Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Norsk Eksamen 2010 - "Liv" - 10'ende trinn


Husk å stemme på BEGGE når du må slette stemmen din!  

155 stemmer

  1. 1. Hvilken oppgave valgte du på Bokmålseksamen - Skjønnlitterær

    • Oppgave 1: Velg en tidsepoke, en verden eller en kultur, og skriv en fortelling som handler om det å leve der
      15
    • Oppgave 2: Skriv en skjønnlitterær tekst der du får fram at en hobby eller fritidsaktivitet kan gi gode opplevelser
      9
    • Oppgave 3: Naturopplevelser kan være både gode og ubehagelige. Skriv en skjønnlitterær tekst der en naturopplevelse gjør inntrykk på hovedpersonen
      16
    • Oppgave 4: Skriv en skjønnlitterær tekst om et vendepunkt i livet.
      76
    • Oppgave 5: Foreningen Sikker Trafikk har lyst ut en novellekonkurranse. Vinnernovellen skal inngå i den neste kampanjegn for bruk av bilbelte. Skriv novellen.
      34
    • Oppgave 6: La deg inspirere av bildet over og skriv en skjønnlitterær tekst om de mulighetene livet gir
      5
  2. 2. Hvilken oppgave valgte du på Nynorskeksamen - Sakprosa

    • Oppgave 1: Med datamaskinar og mobiltelefonar kan vi vere pålogga og tilgjengelege heile tida. Kva har dette å seie for det livet vi lever? Skriv ein sakprega tekst.
      17
    • Oppgave 2: ”Lykke kan ikkje kjøpast for pengar”, heiter det. Ta utgangspunkt i påstanden og skriv ein artikkel eller eit lesarinnlegg.
      30
    • Oppgave 3: Oppgåve 3 ”Hvorfor er mennesket egentlig til, og hva skal det her nede på jorden? Det kommer inn av en dør og går ut en annen – hvorfra, hvorhen?” skreiv den norske forfattaren Gabriel Scott. La deg inspirere av sitatet og skriv ein sakprega t
      7
    • Oppgave 4: Skriv ein sakprega tekst om kva livsførselen til menneska kan ha å seie for livet på jorda.
      3
    • Oppgave 5: Ein del av oss søkjer meir spenning i livet enn andre. Skriv eit lesarinnlegg eller eit kåseri der du får fram dine tankar om dette.
      9


Anbefalte innlegg

Ble selv veldig fornøyd med bokmål eksamen, fant vel en feil etter jeg hadde levert inn og det var at jeg skrev visste med en s :p eller så håper jeg på en 5 på den kanskje 6 om jeg er heldig med sensor.

 

Nynorsken gikk også greit, gjorde en feil som gjentok seg noen ganger i teksten ( skren man istedet for ein ) men, ellers lite feil der også ja :)

Håpe på 5 i en samlet karakter da :)

 

Har forsåvidt begge tekstene på minnepennen min :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Valgte oppgave 1 i dag, hadde total skrivesperre.

Klarte også å levere uten overskrift, oppgavenummer og sidetall, men heldigvis var det en lærer som fikk ordnet noe med det. (jeg tror han klarte det i hvertfall )

Sånn kan det gå hvis man er litt ør under eksamen :nei:

Lenke til kommentar

Kåseri trenger ikke være på 7 sider, tror nok det skal gå helt fint. Tok samme oppgave som deg og skrev også kun to sider, jeg lever etter kvalitet foran kvantitet-filosofien.

 

Ja, samme her... Håper jeg ikke bomma helt på oppgaven! Jeg skrev at jeg så på TV og ser mange mennesker med spennende liv, også skrev jeg litt rundt hvordan man får et spennende liv og hvorfor man vil ha spennende liv... Bomma jeg helt, nå? For det var jo mine tanker rundt temaet=

Lenke til kommentar

Jeg skrev ikke akkurat det samme som deg da, jeg brukte heller to sider på å rante om folk som søker spenning i livene sine, av og til litt humoristisk kritisering. Skrev også litt om at når folk dør i f.eks. klatreulykker sitter familien vonbroten igjen, kun fordi de avdøde søkte spenning. Men det du skrev om var ikke så galt heller, når man skriver kåseri om et tema kan jo temaet være så mangt. Så lenge du hadde nok humor og ironi med går det nok bra, som sagt.

Endret av Frdlr
Lenke til kommentar

Jeg skrev ikke akkurat det samme som deg da, jeg brukte heller to sider på å rante om folk som søker spenning i livene sine, av og til litt humoristisk kritisering. Skrev også litt om at når folk dør i f.eks. klatreulykker sitter familien vonbroten igjen, kun fordi de avdøde søkte spenning. Men det du skrev om var ikke så galt heller, når man skriver kåseri om et tema kan jo temaet være så mangt. Så lenge du hadde nok humor og ironi med går det nok bra, som sagt.

 

Ja, vi får se hva jeg får :) Et kåseri er ofte bygd på tankesprang, og trådene samles igjen på slutten, så man kan jo si at jeg ikke var helt på jordet heller. Lykke til, la oss håpe vi begge får sekser, hehe :p

Lenke til kommentar

tenkt å spørre dere om noe! :)

 

igår når det var bokmål eksamen, skreiv jeg om skriv om en sjønnlitterær sjanger. oppgave 4. men så var jeg så glemsk å glømme av oppgave nummere! :/

 

tror dere at dette, trekere ned veldig mye? eller tror dere at sensorene, ikke bryr seg noe om at jeg har glømt av oppgave nummere?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hm, da var jeg ferdg med skriftlig eksamen, også... : ) Weee...

Skrev oppgave 3, prøvde meg på noe litt Essay-aktig... : p Litt mange tanker som fløyt rundt der gitt, det var et litt vanskelig tema å bite over, synes jeg... : p Hm, jaja, jeg håper det gikk greit i hvert fall. Skjekket igjennom språket ganske mye, så tror det endte med å bli ganske feilfritt...

 

Men, et par spørsmål; er det nødvendig med humor i et essay, og teller språket eller innholdet i oppgaen mest i nynorsk? : p Følte liksom at det var litt vanskelig å tulle og bruke masse ironi rundt meningen med livet, og jeg hadde også et ark som sa at man skulle bruke humor i Essay hvis det passet seg... : p

Lenke til kommentar

Du glemte å skrive inn oppgavenummer i toppteksten, altså?

Vel, en skikkelig eksamensoppgave skal jo være komplett, med essensiell informasjon som oppgavenr, men dette er ikke universitetet og de fleste sensorer er ikke blodtørstige drapsmaskiner som gir deg 1 for den minste lille feil.

Du får bare krysse fingrene dine og satse på at sensoren din utifra teksten greier å se hvilken oppgave du valgte, og heller ser på helheten enn å fokusere på småfeil.

 

Men, et par spørsmål; er det nødvendig med humor i et essay, og teller språket eller innholdet i oppgaen mest i nynorsk? : p Følte liksom at det var litt vanskelig å tulle og bruke masse ironi rundt meningen med livet, og jeg hadde også et ark som sa at man skulle bruke humor i Essay hvis det passet seg... : p

 

Essay defineres vel som en litt humoristisk og ironisk skrevet tekst som tar for seg en sak, men et godt essay trenger i min mening ikke å ha så skrekkelig mye humor, da tar man heller og skriver et kåseri. Du overlever nok, sett at du fikk fram at du skrev essayet utav dine egne personlige tanker rundt temaet. Husk at nynorsk som fag ofte anses som litt krevende, spesielt for oss ungdomsskoleelever, så om du skrev bra språkmessig og fikk luftet dine meninger rundt "meningen med livet" uten å få det hele til å se ut som manuset til en komedie, går det nok bra.

Endret av Frdlr
Lenke til kommentar

Endelig ferdig med skriftlig eksamener!

 

Skrev, som de fleste andre, oppgave 2. Rakk dog kun å se igjen om litt under 2 av 3,5 sider. Kjipt! Men brukte CTLR-H (Søk og erstatt) når jeg fant en feil og har kun sett noen få feil i etterkant. ;)

 

Regner med 5, håper på 6 og klager om jeg får 4... (kanskje om jeg får 5).

 

PS: Chill å kunne chille med venner på stranden og på sjøen. ENDELIG SOMMER!

 

 

(Leser nå igjennom teksten for FØRSTE GANG)

Endret av JanFr
Lenke til kommentar

tenkt å spørre dere om noe! :)

 

igår når det var bokmål eksamen, skreiv jeg om skriv om en sjønnlitterær sjanger. oppgave 4. men så var jeg så glemsk å glømme av oppgave nummere! :/

 

tror dere at dette, trekere ned veldig mye? eller tror dere at sensorene, ikke bryr seg noe om at jeg har glømt av oppgave nummere?

Dersom det er svært vanskeleg ut ifrå teksten aleine å sjå kva for oppgåve du valte, kan du faktisk få stryk ettersom sensoren ikkje vil kunne veta om du meistrar den sjangeren som oppgåva går ut på.

 

Om det derimot er fullstendig openbart kva oppgåva du valde, bør det gå greitt.

Lenke til kommentar

Endelig ferdig med skriftlig eksamener!

 

Skrev, som de fleste andre, oppgave 2. Rakk dog kun å se igjen om litt under 2 av 3,5 sider. Kjipt! Men brukte CTLR-H (Søk og erstatt) når jeg fant en feil og har kun sett noen få feil i etterkant. ;)

 

Jeg hadde aldri brukt det. Men selv trykket jeg CTRL+B for å få det opp.

 

EDIT: fant ut at man kan gjøre begge deler

Endret av Daggis0
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...