Gå til innhold

Dette mener jeg folk bør være i et forum.


Anbefalte innlegg

Det viktigste for å få hjelp er å formulere førsteposten slik at den er forståelig og rett på sak, med nok info om den aktuelle saken.

 

Førsteposten i denne tråden er særdeles dårlig, trådstarter prøver å få fram et poeng, men det forsvinner i intetsigende ord. Når man vil si noe, og gjør det for komplisert så kommuniserer teksten dårlig. En dårlig førstepost hever terskelen for å få hjelp / forståelse.

 

Man må også ha en realistisk forestilling om hva man kan få hjelp til. For å ta det samme konkrete eksempelet som trådstarter nevner: source sdk - man er bra naiv om man forventer hjelp med en relativt obskur sdk, på et slikt forum som dette. Når man også vet at det fins dedikerte forum, og knallgod dokumentasjon, så bør man vite bedre enn å søke hjelp på et forum der det blir for obskurt.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hender tett og ofte for min del at jeg ser tråder jeg vet og kunne vært til hjelp, men jeg gidder rett og slett ikke. Jeg er sikkert ikke den eneste.

 

Men det har nok litt med interessen til forumet og. Må si jeg var mer på hugget før, enn det jeg er nå. :ohmy:

 

Enig.

 

Feks gidder jeg ikke hjelpe han "jeg skal ha hjelp med grafikkortet men poster et bilde av snus for jeg fant ikke noe bedre, og kommer til å gi så lite info jeg kan om problemet uansett hvor spesifikt de spør" fyren :p

 

Men TS, veldig lite seriøs post når hvert andre ord er skrevet feil. Det er, for mange en grunn til å trykke på tilbake-knappen.

 

Og å føle seg "tråkket på" om man ikke får svar i en tråd blir vel litt dumt?

Da er en fin løsning enten å bumpe tråden iht rettningslinjene (folk har ikke fått øye på tråden), eller å finne et mer målrettet forum å prøve seg på (folk har ikke nok kunnskaper til å hjelpe).

 

tips til å finne forum er å søke på emnet ditt + forum på google. Da kan du komme langt.

Lenke til kommentar

Må si jeg har fått svært god hjelp av forumbrukere opp gjennomtidene. Har selv blitt kritisert av nynorsk, grammatiske feil, elendig formulering osv.

 

Grunnen til jeg sier at jeg har fått svært bra hjelp her på forumet er faktisk nettopp den kritikken! Det er svært bra at folk skrive litt kritikk (feil osv) men der er forsatt viktig og hjelpe brukeren framover til en løsning der neste tråden brukeren skriver blir enda bedre en den gamle!

 

Grunnen til mange tråder ikke blir besvart osv. Har en del med emne tittelen er svært misvisende å folk må sjå førsteposten for å finne ut hva er det han prøve og formidle. Du har også brukere som beskrive et problem i førsteposten der det er umulig og løse problemet enkelt fordi du må grave ut informasjon fra brukeren. Det er mye arbeid og en veldig tung prosess som folk vil helst unngå!

Lenke til kommentar
Men TS, veldig lite seriøs post når hvert andre ord er skrevet feil. Det er, for mange en grunn til å trykke på tilbake-knappen.
Er det ikke en retningslinje som sier "Skrivefeil skal ikke påpekes i tråden. Send heller en vennlig pm til vedkommende."? :pOm en tråd inneholder for lite info til å kunne hjelpe trådstarter ser jeg ikke problemet med å spørre om mer info. Eller er det for mye arbeid å hjelpe andre til å bi flinkere med trådstarting? Endret av Meh.
Lenke til kommentar
Men TS, veldig lite seriøs post når hvert andre ord er skrevet feil. Det er, for mange en grunn til å trykke på tilbake-knappen.
Er det ikke en retningslinje som sier "Skrivefeil skal ikke påpekes i tråden. Send heller en vennlig pm til vedkommende."? :pOm en tråd inneholder for lite info til å kunne hjelpe trådstarter ser jeg ikke problemet med å spørre om mer info. Eller er det for mye arbeid å hjelpe andre til å bi flinkere med trådstarting?

Dette resulterer i 99% av tilfellene enten ett ekstremt grinete svar, eller ikke noe resultat i det hele tatt. Veldig få som tar dette til seg uten å bitche om det over pm.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Du vil ikke finne mange tråder/debat/tema der jeg har brukt mye tid på.

 

Så du forventer at andre skal bruke lang tid på å svare på dine tråder når du ikke bruker lang tid selv?

 

Det virker ikke at du har fådt med deg hva jeg har sagt. Det der kan du ikke mene. Det er å bitche andre. Dysletikere har faktisk problemer med å skrive. Har kommet et støkke, ja. Men har enda noe å nå igjen når det gjelder det. Det der er å bitche andre. Selv om det er på PM eller ei. Enig med Filmzes. Mat deg selv med mer kunskap.

Endret av Hell_Frode
Lenke til kommentar

Hender tett og ofte for min del at jeg ser tråder jeg vet og kunne vært til hjelp, men jeg gidder rett og slett ikke. Jeg er sikkert ikke den eneste.

 

Men det har nok litt med interessen til forumet og. Må si jeg var mer på hugget før, enn det jeg er nå. :ohmy:

 

Enig.

 

Feks gidder jeg ikke hjelpe han "jeg skal ha hjelp med grafikkortet men poster et bilde av snus for jeg fant ikke noe bedre, og kommer til å gi så lite info jeg kan om problemet uansett hvor spesifikt de spør" fyren :p

 

Men TS, veldig lite seriøs post når hvert andre ord er skrevet feil. Det er, for mange en grunn til å trykke på tilbake-knappen.

 

Og å føle seg "tråkket på" om man ikke får svar i en tråd blir vel litt dumt?

Da er en fin løsning enten å bumpe tråden iht rettningslinjene (folk har ikke fått øye på tråden), eller å finne et mer målrettet forum å prøve seg på (folk har ikke nok kunnskaper til å hjelpe).

 

tips til å finne forum er å søke på emnet ditt + forum på google. Da kan du komme langt.

 

For å si "hvert andre ord" til en dysletiker er vell litt å ta i. Som sagt så har jeg nevnt det tidligere: Det virker sånn om noen ikke tenker før man skriver. Ikke uenig med deg på noen måter. Men jeg skjønner at du bare setter på spissen, for å fremheve hva du mener. Men halo tenk litt, sånn at du ikke sårer noen. :cry:

Lenke til kommentar
Men TS, veldig lite seriøs post når hvert andre ord er skrevet feil. Det er, for mange en grunn til å trykke på tilbake-knappen.
Er det ikke en retningslinje som sier "Skrivefeil skal ikke påpekes i tråden. Send heller en vennlig pm til vedkommende."? :pOm en tråd inneholder for lite info til å kunne hjelpe trådstarter ser jeg ikke problemet med å spørre om mer info. Eller er det for mye arbeid å hjelpe andre til å bi flinkere med trådstarting?

 

Enig med deg der. At folk kan hjelpe andra å bli bedre med trådstarting. Sjenerelt syns jeg at folk skal slutte å si at dette er skrivefeil, gramatikkfeil, du eier ikke skam, forum troll, osv.

Lenke til kommentar

For en person som ikke kan stort mer en å skru på maskinen og starte enten Wow, PS, IE, eller ERP-programmet, er det vanskelig, eller nærmere umulig å gi masse info. Det man ikke vet noe om kan man heller ikke beskrive.

Dermed... Jo dummere et spørsmål er, desto mer burde vi hjelpe. Når man ikke har filla peil, så har man svært dårlige forutsetninger for å finne det ut på egenhånd.

 

 

Det kan være lurt å ha i tankene, at de som virker late (har ikke prøvd google), ikke nødvendigvis er late, men rett og slett ikke vet om mulighetene, eller har forutsetninger for å skjønne det google hoster opp.

 

 

Google er ennå langt unna å være like kjent som Coca-Cola.

 

 

Googling burde nesten vært et eget fag på skolen, for selv om denne internettgreia har floppet totalt, begynner den å bli ganske omfattende ;)

Lenke til kommentar

Det er ikke sånn at folk her inne får betalt for å svare på spørsmål om alt mellom himmel og jord. De aller fleste som henger på diskusjon.no er her på fritiden for å diskutere temaer de bryr seg om eller spørre om noe de lurer på. Så er det opptill de som sitter med kunnskapen om man ønsker å bruke tid og krefter på å dele den med trådstarter.

 

Jeg mener trådstarter ser det fra fullstendig feil vinkel. For meg virker det som om du sier "HEI! JEG SPURTE OM NOE! NÅ MÅÅÅ DERE VÆRE HYGGELIGE MOT MEG OG SVARE PÅ ALT JEG LURER PÅ MED EN GANG!!!!!!" når han heller burde ha instillingen "Hei! Lurte på om noen kunne være så snille å bruke av fritiden sin til å hjelpe meg med dette jeg lurer på! På forhånd takk"

 

Greit du har dysleksi, vi skjønner det, kjipt for deg, om jeg velger å ikke svare i tråden fordi jeg ikke orker å lese igjennom alt 3 ganger og tolke det så er det mitt valg. Er det velig moralsk eller politisk korrekt? kanskje ikke, men det er fritiden min, jeg gjør som jeg vil. :)

Lenke til kommentar
Bountyhunter(BF:V)' date='18. august 2010 - 22:02' timestamp='1282161743' post='16096273']

Det er ikke sånn at folk her inne får betalt for å svare på spørsmål om alt mellom himmel og jord. De aller fleste som henger på diskusjon.no er her på fritiden for å diskutere temaer de bryr seg om eller spørre om noe de lurer på. Så er det opptill de som sitter med kunnskapen om man ønsker å bruke tid og krefter på å dele den med trådstarter.

 

Jeg mener trådstarter ser det fra fullstendig feil vinkel. For meg virker det som om du sier "HEI! JEG SPURTE OM NOE! NÅ MÅÅÅ DERE VÆRE HYGGELIGE MOT MEG OG SVARE PÅ ALT JEG LURER PÅ MED EN GANG!!!!!!" når han heller burde ha instillingen "Hei! Lurte på om noen kunne være så snille å bruke av fritiden sin til å hjelpe meg med dette jeg lurer på! På forhånd takk"

 

Greit du har dysleksi, vi skjønner det, kjipt for deg, om jeg velger å ikke svare i tråden fordi jeg ikke orker å lese igjennom alt 3 ganger og tolke det så er det mitt valg. Er det velig moralsk eller politisk korrekt? kanskje ikke, men det er fritiden min, jeg gjør som jeg vil. :)

 

Hehe, morsomt, ufarlig og direkte. :!: Måten du sier det på og når jeg tenker over hva som er blidt sagt her i værtfal noe av det. Så skrudde du på et stort lys hos meg. Halo, det finnes grense på hvor mye du skal lyse da, blir jo blenda her. Får jo i vertfal problemer å finne ståsteden her. :p Man lærer så lenge man lever.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...