Gå til innhold

Bye bye iPhone?


Anbefalte innlegg

Android 2.2 får støtte for Flash 10.1. Endelig får vi mobiler med full flash-støtte! Se på mens iPhone eiere blir grønn av misunnelse. :tease:

 

 

Ser for meg tablets i nær fremtid basert på Android og med Flash-støtte. Death of iPad?

 

Admob melder at Android plattformen allerede har passert iPhone i internetttrafikk i USA. Grunnen er trolig at det er så stort utvalg av forskjellige Android telefoner der ute, mens Apple opererer med "one-size fits all". Større utvalg betyr større sjanse for å finne en telefon som passer akkurat deg, så det er bare et spørsmål om tid før Android dominerer totalt. Større frihet til å gi brukerene det de vil ha, ikke bare hva Steve Jobs vil ha, er bare nødt til å være en suksessoppskrift.

Endret av 1978
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Android 2.2 får støtte for Flash 10.1. Endelig får vi mobiler med full flash-støtte! Se på mens iPhone eiere blir grønn av misunnelse. :tease:

 

 

Ser for meg tablets i nær fremtid basert på Android og med Flash-støtte. Death of iPad?

 

Admob melder at Android plattformen allerede har passert iPhone i internetttrafikk i USA. Grunnen er trolig at det er så stort utvalg av forskjellige Android telefoner der ute, mens Apple opererer med "one-size fits all". Større utvalg betyr større sjanse for å finne en telefon som passer akkurat deg, så det er bare et spørsmål om tid før Android dominerer totalt. Større frihet til å gi brukerene det de vil ha, ikke bare hva Steve Jobs vil ha, er bare nødt til å være en suksessoppskrift.

Amen til det profetiet. Jobs kan ta og begrave det proprietære konseptet sitt for min del.

Lenke til kommentar

Hvorfor iphonen taper til kommende konkurrenter:

- Regimet til Apple

- Låsning til Itunes (kan kun brukes på en pc/mac!)

- Ikke god nok modem funksjonalitet.

- Ikke filbehandler

- Ikke multitasking (kommer, men ikke en fullverdig en)

- Ikke skikkelig cut&paset, eks kopiere bilder mellom mapper

- Nettleser (safari) tilpasser ikke teksten til skjermen ved zooming.

- Ikke home skjerm med kalender/avtaler

- Låst til app store

- Ikke radio

- Elendig oppløsning på skjermen. (480x320)!

- Elendig kamera

- Dårlig batterilevetid

- Dårlig gps-antenne

- Hjemmeskjermen viser kun en dump med svarveier til applikasjoner (2010?)

- Kan ikke slette bilder/sanger som er lagt inn via itunes

- Kan ikke endre spillelister på mobilen

- Kan ikke bruke koss headset på iphone! (dårlig lyd)

- Kan ikke customatisere hjemmesjermen.

- Komprimerer bildene som legges inn via Itunes ned til ca40kb! Prøv å zoom da folkens.

- Dårlig dekning på både telefon og 3g data.

- Du må ha en applikasjon for alt. (lær av HTC Sense)

- Kun 60% av frontalplanet er skjerm. Mao. dårlig utnyttingsgrad! og bare 3,5"!? Se på HD2 som skjerm! Og den hele mobilen er bare et par millimeter større en iphone.

post-203727-1272596307,5434_thumb.jpg

 

Ta med deg en Iphone til en venn og prøv å legg noe som helst informasjon fra pc/mac over til Iphonen, for så å ta de i bruk etterpå. Det går ikke!(år 2010) vennen din kan heller ikke få noen filer fra Iphonen over til sin pc/mac. Dette er for dårlig fra apple sin side.

 

Hvor mange formater i form av musikk og video kan den spille? Trenger vel ikke å nevne det en gang.

Og legger du inn bilder via iTunes, så vet du selv hvilken brukeropplevelse det gir å se et 40kb stort bilde på en 3,5" stor skjerm med 480x320 pixler.

 

Til alle Iphone fans eller de som tenker på å kjøpe denne:

Sjekk www.pleasefixtheiphone.com trenger ikke å si så mye mer..

 

Noen så tørr å vedde penger på at Iphone 3Gs tar en HTC HD2, Desire, Hero, Legend, Evo 4g, X10, omnia HD i en fullverdig test? Nei tror heller ikke det.

Isåfall om noen tror det, så har det enda ikke skjedd.

 

Til de iphonegutta som alltid sier "jamen en test er subjektiv!" Ja helt klart! MEN når alle/fleste testene kommer med samme resultat, da bør dere få øynene opp gutter.

 

Til de som tror at alle vil ha iphone? Ja det selges bra med iphone, MEN nå selges det over 105.000 androidenheter pr. dag! gang dette med 365.. Og det stiger og stiger for hver dag som går. Snart har den full støtte for flash. Hva da Iphone som har så mye mangler og restriksjoner og et fengslende selskap som styrer.

 

Til dere som vil irritere Applegutta..

Send dette bilder her til de:

http://sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-snc3/hs160.snc3/18746_101602103206257_100000694045765_42158_2271407_n.jpg

 

Se hvor mye bra unnskyldninger du får Når de ikke lenger klarer å forsvare mobilbiten på en iphone, så snakker de kun om salgstall og antall apps. Når ble salgstall avgjørende for hvilken enhet som er best? Det er det dommeste jeg hører.. Iphonen ligger langt bak konkurrentene nå. Men en applefan vil jo aldri klare å innse dette? Selv ikke med 20 tester som tilsier annet. "subjektivt alt...."

 

En annen ting med applefans er når folk påpeker mangler med iphone så seier de som oftest "jamen det trenger vi ikke" Men når det endelig kommer, ja da er det fantastisk! (mms, videokamera, klipp og lim osv).

Det er mye vi strengt talt ikke trenger, men er det ikke veldig greit å ha friheten til det rett ut ifra boksen!? Det er noe apple ikke har. De tar friheten fra forbrukerene.

 

HTC HD2 vs. Iphone 3Gs - Homescreen

www.youtube.com/watch?v=0e-hqGbKSaI

Brukervennlighet? Oi tenk deg da Android 2.2 med full støtte for flash 10.1 og med HTC Sense!

 

Følg HTC Nyheter på facebook, for de aller nyeste nyhetene.

Endret av SolbergMobil
  • Liker 2
Lenke til kommentar

- Regimet til Apple

- Låsning til Itunes (kan kun brukes på en pc/mac!)

- Låst til app store

Dette holder for meg. Synd, egentlig, fordi jeg liker både hardware og software. Kjøpte meg nylig en brukt iTouch for å finne ut hva greia dreide seg om. Den beholder jeg nok (jailbroken), men ikke mere Apple for meg.

 

 

 

Til dere som vil irritere Applegutta..

Send dette bilder her til de:

sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-snc3/hs160.snc3/18746_101602103206257_100000694045765_42158_2271407_n.jpg

404 Not Found.

Lenke til kommentar

Hvorfor iphonen taper til kommende konkurrenter:

- Regimet til Apple

- Låsning til Itunes (kan kun brukes på en pc/mac!)

- Ikke god nok modem funksjonalitet.

- Ikke filbehandler

- Ikke multitasking (kommer, men ikke en fullverdig en)

- Ikke skikkelig cut&paset, eks kopiere bilder mellom mapper

- Nettleser (safari) tilpasser ikke teksten til skjermen ved zooming.

- Ikke home skjerm med kalender/avtaler

- Låst til app store

- Ikke radio

- Elendig oppløsning på skjermen. (480x320)!

- Elendig kamera

- Dårlig batterilevetid

- Kan ikke en gang avbryte en innkommende samtale

- Dårlig gps-antenne

- Hjemmeskjermen viser kun en dump med svarveier til applikasjoner (2010?)

- Kan ikke slette bilder/sanger som er lagt inn via itunes

- Kan ikke endre spillelister på mobilen

- Kan ikke bruke koss headset på iphone!

- Kan ikke customatisere hjemmesjermen.

- Komprimerer bildene som legges inn via Itunes ned til ca40kb! Prøv å zoom da folkens.

- Dårlig dekning på både telefon og 3g data.

- Du må ha en applikasjon for alt. (lær av HTC Sense)

- Kun 60% av frontalplanet er skjerm. Mao. dårlig utnyttingsgrad! og bare 3,5"!? Se på HD2 som skjerm! Og den hele mobilen er bare et par millimeter større en iphone.

post-203727-1272596307,5434_thumb.jpg

 

....

 

De merkede er feil.

Ang. radio, kan du laste ned app for å høre på webradio.

 

Mye av dine argumenter faller også bort ved jailbreak, så riktigheten ved dine påstander kan diskuteres.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Takk og pris for at iPhone ble lansert.

Den avbrøt kampen mellom Nokia og SE, og sparket liv i flere konkurrenter.

 

Uansett manglene var den et kvantesprang når det gjaldt betjening, og folk vil nyte godt av dette i fremtiden.

 

Jeg har ingen planer om å kjøpe iPhone selv, men har kjøpt en defekt iPad Touch som jeg hovedsaklig bruker til å sjekke værmeldingene fra Yr uten å måtte skrue på en PC.

Håper at iPad kan sparke liv i et tilsvarende nytt marked, men her ser det dessverre ut at Apple blir alene en stund til.

 

Webradio er dyrt å bruke på bussen...

Lenke til kommentar
Mye av dine argumenter faller også bort ved jailbreak, så riktigheten ved dine påstander kan diskuteres.

 

Så du mener at man må hacke en telefon/legge inn uoffisiell programvare for å få den funksjonaliteten man ønsker? Er ikke det det samme som å fullføre et uferdig produkt?

 

Både ja og nei. Laptopen min gir meg ikke BJ, men det er mulighet for å skaffe et produkt som gjør det, er da PCen min et uferdig produkt siden jeg må kjøpe et produkt for å "fullføre" det?

 

Selv har jeg en ujailbreaket 3GS og jeg kan ikke si jeg savner noen funksjonaliteter fra min jailbreakede 2G, untatt gratis nedlastning av alle apps.

 

Dog må jeg si at de nye HTC-telefonene er nydelige, og hadde det ikke vær for at jeg fikk min 3GS ville nok valget falt på en HTC Desire.

Lenke til kommentar

Hvorfor iphonen taper til kommende konkurrenter:

- Regimet til Apple

- Låsning til Itunes (kan kun brukes på en pc/mac!)

- Ikke god nok modem funksjonalitet.

- Ikke filbehandler

- Ikke multitasking (kommer, men ikke en fullverdig en)

- Ikke skikkelig cut&paset, eks kopiere bilder mellom mapper

- Nettleser (safari) tilpasser ikke teksten til skjermen ved zooming.

- Ikke home skjerm med kalender/avtaler

- Låst til app store

- Ikke radio

- Elendig oppløsning på skjermen. (480x320)!

- Elendig kamera

- Dårlig batterilevetid

- Kan ikke en gang avbryte en innkommende samtale

- Dårlig gps-antenne

- Hjemmeskjermen viser kun en dump med svarveier til applikasjoner (2010?)

- Kan ikke slette bilder/sanger som er lagt inn via itunes

- Kan ikke endre spillelister på mobilen

- Kan ikke bruke koss headset på iphone!

- Kan ikke customatisere hjemmesjermen.

- Komprimerer bildene som legges inn via Itunes ned til ca40kb! Prøv å zoom da folkens.

- Dårlig dekning på både telefon og 3g data.

- Du må ha en applikasjon for alt. (lær av HTC Sense)

- Kun 60% av frontalplanet er skjerm. Mao. dårlig utnyttingsgrad! og bare 3,5"!? Se på HD2 som skjerm! Og den hele mobilen er bare et par millimeter større en iphone.

post-203727-1272596307,5434_thumb.jpg

 

Ta med deg en Iphone til en venn og prøv å legg noe som helst informasjon fra pc/mac over til Iphonen, for så å ta de i bruk etterpå. Det går ikke!(år 2010) vennen din kan heller ikke få noen filer fra Iphonen over til sin pc/mac. Dette er for dårlig fra apple sin side.

 

Hvor mange formater i form av musikk og video kan den spille? Trenger vel ikke å nevne det en gang.

 

Til alle Iphone fans eller de som tenker på å kjøpe denne:

Sjekk www.pleasefixtheiphone.com trenger ikke å si så mye mer..

 

Noen så tørr å vedde penger på at Iphone 3Gs tar en HTC HD2, Desire, Hero, Legend, Evo 4g, X10, omnia HD i en fullverdig test? Nei tror heller ikke det.

Isåfall om noen tror det, så har det enda ikke skjedd.

 

Til de iphonegutta som alltid sier "jamen en test er subjektiv!" Ja helt klart! MEN når alle/fleste testene kommer med samme resultat, da bør dere få øynene opp gutter.

 

Til de som tror at alle vil ha iphone? Ja det selges bra med iphone, MEN nå selges det over 60.000 androidenheter pr. dag! gang dette med 365.. Og det stiger og stiger for hver dag som går. Snart har den full støtte for flash. Hva da Iphone som har så mye mangler og restriksjoner og et fengslende selskap som styrer.

 

Til dere som vil irritere Applegutta..

Send dette bilder her til de:

sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-snc3/hs160.snc3/18746_101602103206257_100000694045765_42158_2271407_n.jpg

 

Se hvor mye bra unnskyldninger du får Når de ikke lenger klarer å forsvare mobilbiten på en iphone, så snakker de kun om salgstall og antall apps. Når ble salgstall avgjørende for hvilken enhet som er best? Det er det dommeste jeg hører.. Iphonen ligger langt bak konkurrentene nå. Men en applefan vil jo aldri klare å innse dette? Selv ikke med 20 tester som tilsier annet. "subjektivt alt...."

 

En annen ting med applefans er når folk påpeker mangler med iphone så seier de som oftest "jamen det trenger vi ikke" Men når det endelig kommer, ja da er det fantastisk! (mms, videokamera, klipp og lim osv).

Det er mye vi strengt talt ikke trenger, men er det ikke veldig greit å ha friheten til det rett ut ifra boksen!? Det er noe apple ikke har. De tar friheten fra forbrukerene.

 

HTC HD2 vs. Iphone 3Gs - Homescreen

Brukervennlighet? Oi tenk deg da Android 2.2 med full støtte for flash 10.1 og med HTC Sense!

 

Følg HTC Nyheter på facebook, for de aller nyeste nyhetene.

 

Det har alltid slått meg hvilket engasjement folk som ikke bruker iPhone legger ned i å argumentere for at det er et dårlig produkt.Jeg er meget fornøyd med min iPhone, selv om jeg opplever noen av "manglene" du nevner som småirriterende.Men hva gjelder brukervennlighet er de fremdeles, selv med en del mangler, i en klasse for seg selv.Kona har en HTC Magic, og sammenliknet med iPhone har den et OS fra forrige århundre.

Lenke til kommentar

Proxhimo:

 

Nei de 3 punktene som du gjor om til til "Bold" stemmer. Den har ikke FM-radio. Skal du avbryte en samtale så har du 2 måter å gjøre det på.. Du kan ta telefonen å legge på. eller trykke på knappen på toppen, men det vil fortsatt ringe i den andre enden.

Når det gjelder koss headset så er ikke iPhonen sterk nok til å drive headset`et.

 

http://www.tv2underholdning.no/hjelperdeg/testbasen/article3184348.ece

Lenke til kommentar

Proxhimo:

 

Nei de 3 punktene som du gjor om til til "Bold" stemmer. Den har ikke FM-radio. Skal du avbryte en samtale så har du 2 måter å gjøre det på.. Du kan ta telefonen å legge på. eller trykke på knappen på toppen, men det vil fortsatt ringe i den andre enden.

Når det gjelder koss headset så er ikke iPhonen sterk nok til å drive headset`et.

 

http://www.tv2underholdning.no/hjelperdeg/testbasen/article3184348.ece

 

Hvis du trykker to ganger avvises samtalen.Og iPhone fungerer helt fint med mitt Koss headset.Ikke noe problem.

Endret av larspkl
Lenke til kommentar

For min del er brukeropplevelsen jeg hadde da jeg hadde iPhone (3G) såpass mye bedre enn jeg har nå med Android (HTC Hero, har prøvd alt fra orginalrom til helt standard Android 2.1). Det eneste jeg kommer til å savne når jeg går tilbake til iPhone når neste generasjon er ute, er wifi-tether. Android er ikke modent i det heletatt iforhold til iPhone OS 3.x.

Lenke til kommentar

Android 2.2 får støtte for Flash 10.1. Endelig får vi mobiler med full flash-støtte! Se på mens iPhone eiere blir grønn av misunnelse. :tease:

 

Så du foretrekker et 100%propertiert format over internetstandarder som HTML5?

 

Flash ble også utvilket for bruk med skjerm+mus, og funkjonaliteten kan ikke overføres direkte til en touchskjerm.

 

Flesteparten av flash applikasjoner på nettsider støtter bruk av mus. Disse må skrives om for å brukes til touch. Og om du skal skrive dem om, hvorfor ikke skrive dem rett i HTML5 i steden for å bruke Adobe sit propertiere format?

Lenke til kommentar

Noen så tørr å vedde penger på at Iphone 3Gs tar en HTC HD2, Desire, Hero, Legend, Evo 4g, X10, omnia HD i en fullverdig test? Nei tror heller ikke det.

Isåfall om noen tror det, så har det enda ikke skjedd.

 

Til de iphonegutta som alltid sier "jamen en test er subjektiv!" Ja helt klart! MEN når alle/fleste testene kommer med samme resultat, da bør dere få øynene opp gutter.

3Gs bygger på 3g og det er en to år gammel telefon. klart den ikke klarer å sammenlignes med spesifikasjonene til en telefon som er utviklet i dag.

 

Til de som tror at alle vil ha iphone? Ja det selges bra med iphone, MEN nå selges det over 60.000 androidenheter pr. dag! gang dette med 365.. Og det stiger og stiger for hver dag som går. Snart har den full støtte for flash. Hva da Iphone som har så mye mangler og restriksjoner og et fengslende selskap som styrer.

Fenglsende selskap ja. Men de tørr i hvertfall å stå på sitt, og ikke som google som er slaver for Adobe og deres døende format. Hvorfor tror du Adobe går så hardt ut mot apple? jo det er fordi de sitter med kniven på strupen fordi et av deres store konsepter er utdatert, men så langt så ser det ut som om bare apple har insett dette.

 

Se hvor mye bra unnskyldninger du får Når de ikke lenger klarer å forsvare mobilbiten på en iphone, så snakker de kun om salgstall og antall apps. Når ble salgstall avgjørende for hvilken enhet som er best? Det er det dommeste jeg hører.. Iphonen ligger langt bak konkurrentene nå. Men en applefan vil jo aldri klare å innse dette? Selv ikke med 20 tester som tilsier annet. "subjektivt alt...."

Hvor bra en telefon er måles da for søren ikke i hvor mange Hz eller pixler eller. 73% av norske iPhone eiere er SVÆRT fornøyd med telefonen sin, og ville valgt samme telefonen gijen. TNS Gallups poenskala for kunbdetilfredshet gir 3GS 111 poeng, HTC ligger på 61. Det er nesten halvparten. Hvordan er det da mulig å påstå at HTC lager bedre telefoner enn apple, når kundene helt klart er mer fornøyd med eppler?

 

En annen ting med applefans er når folk påpeker mangler med iphone så seier de som oftest "jamen det trenger vi ikke" Men når det endelig kommer, ja da er det fantastisk! (mms, videokamera, klipp og lim osv).

Det er mye vi strengt talt ikke trenger, men er det ikke veldig greit å ha friheten til det rett ut ifra boksen!? Det er noe apple ikke har. De tar friheten fra forbrukerene.

Apple implementerer ikke en løsning før de er sikkre på at det fungerer 110%. Google stapper inn funksjoner som bare fungerer 60%. Se tlbake på statestikken jeg nevnte over, så ser man resultatet av dette.

En applikasjon som fungerer dårlig er mye mer skadelig for produktet enn om funkjonen manglet. Dette er ren forbrukerpsykologi.

 

Og nettopp derfor er dette så "fantastisk". Apple bruker tid på å gjøre funksjonen helt 100%. De slipper den ikke på 90% eller 95%. T

 

 

HTC HD2 vs. Iphone 3Gs - Homescreen

www.youtube.com/watch?v=0e-hqGbKSaI

Brukervennlighet? Oi tenk deg da Android 2.2 med full støtte for flash 10.1 og med HTC Sense!

Brukervenlig? Rotete spørr du meg. Jeg trenger ikke å vite klokken været, temperaturen,. hva bestemor spiser til middag eller hvilke sokker kjæresten min har på seg hver gang jeg åpner telefonen.

 

 

iPhone-eigarar treng kun eit argument for å påvise at det er ein betre telefon.

 

- Det står Apple iPhone på den

 

Hateboys treger bare ett argument for å påvise at det er en dårligere telefon.

- Det står Apple på den.

 

HTML5 er helt klart fremtiden. Men det nytter lite når forbrukere krever flash idag. Du må vente noen år før HTML5 er i full sving. Desverre.

Hva trenger du flash til i dag?

 

Spill? Dem er det nok av på appstore, gratis også. Uansett, så er spill på web laget for mus, ikke touch.

 

Film? Skal du se film på en iphone så har du to valg, hardware, eller softwaredekoding (som med flash). Softwaredekoding bruker dobbelt så mye strøm. Så ser ikke vitsen i dette?

 

Reklmae? Ser ikke det som et tap at det ikke funker.

Endret av Zepticon
Lenke til kommentar
HTC HD2 vs. Iphone 3Gs - Homescreen

www.youtube.com/watch?v=0e-hqGbKSaI

Brukervennlighet? Oi tenk deg da Android 2.2 med full støtte for flash 10.1 og med HTC Sense!

 

Brukervenlig? Rotete spørr du meg. Jeg trenger ikke å vite klokken været, temperaturen,. hva bestemor spiser til middag eller hvilke sokker kjæresten min har på seg hver gang jeg åpner telefonen.

 

Ja om du er vandt med kun 16 ikoner og ikke noe mer, så kan jeg skjønne at dette blir mye. Om du syns det er rotete, javell så fjern og endre på det da? Du kan fjerne hele klokka, været, animasjonene, samtalelogg, kalender osv. om du vil. Eller så kan du endre det til annet skin og størrelse. Dusinvis av valgmuligheter!

 

Det å ha friheten til å kunne customatisere hjemmeskjermen er veldig fint? Jo, det er jo derfor du kan de med de fleste mobilene idag. Bare at HTC Sense gjør en superjobb på dette området.

 

Når det gjelder flash, så har du mye småklipp, og headbannere som du trenger flash for å kjøre. Alle vil jo at surfeopplevelsen skal bli så tilnærmet lik en pc/mac som mulig.

Endret av SolbergMobil
Lenke til kommentar

Når det gjelder flash, så har du mye småklipp, og headbannere som du trenger flash for å kjøre. Alle vil jo at surfeopplevelsen skal bli så tilnærmet lik en pc/mac som mulig.

Nettopp det som er problemet. Om alle tenkte slik så ville vi fremdeles sittet med monocrome telefoner og sende sms til hverandre.

 

Brukeropplevelsen på en pc/mac er, og skal ike være likt det man opplever på en bærbar enhet. Da er det noen designere som har gjort en veldig dårlig jobb.

 

Litt som å si at det skal kjennes likt ut å kjøre en trailer og en ferrari.

Lenke til kommentar

Når det gjelder flash, så har du mye småklipp, og headbannere som du trenger flash for å kjøre. Alle vil jo at surfeopplevelsen skal bli så tilnærmet lik en pc/mac som mulig.

Nettopp det som er problemet. Om alle tenkte slik så ville vi fremdeles sittet med monocrome telefoner og sende sms til hverandre.

 

Brukeropplevelsen på en pc/mac er, og skal ike være likt det man opplever på en bærbar enhet. Da er det noen designere som har gjort en veldig dårlig jobb.

 

Litt som å si at det skal kjennes likt ut å kjøre en trailer og en ferrari.

 

Helt enig med deg her. Eneste paralellene jeg ønsker er at det skal være glatt og kjapt. Så blir det spennende å se om 10.1 klarer å vær kjapp. Jeg Skyfire til min HD2. Helt rått.

 

Deler du synet om customatiseringen av hjemmeskjermen?

Endret av SolbergMobil
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...