Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Norsk Eksamen 2010 - "Liv" - 10'ende trinn


Husk å stemme på BEGGE når du må slette stemmen din!  

155 stemmer

  1. 1. Hvilken oppgave valgte du på Bokmålseksamen - Skjønnlitterær

    • Oppgave 1: Velg en tidsepoke, en verden eller en kultur, og skriv en fortelling som handler om det å leve der
      15
    • Oppgave 2: Skriv en skjønnlitterær tekst der du får fram at en hobby eller fritidsaktivitet kan gi gode opplevelser
      9
    • Oppgave 3: Naturopplevelser kan være både gode og ubehagelige. Skriv en skjønnlitterær tekst der en naturopplevelse gjør inntrykk på hovedpersonen
      16
    • Oppgave 4: Skriv en skjønnlitterær tekst om et vendepunkt i livet.
      76
    • Oppgave 5: Foreningen Sikker Trafikk har lyst ut en novellekonkurranse. Vinnernovellen skal inngå i den neste kampanjegn for bruk av bilbelte. Skriv novellen.
      34
    • Oppgave 6: La deg inspirere av bildet over og skriv en skjønnlitterær tekst om de mulighetene livet gir
      5
  2. 2. Hvilken oppgave valgte du på Nynorskeksamen - Sakprosa

    • Oppgave 1: Med datamaskinar og mobiltelefonar kan vi vere pålogga og tilgjengelege heile tida. Kva har dette å seie for det livet vi lever? Skriv ein sakprega tekst.
      17
    • Oppgave 2: ”Lykke kan ikkje kjøpast for pengar”, heiter det. Ta utgangspunkt i påstanden og skriv ein artikkel eller eit lesarinnlegg.
      30
    • Oppgave 3: Oppgåve 3 ”Hvorfor er mennesket egentlig til, og hva skal det her nede på jorden? Det kommer inn av en dør og går ut en annen – hvorfra, hvorhen?” skreiv den norske forfattaren Gabriel Scott. La deg inspirere av sitatet og skriv ein sakprega t
      7
    • Oppgave 4: Skriv ein sakprega tekst om kva livsførselen til menneska kan ha å seie for livet på jorda.
      3
    • Oppgave 5: Ein del av oss søkjer meir spenning i livet enn andre. Skriv eit lesarinnlegg eller eit kåseri der du får fram dine tankar om dette.
      9


Anbefalte innlegg

Men, et par spørsmål; er det nødvendig med humor i et essay, og teller språket eller innholdet i oppgaen mest i nynorsk? : p Følte liksom at det var litt vanskelig å tulle og bruke masse ironi rundt meningen med livet, og jeg hadde også et ark som sa at man skulle bruke humor i Essay hvis det passet seg... : p

Du trenger ikke bruke humor, men det kan gjøre det lettere for leseren å følge med dersom det passer seg. Du kan fint skrive et essay med litt større alvor uten at det trenger å trekke ned.

 

Språket skal telle like mye i både bokmål og nynorsk. Både språk og innhold må være med for å få en god karakter, så det holder ikke å skrive feilfritt. Omvendt vil du ikke få høyere enn fire om du ikke kan det grunnleggende i grammatikken.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg sjekker aldri hvor mange ord jeg skriver, jeg..

Valgte oppgave 3. Prøvde meg på 2 først, men gikk heeelt tom!

Ble akkurat 2 sider på meg, kanskje litt lite. Ble ferdig rundt halv tolv, og korrekturleste i en halvtime. :-)

 

NÅ ER VI FERDIG, FOLKENS! wohoo

 

 

Rettskrev i to(!) timer jeg :ohmy:

Men da var jeg sliten etterpå også, gitt :p

Lenke til kommentar

Endelig ferdig med skriftlig eksamener!

 

Skrev, som de fleste andre, oppgave 2. Rakk dog kun å se igjen om litt under 2 av 3,5 sider. Kjipt! Men brukte CTLR-H (Søk og erstatt) når jeg fant en feil og har kun sett noen få feil i etterkant. ;)

 

Jeg hadde aldri brukt det. Men selv trykket jeg CTRL+B for å få det opp.

 

EDIT: fant ut at man kan gjøre begge deler

 

Som skrevet tidligere:

CTRL-H: Søk og erstatt

CTRL-B: Søk

CTRL-G: Gå til

CTRL-F: Fet skrift

CTRL-S: Lagre

 

(Har kun tatt med ting folk har trodd og påstatt at du kunne trykke for å søke)

Endret av JanFr
Lenke til kommentar

Essay defineres vel som en litt humoristisk og ironisk skrevet tekst som tar for seg en sak, men et godt essay trenger i min mening ikke å ha så skrekkelig mye humor, da tar man heller og skriver et kåseri. Du overlever nok, sett at du fikk fram at du skrev essayet utav dine egne personlige tanker rundt temaet. Husk at nynorsk som fag ofte anses som litt krevende, spesielt for oss ungdomsskoleelever, så om du skrev bra språkmessig og fikk luftet dine meninger rundt "meningen med livet" uten å få det hele til å se ut som manuset til en komedie, går det nok bra.

Du trenger ikke bruke humor, men det kan gjøre det lettere for leseren å følge med dersom det passer seg. Du kan fint skrive et essay med litt større alvor uten at det trenger å trekke ned.

 

Språket skal telle like mye i både bokmål og nynorsk. Både språk og innhold må være med for å få en god karakter, så det holder ikke å skrive feilfritt. Omvendt vil du ikke få høyere enn fire om du ikke kan det grunnleggende i grammatikken.

Ah, det var flott... : p Hadde på følelsen at jeg kanskje bommet litt på sjangeren, men hvis det ikke behøver å være så veeeldig mye humor i et essay, så går det nok greit... : ) Da tror jeg at jeg skal ha svart ganske greit på oppgaven... Takk, takk! : D Får satse på en femmer i både bokmål og nynorsk.. : )

Lenke til kommentar

Hah! Jeg har fri helt til neste fredag! Da skal vi få vite standpunktkarakterer før vi skal vaske skapene etterfulgt av grillings på stranda :w00t:

Blæh, vi er så liten skole at alle kom opp i Norsk... : o Neste uke har vi bare fri på mandag, og uken er full av prøver. Prøvemuntlig i Norsk på onsdag, naturfagprøve på torsdagen og musikkprøve på fredagen... : o OMG, limx! Urettferdig, rett og slett... : o

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...