Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Norsk Eksamen 2010 - "Liv" - 10'ende trinn


Husk å stemme på BEGGE når du må slette stemmen din!  

155 stemmer

  1. 1. Hvilken oppgave valgte du på Bokmålseksamen - Skjønnlitterær

    • Oppgave 1: Velg en tidsepoke, en verden eller en kultur, og skriv en fortelling som handler om det å leve der
      15
    • Oppgave 2: Skriv en skjønnlitterær tekst der du får fram at en hobby eller fritidsaktivitet kan gi gode opplevelser
      9
    • Oppgave 3: Naturopplevelser kan være både gode og ubehagelige. Skriv en skjønnlitterær tekst der en naturopplevelse gjør inntrykk på hovedpersonen
      16
    • Oppgave 4: Skriv en skjønnlitterær tekst om et vendepunkt i livet.
      76
    • Oppgave 5: Foreningen Sikker Trafikk har lyst ut en novellekonkurranse. Vinnernovellen skal inngå i den neste kampanjegn for bruk av bilbelte. Skriv novellen.
      34
    • Oppgave 6: La deg inspirere av bildet over og skriv en skjønnlitterær tekst om de mulighetene livet gir
      5
  2. 2. Hvilken oppgave valgte du på Nynorskeksamen - Sakprosa

    • Oppgave 1: Med datamaskinar og mobiltelefonar kan vi vere pålogga og tilgjengelege heile tida. Kva har dette å seie for det livet vi lever? Skriv ein sakprega tekst.
      17
    • Oppgave 2: ”Lykke kan ikkje kjøpast for pengar”, heiter det. Ta utgangspunkt i påstanden og skriv ein artikkel eller eit lesarinnlegg.
      30
    • Oppgave 3: Oppgåve 3 ”Hvorfor er mennesket egentlig til, og hva skal det her nede på jorden? Det kommer inn av en dør og går ut en annen – hvorfra, hvorhen?” skreiv den norske forfattaren Gabriel Scott. La deg inspirere av sitatet og skriv ein sakprega t
      7
    • Oppgave 4: Skriv ein sakprega tekst om kva livsførselen til menneska kan ha å seie for livet på jorda.
      3
    • Oppgave 5: Ein del av oss søkjer meir spenning i livet enn andre. Skriv eit lesarinnlegg eller eit kåseri der du får fram dine tankar om dette.
      9


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Har klaget på bokmålskarakteren.

 

 

Tror ikke du nødvendigvis får medhold. Antageligvis har sensor lagt stor vekt på at du ved side én og to har startet en stor andel av setningene dine med ordet han, mens du på side to og tre starter setningene dine med ordet og hele tre ganger på rad, kun skilt av en setning som starter med men. Og og men bør aldri brukes som setningsstarter. Muligens er det litt pedantisk, men likevel oppleves det som repeterende for leseren. I tillegg har du noen få tilfeller hvor du ikke bruker punktum etter forkortelser.

Lenke til kommentar

Selvfølgelig, om du går inn for å analysere teksten på den måten det ser ut til at du har gjort, vil det virke repeterende, men jeg vet ikke om dette nødvendigvis er noe man tenker mye over om man leser gjennom "for underholdningens skyld", eller hva jeg skal kalle det. Og du har rett i at setninger ikke bør startes med ordenene "og" og "med", men jeg synes nesten dette kan gi en slags effekt på en måte, uten at jeg helt greier å forklare det.

Lenke til kommentar

"...som makaroni i en suppe av blod." Den var original, må jeg si! :p

 

I sensorveiledningen til oppgave 4 for eksamen 10. klasse stod det følgende: "Oppgave 4

Her kan vi forvente ulike typer vendepunkt. Det må komme tydelig fram at vendepunktet har betydning for livet til den eller dem som opplever dette."

 

Slik jeg tenker når jeg leser gjennom (og nå skal jeg heller være ærlig å si det jeg mener):

 

Vendepunktet kommer ikke godt nok frem. Først har vi denne gutten, som skal drepe seg selv. Hvorfor? Greit at han ikke har det fantastisk og virker deprimert, men forhistorien du gir tror jeg gjør at du har slitt med å finne et tydelig vendepunkt. Han får en SMS fra moren, og så er kanskje ting OK allikevel? Følte selv at dette ble litt tynt. Det som skjer videre er ganske greit, litt klisjépreget, men slik er ofte noveller i 10. klasse. ;)

 

Språklig føler jeg at du er kjempeflink, noe jeg ser både i postene dine her i tråden og i stilen. Men det som er saken med dagens norsk, både på VGS og ungdomsskolen, er at det holder ikke med et solid språk om dette ikke underbygger et sterkt innhold. Eneste jeg føler burde nevnes, er at du har lite variasjon enkelte steder, spesielt i hvordan du binder teksten/setninger sammen (slik ramboros nevner). I tillegg ser jeg at du kanskje prøver litt for hardt, noe som slår negativt ut på mitt helhetsinntrykk. Du bruker litt mange overdramatiske skildringer, og litt mye gjentakelser av informasjon, hvor du skriver noe, for så å gjengi noenlunde samme innhold bare i ny innpakning. Ellers tror jeg dette er noe som kommer seg når du modnes litt, for rent teknisk sett tror jeg du ligger godt an. :)

 

Når det kommer til novellesjangeren, så synes jeg du har bommet litt. Kunsten i en novelle ligger ofte i å kunne skrive mellom linjene, og dette er for de fleste mye vanskeligere enn å lese mellom linjene. I en novelle trenger du ikke alltid å gi et helt konkret svar på alt. I stedet for å skrive at gutten er lei av ditt, lei av datt også videre, kunne du kanskje heller skjult hvorfor litt bedre, og heller skildret at han var deprimert, eller tenkte på at alt var så håpløst eller lignende. Ting trenger ikke å være så definert og forklart, det er bedre å heller hinte og antyde.

 

Språket du bruker i en novelle skal også gjerne være veldig avkortet og komprimert, ikke si mer enn det som er strengt tatt nødvendig. Det språket du har brukt er bra, men litt for kunstnerisk og gjentakende, heller noe man kunne funnet i f.eks. poesi. Husk at det vakre og imponerende i en novelle ligger som oftest i det man kan lese som du ikke har skrevet, enn i det du faktisk skrev.

 

Når det kommer til slutten på novellen, så "skal" en novelle helst ha en åpen slutt, hvor det er opp til leseren å trekke en slutning. Her kunne du for eksempel ha valgt å bare si at "to menn og en kvinne var tilføyd statistikken", i stedet for å definere hvem og hvorfor. Leseren ville ha kunne skjønt det uansett, og i mine øyne ville dette gjort teksten bedre.

 

Lykke til med klagen uansett, da, selv om jeg kanskje tror du blir stående på 5. :)

Lenke til kommentar

Herlig tilbakemelding det der, og alt du nevner er jeg veldig enig i, og har selv tenkt over etter å ha lest gjennom stilen i dagene etter eksamen. Det er bare det at når jeg blir plassert i et rom og kun har fem timer i strekk å skrive på, da får jeg etterhvert vanskeligheter med å tenke nytt, se ting fra andre vinkler og å lese gjennom med et kritisk syn. Hadde jeg feks. delt opp disse fem timene over to dager, der jeg har muligheten til å tenke, spise, sove og møte opp neste dag med friskt mot, da tror jeg stilen min kunne blitt ganske mye bedre. Og angående det siste avsnittet i stilen min, dette er noe jeg skrev på de siste 5 minuttene fordi jeg var nødt til å levere inn, og det er dette jeg har angret mest på i ettertid og tenkt at jeg kunne ha gjort annerledes. Igjen, takk for den flotte tilbakemeldingen. :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...