Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Norsk Eksamen 2010 - "Liv" - 10'ende trinn


Husk å stemme på BEGGE når du må slette stemmen din!  

155 stemmer

  1. 1. Hvilken oppgave valgte du på Bokmålseksamen - Skjønnlitterær

    • Oppgave 1: Velg en tidsepoke, en verden eller en kultur, og skriv en fortelling som handler om det å leve der
      15
    • Oppgave 2: Skriv en skjønnlitterær tekst der du får fram at en hobby eller fritidsaktivitet kan gi gode opplevelser
      9
    • Oppgave 3: Naturopplevelser kan være både gode og ubehagelige. Skriv en skjønnlitterær tekst der en naturopplevelse gjør inntrykk på hovedpersonen
      16
    • Oppgave 4: Skriv en skjønnlitterær tekst om et vendepunkt i livet.
      76
    • Oppgave 5: Foreningen Sikker Trafikk har lyst ut en novellekonkurranse. Vinnernovellen skal inngå i den neste kampanjegn for bruk av bilbelte. Skriv novellen.
      34
    • Oppgave 6: La deg inspirere av bildet over og skriv en skjønnlitterær tekst om de mulighetene livet gir
      5
  2. 2. Hvilken oppgave valgte du på Nynorskeksamen - Sakprosa

    • Oppgave 1: Med datamaskinar og mobiltelefonar kan vi vere pålogga og tilgjengelege heile tida. Kva har dette å seie for det livet vi lever? Skriv ein sakprega tekst.
      17
    • Oppgave 2: ”Lykke kan ikkje kjøpast for pengar”, heiter det. Ta utgangspunkt i påstanden og skriv ein artikkel eller eit lesarinnlegg.
      30
    • Oppgave 3: Oppgåve 3 ”Hvorfor er mennesket egentlig til, og hva skal det her nede på jorden? Det kommer inn av en dør og går ut en annen – hvorfra, hvorhen?” skreiv den norske forfattaren Gabriel Scott. La deg inspirere av sitatet og skriv ein sakprega t
      7
    • Oppgave 4: Skriv ein sakprega tekst om kva livsførselen til menneska kan ha å seie for livet på jorda.
      3
    • Oppgave 5: Ein del av oss søkjer meir spenning i livet enn andre. Skriv eit lesarinnlegg eller eit kåseri der du får fram dine tankar om dette.
      9


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg har ikke vært på skolen, men ei venninde som sa det..

Noen som mener denne teksten fortjener en 3? :S

 

 

Bilbelte – Forskjellen på liv og død

Festen hadde akkurat blitt ferdig. Den var full av unge glade mennesker som hadde hatt en fantastisk kveld. Stemningen var upåklagelig, men til lyden av en dundrende basshøytaler var det ingen som ante hva som ville skje. Ingen visste hvilken forferdelig hendelse som ville finne sted om nøyaktig 40 minutter. Ingen visste at i kveld ville to av deres nære venner dø.

Klokken hadde så vidt rukket å passere 01:00 idet festen var over. Det var ikke mange edru personer igjen, men ett fåtall av gjestene hadde klart å holde seg unna de uimotståelige flaskene med alkohol. Blant dem var Ingrid. Ingrid var en vennlig og omtenksom jente som aldri i hele sitt liv hadde gjort noe galt. Hun ville aldri i livet funnet på å ta livet av ett menneske, men denne kvelden skulle hun få sitt liv snudd opp ned. Hun skulle nemlig kjøre to andre jenter hjem etter festen. En av disse var hennes aller beste venninne. Det var ikke akkurat populært å være den personen som måtte holde seg unna alkoholen en hel kveld, men noen måtte gjøre det og denne gangen var det Ingrid sin tur.

Jentene tok farvel med venner og bekjente før de satte seg i bilen. Bilen var en sort liten Volvo fra 1970-tallet. Airbag var på den tiden ett helt fremmed ord, men bilbelte hadde de. Sjåføren av bilen, Ingrid fikk på seg bilbelte. De to andre jentene derimot, himlet med øynene og lo når hun spurte dem om de også kunne ta på belte. Hun ville ikke gjøre noe stort nummer ut av dette i og med at jentene var i beruset tilstand, noe som gjorde dem lett hissige. Så hun valgte å kjøre av gårde med to usikrede passasjerer. Det var en fin høstkveld og man kunne skimte stjernetegnene i den klare himmelen. Jentene i bilen derimot var mest opptatt av å prate om alle de kjekke guttene på festen. De tre jentene bodde kun ett par kilometer unna stedet hvor festen hadde funnet sted og det var lite trafikk på veien så sent om kvelden. Ingrid hadde truffet en kjekk ung herremann på festen som hun hadde fått nummeret til. Hun var nysgjerrig på hvor han bodde og idet hun kjørte langs hovedveien dro hun fram mobilen og tastet inn en tekstmelding til han hvor hun spurte om nettopp dette. Hun løftet så hodet og ett sterkt lys blendet henne. Samtidig skar en skrikende lyd fra en bremsende bil seg inn i ørene hennes.

Plutselig smalt det, alt skjedde på under ett sekund. Hun forstod ingenting, det var ett eneste stort kaos inni hodet hennes. Hjertet hamret i brystet og hun tittet rundt seg. Det var blod over alt. Hun tok hånden inntil munnen og hånden var full av blod. Det var ett eneste stort mareritt. Idet hun tittet på venninna innså hun hva hun hadde gjort. Hun hadde faktisk drept henne. Venninna lå der likblek i ett blodbad uten like. Det var som om meningen med livet forsvant. Hun følte seg helt tom. Hun viste ikke hva hun skulle gjøre. Hun innså der og da at man ikke kjenner en person sin verdi før man faktisk mister den personen. Alle de gode stundene hun hadde tilbrakt med henne surret rundt i hodet hennes som en karusell. Det var uvirkelig, men sant. Venninna var død. Det samme var jenta i baksetet. Hun kunne skimte blodet som strømte ut av munnviken hennes. Og øynene, de bare stirret i gulvet.

En umiddelbar reaksjon dukket opp. Hun begynte å skrike, hun skrek så høyt at selv venninna hennes som nå befant seg ett sted der oppe i himmelen kunne høre henne. Utenfor vinduet hennes dukket det opp en mann som ville hjelpe henne ut av bilen. ”Jeg får ikke åpnet døra! ” skrek han ut. Jenta bare så på han med skrekkslagne øyne. Hun ville få ut all den sorgen og smerten hun hadde i seg nå. Hun ville bare skrike. Hun ville ikke ut av bilen.

 

Lyden av sirener fra ambulanse og politi ble bare høyere og høyere. Det hele kunne nesten minne om en filmscene. Politiet var bare minutter unna idet ulykken skjedde og de hadde allerede nå startet med undersøkelser av området. Lyden av en liten skrikende jente i en annen bil var ikke til å unngå. ”Mamma, pappa, våkne!” skrek hun, men hennes foreldre så ikke ut til å kunne reddes. Politiet klarte omsider å åpne døra på bilen hvor de tre jentene befant seg. De innså etter hvert det samme som sjåføren. De to passasjerene var døde. Den eneste gjenlevende personen i bilen var sjåføren. Sjåføren med bilbelte. Hun ble båret ut i susen fra ambulansehelikopteret som sirkulerte rundt ulykkesområdet. I øyekroken kunne hun skimte en bedøvelsessprøyte som ble satt inn i hennes høyre arm. Hun ble satt inn i sykebilen samtidig som øyelokkene hennes sakte falt sammen i takt med at hun tenkte over hvorfor hun aldri tvang dem til å ha på seg bilbelte...

 

Endret av MST
Lenke til kommentar

Tror min klasse må ha vært noe helvettes uheldig med sensor.

2 fikk 6'r

resten av de 30 elevene fikk 4 og under.. INGEN 5'ere :S

 

Haha. You wish!

 

Min skole:

Bokmål: Ingen som fikk 6, en som fikk 5, tre-fire som fikk 4 og resten fikk tre og to.

Nynorsk: Ingen som fikk 6, jeg fikk 5, fire som fikk 4 og resten fikk tre og to.

 

Jeg fikk TRE i Bokmål og 5 i Nynorsk.

 

Nynorsk-karakteren er grei. I bokmål hadde jeg forventet 6!

Lenke til kommentar

Woaiyh! Høres ut som jeg var veldig heldig med sensor. 5 på begge eksamene! :new_woot:

Nynorsk ligger jeg vanligvis på 4 til 4-, så jeg er storfornøyd - hadde det ikke vært for at jeg måtte forlate klassen nå, that is...

 

Flere enn meg som har grått? :cry:

Lenke til kommentar

Jeg var ikke langt så langt unna. Klassen min festet og hadde det gøy hele natten til i dag, så jeg har ikke tenkt så mye over det, men i dag har jeg følt meg veldig tom og trist. Nesten så jeg blir litt irritert over at det er ni uker sommerferie, er så lenge til man får møtt folk skikkelig, det blir kjedelig etter hvert og man setter mindre pris på den ettersom ukene går. Det hadde vært mye bedre om vi hadde hatt kortere sommerferie og heller lengre ferier og fridager ellers i året, når man virkelig er skolelei.

Lenke til kommentar

Jeg var ikke langt så langt unna. Klassen min festet og hadde det gøy hele natten til i dag, så jeg har ikke tenkt så mye over det, men i dag har jeg følt meg veldig tom og trist. Nesten så jeg blir litt irritert over at det er ni uker sommerferie, er så lenge til man får møtt folk skikkelig, det blir kjedelig etter hvert og man setter mindre pris på den ettersom ukene går. Det hadde vært mye bedre om vi hadde hatt kortere sommerferie og heller lengre ferier og fridager ellers i året, når man virkelig er skolelei.

 

Enig. Akkurat nå er jeg faktisk bare keen på å gå på skolen å møte folk igjen!

 

Som det gamle ordtaket sier: "Man vet ikke hva man har, før man har mistet det".

 

Utrolig sant i en sådan stund. Plutselig er alle lærerne så glad i oss, skulle ønske de kunne ha oss et år til og de føles nesten som bestekompisene dine. Da er det trist å skulle ta farvel. Nesten som om du akkurat fikk deg en bestevenn, men så flyttet han fra deg. :cry:

Lenke til kommentar

Fikk 5 i nynorsk og 6 i bokmål! Litt rart, for jeg følte nynorsken gikk kjempebra mens bokmålen gikk til dass... Og for å være ærlig så var det ikke en såå utrolig bra tekst jeg skrev... Prøvde å lage litt "dyp" mening, men alle som kan noe om litteratur vet at den virkelig ikke er så bra.

 

Men vil gjerne ha tilbakemeldinger! :)Så legger den ut her, jeg valgte Oppgave 3: Naturopplevelser kan være både gode og ubehagelige. Skriv en skjønnlitterær tekst der en naturopplevelse gjør inntrykk på hovedpersonen. (det er en novelle)

 

 

Hvem kontrollen tilhører

 

Et vindu knuste og spredte seg til tusenvis av glasskår. Mannen betraktet bitene som lå på gulvet i stuen hans rolig. Det måtte mer til for å skremme han enn litt vind. Voldsomme luftmasser kom strømmende inn gjennom det knuste vinduet og rev og slet i den rynkete huden hans. Vinden blåste og blåste men mannen rikket seg ikke. Den var så sterk at den vekket tårer i de grønne øynene hans. Han tørket dem vekk og lo, for det var den eneste stormen kunne gjøre med han. Kontrollen var hans, det hadde den vært hele livet.

En grein kom susende inn gjennom det knuste vinduet og traff nesten mannen. Han så ut av vinduet på treet greinen hadde kommet fra. Det var det høyeste treet i hagen hans, det som hadde stått der bestandig og ruget høyt over de andre. Blader løsnet fra treets greiner og virvlet ut i friheten. Treet stod støtt allikevel, slik det alltid hadde stått. Det hadde fortsatt kontrollen. Treet kunne puste lettet ut.

 

En liten gutt løp leende nedover en gate. Han hadde nettopp tjent sine første mynter. Plutselig fikk de grønne øynene hans øye på en skrøpelig skikkelse gjemt under en stor kappe. Skapningen så opp på han med bønnfallende øyne. En tynn hånd ble strukket mot han. ”Kunne du ofre et par slanter til en gammel stakkar som meg?” hvisket en skjelvende stemme.

Gutten var i ferd med å rekke myntene sine til den gamle mannen. Så kom han på hvor mye han hadde strevet for å tjene pengene sine. Ansiktet hans trakk seg i en grimase. Hvorfor skulle han ofre alle myntene sine til en slik patetisk skapning? Det var da mannens egen feil at han lå i en gate uten et hjem. Han hadde hatt mer enn nok tid i livet sitt til å tjene egne mynter. Gutten slapp myntene ned i lommen sin og snudde på hælen. Skulle man oppnå suksess måtte man ta kontrollen over sitt eget liv.

 

Vinden hadde med seg store regndråper som gjorde mannen dryppende våt. Det var miserabelt å se hva stormen hadde gjort med den en gang så flotte stua hans. Møblene var revet i stykker av vinden. Bokstavene i bøkene hans som en gang hadde formet så vakre setninger hadde blitt vasket vekk av regnet. Plutselig falt en krystalldekket taklampe ned på foten hans. Han skrek og bar seg av smerten, men rikket seg ikke fra stua. En gammel gubbes stahet var vond å vende.

Flere av grenene som tilhørte det store og stolte treet i hagen hadde blitt revet av. Grenene som alltid hadde vært viktigst for treet hadde forlatt stammen. Det stod ganske ensomt, for de andre trærne hadde blåst ned. Treet stod støtt allikevel, slik det alltid hadde stått. Det hadde fortsatt kontrollen. Treet var mer anspent nå, for selv om kontrollen var intakt begynte noen av røttene å svikte.

 

En ung og kjekk mann stod på knær med en liten boks i hendene sine. Han åpnet boksen og avslørte innholdet. De grønne øynene til mannen skinte like sterk som diamanten i hendene hans. Kvinnen foran han hadde også skinnende øyne, men ikke av samme grunn. Hennes øyne var sløret av tårer. ”Jeg kan ikke,” hvisket kvinnen. Diamanten forsvant under lokket til boksen. ”Hva er galt?” spurte mannen desperat og dro seg i de brune lokkene sine. ”Jeg elsker deg ikke,” presset kvinnen fram og forlot rommet.

Han hadde sittet der lenge og grått. Det han hadde mest lyst på i verden hadde nettopp svevet vekk fra han, uten at han kunne gjøre noe med det. Hun elsket ham ikke, og han kunne ikke forandre hennes følelser. Han vred hodet sitt og fikk øye på refleksjonen av ansiktet hans i et speil. Tårer strømmet nedover kinnene hans. Han tok seg sammen og fikk dem til å stoppe. Han hadde kanskje ikke kontrollen over de rundt seg, men han hadde fortsatt kontrollen over seg selv og livet.

 

Mannen hadde valgt å bli igjen i huset sitt når resten av byen hadde flyktet. Han ville ikke rømme fra sitt eget hjem på grunn av litt vind. Han stod over stormen, han var jo tross alt et menneske. Han var ikke et alminnelig menneske heller, han var den rikeste i byen, den mest suksessfulle. Han var lederen av en maurtue.

Nå var det ikke en eneste gren eller et eneste blad igjen som klamret seg til det ensomme treet. Men treet stod der allikevel, slik det alltid hadde gjort. Dog nå var mye av kontrollen borte, og treet begynte å skjelve. Røttene hadde kun et svakt grep i jorda som vinden gjorde alt for å forsøke å ødelegge.

Stormen hadde lenge forsøkt å rikke mannen. Den klarte aldri å påvirke han, stammen hans stod alltid støtt. Mannen hadde gjennom hele livet hatt kontrollen over seg selv. Han hadde lært seg kontrollen som ung gutt og hadde opprettholdt den gjennom livet. Det virket ikke som om det var noe som kunne vippe mannen av pinnen.

Røttene til det stolte treet ble brått revet opp fra bakken av stormen. Det falt sakte men sikkert nedover mot det raserte huset til mannen. Han hadde ikke tid til å bevege seg, alt skjedde for fort. Det kom høye sus mens treet falt, og et høyt brak da det traff taket. Det fortsatte sin ferd nedover mot bakken, helt til det lå urørlig i ruinene av det en gang så stolte huset hans. Lenge var det stille. Mannen pustet skjelvende ut. Det hadde vært centimeter fra å knuse han, og han hadde ikke kunnet gjort noe med det. Kontrollen var kanskje ikke hans allikevel?

 

Endret av rebla
Lenke til kommentar

Tror min klasse må ha vært noe helvettes uheldig med sensor.

2 fikk 6'r

resten av de 30 elevene fikk 4 og under.. INGEN 5'ere :S

 

Haha. You wish!

 

Min skole:

Bokmål: Ingen som fikk 6, en som fikk 5, tre-fire som fikk 4 og resten fikk tre og to.

Nynorsk: Ingen som fikk 6, jeg fikk 5, fire som fikk 4 og resten fikk tre og to.

 

Jeg fikk TRE i Bokmål og 5 i Nynorsk.

 

Nynorsk-karakteren er grei. I bokmål hadde jeg forventet 6!

 

 

Utrolig rart når elever som har ligget gjevnt på 5'ere gjenom hele ungd. skolen plutselig hopper ned til 4 og 3 på eksamen..

 

La selv på 4,92 i snitt før skriftlig, nå hopper jeg mye mulig ned til 4,75 eller noe drit..

Endret av MST
Lenke til kommentar

Tror min klasse må ha vært noe helvettes uheldig med sensor.

2 fikk 6'r

resten av de 30 elevene fikk 4 og under.. INGEN 5'ere :S

 

Haha. You wish!

 

Min skole:

Bokmål: Ingen som fikk 6, en som fikk 5, tre-fire som fikk 4 og resten fikk tre og to.

Nynorsk: Ingen som fikk 6, jeg fikk 5, fire som fikk 4 og resten fikk tre og to.

 

Jeg fikk TRE i Bokmål og 5 i Nynorsk.

 

Nynorsk-karakteren er grei. I bokmål hadde jeg forventet 6!

 

 

Utrolig rart når elever som har ligget gjevnt på 5'ere gjenom hele ungd. skolen plutselig hopper ned til 4 og 3 på eksamen..

 

La selv på 4,92 i snitt før skriftlig, nå hopper jeg mye mulig ned til 4,75 eller noe drit..

 

Jeg har alltid fått 6 i norsk skriftlig, men på eksamen fikk jeg plutselig 3 på en stil som var så bra at læreren min mente det måtte være noe alvorlig feil om jeg ikke fikk 6, og at jeg måtte klage om jeg ikke fikk toppkarakter. Merk dere at jeg har hatt tre forskjellige norsklærere på ungdomsskolen.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Jeg fikk 4 på nynorsk og 3 på bokmål.

For å være helt ærlig vet jeg ikke helt om jeg er fornøyd med nynorsken, men bokmålen vil jeg klage på. Skal sove på det, og se om jeg fortsatt tenker det samme i morgen.

 

Uansett vil jeg se begrunnelsen for bokmålskarakteren.

De som vil lese stilene mine, les i vei :)

 

Det hadde også vært fint om dere hadde kommet med noen kommentarer til tekstene, så jeg vet hva jeg kan forbedre meg på ;)

 

Som tidligere skrevet, folk som ligger høyt oppe synker ned på eksamen - det samme skjedde her. Har ligget på mellom sterk 4 og 5 hele ungdomsskolen, og får 3 på eksamen.

 

Bra jobbet alle sammen, og jeg må igjen takke for all hjelpen jeg har fått herifra ;)

20.05 - Norskeksamen.pdf

21.05 - Nynorskeksamen.pdf

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...