Gå til innhold

Dette mener jeg folk bør være i et forum.


Anbefalte innlegg

Nå vet jeg ikke at jeg bryter noen regler da, men nøler ikke å si min mening. Sier ikke dette for å såre noen på noen måter. Jeg blir veldig provosert når folk ikke gidder å helpe eller bidra i noe. Sier ikke at folk hjelpe eller birdra i noe. Jeg har ikke krav på å få help. Kan godt slutte med å gå i en forum for min del. Er ikke forum til å sosialisere og hjelpe folk?

Det jeg vil fremtil:

Vis en virkelig trenger hjelp med noe, hva som helst, om det er program, mekanisk, maskinprogramering, instalering av spill eller programmer, osv. I å instalere noe kan stortsett alle, selvfølgelig. Men vis det er et program man sliter med, du har prøvd alt får å få det til å fungere. Selvfølgelig må man jo feile for å læver, ikke uenig der. Det er veldig fustrerende å plages med noe. Rein høfelig/refleks i å si "Trenger du hjelp?" eller "Kan du være så snil i å hjelpe meg?", ikke sant.

 

Jeg har til og med problemer, store problemer med å skjønne med på Source SDK. Har prøvd å få hjelp her inne med det. Jeg fikk kun en hjelp på det programmet. Det er å finne det programmet. Men andre gangen jeg spurte, så fikk jeg null hjelp.

 

Dette har jeg lagt merke til i å være i et forum:

Det er å bli krenket, tråkket på. Det kommer selvfølgelig an på hvordan folk oppfatter det på. Helt ærlig, ikke vær gang men nesten værgang. Så blir jeg krenket, tråkket på, når jeg er i et forum, nettdebat, hva som helst. Det vil jeg ikke skal forekomme. Som oftest vis jeg føler at jeg blir tråkket på, så har det med at moderatorene sletter debat/emne uten tilatelse av debat/emne-eieren i å slette den. Men jeg vet at det er demmes jobb. Vis dem apsolutt ønsker å slette noe så syns jeg at de skal gi besjed om at de har slettet noe. Selvfølgelig vis det blir i strid mot norske lover og regler, da ser jeg at dem har lov å slette uten grun.

 

Sist og ikke minst:

Vis noe slikt skjer igjen så vil faktisk protestere. Så det er sagt. Det har mye å si hvordan du utrykker og utaler deg på. Jeg beggyner å.. nei, jeg er dritt lei av noe slikt skjer.

 

 

OBS: Vil ha besjed vis denne blir slettet/fløttet på.

 

Pluss at, jeg vet at denne ligger under feil kategori. Fant ikke noen andre plasser å ha denne. Så den er under Generelt om spill midel tidig.

Endret av Hell_Frode
  • Liker 6
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Okei, så da er jeg ikke alene.

 

Det skulle virkelig vært slike debatter værtfal en eller to ganger eventuelt tre ganger i året. Mener i vertfal jeg. Har blitt mye mer hyggeligere å være i et forum da.

 

Hvær opps på: Har to viktige punkter under min sign. Alle tre er sanne. I dette temaet jeg kom med her har mye forbinnelse med de to siste punktene, spesielt siste punkt. Punkt to er ikke så viltt unna, forentil punkt tre.

Lenke til kommentar

Av og til er det beste svaret man kan gi egentlig at "det du spør om er fullt mulig, men det er såpass enkelt å finne ut av det selv at du vil lære mer av å gjøre det enn at jeg holder deg i hånden". Siden svaret ikke er særlig høflig holder jeg det til venner og nær familie, og lar heller være å svare i tråden selv om jeg kanskje burde.

Lenke til kommentar

For å få hjelp må tråden din først leses av noen som kan noe om emnet, og som i tillegg orker å sette seg ned og bruke tid på å formulere et svar. Om så ikke skjer er det ikke nødvendigvis personlig ment.

 

Jaja, det er sant. Det man kan, kan gies bort. Det man ikke kan, kan man ikke gies bort. Det er jeg faktisk klarover. Vis en spør om hjelp, så vil jo han/ho prøve og gjøre sitt beste for å hjelp. Vil man ikke? Selv om han/ho ikke vet/kan så mye om akurat det og det.

 

Man vil jo uansett prøve, mest pga. å ta respekt. Og igjen er det veldig viktig å si at "man ikke vet så mye om det og det, kan prøve se på det og det, kan ikke love noe." You see.

 

Av og til er det beste svaret man kan gi egentlig at "det du spør om er fullt mulig, men det er såpass enkelt å finne ut av det selv at du vil lære mer av å gjøre det enn at jeg holder deg i hånden". Siden svaret ikke er særlig høflig holder jeg det til venner og nær familie, og lar heller være å svare i tråden selv om jeg kanskje burde.

 

Jeg ser poenget ditt. Vis man ikke f.eks kan mekke biler og har null peiling på biler og vil lære seg å gjøre det. Da vil den personen automatisk ha løst på en hjelpende hånd.

 

Annen eks. man er hos legen, så vil han helt sikkert si mange latinsk ord på sykdom, medisiner, hva svarte det nå en er. Da vil man sitte der som et dedigen spørsmålstegn.

 

Grunnleggende må man bli lært, når det er lært så da kan man forske enda mer ut selv på egen hånd.

 

4. Kan du ikke grunnleggende stoff, så vil du ikke kunne klare å utforske på egen hånd.

 

5. Når man kan grunnleggende stoff, så vil du kunne utforske enda mer på egen hånd.

 

Begge de punktene er sanne, tru meg.

Endret av Jarmo
Lenke til kommentar

Hei! som en periodeaktivt medlem så har jeg så og si aldri fått hjelp til noe jeg har lurt på.. Men jeg har lært mye av å lese de få medlemmene som er veldig flinke og aktive sine info tråder :thumbup:

 

Jeg har forklart meg på best mulig måte, lagt ved skisser og linker, og spurt høflig og takket på forhånd og tenkt meg godt ut hvilken kategori det skal postes i, men første respons i 90% av tilfellene er som regel "Finn ut sjøl din latsabb". Jeg har vert oppe i over 300 visninger av postene mine uten at noen har svart noe annet, og det har irritert meg lenge...

 

Dessverre så har forumet her de siste 2 årene spesielt, blitt flommet over av ekstremt simple spørsmål som man kan få svar på innen de 3 første linkene på et Google søk.. I starten brukte jeg bare å si det, men fikk bare negativ respons tilbake, og i en periode linket jeg folk gjennom Let me google that for you

 

Men ja jeg er meget skuffet over hvordan folk blir sure for ingen grunn om noen svarer, så da kunne de bare latt være å poste.

 

 

Selv hjelper jeg til så mye jeg kan innenfor data/TV kjøp, samt litt andre småsaker jeg har drevet med selv. Men som man fort ser, så er de de samme folkene hver gang som hjelper til.. og OP tar sjeldent til seg kritikk og tilbakemeldinger..

Endret av vesleengen
Lenke til kommentar

Jeg er ikke uenig med deg på noen måter. Men jeg syns at folk skal ta lit mer insitiv "ha, vanskelig ord" og hjelpe litt mer. Det syns jeg. Sier jo ikke at folk skal kunne det og det.

 

Nå snakker jeg rett og slett fra hjertet:

Jeg syns faktisk at det er litt uhøffelig å ikke si noe i det heletatt, vis en spør om noe. Det trenger ikke å være så ekstreme/vanskelige spørsmål. F.eks, hvordan har du det i dag? Skal vi gå på kafe? Trenger hjelp med noe? Hva ville du ha gjort vis du ble spurt, ville du ha svart eller latvære? :ohmy:

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Et par innspill:

 

Mange av de forumbrukerne som har mest innsikt og er flinkest til å løse problemer eller hjelpe andre med å løse IT-relaterte problemer, har faktisk dette som sitt levebrød. Da er det ikke alltid så interessant å engasjere seg i banale problemer som er enkle å finne ut av ved hjelp av en internettlinje og en nettleser. Det blir gratisarbeid, og for å sette det på spissen så tar man inntekter bort fra sin egen bransje om man som IT-medarbeider jobber gratis på fritiden. Det er for eksempel heller ingen bilmekanikere jeg kjenner som fikser bilen min gratis på kveldstid.

 

Og - noen, deriblant jeg, blir provosert av å lese dårlig formulerte innlegg fulle av skrivefeil. Enten gidder jeg ikke lese videre, eller så henger jeg meg opp i skrivefeilene og klarer ikke å fokusere på problemet. Husk at forum ikke er MSN eller IRC, når man lager et åpningsinnlegg på et forum har man all verdens tid til å gjøre seg flid med posten, formulere seg godt og luke bort skrivefeil. En forumtråd lever i mange år, den indekseres av søkemotorene og leses kanskje av flere tusen lesere med samme problem eller spørsmål. Når du skriver at du "syns at folk skal ta lit mer insitiv", kan du kanskje starte med deg selv?

 

Hint: Hvilket stavekontrollprogram var det som slapp lit og insitiv gjennom nåløyet?

 

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Et par innspill:

 

Mange av de forumbrukerne som har mest innsikt og er flinkest til å løse problemer eller hjelpe andre med å løse IT-relaterte problemer, har faktisk dette som sitt levebrød. Da er det ikke alltid så interessant å engasjere seg i banale problemer som er enkle å finne ut av ved hjelp av en internettlinje og en nettleser. Det blir gratisarbeid, og for å sette det på spissen så tar man inntekter bort fra sin egen bransje om man som IT-medarbeider jobber gratis på fritiden. Det er for eksempel heller ingen bilmekanikere jeg kjenner som fikser bilen min gratis på kveldstid.

 

Og - noen, deriblant jeg, blir provosert av å lese dårlig formulerte innlegg fulle av skrivefeil. Enten gidder jeg ikke lese videre, eller så henger jeg meg opp i skrivefeilene og klarer ikke å fokusere på problemet. Husk at forum ikke er MSN eller IRC, når man lager et åpningsinnlegg på et forum har man all verdens tid til å gjøre seg flid med posten, formulere seg godt og luke bort skrivefeil. En forumtråd lever i mange år, den indekseres av søkemotorene og leses kanskje av flere tusen lesere med samme problem eller spørsmål. Når du skriver at du "syns at folk skal ta lit mer insitiv", kan du kanskje starte med deg selv?

 

Hint: Hvilket stavekontrollprogram var det som slapp lit og insitiv gjennom nåløyet?

 

 

Det jeg over hode ikke liker er at folk dolke andre på ryggen på grun av skrivefeil, gramatikkfeil, eller hva svarte det nå enn er.

Dette oppfattet jeg med ditt andre avsnitt. Og - noen, deriblant jeg, blir faktisk provosert av at andre dolker andre på ryggen. Pga. ordfeil, gramatikk feil, språkforstyrrelse, det er helt sikkert mye mer. Og vet at jeg ikke er alene der.

 

Noen ganger virker det faktisk sånn om at noen her inne ikke tenker før man skriver. Tenker dere ikke noen ganger på at det faktisk finnes folk som har språkforstyrrelse, dysleksi, sov. Tenk nå på dem som ønsker å sosialisere og få hjelp fra andre i et slikt forum. Og som ikke har kommet så langt i utvikling. Sånn som meg, jeg har faktisk dysleksi. Den er ikke så stor nå som da. Alle de gangene jeg har opplevd noe lignende hendelser, så har jeg faktisk fådt bein i næsa. Minn bein er helt sikkert lagd av stål forentil deres. Ikke vet jeg.

 

Det du sier i det andre avsnitte er jeg ganske sikke på at du prøvde å protestere uten å bruke næse beine. Jeg protester jeg å, men jeg bruker i det minste næse beine, stål beinet, for den del.

 

6. Kjent: Fei forran dinn egen dør, før du begynner med andre. Det er ikke så lett å gjøre det når man blir dålket på ryggen nesten vær bidige gang.

 

7. Det er altids noe å feie. Er sikker på om du heller ikke er helt ferdig i å feie.

Endret av Hell_Frode
Lenke til kommentar

Jeg mener at det er viktig å ha noe lignende debatter inni mellom. Hvor offte er ikke godt å si. Må jo selv innrømme at jeg har selv lært noe av dette temaet. Kan nok tenke meg at dette temaet har veket et lys hoss dere også, ikke bare meg. Om dette tameat vil fortsette er selvfølgelig opp til dere. :roll:

Lenke til kommentar

Det er massevis av tråder jeg ikke svarer i, og en del jeg svarer i.

 

Tråder som går slik:

"Jeg har et problem, hjelp."

De er ofte 1-2 linjer, oftest veldig enkle, og svart på før, de byr ikke på noe av seg selv, grammatiske feil er ikke uvanlige.

 

Tråder jeg svarer i (sett at jeg kan svaret)

"Jeg har et problem, situasjonen min er slik og slik, jeg har prøvd det og det, dette og dette er mitt utstyr."

De er gjerne mer enn 4 linjer, de er gjennomtenkte, og trådstarter har brukt tid. Om du forventer at folk skal bruke tid på å svare, bruk litt tid på å spørre.

Men det finnes grenser, du trenger ikke å skrive halve livshistorien din heller. Men all informasjon som kan være nødvendig.

 

Det er også et stort forum, så man rekker jo ikke å trykke innom alle tråder.

 

Om det er tråden din om hvordan man patcher source, så faller den inn under mitt første eksempel. Dialekt, to linjer, kun et ultrakort spørsmål om hjelp.

Du har ikke tatt deg tid til å skrive om hverken problemet, hardware, software eller situasjon. Bruk tid på andre, så bruker de tid tilbake.

For ikke å snakke om at du har laget 5(?) tråder om samme tema.

 

 

Diskusjon.no er desverre ikke stedet for de virkelig vanskelige spørsmålene etter min erfaring, på de virkelig vanskelige tingene jeg har spurt om har jeg enten fått svar som kunne vært svart til en som ikke vet forskjellen på en pc og et vindu. Eller ikke noe svar i det hele tatt.

 

Jeg mener, om jeg spør om hva som må til for å hente ut informasjon fra kontrollerbrikken på en usb-penn, fordi jeg vil flashe den om, så trenger jeg ikke svar som "har du prøvd å koble den til en annen usb-port".

Lenke til kommentar

Det er massevis av tråder jeg ikke svarer i, og en del jeg svarer i.

 

Tråder som går slik:

"Jeg har et problem, hjelp."

De er ofte 1-2 linjer, oftest veldig enkle, og svart på før, de byr ikke på noe av seg selv, grammatiske feil er ikke uvanlige.

 

Tråder jeg svarer i (sett at jeg kan svaret)

"Jeg har et problem, situasjonen min er slik og slik, jeg har prøvd det og det, dette og dette er mitt utstyr."

De er gjerne mer enn 4 linjer, de er gjennomtenkte, og trådstarter har brukt tid. Om du forventer at folk skal bruke tid på å svare, bruk litt tid på å spørre.

Men det finnes grenser, du trenger ikke å skrive halve livshistorien din heller. Men all informasjon som kan være nødvendig.

 

Det er også et stort forum, så man rekker jo ikke å trykke innom alle tråder.

 

Om det er tråden din om hvordan man patcher source, så faller den inn under mitt første eksempel. Dialekt, to linjer, kun et ultrakort spørsmål om hjelp.

Du har ikke tatt deg tid til å skrive om hverken problemet, hardware, software eller situasjon. Bruk tid på andre, så bruker de tid tilbake.

For ikke å snakke om at du har laget 5(?) tråder om samme tema.

 

 

Diskusjon.no er desverre ikke stedet for de virkelig vanskelige spørsmålene etter min erfaring, på de virkelig vanskelige tingene jeg har spurt om har jeg enten fått svar som kunne vært svart til en som ikke vet forskjellen på en pc og et vindu. Eller ikke noe svar i det hele tatt.

 

Jeg mener, om jeg spør om hva som må til for å hente ut informasjon fra kontrollerbrikken på en usb-penn, fordi jeg vil flashe den om, så trenger jeg ikke svar som "har du prøvd å koble den til en annen usb-port".

 

Det er altids noe å lære. Hardware, software, den type greia der har jeg null peiling på. For det andre er det ikke altid like lett å skrive om selve situasjon, hvordan det skjedde, etter som. Som meg som har dysleksi har større problem ved å få det til. Du vil ikke finne mange tråder/debat/tema der jeg har brukt mye tid på. Denne er en av dem. Selvfølgelig, øvelse gjør jo mester. Er ikke uenig med deg på noen måter.

Endret av Hell_Frode
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
Man vil jo uansett prøve, mest pga. å ta respekt. Og igjen er det veldig viktig å si at "man ikke vet så mye om det og det, kan prøve se på det og det, kan ikke love noe." You see.

Eg håper ikke du forventer at førstemann som leser en tråd som mener han kanskje kan noe om emne skal påta seg jobben med å løse problemet til trådstarter?

 

Forumet er til for at folk skal diskutere, krangle, dele erfaringer, hjelpe og spørre etter hjelp(er min mening). Ikke et rent supportforum hvor man har krav på at en bruker påtar seg jobben med å løse problemet ditt.

Lenke til kommentar
  • 5 uker senere...

Jeg skjønner ærlig talt ikke hva trådstarter egentlig vil frem til?

 

At folk generelt kunne vært mer hyggelige og positive til å hjelpe andre, og ikke minst faktisk bry seg litt om at andre brukere også er personer som faktisk kan bli påvirket av det andre mener om en.

 

Selv om man trenger kanskje ikke er like flink til alt, eller klarer å ordlegge seg riktig skal ikke forumer være der for å dømme deg som person eller dine ferdigheter.

Selv må jeg si diskusjon.no har hjulpet meg mye og har hovedsaklig et veldig godt inntrykk av mine medbrukere her, men jeg har også merket at enkelte brukere skriver unødvendige innlegg for å fremheve at en f.eks. driter seg ut osv. selv om man ikke har gjort annet enn å si sin egen mening. Dvs. det er forbedringspotensiale i holdningen til de fleste ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...