Gå til innhold

Lost 6x17-18: "The End" (USA)


Anbefalte innlegg

Det du skriver kan man gjøre hva som helst med i en hvilken som helst setting. Slutten blir ikke mer relevant for selve historien gjennom 5+ sesonger av den grunn.

 

If you say so! :)

 

Digger denne youtube-recapperen! Enig i 99% av det han snakker om. :)

http://www.youtube.com/watch?v=_PtDIGWj5VA&playnext_from=TL&videos=vkjorkzPO0g

Han sier at showet belønner de som følger med. Det stemmer jo ikke, siden utallige underhistorier ble påbegynt og så bare ignorert.

 

Han sier også at bare fordi noe blir for vanskelig, blir det ikke bare kastet inn i et hjørne og ignorert. Nå var det jo nettopp dette produsentene gjorde.

 

Også morsomt at han snakker om øya, The Hatch, The Others, osv. når han beskriver showet. Trodde dette var et show om karakterene?

 

Han sier han fikk en dyp tilfredsstillelse av slutten. Det skjønner jeg ikke helt. Den hadde ingenting med resten av serien å gjøre, og han har nettopp sittet og lovprist mysteriene i de andre sesongene...

 

Så sier han at det ikke er meningen at mysteriene skal besvares. Men han har jo nettopp sittet og nærmest glødet over den fantastiske "mosaikken" som han beskrev det som.

 

Han sier at slutten er der for å få oss til å tenke. Tenke på hva?

 

Etter det orket jeg ikke se mer. Det ser ut som de som forsvarer slutten nødvendigvis må motsi seg selv.

 

Jeg orker ikke lenger å forklare, men jeg kan si meg 100 % uenig i alt du sier :roll:

Endret av MrLG
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Slutten hadde ingen ting med resten av serien? Hva er det du mener egentlig, Flashsideways slutten, Øya slutten, eller begge sammen. Slutten av Lost er ikke at Christian leder de andre inn i lyset. Slutten foregår på øya der Jack og co endelig får kontroll på øya etter feilen Jacob gjorde da han skapte Smokey. Flashsideways var for det meste et stort trick der vi som seere tror det er en alternativ realitet der de ikke styrtet. De lurte oss gjennom hele sesongen med dette. Noen trodde jo til og med på dette selv etter The End. Dette kan sammelignes med med når vi tror vi får se et Flashback, men egentlig ser vi et Flashforward i sesongfinalen i S03. Og når vi tror vi ser et Flashforward av Jin, men egentlig er det et Flashback. Denne gangen ble vi lurt i en hel sesong, og ikke bare i en episode. Garantert sagt før i tråden, men er tross alt på over 20 sider nå.

 

Så kort sagt. Slutten hadde alt med resten av serien å gjøre. Det har kommet nye ting underveis i serien som var med i Finalen, men det er bare naturlig. Og hovedfienden ble vi jo tross alt introdusert med i første episode.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Han sier at showet belønner de som følger med. Det stemmer jo ikke, siden utallige underhistorier ble påbegynt og så bare ignorert.

 

Han sier også at bare fordi noe blir for vanskelig, blir det ikke bare kastet inn i et hjørne og ignorert. Nå var det jo nettopp dette produsentene gjorde.

 

Også morsomt at han snakker om øya, The Hatch, The Others, osv. når han beskriver showet. Trodde dette var et show om karakterene?

 

Han sier han fikk en dyp tilfredsstillelse av slutten. Det skjønner jeg ikke helt. Den hadde ingenting med resten av serien å gjøre, og han har nettopp sittet og lovprist mysteriene i de andre sesongene...

 

Så sier han at det ikke er meningen at mysteriene skal besvares. Men han har jo nettopp sittet og nærmest glødet over den fantastiske "mosaikken" som han beskrev det som.

 

Han sier at slutten er der for å få oss til å tenke. Tenke på hva?

 

Etter det orket jeg ikke se mer. Det ser ut som de som forsvarer slutten nødvendigvis må motsi seg selv.

 

Det er jo du som motsier deg selv! :D

 

Han sier at etter hver sesong zoomer vi lengre og lengre ut og ser mer av helheten i det store bildet som er bygd opp som en svær mosaikk.


  •  
  • Sesong 1: Hva var inni hatchen? Desmond - En av de beste karakterene i hele LOST.
  • Sesong 2-4: Hvem var The Others - Jo en haug med innfødte som beskyttet øya under Jacobs ledelse. - De fleste av dem var interessange karakterer (Ethan, Mr Friendly, Alex, Ben, Juliet, Richard, Patchy, Widmore og Eloise Hawking..)
  • Sesong 5: Hva den kontrollerende styrken på øya? - Jacob, en karakter.
  • Sesong 6: Hva var røykmonsteret? - En karakter....

Du forstår hva jeg mener.. Alle "Hva"-spørsmålene blir etter hvert til "Hvem"-spørsmål, og er nok et bevis på alt koker ned på karakter-nivå.

 

Som han også sier - De resterende ubesvarte mysteriene er på ingen måte med på ødelegge hele opplevelsen. Øya er fremdeles magisk og mystisk selv etter slutten. Det er på tide at enkelte folk godtar dette nå.

 

Det med at avslutningen hadde ingenting med Lost å gjøre er allerede diskutert i hjel, så der har jeg ingenting å legge til.

Hvor motsier jeg meg selv? Det er jo tvert imot du som motsier deg selv. Hvis Jacob var en så viktig karakter, hvorfor lærte vi ikke mer om ham? Hvorfor så vi ikke en tilsvarende slutt for ham?

 

Det er du som lister karakterer. Han i videoen snakket ikke om karakterer, men om fenomener. Så igjen bommer du.

 

Slutten hadde ingen ting med resten av serien? Hva er det du mener egentlig, Flashsideways slutten, Øya slutten, eller begge sammen. Slutten av Lost er ikke at Christian leder de andre inn i lyset. Slutten foregår på øya der Jack og co endelig får kontroll på øya etter feilen Jacob gjorde da han skapte Smokey. Flashsideways var for det meste et stort trick der vi som seere tror det er en alternativ realitet der de ikke styrtet. De lurte oss gjennom hele sesongen med dette. Noen trodde jo til og med på dette selv etter The End. Dette kan sammelignes med med når vi tror vi får se et Flashback, men egentlig ser vi et Flashforward i sesongfinalen i S03. Og når vi tror vi ser et Flashforward av Jin, men egentlig er det et Flashback. Denne gangen ble vi lurt i en hel sesong, og ikke bare i en episode. Garantert sagt før i tråden, men er tross alt på over 20 sider nå.

 

Så kort sagt. Slutten hadde alt med resten av serien å gjøre. Det har kommet nye ting underveis i serien som var med i Finalen, men det er bare naturlig. Og hovedfienden ble vi jo tross alt introdusert med i første episode.

Slutten, altså der døren til lyset åpnes, har ikke noe med resten av serien å gjøre. Det sier du jo goså indirekte her. Takk for støtten.

Lenke til kommentar

Som sagt før, serien slutter på to måter, Christian som går inn i lyset sammen med en haug med andre karakterer, og Jack som dør på øya.

 

Slutten med Christian et et ganske kompleks sammensatt univers der vi får et enda større innblikk i hvordan karakterene føler og er. Jack for eksempel har en sønn. Hvorfor skal han ha det tenker kanskje du, siden han aldri haddde en sønn i utgangspunktet. Jo, i den virkelige verden sleit Jack med at han aldri ville være en god far og han sleit med at han hadde en far selv som ikke var der for han. Derfor skapes David for at Jack skal føle at han kunne vært en god far. Tenk tilbake på episoden "The Lighthouse" der Jack sier at han aldri ville vært en god far.

 

Jeg er enig at man kunne avsluttet Lost uten Flash-sideways. Man hadde aldri trengt å hatt det med. Men da hadde man gått glipp av så mye. Man hadde gått glipp av twisten med at Flash-sideways ikke var en alternativ realitet der flyet aldri styrtet forårsaket av Jughead, men heller var en skjærsild av et slag. Man hadde også gått glipp av et enda større innblikk i følelsene til karakterene.

 

Og som mange har sagt, dette er smak og behag. Noen likte at sideways ble med og det ble som det ble, mens noen ville likt å heller brukt tiden på å utforsket de mysteriene som ble igjen.

 

Det skal nevnes at en av de episodene som ble mest kritisert denne sesongen(utenom Kate episoden :p ) var Across The See. Denne svarte på mysterier og handlet bare om Jacob, MiB og øya, ingen av "våre" karakterer var med. Likevel ble denne episoden tatt imot dårlig.

 

Slutten på øya deriomot, som for meg er slutten på øya, har alt med øya å gjøre. Jacob er ikke lenger lederen på øya, monsteret på øya er endelig beseiret, det endelige valget til karakterene er tatt om de velger å bli eller forlatte øya. Akuratt her ser jeg ikke hvordan noen kan mene at dette ikke hadde noe med resten av serien å gjøre.

 

Jeg oppfordrer folk til å tenke på dette som slutten og ikke Flash-sideways, Flash-Sideways var som salaten og dressingen til en god stek middag. Noe godt man får i tilegg.

Lenke til kommentar

Også morsomt at han snakker om øya, The Hatch, The Others, osv. når han beskriver showet. Trodde dette var et show om karakterene?

Virker bare dumt at du sier det. Det var selvfølgelig en viktig del av Lost. Det var ikke et show om bare karakterene. Du har et dårlig argument her.

 

Hvis Jacob var en så viktig karakter, hvorfor lærte vi ikke mer om ham? Hvorfor så vi ikke en tilsvarende slutt for ham?

Igjen, virker bare dumt. Du har igjen et dårlig argument her. Vi lærte mye om Jacob, og han var udiskutabelt en viktig karakter, ettersom Darlton (sannsynligvis) har hatt viten om han siden sesong 1, og at det var han som gjorde at alle kom til øya med det første.

 

Skal være unødvendig å forklare hvorfor Jacob var en viktig karakter uansett, når du har sett Lost selv.

Endret av CRWTH
Lenke til kommentar
Også morsomt at han snakker om øya, The Hatch, The Others, osv. når han beskriver showet. Trodde dette var et show om karakterene?

Virker bare dumt at du sier det. Det var selvfølgelig en viktig del av Lost. Det var ikke et show om bare karakterene. Du har et dårlig argument her.

 

Hvis Jacob var en så viktig karakter, hvorfor lærte vi ikke mer om ham? Hvorfor så vi ikke en tilsvarende slutt for ham?

Igjen, virker bare dumt. Du har igjen et dårlig argument her. Vi lærte mye om Jacob, og han var udiskutabelt en viktig karakter, ettersom Darlton (sannsynligvis) har hatt viten om han siden sesong 1, og at det var han som gjorde at alle kom til øya med det første.

 

Skal være unødvendig å forklare hvorfor Jacob var en viktig karakter uansett, når du har sett Lost selv.

Jeg kan ikke se at du svarer relevant på det at han ikke nevner karakterene, men andre ting, når han snakker om hva som er viktig.

 

Ja, Jacob var viktig. Men han fikk ikke særlig mye tid på skjermen.

Lenke til kommentar

Det skal nevnes at en av de episodene som ble mest kritisert denne sesongen(utenom Kate episoden :p ) var Across The See. Denne svarte på mysterier og handlet bare om Jacob, MiB og øya, ingen av "våre" karakterer var med. Likevel ble denne episoden tatt imot dårlig.

 

Du skriver mye dumt (f eks det at "noen ville ha mer innblikk i karakterenes følelser (flash sideways) mens andre heller ville ha svar på mysterier", HVA MED OSS SOM GJERNE VILLE HA FÅTT SERVERT BEGGE DELER SLIK LOST PÅ SITT BESTE HAR GJORT I TIDLIGERE SESONGER? arghhh), men spesielt den biten der må jeg kommentere: Across The Sea fikk ikke kritikk av "oss" fordi den ga oss svar på ting. Den fikk kritikk fordi den ga dårlige svar på ting ("how do you know how to play this game?", spør Jacob. MiB svarer: "I just do". .......), fortalt på en måte som virket veldig forhastet (f eks lyset).

Lenke til kommentar

Det skal nevnes at en av de episodene som ble mest kritisert denne sesongen(utenom Kate episoden :p ) var Across The See. Denne svarte på mysterier og handlet bare om Jacob, MiB og øya, ingen av "våre" karakterer var med. Likevel ble denne episoden tatt imot dårlig.

 

Du skriver mye dumt (f eks det at "noen ville ha mer innblikk i karakterenes følelser (flash sideways) mens andre heller ville ha svar på mysterier", HVA MED OSS SOM GJERNE VILLE HA FÅTT SERVERT BEGGE DELER SLIK LOST PÅ SITT BESTE HAR GJORT I TIDLIGERE SESONGER? arghhh), men spesielt den biten der må jeg kommentere: Across The Sea fikk ikke kritikk av "oss" fordi den ga oss svar på ting. Den fikk kritikk fordi den ga dårlige svar på ting ("how do you know how to play this game?", spør Jacob. MiB svarer: "I just do". .......), fortalt på en måte som virket veldig forhastet (f eks lyset).

 

Hvordan vil du bli forklart at en øy kan flyttes i tid, at røykmonstre blir til eller regler for at folk ikke kan drepe hverandre. Det er ikke mulig, men kan ikke reise i tid, man kan ikke bli til et røukmonster. I de tidligere sesongene av Lost har spørsmål blitt besvart med nye spørsmål. F. eks Hatchen. Det var ikke før i sesong 5 vi fikk vite hva som gjorde at man måtte uthente energien fra energilommen der. Likevel vet vi ikke alt om dette stedet, hvordan failsafe nøkkelen fungerte osv. Jeg ser det som umulig å forklare akurat hvordan dette er mulig, men pga det "magiske" ved øya så er ikke det et mysterie som er noe å henge seg opp i.

 

Jeg ser det som ren syting at folk er så veldig misfornøyd med s06 og slutten, men jeg sier tross alt så mye dumt så ikke heng deg opp i det....

 

Angående Across the see så sier du det jeg prøver å si. Folk kan ikke bli fornøyd med svarene Lost gir, for de er ikke nøyaktige nok avar som enkelte forventer. Så lenge man ikke kan godta at en massiv energikilde er grunnen til tidsreeiser, evig liv, og magiske regler så blir man misfornøyd.

 

Og det du siter meg på: "noen ville ha mer innblikk i karakterenes følelser (flash sideways) mens andre heller ville ha svar på mysterier", så mener jeg at hadde man ikke hatt flashsideways hadde man gått glipp av mer informasjon om karakterene og et større innblikk i dem. og man hadde da fått mer tid til å utforske mysterier på øya. Virker som du har misforstått hva jeg skrev.

Endret av Teipball
Lenke til kommentar

@Teipball: Det er akkurat slike spørsmål som hvordan failsafen fungerte som vi har fått indirekte svar på, eller svar som faktisk holder, og som man kan akseptere. I dette tilfellet er det Jughead. Og tidsreise er teoretisk mulig.

 

EDIT: Kanskje ikke ved elektromagnetisk energi, som Lost viser, men virket som du mente tidsreise generelt.

Endret av CRWTH
Lenke til kommentar

@Teipball: Det er akkurat slike spørsmål som hvordan failsafen fungerte som vi har fått indirekte svar på, eller svar som faktisk holder, og som man kan akseptere. I dette tilfellet er det Jughead. Og tidsreise er teoretisk mulig.

 

EDIT: Kanskje ikke ved elektromagnetisk energi, som Lost viser, men virket som du mente tidsreise generelt.

 

Jeg tror det var en tysk fysiker som mente at tidsreiser var umulig. Tror faktisk jeg snappet opp den artikkelen fra en tråd her for et par måneder siden.

 

Han mente at hvis tidsreise skal være mulig, må alle nåtidens molekyler erstattes med fortidens molekyler. Og det mente han var umulig.

 

Men som sagt, LOST er en Science Fiction-beslektet serie, og da er alt mulig.

:)

Lenke til kommentar

@nybb: Tidsreise er teoretisk mulig. Jeg sier ikke at det ikke er mulig, og jeg sier ikke at det er mulig. Svarte hull er blant annet en måte man teoriserer rundt at man kunne reise fram i tid med. Svarte hull er derimot veldig små, og et menneske ville ikke kunne reise fram i tid på denne måten. Men ja, antimaterie kan bli et problem om man vil reise fram/tilbake i tid.

 

Og forresten, man kan reise fram i tid, tilbake i tid er det som vil være et problem isåfall. Verdensrekorden for tidsreise er 0.04 sekunder fram i tid om jeg ikke tar feil.

Endret av CRWTH
Lenke til kommentar

@nybb: Det er fordi alt er teori, og ingenting har blitt satt i praksis. Vi vet ikke hva som vil skje om vi reiser tilbake i tid, og vi vet ikke om dette vil gå utover molekyler pga antimaterie eller ikke. Vi vil forhåpentligvis få noen svar på noen spørsmål når LHC-prosjektet er over.

Lenke til kommentar

@nybb: Har ønske om å ta fysikk selv, men blir nok påbygging til studiekompetanse sisteåret, før videre utdanning (kanskje innen fysikk?). On-topic! :p

 

Har nok ikke store forventninger om at vi kommer til å reise rundt i tid akkurat, nei. Hadde likevel vært kult å oppdage at tidsreise er mulig, og å forske på det. Er også mye forskning innen dimensjoner for tiden. Er muligheter for å oppdage andre dimensjoner, selv om vi ikke kan "reise" inn i dem. Leste også om at en person oppdaget alternative univers, ved at han tok ut all lufta fra et syltetøyglass (eller noe slikt) og satte en pinne av noe slag inn i den, før han fikk den til å bevege seg samtidig som den sto stille. Vet ikke om jeg tror på dette selv, og skjønner ikke hvordan han isåfall kunne vite det. Men uansett, mye interessant innen fysikk. Kult å oppdage slike ting.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...