Gå til innhold

19 år - for sent å starte med programmering?


Anbefalte innlegg

Fordelen ved å lære seg programmering akademisk er at man unngår å innarbeide "unoter" fra starten. En tolvåring som forsøker seg frem med "prøv-og-feil" vil fort innarbeide kreative, ukonvensjonelle problemløsningsmetoder. Dette kan være kjapt og effektivt om man vil lage fungerende programmer raskest mulig, men når man beveger seg over i arbeidslivet hvor man er nødt å samarbeide med andre er man lost in space straks man innser at de kreative løsningene ofte lager flere problemer enn de løser. På høyskole/universitet e.l. lærer man konvensjonelle måter å løse problemer på, noe som er gull verdt i forhold til vedlikehold og lesevennlighet i kildekoden.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Videoannonse
Annonse

Skulle eg ha lært meg å programmere på nytt idag så hadde eg ville gått for å bruke linux, og starte å lære seg kommandolinja/terminalen/console. Slik at man kommer igang med å lage noen veldig enkle bash-script. Når man er istand til å lage enkle script, så ser man skogen for trær. Først da vil eg anbefale å begynne med språk som C, C++ og Python o.l.

 

1. Terminal:
  A. Få startet terminalen
  B. Navigere i filsystemet (cd, ls)
  C. Manipulere filsystemet (mkdir, rmdir, rm, touch)
  D. Visning av data (echo, cat)
  E. Editors (pico, vi)
2. Bash-scripting:
  A. Minimalistisk script
  B. Comments (#blah blah)
  C. Variabler (myAge=19)
  D. if .. fi
  E. Function - myfunc()
3. Programming - Bare for å komme igang
  A. Minimalistisk main.c
  B. Kompilere og linke - gcc main.c -o main
  C. Kjøre programmet
  D. Dialektforskjellene mellom bash og C

 

Først når du skjønner disse punktene er du virkelig klar for å lære å programmere.

Antar det tar en kveld å gå igjennom dette, men mitt viktigste punkt skaff deg en god bok om språket du ønsker å lære. Sjekk amazon.com og les kommentarene slik at du unngår feilkjøp.

 

Vel det var mine 0.119375903 kr :p

Endret av MindProse
Lenke til kommentar

Skulle eg ha lært meg å programmere på nytt idag så hadde eg ville gått for å bruke linux, og starte å lære seg kommandolinja/terminalen/console. Slik at man kommer igang med å lage noen veldig enkle bash-script. Når man er istand til å lage enkle script, så ser man skogen for trær. Først da vil eg anbefale å begynne med språk som C, C++ og Python o.l.

 

1. Terminal:
  A. Få startet terminalen
  B. Navigere i filsystemet (cd, ls)
  C. Manipulere filsystemet (mkdir, rmdir, rm, touch)
  D. Visning av data (echo, cat)
  E. Editors (pico, vi)
2. Bash-scripting:
  A. Minimalistisk script
  B. Comments (#blah blah)
  C. Variabler (myAge=19)
  D. if .. fi
  E. Function - myfunc()
3. Programming - Bare for å komme igang
  A. Minimalistisk main.c
  B. Kompilere og linke - gcc main.c -o main
  C. Kjøre programmet
  D. Dialektforskjellene mellom bash og C

 

Først når du skjønner disse punktene er du virkelig klar for å lære å programmere.

Antar det tar en kveld å gå igjennom dette, men mitt viktigste punkt skaff deg en god bok om språket du ønsker å lære. Sjekk amazon.com og les kommentarene slik at du unngår feilkjøp.

 

Vel det var mine 0.119375903 kr :p

 

jeg ser ingen grunn til at man skal lære seg Bash før man lærer seg andre språk som man kan scripte i. Man kan helt fint bare starte rett på Python og bare skippe hele Bash/batch, selv vil jeg egentlig anbefale det da man kan bruke Python til mye mer fornuftige ting.

 

1: Finn ut hva du ønsker å lage

2: Finn et språk som passer til dette (cirka alle kan brukes, men de har alle sine spesieliteter)

3: Sett deg ned å lær språket og bygg opp kunnskapene dine.

 

Selv vil jeg anbefale deg Python. Et veldig greit og enkelt språk å starte med, som gir resultater ganske fort (og derfor kan være veldig givende når man er ny). Det har masse gode bibilioteker og masse gode veiledninger på nettet. Og sammen med Pygame og Wxpython kan man lage nesten alt man ønsker. Så kan du senere vurdere andre språk om du ønsker det.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...