Gå til innhold

19 år - for sent å starte med programmering?


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Jeg gikk over til Linux for en liten stund siden, og lot meg fascinere av open-source prosjekter og all utviklingen. Har alltid vært interessert i datamaskiner, men aldri fokusert på programmering. Har dog blitt veldig motivert til å starte med dette i det siste.

 

Men, jeg er 19 år. Vet at mange startet med programmering da de var 12-13 år. Vil dere derfor si at jeg er for sent ute til å starte? Ønsker i første omgang å starte med Python, da dette virker som et fornuftig valg (objektorionert programmering virker spennende, jeg vil legge et riktig grunnlag for videre utvikling).

 

Hvis dette skulle vise seg å falle i smak, kunne jeg godt tenke meg å studere videre på høgskole/universitet. Men rekker jeg å skaffe meg kompetanse for en programmeringsjobb senere i livet? Eller vil disse tidligere 12-13 åringene ta knekken på meg? ;)

Endret av HowCome
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei!

 

Jeg gikk over til Linux for en liten stund siden, og lot meg fascinere av open-source prosjekter og all utviklingen. Har alltid vært interessert i datamaskiner, men aldri fokusert på programmering. Har dog blitt veldig motivert til å starte med dette i det siste.

 

Men, jeg er 19 år. Vet at mange startet med programmering da de var 12-13 år. Vil dere derfor si at jeg er for sent ute til å starte? Ønsker i første omgang å starte med Python, da dette virker som et fornuftig valg (objektorionert programmering virker spennende, jeg vil legge et riktig grunnlag for videre utvikling).

 

Hvis dette skulle vise seg å falle i smak, kunne jeg godt tenke meg å studere videre på høgskole/universitet. Men rekker jeg å skaffe meg kompetanse for en programmeringsjobb senere i livet? Eller vil disse tidligere 12-13 åringene ta knekken på meg? ;)

Neppe noe problem. Jeg begynte å programmere veldig tidlig, 13-14 års alderen, men i klassen min er jeg en av tre som kunne programmere før de begynte på høyskolen.

 

Kjør på!!! :thumbup:

Lenke til kommentar

Ingen av de offentlige krever noe annet enn det er mulig å få med seg på videregående, og da står alle kravene eksplisitt i studiekatalogen.

 

Dem som har begynt tidlig har selvfølgelig en fordel, men man skal være forsiktig med å overvurdere hvor langt det rekker. Når man kommer litt forbi de grunnleggende temaene senere jevner det seg fort ut.

 

 

Er forsåvidt folk som kommer seg gjennom 3-5 år med datateknikk/informatikk og ut i jobb uten å kunne programmere etterpå heller, så det kan av og til virke som om det er en valgfri disiplin i bransjen vår :roll:

 

Lenke til kommentar

Ikke for å være frekk eller motbydelig/angrep på person, men første tanken min av "idiot!".

 

Jeg går førsteåret informatikk på ntnu, og det er vel sånn 15% som har noe mer erfaring enn <html><body></body></html> fra før av. dessuten er det folk opp i 28års alderen som begyte fra scratch i høst. Så eneste jeg har å si er "go for it!"

 

Vi begynte med java i høst, det fungerte greit. sun har mange gode tutorials ;)

ellers liker jeg denne litt(c++) cplusplus - tutorial

Lenke til kommentar

Hei!

 

Jeg gikk over til Linux for en liten stund siden, og lot meg fascinere av open-source prosjekter og all utviklingen. Har alltid vært interessert i datamaskiner, men aldri fokusert på programmering. Har dog blitt veldig motivert til å starte med dette i det siste.

 

Men, jeg er 19 år. Vet at mange startet med programmering da de var 12-13 år. Vil dere derfor si at jeg er for sent ute til å starte? Ønsker i første omgang å starte med Python, da dette virker som et fornuftig valg (objektorionert programmering virker spennende, jeg vil legge et riktig grunnlag for videre utvikling).

 

Hvis dette skulle vise seg å falle i smak, kunne jeg godt tenke meg å studere videre på høgskole/universitet. Men rekker jeg å skaffe meg kompetanse for en programmeringsjobb senere i livet? Eller vil disse tidligere 12-13 åringene ta knekken på meg? ;)

Det er nok for seint ja, så det er egentlig bare å legge opp først som sist.

 

Neida. Personlig ville jeg begynt med C++ (jeg gjorde det da jeg var 11), men Python er overhodet ikke noe dårlig valg. Husk også at mange av disse 11-12-13-åringene skryter på seg at de kan mer enn de egentlig kan. Mange har lært seg det de kan av programmering fra shady sider med crappy kode, og har som et resultat av dette fått mange dårlige vaner (dette gjelder seff ikke meg ;)), så på en måte vil jeg nesten si at du har en fordel! Yay! \o/

Lenke til kommentar

Er helt klart ikke for sent å lære seg nei, som alle andre her sier. Jeg begynte ikke å programmere før universitetet da jeg var 19 selv, og har sett mange av de som lærte seg programmering som 11-12 åringer faktisk har fallt av, og ikke fullført sin bachelor.

 

Dette fordi det plutselig ble satt krav til koden de skrev utover at den virket. Det de fleste slet med var å skrive kode som andre klarte å lese og vedlikeholde i ettertid. Det å skrive strukturert og forståelig kode vil jeg tro er lettere når du er litt eldre, og at det er enklere å se grunnen til å faktisk skrive forståelig kode. En 13 åring kan f. eks. ha større problemer med å se begrunnelsen, og legger seg til dårlige vaner som er vanskelige å få bort (Gjelder selvsagt ikke Dead_Rabbit ;) )

Lenke til kommentar

Jeg har hvertfall funnet at det er jævlig tungt å lære seg fra bunnen bare ved å lese et par bøker. Veldig fort å legge bøkene vekk et par uker og glemme alt man lærte. Jeg har vel startet på "Accellerated C++" 3 ganger hittil og dabbet av igjen.

Endret av Bytex
Lenke til kommentar

Jeg har hvertfall funnet at det er jævlig tungt å lære seg fra bunnen bare ved å lese et par bøker. Veldig fort å legge bøkene vekk et par uker og glemme alt man lærte. Jeg har vel startet på "Accellerated C++" 3 ganger hittil og dabbet av igjen.

Folk er jo forskjellige. Noen mennesker lærer enklest ved å lese, andre trenger en litt mer praktisk vinkling.

Lenke til kommentar

Har sett at de fleste klarer seg bra selv om de lærer seg programmering ved 25 og 30 år. Det har mer med individuelle egenskaper og interesser å gjøre om programmeringsyrket passer eller ikke. Alder er ikke det mest avgjørende. Man må bare regne med at noen kan mer, vet mer og begynte tidligere enn deg. Det hører med i ett yrke der man blir målt etter faglige kunnskaper hele tiden. :)

Endret av tickinghd
Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Jeg vil si det har mer med talent å gjøre enn kunnskaper.

 

Hvis du startet å programmere når du var 13 og fortsatt liker det ved 19 - ok, greit, da har du sannsynligvis talentet. Hvis du ikke har prøvd det før, betyr det bare at du ikke vet.

 

Men "talent" er litt feil utrykk. Hmm, kan jeg få lov å si at du burde ta en titt på http://the-programmers-stone.com/about ?

 

(Det gjelder forresten dere andre og. Det er et svært interessant nettsted.)

Lenke til kommentar

Huff, for all del ikke start med C, med den tanken at man så kan "oppgradere" seg til C++ etter at man har forstått "det grunleggende" i C. Dette er en av de vanskeligste veiene å gå for å lære programmering og så absolutt ikke noe å anbefalle.

 

Gå for f.eks. C# og .NET eller Java. Dette er mer ryddige språk med store biblioteker og mindre muligheter for å gjøre ting (feil) på...slik man kan i C/C++. Dette er riktignok noe av styrken og sjarmen med C/C++, men den trenger du ikke som grønnskalling i programmering.

Når man først har lært seg å programmere, så er det lettere å lære andre språk

 

Jeg er heller ikke enig i at det har noe som helst med talent å gjøre. Programmering er et håndtverk, hvor det største hindret er idiomene og paradigmene som programmering er bygget på samt evnen til å tenke abstrakt. Dette kommer av seg selv i læringsprosessen og man vil se hvilke programmeringsevner man utvikler, som igjen vil styre videre læring.

 

Det er bare å hive seg på og starte, enten for deg selv eller rett på universitet/høyskole. Det er ikke noe problem, så lenge man er villig til å lære og legger arbeid og innsats i det.

 

Lykke til!

Lenke til kommentar

Man setter seg neppe ned med 3-4 store bøker og skriver den neste Quake eller Unreal-engine, nei. Da er det ikke snakk om å lære språket lengre, men å bare kunne det og utnytte det til alt man trenger. Akkurat som å lære elektronikk, du går ikke rett fra GK Elektro til å designe kretskort for NVIDIA.

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Begynn når du vil og uansett så tror jeg det er lettere å forstå for deg om du starter nå enn om du hadde startet når du var en ungdom, men de som startet som barn har en viss fordel om de har lært. Bruk Google, han er din beste venn, men pass på han kan være litt lur. Søk der og start med noe enkelt og Youtube soom er din nest beste venn etter Google, har mange begynner tutorials å by på. ;)

Endret av xDestiny10x
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...