Gå til innhold

Lost 6x17-18: "The End" (USA)


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg godtar at den er slik den er jeg - en skuffelse. Etter fantastiske sesong 4og5 hadde jeg håpet på at de ville innfri og løse dette på en ypperlig måte i sesong 6 og slik sette serien helt på øverste hylle kvalitetsmessig, sette den oppe blant serier som for eksempel The Wire - altså kunst. Men dessverre.

 

Jeg beklager du ikke hadde den samme opplevelsen jeg fikk og at du ikke setter serien høyere en The Wire. For det gjør iallefall jeg.

 

Personlig synes jeg LOST er mer kunst enn noen annen TV-serie eller film noengang laget. Personlig klarer jeg heller ikke å fatte hvorfor folk enda synes denne serien og slutten var dårlig, men det får være smak og behag. Opplevelsen LOST ga meg fra begynnelse til slutt vil være uoppnålig igjen, og jeg er sikker på en slik følelse og lidenskap vil jeg aldri få for en film eller TV-serie noensinne igjen, jeg anser LOST som noe av det mest perfekte som er laget til fjernsyn.

Endret av MrLG
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Om MIB var død eller ikke blir det en selvmotsigelse.

 

Var han død, tok moren feil om at Jacob og broren ikke kunne drepe hverandre.

 

Var han ikke død, tok moren feil om at en skjebne verre enn døden ventet dem hvis de gikk inn i hulen.

 

Bare nok et eksempel på villt kaos i historien som forfatterne ikke engang gadd å forklare.

For å være helt ærlig, så ser jeg ikke helt hva som er vanskelig å skjønne. Moren gjorde så de ikke kunne drepe hverandre. Derfor, når Jacob prøvde å drepe MiB ved å kaste ham inn i hulen, kunne han ikke dø. I stedet ble han til røykmonsteret. Da Jack kom ned i hulen, kunne han dø, og derfor skjedde det. Jeg tror at Mother visste hva som ville skje med broren fordi det samme har skjedd med henne (mye i Across the Sea tyder på at hun var et "smokie" selv). Historien har gjentatt seg flere ganger - platespilleren som hakker - og så skal vi håpe og tro at med Hurley som ny vokter vil platen spille videre.

Du misforstår. Jeg sa at dersom han var død før, så er det en selvmotigelse. Men var han ikke død, er også det en selvmotsigelse.

Lenke til kommentar

Jeg godtar at den er slik den er jeg - en skuffelse. Etter fantastiske sesong 4og5 hadde jeg håpet på at de ville innfri og løse dette på en ypperlig måte i sesong 6 og slik sette serien helt på øverste hylle kvalitetsmessig, sette den oppe blant serier som for eksempel The Wire - altså kunst. Men dessverre.

 

Jeg beklager du ikke hadde den samme opplevelsen jeg fikk og at du ikke setter serien høyere en The Wire. For det gjør iallefall jeg.

 

Har du sett The Wire?

 

Og dessuten; du har jo omtrent innrømmet selv at det nesten er snakk om en slags placebo-effekt her; at du setter så stor lit til alt Darlton sier at du dermed liker serien. Hva om Darlton's podcasts og intervjuer ikke hadde eksistert, hva om serien, sesong 6 spessielt, hadde måttet stå på egne ben?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Har du sett The Wire?

 

Og dessuten; du har jo omtrent innrømmet selv at det nesten er snakk om en slags placebo-effekt her; at du setter så stor lit til alt Darlton sier at du dermed liker serien. Hva om Darlton's podcasts og intervjuer ikke hadde eksistert, hva om serien, sesong 6 spessielt, hadde måttet stå på egne ben?

 

Jeg har sett alle fem sesongene, ja!

DVD-boksene står i hylla og vil alltid holde en spesiell plass i hjertet mitt.

Når det er sagt kommer hverken "The Wire" eller noen annen serie jeg har sett i NÆRHETEN av det Lost har gitt meg.

 

Hadde opplevelsen vært ulik hadde Darlton podcastene ikke eksistert?

Klart det! Den kontakten de hadde med fan-communitiet var unik, og var en viktig del av Lost-opplevelsen min. Jeg følte aldri de fortalte oss rett ut hvordan man skulle tenke mens man så på serien, men gav oss istedet mye innsikt i produksjonen, små hints om kommende episoder blandet inn med mye humor, varme og glimt i øyet.

Det at vi dannet oss egne tolkninger, spesiellt nå etter slutten, tror jeg var ekstremt viktig for dem.

Serien måtte få snakke for seg selv.

 

Var Darlton podcastene nødvendig for å nyte LOST i sin helhet?

 

Nei.

Endret av OCKi
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Jeg følte aldri de fortalte oss rett ut hvordan man skulle tenke mens man så på serien

 

Jo, både direkte og indirekte. For eksempel, frasen de plutselig har begynt å gjenta noe helt vanvittig ofte i diverse podcasts/intervjuer i forbindelse med sesong 6: "To us, it's all about the characters. This is a character-show". Og du og mange andre sluker det rått, men for meg er det bare et tegn på at de ikke klarte å løse mysterie-delen av showet godt nok.

 

Hadde serien vært "en perfekt serie" som MrLG sier så ville de klart å BÅDE løse karakter-delen OG mysterie-delen av serien, slik de på sitt beste har gjort i tidligere sesonger.

Endret av PIN-kode
Lenke til kommentar
Jeg følte aldri de fortalte oss rett ut hvordan man skulle tenke mens man så på serien

 

Jo, både direkte og indirekte. For eksempel, frasen de plutselig har begynt å gjenta noe helt vanvittig ofte i diverse podcasts/intervjuer i forbindelse med sesong 6: "To us, it's all about the characters. This is a character-show". Og du og mange andre sluker det rått, men for meg er det bare et tegn på at de ikke klarte å løse mysterie-delen av showet godt nok.

 

Hadde serien vært "en perfekt serie" som MrLG sier så ville de klart å BÅDE løse karakter-delen OG mysterie-delen av serien, slik de på sitt beste har gjort i tidligere sesonger.

 

Du snakker om mysterie delen som ikke er løst, men faktumet er jo at det allerede er en løsning på det meste, men du som seer fikk det ikke servert på sølvfat. Sålenge gåtene kan besvares, spiller det vell faen meg ingen rolle om produsentene valgte å ikke vise det for den inkompotente delen av publikum som ikke klarer å løse de eller finne svaret et annet sted i ettertid.

Endret av MrLG
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Likte finalen svært godt, selv om det var noe helt annet enn jeg hadde trodd. Allikevel lar jeg ikke det ødelegge mitt syn på serien. Før jeg så finalen var jeg klar over at jeg har sett den beste TV-serien noensinne, og uansett om produsentene ikke gjør alt som jeg hadde håpet i finalen, lar jeg ikke det ødelegge.

Lenke til kommentar

Teori om "Lyset"

 

normal_across-sea-170.jpg

 

Tenkte jeg skulle poste denne her før eller senere. Har tenkt på dette siden jeg så «The End», og nå synes jeg det er på tide å få det ut.

Mye vitenkap blandet med fantasi inni bildet her, så håper folk greier å følge med.

Dette besvarer det meste (men ikke alle) av de «ubesvarte spørsmålene» revolvert rundt lyset i hulen først introdusert i episoden «Across the Sea».

Enjoy! :)

 

Under øya er det en konstant strøm av pur uendelig energi.

I hulen var det bygget et apparat som blandet vann sammen med denne energien. Vannet fløt videre ut i forskjellige kanaler, ut i elvene på øya - og videre ut i sjøen.

Der blandet det seg i alle partikler og fordampet opp i skyene og ble en del av alle levende molekyler på jorda.

Hva denne energien gjorde er opp til den enkelte å tolke. Jeg har sett mye forskjellige teorier på nettet, men vi må forholde oss til det «Mor» sa til Jacob og MIB for ca 2000 år siden;

«Det er kilden. Liv, død og gjenfødsel. Det er øyas hjerte.»

 

normal_the-end0720.jpg

 

Siden Lost har gitt oss mye fokus på tid og rom, tror jeg denne energien gjorde det mulig for alle partikler, alle atomer, alle mennesker, alle planter og dyr å oppleve «tid» slik vi kjenner det.

Tid. Det er tid som gjør at vi blir født, som gjør at vi eldes, og som gjør at vi til syvende og sist dør. Uten denne energien i livsstrømmene våre, vil vi ikke ha muligheten å hverken leve eller dø lengre. Derfor var det uhyrlig viktig å beskytte øya.

 

Han/Hun som har stillingen som øyas vokter har muligheten å manipulere tid og rom med å høste krefter fra denne konstante energien.

Derfor kunne Jacob f.eks gjøre Richard Alpert tidløs slik at han aldri eldes.

Derfor kunne Jacob fange MIB i tidsboblen (hytta) som hoppet att og fram i tid.

Derfor kunne Jacob lage regler om de metafysiske tilstandene på jorda. (eks: kandidatene kan ikke drepe seg selv osv..)

Jeg tror også - når Jacob overleverer stafettpinnen til Jack og har hele dette ritualet med å drikke vannet og det - at Jack får en slags åpenbaring over hva energien under øya innebærer og hvordan det fungerer. Han vet med ett hva som står på spill og hva som må gjøres.

 

I episoden «Across the Sea» så vi lyset i hulen var MYE sterkere før MIB ble dyttet nedi.

Det jeg tror skjedde her var at MIB ble en del av energien - Og siden han ikke kunne drepes av Jacob pga "Mors" regler, fosset han ut igjen som en separat energi, frigjort fra kroppen hans.

Energien i hulen ble mye mindre siden MIB hadde stjålet mye av mengden, og trakk seg lengre ned mot underjorden. Derfor måtte Jacob bygge et slags apparat som holdt vannet gående med en slags kork som regulerte vannstrømmen til energien. Det er nemlig mengden på vannstrømmen som bestemmer hvordan tiden skal foregå normalt. Endrer man på vannstrømmen vil tid og rom rundt øya med ett oppføre seg veldig ustabilt, og de mest tilfeldige ting kan skje.

 

normal_across-sea-567.jpg

 

Når the others var etablert lagde Jacob en egen kanal til bassenget i Tempelet. Denne direkte strømmen fra energien hadde en helbredende kraft og reddet livet til mange. Det er også negative effekter med at å drikke vannet direkte fra strømmen; svekkede følelser av glede og kjærlighet, som gjør personen mer kald og innesluttet. Dette vet vi skjedde med Ben, Sayid, det franske ekspidisjons-teamet som forsvant inni tempelet og muligens Claire. Dette kan også være hva Danielle beskriver som «The Sickness».

 

normal_lost6x01-1033.jpg

 

Øya fløt på havet. En av tingene som gjorde øya ekstremt vanskelig å finne var at den var i konstant bevegelse hele tiden. Vannet som stømmet gjennom energien kan også ha vært et slags drivstoff for at øya kunne bevege på seg.

 

MIB oppdaget at han kunne manipulere energiens effekt på øya med å lage sitt eget vannsystem (the donkeywheel) som tilførte energien en egen strøm med vann.

Rundt år 400 ankom egypterne til øya. Dette var en hel koloni med flere skip som var drevet bort fra fastlandet av Romerne. De tok deres oppdagelse av øya som en gave fra gudene, og bygget Tawaret statuen (som representerte fødsel) for hedre at de kunne fortsette sitt folkeslag.

MIB drepte den egyptiske keiseren og tok hans form for å få egypterne til å fullføre brønnprosjektet hans. Egypterne lagde også tempelet og alle disse underjordiske gangene vi så i sesong 5.

Når brønnprosjektet var ferdig, trengte MIB ikke egypterne lengre og viste dem sin vrede med å drepe dem og fikk resten til å forlate øya i skrekk med de samme skipene de ankom med. De fant aldri tilbake til øya.

Når "donkeyhjulet" ble skrudd på, ble tidsstrømmen revolvert rundt øya påvirket fordi vannstrømmen til energien ble mye sterkere, og øya ville hoppe et par måneder frem i tid til lokasjonen der øya ville ha befunnet seg da. Personen som brukte hjulet ville også bli påvirket av den ustabile tidsenergien og fraktet noen måneder fram i tid til Tunisia. Denne tidsenergien hadde ingen effekt på MIB selv siden han var blitt en del av den. Derfor kunne han ikke forlate øya på denne måten.

 

Energien hadde også en healende kraft på øya. Det tar normalt lang tid å lege store sår, men siden øya er kilden til all tid, leges sår mye kjappere. Dette merket vi spesielt da Desmond ikke trykket på knappen i The Swan stasjonen den 22. sept 2004. Da ble mye av energien sluppet ut i fri luft og gjorde at passasjerene i Oceanic 815 overlevde flykrasjet. Det samme skjedde med Juliet når hun overlevde fallet i The Incident.

 

Daniel Faraday drev og testet med tidsforskjeller rundt øya i sesong 4. Dette er fordi energien er sterkest rundt øya, og tiden går litt fortere jo mer man kommer nermere energien.

 

normal_4x03-cap326.jpg

 

Når Ben snudde på hjulet i slutten av sesong 4, hoppet hjulet av sporet og vannet som ble tilført energien sprutet inn konstant. Dette gjorde at øya begynte å hoppe i tid i øst og vest. John Locke snudde hjulet tilbake på plass igjen og fikk stoppet vanntilførselen, og alt var tilbake som normalt igjen.

 

normal_5x05-death-505.jpg

 

Når Desmond koblet av hoved-vanntilførselen til energien, begynte hele øya å riste. Det var øya som var i ferd med å skli av energifeltet og ville til syvende og sist synke. Siden vannet og lufta ikke lenger var en del av energien, mistet MIB kreftene sine og ble en dødelig mann igjen. Dette var naturligvis et vindu for lostiene å drepe han, og det greide de sammen.

Jack reddet øya (og alt liv vi kjenner det) med å skru på vanntilførselen igjen, men døde under prosessen av skadene fra MIB og den kraftige elektromagnetismen som teleporterte han lengre oppe i elva. (slik som donkeyhjulet gjorde med Ben og Locke til Tunisia)

 

normal_the-end1744.jpg

 

Det er sikkert mye jeg ikke har dekket her (bla a hvorfor rommet rundt donkeyhjulet er frossent når Ben snur på det, og hvorfor det var et isbjørn-skjelett i Tunisia), men det er hvertfall sånn jeg tolket energien og hvilke effekter det hadde på øya og ikke minst hele jordkloden.

Håper dere likte den! :)

Jeg skal få postet en separat teori om sideways-verdenen senere.

 

Namaste.

Endret av OCKi
  • Liker 9
Lenke til kommentar

Utrolig bra skrevet OCKi. Fett at mitt innlegg nr 500 skulle kommentere så bra lesning.

 

Men, jeg holder på mitt om at serieavslutninga skuffet meg litt.

 

Jeg vil gi LOST som helhet:

 

9.8/10

 

For å sammenligne med andre serier jeg har sett:

 

Scrubs: 9.0/10

Prison Break: 7.0/10 - sesong 1: 10/10

My Name is Earl: 8.0/10

Lenke til kommentar

Veldig bra skrevet OCKi, men det er noe jeg stusser litt over:

 

Energien hadde også en healende kraft på øya. Det tar normalt lang tid å lege store sår, men siden øya er kilden til all tid, leges sår mye kjappere.

 

Jack [...] døde av skadene fra MIB og energien.

 

Joda, kan hende at Jack kom for nærme, eller at det skjedde noe da han dro ut proppen eller lignende, men jeg synes det blir litt dumt at vi skal dra avanserte teorier ut av løse luften for å tette de hullene som finnes.

Lenke til kommentar

Dette beviser at de hadde en plan fra begynnelsen av.

...

Vi har også mange små hints tidlig i serien som forutsier hvilke retninger serien kom til å ta.

...

 

Jeg har nevnt før at Sesong 6 var temmelig bra, og sesongavslutningen på sesong 6 var episk - som sesongavslutning. Den løste opp mysteriet den innførte på en utrolig bra måte. Men som serieavslutning var den ikke spesielt mye å skryte av.

 

Hoveddelen av finalen gikk ut på å løse opp et mysterie som ble innført i samme sesong. Så vidt jeg kan huske er det absolutt ingenting i tidligere sesonger som hinter til dette som skjedde i siste sesong (døden etc), og det har derfor ingen tilknytning til de andre sesongene. De kunne lett endt serien i sesong 5 uten at vi hadde blitt særlig mindre klokere av den grunn.

 

Jeg utfordrer derfor deg og andre som har sett lost kanskje enda nøyere enn meg, til å finne hint til at slutten faktisk var planlagt før sesong 5. De har lagt inn hint til det meste annet som viste at de hadde en plan, men jeg finner ikke noe som knytter avslutningen til resten av sesongene. Slik jeg ser det, kan flash sideways, og avslutningen faktisk i teorien ha blitt påfunnet ETTER sesong 5.

 

Alt i alt er jeg storfornøyd med Lost :new_woot: og plasserer den sammen med Sopranos og The Wire som de beste seriene jeg har sett. Men jeg vil ikke genierklære forfatterene. For å kunne gjøre det burde det vært i alle fall et par svar i siste sesong som gav en "Aha"-opplevelse om at "det var slik det hang sammen". Jeg sitter med en liten følelse av at de faktisk har planlagt langt mindre enn folk tror.

Endret av John-B
Lenke til kommentar

Du snakker om mysterie delen som ikke er løst, men faktumet er jo at det allerede er en løsning på det meste, men du som seer fikk det ikke servert på sølvfat.

 

Du snakker om faktum. Helt vanvittig. Som Mokko skriver her så må vi jo faktisk trekke teorier ut av løse luften for å "fylle hullene" som historien i Lost har etterlatt seg.

 

Det eneste du er mer "kompetent" til enn meg er å være et klassisk eksempel på en fanboy blottet for kritisk sans.

Lenke til kommentar

Du snakker om faktum. Helt vanvittig. Som Mokko skriver her så må vi jo faktisk trekke teorier ut av løse luften for å "fylle hullene" som historien i Lost har etterlatt seg.

 

Det eneste du er mer "kompetent" til enn meg er å være et klassisk eksempel på en fanboy blottet for kritisk sans.

 

Kan du fortelle meg hvor jeg finner denne kritiker-regelboka di som tilsier at alt må forklares til punkt og prikke for at en historie skal være god? For all del - DU har lov å være kritisk til det, men du har ingen rett å si at andre er "blottet for kritikk" når de liker denne form for historie-fortelling.

Har du sett filmen "Mulholland Drive"? Jeg tror du kommer til å hate den. Greia her er at historien foregår i en surrealistisk verden der et mysterie er i fokus; Hvem er hovedpersonen?

Gjennom hele filmen er det en mørk mørk stemning, og INGENTING blir forklart med teskje. Filmen utfordrer deg nemlig å tenke og danne dine egne teorier for å tolke det som skjer mot slutten. Kritikerne elsket den nettopp pga dette. LOST totalt sett er ikke i nærheten like mystisk som denne filmen.

Sjekk hvilken score den har på IMDB.

Endret av OCKi
  • Liker 2
Lenke til kommentar

@OCKi Angående isbjørnskjelletene så er det vel ikke verre enn at Dharma/Others brukte isbjørnene til å flytte på på donkey wheelet. Da slapp man at mennesker ble transoprtert til Tunisa.

 

Hmm stemmer det. Dharma fant hjulet når de bygde the orchid, og brukte en isbjørn for å teste hva som skjedde når den ble vridd på.

Det forklarer hvorfor det var masse mekanismer rundt i bjørneburene som de måtte aktivere for å få fiskekjeks og vann. Stakkars isbjørn som trodde han fikk den kjempekjeksen når han vridde på donkeyhjulet! :p

 

Men hvorfor var det helt frossent der nede?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...