytter det som god latin. Men jeg ser ikke bort fra at jeg tar feil når jeg setter spørsmålstegn ved dette - jeg synes å være ganske alene :)

Blokaden er faktisk lovlog, og Israel er i væpnet konflikt med Hamas. Dermed gir svaret seg egentlig selv.

 

Selv FN-uttalelsene som er tatt til inntekt for synet på at blokaden er ulovlig ser i realiteten ut til å innrømme at den er lovlig, men de som har uttalt seg mener likevel den er umoralsk.

Lenke til kommentar

snartenkt

 

Vårbris, må du skrive det samme i alle tråder? Kan du ikke heller svare på innlegget mitt? Synes det er dårlig gjort av deg å legge opp til en diskusjon og så bare ignorere detaljerte svar.

Sannsyligheten er vel stor for at dette gikk bra, var fordi at de ikke ble pepret med paintball og gummikuler før bordingen.

 

Hadde disse mennesker blitt pepret med paintball og gummikuler, ville de nok også blitt forbannet og satt seg til motverge.

 

En tilsynelatende forklaring for de fleste, dog ikke alle....

 

Når jeg legger inn samme info i forskjellige tråder, så er den relatert til hver enkelt tråd, selv om infoen er den samme.

 

 

Jeg forandrer ikke på relevant info- slik enkelte andre gjør.

 

 

Og ja, selv om jeg har 100 sauer og sender "bare" den ene til slakteri, så er og blir resultatet ett slakt.

 

Hugger jeg hodet av den ene høna mi, selv om 30 andre går fri, så har jeg altså slaktet ei høne.

Påstår du her at israelerne pepret kun dette ene av dusinvis av andre skip med paintballkuler?

 

Er det ikke litt vanskelig å pepre noe som helst med et gevær som er plassert på ryggen?

 

Hvis Israels oppskrift var å terge og irritere menneskene med å skyte på dem med gummikuler, hvorfor skjedde ikke noe av dette på de fem andre skipene i gruppen, samt ingen av de mange dusin skip som er bordet tidligere i forsøk på å bryte blokaden?

 

Du kaller det som skjedde nedlakting. Mener du virkelig at 1-20 døde av flere hundre (for ikke å snakke om nøyaktig null dødsfall på fem av seks båter) vitner om nedslakting?

Lenke til kommentar

Du har et tunell syn, du overser mordene terrorstaten israel driver med. Det har blitt nevnt gang på gang alle som døde, så kommer du og poster bilder av 3 soldater som har fått seg litt. Det der går bort, men tårene til familiene som gråter over gravene går neppe bort. Bare det å se at folk fra dette forumet støtter terrorstaten israel uten å tenke på alt de driver med er skummelt nok.

Lenke til kommentar

Når vi nå først snakker om bordingen og voldsbruken så får det meg til å tenke på det Israel har sagt om å bedre omdømme sitt etter krigen mot Gazastripen. Enten så mener ikke Israel at omdømme er viktig alikevel eller så klarer de virkelig ikke å tenke seg om før de handler! De måtte jo vite at dette angrepet på et fartøy med humanitærhjelp i internasjonalt farvann ville utløse ramaskrik slik det har gjort. For Tyrkias del er forholdet til Israel endret for alltid:

 

http://www.nrk.no/nyheter/verden/1.7153447

 

http://www.tv2nyhetene.no/tyrkia-vurderer-minimumsforhold-med-israel-3222196.html

 

Men de er villige til å normalisere forholdet igjen om blokaden av Gazastripen oppheves:

 

http://www.tv2nyhetene.no/utenriks/tyrkia-vil-normalisere-forhold-om-blokaden-heves-3220830.html

 

Tyrkia er som man vet heller ikke de eneste som reagerer. Fordømmelser og utkastelse av ambassadører er jo noe vi har hørt om de siste dagene.

Lenke til kommentar

Når vi nå først snakker om bordingen og voldsbruken så får det meg til å tenke på det Israel har sagt om å bedre omdømme sitt etter krigen mot Gazastripen. Enten så mener ikke Israel at omdømme er viktig alikevel eller så klarer de virkelig ikke å tenke seg om før de handler! De måtte jo vite at dette angrepet på et fartøy med humanitærhjelp i internasjonalt farvann ville utløse ramaskrik slik det har gjort.

Politikk er alltid i forandring Glimti. Personlig tror jeg Israel bryr seg lite om omdømme i verden. Det landet bryr seg om, er å sikre sine innbyggere mot raketter og bomber.

 

Kudos til Israel.

Endret av Vaio
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Når vi nå først snakker om bordingen og voldsbruken så får det meg til å tenke på det Israel har sagt om å bedre omdømme sitt etter krigen mot Gazastripen. Enten så mener ikke Israel at omdømme er viktig alikevel eller så klarer de virkelig ikke å tenke seg om før de handler! De måtte jo vite at dette angrepet på et fartøy med humanitærhjelp i internasjonalt farvann ville utløse ramaskrik slik det har gjort.

Politikk er alltid i forandring kjøre Glimti. Personlig tror jeg Israel bryr seg lite om omdømme i verden. Det landet bryr seg om, er å sikre sine innbyggere mot raketter og bomber.

 

Kudos til Israel.

 

At politikk er i forandring betyr ikke at en hel verdens syn på en situasjon er i forandring. Israel har uttalt at de ønsker bedre omdømme, men enten bryr de seg ikke om det eller så kan de hverken tenke eller prioritere!

 

Hvorfor gi kudos til Israel for å være en terrorstat og okkupasjonsmakt som stadig angriper andre?

 

Du har et tunell syn, du overser mordene terrorstaten israel driver med. Det har blitt nevnt gang på gang alle som døde, så kommer du og poster bilder av 3 soldater som har fått seg litt. Det der går bort, men tårene til familiene som gråter over gravene går neppe bort. Bare det å se at folk fra dette forumet støtter terrorstaten israel uten å tenke på alt de driver med er skummelt nok.

 

Apropos tunellsyn.

 

Tenk om du hadde skrevet et litt mer utfyllende innlegg og tatt deg tid til å forklare hva du egentlig mener...

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg har noen spørsmål til dere som kun støtter palestinerene. Støtter dere Hamas? Støtter dere palestinske angrep mot Israel? Om så, er det legitimt virkemiddel og drepe sivile israelere?

 

Kun av ren nysgjerrighet.

 

Jeg kan vel svare med det jeg synes, altså det jeg mener/synes ikke noe fasit.

Jeg støtter den ikke, men er heller ikke imot dem.

Jeg ser på dem som en like stor terrororganisasjon som israel.

 

 

 

 

Glimti: Hvilke poeng da? At andre har tunellsyn? At døde mennesker ikke går igjen? Eller at det er skummelt at noen støtter Israel? Er egentlig lite å si mer til da det meste er ubegrunnede påstander og lite å argumentere mot da det ikke akuratt legger opp til diskusjone

 

Glimti har alt svart glimrende det jeg mente, men jeg føler for å si det selv også.

At det er jævla irriterende at han sender meg den samme linken med de jævla soldatene som har noen små arr, skal jeg sende link av alle de mødrene som sitter ved graven til en 19 år gammel gutt og gråter. De bildene der har jeg ingen sympati for, det er vel fortjent.

Endret av The-One
Lenke til kommentar

Glimte har alt svart glimrende det jeg mente, men jeg føler for å si det selv også.

At det er jævla irriterende at han sender meg den samme linken med de jævla soldatene som har noen små arr, skal jeg sende link av alle de mødrene som sitter ved graven til en 19 år gammel gutt og gråter. De bildene der har jeg ingen sympati for, det er vel fortjent.

Men det er ikke tunnelsyn å kun gi aktivistene rett til å forsvare seg, mens soldatene ikke skal få den samme retten?

Endret av Juℓenissen
Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...