Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Norsk Eksamen 2010 - "Liv" - 10'ende trinn


Husk å stemme på BEGGE når du må slette stemmen din!  

155 stemmer

  1. 1. Hvilken oppgave valgte du på Bokmålseksamen - Skjønnlitterær

    • Oppgave 1: Velg en tidsepoke, en verden eller en kultur, og skriv en fortelling som handler om det å leve der
      15
    • Oppgave 2: Skriv en skjønnlitterær tekst der du får fram at en hobby eller fritidsaktivitet kan gi gode opplevelser
      9
    • Oppgave 3: Naturopplevelser kan være både gode og ubehagelige. Skriv en skjønnlitterær tekst der en naturopplevelse gjør inntrykk på hovedpersonen
      16
    • Oppgave 4: Skriv en skjønnlitterær tekst om et vendepunkt i livet.
      76
    • Oppgave 5: Foreningen Sikker Trafikk har lyst ut en novellekonkurranse. Vinnernovellen skal inngå i den neste kampanjegn for bruk av bilbelte. Skriv novellen.
      34
    • Oppgave 6: La deg inspirere av bildet over og skriv en skjønnlitterær tekst om de mulighetene livet gir
      5
  2. 2. Hvilken oppgave valgte du på Nynorskeksamen - Sakprosa

    • Oppgave 1: Med datamaskinar og mobiltelefonar kan vi vere pålogga og tilgjengelege heile tida. Kva har dette å seie for det livet vi lever? Skriv ein sakprega tekst.
      17
    • Oppgave 2: ”Lykke kan ikkje kjøpast for pengar”, heiter det. Ta utgangspunkt i påstanden og skriv ein artikkel eller eit lesarinnlegg.
      30
    • Oppgave 3: Oppgåve 3 ”Hvorfor er mennesket egentlig til, og hva skal det her nede på jorden? Det kommer inn av en dør og går ut en annen – hvorfra, hvorhen?” skreiv den norske forfattaren Gabriel Scott. La deg inspirere av sitatet og skriv ein sakprega t
      7
    • Oppgave 4: Skriv ein sakprega tekst om kva livsførselen til menneska kan ha å seie for livet på jorda.
      3
    • Oppgave 5: Ein del av oss søkjer meir spenning i livet enn andre. Skriv eit lesarinnlegg eller eit kåseri der du får fram dine tankar om dette.
      9


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Ja, det har du rett i. Hvis resten av sensorene er som diverse andre lærere jeg har hatt erfaring med, kommer tullingene som skriver halvveis dialekt og ikke vet forskjell på og/å til å få gode karakterer, mens de som faktisk skriver norsk til å få trekk for dårlig innhold.

Lenke til kommentar

lurte på en ting: på nynorsk eksamen, greide jeg å lage en frit bra artikkel synnes jeg da. men jeg brukte ikke noen kilder! skulle jeg ha skrevet på eksamenen: kilder har ikke brukt noen ting? isåfall er det fette idiotisk! :-S

 

for allt dette, er ting jeg kunne!

*drit

Lenke til kommentar

Du brukte vel noen kilder? Som ordbok eller basisbok, eller noe?

 

Har en liten følelse av at sensor kanskje kommer til å trekke deg noe på å ikke skrive noe. For hvordan vet h*n at du bare ikke gadd eller ikke ville skrive kilder..? Eller kanskje rett og slett glemte det?

Endret av CherryFreak
Lenke til kommentar

Hvordan sporer jeg opp min sensor?

 

Jeg kom rett etter eksamen på at jeg har glemt å legge ved kildeliste på eksamnen. Derfor kontaktet jeg Utdanningsdirektoratet og fikk svar at jeg skulle kontakte fylkeskommunen. Jeg gjorde det og de sa at det ikke var noe å gjøre med det. Dette stopper meg ikke. Med dagens muligheter med nett og sånn må det da være mulig å spore opp min sensor? Noen som vet? Jeg nekter å la en kildeliste ødelegge for meg. Den sensoren skal finnes og få tilsendt min kildeliste!

Lenke til kommentar

Hvordan sporer jeg opp min sensor?

 

Jeg kom rett etter eksamen på at jeg har glemt å legge ved kildeliste på eksamnen. Derfor kontaktet jeg Utdanningsdirektoratet og fikk svar at jeg skulle kontakte fylkeskommunen. Jeg gjorde det og de sa at det ikke var noe å gjøre med det. Dette stopper meg ikke. Med dagens muligheter med nett og sånn må det da være mulig å spore opp min sensor? Noen som vet? Jeg nekter å la en kildeliste ødelegge for meg. Den sensoren skal finnes og få tilsendt min kildeliste!

Eg trur ikkje det går an, med tanke på det lovlege aspektet. Sensoren skal ikkje ha høve til å finna ut kven som skreiv eksamensoppgåva, og difor skal/må du vera anonym.

 

Sjølv hadde eg ikkje med kjeldeliste på min eksamen ifjor (vg3, riktignok), men fekk likevel karakter 5. Med mindre kjeldelistene er vortne veldig mykje meir viktige dette året, har du ikkje så ekstremt mykje å engsta deg over, skulle eg tru.

Lenke til kommentar

Hvordan sporer jeg opp min sensor?

 

Jeg kom rett etter eksamen på at jeg har glemt å legge ved kildeliste på eksamnen. Derfor kontaktet jeg Utdanningsdirektoratet og fikk svar at jeg skulle kontakte fylkeskommunen. Jeg gjorde det og de sa at det ikke var noe å gjøre med det. Dette stopper meg ikke. Med dagens muligheter med nett og sånn må det da være mulig å spore opp min sensor? Noen som vet? Jeg nekter å la en kildeliste ødelegge for meg. Den sensoren skal finnes og få tilsendt min kildeliste!

Det var inspektøren på vår skole som fikset dette.

Dersom UDIR sa til deg at du kunne kontakte fylkeskommunen, og de ikke hjalp deg, ring tilbake til udir og forklar dette. Om det ikke hjelper, si det samme til skolen, og fortell at du ringte dem.

Sensor skal holdes hemmelig for at man ikke skal kunne på virke, regner jeg med.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Får ikke karakteren før på fredag. Som vi snakket om tidligere, kunne jeg godt tenke meg at vi laget en ny tråd, eventuelt brukte denne, der vi deler og leser gjennom hverandre stiler. Dermed kan vi hjelpe hverandre ang. klaging, gi tilbakemeldinger, tips og triks til neste gang, osv.

 

EDIT: Hvordan er stemningen for dette?

Endret av Mokko
Lenke til kommentar

Ifølge læreren min skal alle sensorene ha møte i morgen og bli enige om de karakterene de er uenige om (litt sent, kanskje?), men karakterene ankommer ikke skolen før fredag morgen.. så vi får dem da. Jeg bor da i Oslo. I hvilken del av landet bor du, Stig?

 

EDIT: Og ikke minst: hvordan gikk det på eksamen? :new_woot:

Endret av Mokko
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...