Gå til innhold

Bye bye iPhone?


Anbefalte innlegg

Apple har på mange måter gjort jobben for operatørene når det gjelder å begrense eiernes muligheter til å ta kontroll over sin egen telefon. Ta en hvilken som Windows Mobile-telefon brandet av de større operatørene, og du vil knapt kjenne igjen telefonen. Tethering er fjernet (eller krever spesialabbonnement), filoverføring over bluetooth kan du se langt etter, du har ingen kontroll over startsiden på nettleseren, for GPS-navigering kreves det et dyrt abonnement etc.

 

-Filoverføring via blåtann med min HD2 funker supert. kan overføre alle typer filer. Musikk og, noe iPhone ikke kan.

-Startside på nettleseren har du full kontroll over

-GPS er gratis

 

Mulig jeg ikke tok ironien på skjermutnyttingen på iphonen på din nest siste post. hehe

 

post #3 er ment mot produktene som kommer ut av boksen ja.¨

Det er veldig mange iPhonebrukere som snakker mot seg selv. Diskuterer stadig bort med de som sier:

"ja apple vil ha en låst telefon for de vet at det er det som er best" Så sier de rett etterpå:

"Du må jo måle opp mot jailbreaket iPhone, det er da du får best brukeropplevelse"

Klart man får bedre brukeropplevelse med en jailbreaket iPhone, men da må man ikke først stå å støtte Apple for at de begrenser friheten deres, for så å skrøyte av at den blir bedre når de låser den opp.

 

Nesten alle som kan en del om mobil jailbreaker en iPhone gjør det for å bli litt mer fri, mer frihet = bedre brukeropplevelse, så lenge alt fungerer fint.

Endret av SolbergMobil
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Uansett hvilke bra telefoner som kommer ut vil iphone alltid være populær pga smooth look, smooth feel når du navigerer, hastighet generelt og, vel, status. Ihvertfall i min lomme :) Mye av problemene kan fikses med å jailbreake uansett.

 

Helt sant det du sier. Den har jo blitt et moteikon i verden. Men er nå forbigått av konkurrentene.

Lenke til kommentar

solberg, du farer med løgner.

 

- 20% av norges telefonkunder bruker ikke telefonen som modem!

 

- sitat: "Ikke multitasking (kommer, men ikke en fullverdig en)". iphone har allerede en begrenset multitasking. F.eks. nettleseren og musikkspilleren. Nye OS4 har fullverdig multitasking.

 

- HD2 knuser ikke iphone på batterilevetid. HD2 har bedre standby mens iphone har bedre batterilevetid ved bruk. Batterikapasiteten på telefonen er også tilnærmet identiske.

 

- iphone KAN drive portapro problemfritt. Artikkelen og TV2 reportasjen du viser til er dårlig journalistikk, Eriksen mangler kredibilitet, sjekk bare ut rabalderet som oppstod når han valgte SE w995 til årets mobil og skapte gratis reklame til mobilbransjen. Den saken var en skam. Portapro er ikke et særs tungdrevet headsett med en impedans på 60 ohm, jeg har testet headsett fra 30 helt opp til 300 ohm på iphone. DET kan kalles tungdrevet.

 

- sitat: "Se dette.. http://crave.cnet.co.uk/mobiles/0,39029453,49303754,00.htm". Artikkelen konkluderer med at de ikke vet hva som skyldes feilene som O2 kundene i england har opplevd. Jeg kjenner ikke noen iphone kunder som har opplevd dette.

 

- tre sitater: "- Hjemmeskjermen viser kun en dump med svarveier til applikasjoner (2010?) ", "- Kan ikke customatisere hjemmesjermen. ", - Du må ha en applikasjon for alt. (lær av HTC Sense)". Disse tre punktene er samme sak.

Lenke til kommentar

solberg, du farer med løgner.

 

- 20% av norges telefonkunder bruker ikke telefonen som modem!

 

- sitat: "Ikke multitasking (kommer, men ikke en fullverdig en)". iphone har allerede en begrenset multitasking. F.eks. nettleseren og musikkspilleren. Nye OS4 har fullverdig multitasking.

 

- HD2 knuser ikke iphone på batterilevetid. HD2 har bedre standby mens iphone har bedre batterilevetid ved bruk. Batterikapasiteten på telefonen er også tilnærmet identiske.

 

- iphone KAN drive portapro problemfritt. Artikkelen og TV2 reportasjen du viser til er dårlig journalistikk, Eriksen mangler kredibilitet, sjekk bare ut rabalderet som oppstod når han valgte SE w995 til årets mobil og skapte gratis reklame til mobilbransjen. Den saken var en skam. Portapro er ikke et særs tungdrevet headsett med en impedans på 60 ohm, jeg har testet headsett fra 30 helt opp til 300 ohm på iphone. DET kan kalles tungdrevet.

 

- sitat: "Se dette.. http://crave.cnet.co.uk/mobiles/0,39029453,49303754,00.htm". Artikkelen konkluderer med at de ikke vet hva som skyldes feilene som O2 kundene i england har opplevd. Jeg kjenner ikke noen iphone kunder som har opplevd dette.

 

- tre sitater: "- Hjemmeskjermen viser kun en dump med svarveier til applikasjoner (2010?) ", "- Kan ikke customatisere hjemmesjermen. ", - Du må ha en applikasjon for alt. (lær av HTC Sense)". Disse tre punktene er samme sak.

 

Jeg tror at 2 av 10 HD2 brukere har brukt wifi-routeren ja.

 

OS4 multitaskingen fryser 3parts. allså ikke fullverdig multitasking.

 

HD2 Knuser den på i bruk og ja, men ikke på taletid i 3g-nettverk.

 

Jeg har prøvd Iphone med koss headset for å teste ut dette her. Jeg fikk ikke den goe høye lyden jeg kunne ønske meg, men den hadde bra lyd med ørepluggene mine.

 

iPhone er jo kjent verden over for dårlig dekning. Ha på 3G å snakk i telefonen mens du kjører, så skal du se noe artig.

 

De 3 sitatene ligner på hverandre, men er langt ifra like. Om du kan customatisere hjemmeskjermen så betyr det ikke at du ikke trenger en applikasjon for alt. Men tenker du på Sense, så ligger alt det innenfor deres UI. Kan godt komme med eksempler på dette om det ønskes.

Lenke til kommentar

Høyere oppløsning på smarttelefoner er hovedsaklig nødvendig for å gjøre fonter bedre, altså nærmere trykk-kvalitet. Og det kommer såvidt jeg vet i neste iPhone. Problemet med det er at man da fragmenterer plattformen. I dag har utviklere stort sett EN telefon å forholde seg til med mer eller mindre nøyaktig samme oppløsning (små forskjeller på sensorer og slikt i tillegg, men det er ikke så krise). Ved å lansere en ny telefon med større oppløsning så må man finne en løsning som gjør det enkelt for utviklere å tilpasse applikasjonen den nye oppløsningen og finne en måte som blåser opp eksisterende applikasjoner på en elegant måte. Det er disse "småtingene" Apple gjør bra, og disse tingene kan de bare gjøre fordi de har en så ekstrem grad av kontroll over plattformen.

 

Og for å ta multitasking så er den tilnærmet lik multitasking på Android som såvidt jeg vet også terminerer applikasjoner når de "kjører" i bakgrunnen. Forskjellen ligger i at Apple gir utviklere tilgang til et sett med API-er for å kjøre bakgrunnsprosesser, mens Android lar utviklere skrive deamons selv. Hvorfor det gjøres slik burde være åpenbart ...

 

Forøvrig så tror jeg ikke vanlige folk bryr seg så mye om "frihet", de har ikke brydd seg i PC-markedet og de vil ihvertfall ikke bry seg i mobilmarkedet.

Lenke til kommentar

- Regimet til Apple

Zepticon: Regimet? Du mener deres trang til å beskytte produktene sine mot søppel og enhver funksjon som kan ødelegge for brukeropplevelsen. Dersom andre produsenter hadde hatt samme streben etter å tilfredstille deg i bruksøybelikket hadde verden vært en fantastisk plass

Svar: Apple låser brukerene sine med sitt lukkede OS, og ha de vil ha stålkontroll og kontrollere alt. Mao. Forbrukerene har lite frihet

Forbrukern har lite frihet, ja. Men skal dem ha frihet, så finner dem det en annen plass. Brukerne vil nødvendigvis ikke ha frihet. De vil ha et produkt som funker, som opleves bra, og som gir en god opplevelse i bruk. iPhone gjør uten tvil dette. Uten at Apple hadde gjort noe rett så hadde ikke iPhone 3GS komemt ut med 111 poeng i TNS Gallup sin brukertilfredshets rating, godt over dobbelt så mange poeng som HTC.

Apple tar helt klare valg i ved sin siling av apps, og total kontroll på hardware/software. Er det noe som vil ødelegge opplevelsen, så slipper de det ikke. Så enkelt er det, og etter min mening, bør andre utviklere i større grad også gjøre dette.

 

 

- Ikke god nok modem funksjonalitet.

Zepticon: Igjen, hvor mange brukere har behov for dette?

Svar: Er nok kun 2/10, men vannvittig deilig å ha muligheten til å sette opp mobilen din som en router!

Dette kan nok stemme. Jeg har vel hatt "bruk" for det ved 2 anledninger selv siden jeg kjøpte #g for vell 2 år siden. Jeg skal være enig i at det er en kjekk feature, men for mainstream forbrukeren kommer det ikke til å brukes nok til at det er verdt å utvikle til sit fulle potensiale.

 

 

- Ikke filbehandler

Zepticon: Aldri hatt rbuk for

Svar: Du har kanskje ikke det. Men tenk de som vil lagre vedleggende sine fra mail inn i diverse mapper. Kanskje du ikke driver business, men jeg gjør. Samtidig så har jeg micro SD-kort som jeg kan skjule bilder å bare dra inn filmer, bilder og sanger. For så å åpne de med en gang. FRIHET.

Jeg bruker min telefon mest til underholdning. Og jeg skal være enig i at som buisness telefon så er den forholdsvis ubrukelig, nettopp på grunnlag av det du sier. Det jeg eventuellt trenger av filer er bilder, og musikk. Bildene lagrer jeg på nett, så dem trenger jeg ingen filbehandler til, og musikk/fil finner jeg på youtube/spotify/nettradio.

 

 

- Ikke multitasking (kommer, men ikke en fullverdig en)

Zepticon: Multitasking på telefoner er latterlig, Android og WiMo er suppetrege når man kjører flere apps

Svar: Jeg er ofte på Windows messenger, Opera, Coreplayer og filutforskeren samtidig. Med en rask og solid HD2 så skjer dette uten treghet, og igjen det kalles frihet som jeg setter stor pris på i en smartmobil.

Vell, HD2 er en forholdsvis ny mobil. iPhone er ikke det, så da er det et hardwareproblem. Multitasking er et potensielt faremoment for en produsent som Apple. de fokuserer på brukeropplevelsen. Om Apple var 100% sikkre på at iPhone ikke kom til å bli treg av multitask så hadde de implementert det. Garantert. Det er en av de tingene jeg uforbeholdent elsker med iPhone, så lenge jeg har hatt den i mitt eie har jeg aldri opplevd en eneste gang at den har blit treg. Aldri. Og etter x år med win9x osv er akkurat denne smoothe brukeroplevelsen mana fra himmelen.

 

Mangel på multitask er her det som ahr gjort apple til en vinner. Telefonen oppfattes som kjapp, smooth og responsiv, og dette gir en god brukeropplevelse. Og det selger!

 

- Ikke skikkelig cut&paset, eks kopiere bilder mellom mapper

Zepticon: Aldri følt jeg har manglet noe slikt

Svar: Kanskje du ikke flytter på bilde, filmer, dokumenter og sanger. Men vi har friheten til å gjøre det uten å gjøre det via pcen. Har device senter som er yppelig til det på pcen, men jeg vil kunne gjøre det når jeg er ute og. Noe som skjer ofte. Frihet.

Til dels enig. er en grei feature og ha, men som nevnt over, så kommer ikke Apple til å lansere det før de har en løsning som gjør at de kan kalle det "den beste xxxx i verden". Slik er Apple, og det er lite man kan gjøre med det. En av grunnene til at jeg liker produktene demmes.

 

 

- Ikke home skjerm med kalender/avtaler

Zepticon: Men i steden en ren og pen skjerm der du ser de app'ene du bruker mest. Hater info som er der uten at jeg trenger den. ALLE håndbøker i UI design sier at om du ikke trenger å vite noe, så bør du ikke få det tvunget opp i trynet på deg heller.

Svar: Med HTC Sense så kan du selg velge hva du vil ha på homescreenen og ikke! DU kan gjøre det så og si identisk som iPhone med bare snarveier til programmer. Men forbrukere idag vil ha FRIHET til å kunne velge selv. Avtaler, samtalelogg, info om været for dagen, ha snarveier til kontakter på Sense er jo det som brukerene idag maser etter. Kanskje det ikke er noe for akkuratt deg, men gjett hva.. customatiserbar homescreen er fremtiden. Følg med!

Men foreløpig er det ikke en trend som er så sterk at den kreves for å selge en telefon. For deg som jobber med telefoner, og for meg som elsker gadgets, har kansje en slik mulighet en egenverdi. Men for moren min, eller søstren min, har det nesten ikke noen verdi. De kommer ikke til å forandre mye, om noe, på den i det hele tatt. "Kan man bytte ringetone? Greit, da har jeg det jeg trenger."

 

Ingen av de brukerne har heller noen utdannelse innenfor GUI og Layout, og det virker ikke som om HTC folka har det heller om jeg skal dømme det jeg har sett fra telefoner jeg har prøvd:D Det å gi folk informasjon på en god måte er en egen vitenskap. Og dersom min mantra at du skal ha det mest optimale GUIet, så hadde jeg ikke turt og gi deg i oppgave å lage det selv.

 

- Låst til app store

Zepticon: Enig til en viss grad. men har aldri savnet noen muligheter til apps. Det som man trenger finnes på appstore.

Svar: Forsåvidt så ser jeg synet ditt her. Bare at det kan være vanskelig å finne frem når det begynner å bukke 200k apps.

Jeg går garantert glipp av mange supre programmer som finnes på appstore, men jeg savner ingen for øyeblikket :)

 

- Ikke radio

Zepticon: Den har heller ikke vhs. Flust med nettradio apps, og hvem med iPhone har ikke fri databruk inkludert?

Svar: Faktisk veldig veldig mange som ikke har fri databruk. Jeg jobber på Solberg og jobben min er å selge mobiler. Men at noen kan ha en mobil idag uten fri bruk er for meg uforståelig om man har en god touchmobil. Men alt etter behov dog.

Vell når ejg tenker to gang så er det vell kansje noe av det jeg vil frem til med iPhone vs "andre" telefoner.

Jeg kjøpte den fordi den var den første skikkelig gode surfemobilen, vil faktisk påstå at den revolusjonerte touchmobilene. Jeg bruker internett, Spotify, Mail, MSN og facebook daglig. Men som nevnt over, så bruker søster og mor mobilen heeeelt anderledes. Søs har Mp3 fra itunes, og mamma kan såvidt sende mail. IKke de typsike touchmobil brukerne.

 

Men @ radio: sikkert en kul feature, som mange av brukerne ville satt pris på. Men det skal inn i telefona en plass, og så skal det komuniseres ut til brukeren på en god måte. Og det er vell her det sier stopp for apple. Ikke fordi de vil hindre at folks ksal ha radio, men fordi tiden og energien på å utvikle en "Apple approved" løsning på radio koster mer enn det smaker for dem.

 

- Elendig oppløsning på skjermen. (480x320)!

Zepticon: Som sakt, den nermer seg 3 år:)

Svar: Det er ikke min feil at apple ikke har vært mer innovativ siden 2007. Lek deg en dag med Desire eller HD2, så skal du se at det er som å gå tilbake til steinalderen når du ser oppløsningen på de 2 andre.

Skal være enig i at det er sexy some f med høy oppløsning. iPhone 4 har garantert noe bra i ermet. Men fremdeles så har jeg ikke noe å utsette på min iPhone skjerm. Fordelene er bare på papiret for min del. Dessuten ville mulighetene for større skjerm krever mye jobbing rundt OS til iPhone. Igjen: brukeropplevelse. At det er en OS svakhet at det er bundet opp mot skjermstørrelsen slik skal jeg være enig i, men det gir god kontroll voer hva som foregår på skjermen.

 

 

- Elendig kamera

Zepticon: Godt poeng, savner dette litt

Svar: Jajo det gjør vi alle. Men pr.dags dato er ingen mobiler gode nok heller til å erstatte vanlig kamera. Men greit å ha muligheten til å være nærme.

Selv leiter jeg heller ikke etter en kameraerstatter, men vil gjerne ha noe som funker "godt nok" jeg føler at 3G kameraet er litt under hva jeg vil ha, men jeg klarer å leve med det siden det fortsatt er det eneste kameraet jeg har.

 

- Dårlig batterilevetid

Zepticon: Store skjermer trekker mye strøm

Svar: HD2 med 4,3" og 800x480 pixler knuser jo iPhone i batterilevetid. Og det med multitasking og. Så ja det går ann med bra batterilevetid i samsvar med stor skjerm.

Nyere og mer effektiv skjerm, nyere og bedre batteri. Forsvarer ikke iPhone her, men det er en 2år gammel sak:)

 

- Kan ikke en gang avbryte en innkommende samtale

Zepticon: Feil, jeg har ihvertfall "avvis" knapp på min.

Svar: Ja når du trykker på den, så fortsetter det faktisk å ringe for han på andre siden. Men uansett så er nok ikke dette det store problemet. Men ser du på Sense, så ser du et veldig gjennomført UI.

Om jeg ikke vil snakke med dem så driter jeg i om det fortsetter å ringe :tease: Det er faktisk å foretrekke for da tror de at jeg ikke er nær telefonen og rigner ikke tilbake, om jeg trykker avvis så ringer de bare igjen og maser!

 

- Dårlig gps-antenne

Zepticon: Har så langt ikke hatt problemer med min

Svar: Nei kanskje ikke du, men svært svært mange har problemer med dette. Det er en grunn til at du må kjøpe ekstra antenne for at den kan kjøre tomtom skikkelig.

Jeg ville da heller brukt pengene på en "skikkelig" gps. Til å finne gatenavn og slikt når jeg er på/skal til plasser ejg ikke er kjennt fungerer den prikkfritt med google maps.

 

 

- Hjemmeskjermen viser kun en dump med svarveier til applikasjoner (2010?)

Zepticon: Og problemet er? jeg liker Iphone skjermen bedre enn HTC desire sin

Svar: Customatiserbar homescreen er problemet, da Iphone desverre ikke har dette. Igjen ta Sense som et eksempel. De setter DEG i fokus. Lar deg bestemme helt over din mobil, gjør endringer som passer for deg, og ikke noe standard oppsett.

Som kommentert over så er dette et problem som jeg mener kun plager oss med "peiling". Med unntak av å bytte bakgrunn og ringetone, så tror jeg de fleste sence brukerne kjører det opsettet som kom med telefonen i større eller mindre grad.

 

- Kan ikke slette bilder/sanger som er lagt inn via itunes

Zepticon: Hvorfor skulle man ønske dette?

Svar: La oss si at du er lei av noen bilder, eller så har du noe du vil at andre ikke skal se, så er det greit med friheten å kunne slette den informasjonen når du er på farten. Hva er problemet med å slette et par bilder som er lakt inn via itunes? Hvorfor stenger apple av for dette? Det er for meg ikke logisk.

Eventuellt at du ikke skal kunne fjerne noe med uhell? Ved å gjøre det fra maskinen garanterer du på en måte at man ikke sletter informasjon man ikke vil slette. Det er det eneste argumentet jeg kan finne i farten. Annet en det så burde det vært mulig ja.

 

Ikke at jeg har noe bruk for noen av delene. De bildene jeg har på telefona kommer som sakt fra internett eller kameraet, og kan slettes uten problemer.

 

- Kan ikke endre spillelister på mobilen

Zepticon: Spotify:P

Svar: Det endrer fortsatt ikke at apple har låst dine muligheter for å gjør det på mobilen. Men jeg og er fan av spotify!

Nok en slik praktisk sak, som kommer så snart apple finner sin måte å gjøre det på. Men jeg veit lite om det, da jeg ikke har MP3 på min :D

 

 

- Kan ikke bruke koss headset på iphone!

Zepticon: lol? Har aldri hatt noe problem med noen av de headsettene jeg har prøvd på den.

Svar: Se denne filmen du og lær http://www.tv2underholdning.no/hjelperdeg/testbasen/article3184348.ece

Vell, Koss Porta Pro er et oppskryt skrotheadset. At det er så populært fatter og begriper jeg ikke:D Tvinger resten av bussen til å høre på musikken din gjør det også.

 

Men som posten over meg sier så klarer iPhone å drive uten problemer. Har selv noen klokker som jeg bruker og jeg kan spille til jeg får vondt i øra.

 

 

- Kan ikke customatisere hjemmesjermen.

Zepticon: Som sakt, jeg har prøvd, flere muligehter bare gjør den mindre brukervenlig.

Svar: Hva er det som gjør dette til mindre brukervennlig når du kan sette den opp sånn som er best for DEG? Etter dine ønsker og behov? Rart at "alle" skriker ette denne friheten?

"Alle" er da alle gadget og techfreaks rundt på nettet? Jeg føler det er litt som med disse treningsapparatene med 1000 funksjoner. Men som alle har stående ubrukt på vaskerommet og bruker til å tørke klær på.

Greit å ha, men blir lite eller aldri brukt av 90% av brukerne. De andre 10% er de av oss som faktisk er intresert nok til å vite hva et internettforum er.

 

 

- Komprimerer bildene som legges inn via Itunes ned til ca40kb! Prøv å zoom da folkens.

Zepticon: Hvorfor legge inn via itunes når jeg kan laste dem ned fra nettet selv eller legge dem rett i kameramappa?

Svar: For de fleste bildene du legger inn er på pcen, og disse laster folk som regel inn via iTunes. Hvorav mye av bildeinformasjonen forsvinner. Og skal du zoome, ja da er det ikke mye god opplevelse du sitter igjen med.

Jeg har i min tid aldri brukt bildefunksjonen til iTunes. Så jeg kan ikke uttale meg om hvordan den funker. Og jeg har problemer med å se for meg hva folks skal med bilder fra PC til telefon. Det er ikke akkurat slika t en 10cm lang skjerm egner seg til å vise frem eller behandle bilder på.

 

- Dårlig dekning på både telefon og 3g data.

Zepticon: Dekningen er vell gjerne telenor som står for?

Svar: Se dette.. http://crave.cnet.co.uk/mobiles/0,39029453,49303754,00.htm Kopier og lim inn url!

Aha, vell, ahr vell opplevd dette en del ganger og det skal sier at det har vørt til tider irriterende. Spesielt hjemme i nord der jeg må skru av 3g eller noe slikt for å få den til å fungere ordentlig. Men som du ser så var ikke dette noe jeg kom på uten å tenke over saken. Men et problem er det.

 

 

- Du må ha en applikasjon for alt. (lær av HTC Sense)

Zepticon: Da kan man enkelt sortere og fjere uønsket funksjonalitet

Svar: Igjen så ser jeg at du ikke har oppfattet hvorfor Sense har blitt så populært og gir en klart bedre brukeropplevelse.

 

Og du har ikke skjønnt hvorfor folk setter fatene sine i en hylle på kjøkkenet, hvorfor koppene står i en annen, hvorfor gafflene ligger i en skuff og steikespadene i en annen, når de like godt kunne ligge ute på kjøkkenbenken slik at man kunne nå dem med en gang man hadde bruk for dem?

 

Siden jeg selv aldri ahr eid en HTC så kan jeg bare uttale meg fra de telefonene og demoene jeg har sett i butikk og på nett, og så langt er det langt fra å imponere meg. Vil jeg på Face, så går jeg inn på face, skal jeg på twitter, så går jeg på twitter, jeg vil ikke at det skal svime sammen til en suppe. Sett at jeg skal ha tak i en mail fra en nettbuttikk. Hvor går jeg da? jo til mail-appen og leter der. Den ligger pent i mappen sin for webshops. På facebook får jeg newsfeed, og MSN har IM.

 

Det eneste ikonet jeg har på PC desktoppen er papirkurven. Og jeg synes det er fantastisk.

 

 

- Kun 60% av frontalplanet er skjerm. Mao. dårlig utnyttingsgrad! og bare 3,5"!? Se på HD2 som skjerm! Og den hele mobilen er bare et par millimeter større en iphone.

Zepticon: Igjen, telefonen er gammel. Se på tilsvarende telefoner som var når designet ble lansert, og gjør samme regnestykket på dem.

Svar: Igjen. Her har ikke Apple vært innovativ nok. Nå har konkurrentene kjørt forbi og Apple kommer snart med en Iphone med like dårlig utnyttelse av frontalplanet.

 

Snu telefonen din i landscape modus og se hvor storl del av skjermen du faktisk er i stand til å skrive på ved hjelp av tommlene dine. Jeg gjør det samme med min iPhone nå og legger merke til at i det øyeblikket jeg kommer utenfor skjermen så er tommlene stort sett ubrukelige til presisjonsskriving, og ikke spesielt behagelig å holde i den posisjonen.

 

Det samme gjelder om du holder iPhone i en hånd. Da vil du se at skjermenns størrelse tlsvarer den rekkevidden du har på tommelen din.

I et høyrehåndsgrep rekker tommelen frem til nederste venstre hjørne, og øverste høyre hjørne.

 

 

 

Nå fremstår min argumentasjon kansje som veldig pro Apple, men det er et resultat av at den er et svar på din argumentasjon mot Apple. Jeg mener selv jeg er i stand til å se nyansene i diskusjonen, og er ikke blandt dem som blindt tilber Jobs.

Lenke til kommentar
Og for å ta multitasking så er den tilnærmet lik multitasking på Android som såvidt jeg vet også terminerer applikasjoner når de "kjører" i bakgrunnen. Forskjellen ligger i at Apple gir utviklere tilgang til et sett med API-er for å kjøre bakgrunnsprosesser, mens Android lar utviklere skrive deamons selv. Hvorfor det gjøres slik burde være åpenbart ...

 

Nå er min tekniske kunnskap om emnet forholdsvis tynn, men jeg oppfatter dette som et proApple agrument?

 

Når Apple lager en API, så har de gitt utviklerne et sett verktøy som Apple er sikkre på at funger 100% med OS. På android derimot må utvikklerne skrive ting selv, og da kan ting gå til skogen?

Lenke til kommentar

-Filoverføring via blåtann med min HD2 funker supert. kan overføre alle typer filer. Musikk og, noe iPhone ikke kan.

-Startside på nettleseren har du full kontroll over

-GPS er gratis

Selvsagt, fordi din telefon er ikke brandet/låst ned av operatører. Men dette gjelder altså bare en liten brøkdel av telefonene HTC selger. Når AT&T, Sprint, T-Mobile eller Verizon i USA tar inn en WM-modell fra HTC, selger denne flere ganger så mange enheter som det totale HTC-salget i Norge. Og da er ingen av nevnte tingene noen selvfølge lenger.

 

Telefoner som selges "åpne" utgjør en brøkdel av det totale salget, og andelen blir bare mindre og mindre. Det er ikke de "åpne" telefonene som setter standarden, det er ikke de som avgjør trender for hva vi får se fremover, men de er produkter som en brøkdel brukere kan glede seg over.

 

Et kjapt eksempel. Nokia E71 burde være velkjent for de fleste her inne. E-serie, velkjent S60 og som i sin tid solgte veldig godt. $500 måtte man ut med om man ønsket den amerikanske versjonen gir 3G i AT&Ts nett. Telefonen høstet stort sett strålende kritikker og hadde gode salgstall, og etter en stund ble den tatt inn i AT&Ts sortiment. Under modellnavnet E71x. Hardware var det samme, OS-versjonen var den samme og specs var like, men der stoppet også likhetene. Telefonen var blitt til et makkverk av en telefon. Nokias GPS-program var erstattet med AT&Ts som koster $10 pr måned, tethering var fjernet, filoverføring over bluetooth var en saga blott og startsiden i nettleseren var låst til AT&Ts portal. I tillegg var hele menysystemet ugjenkjennelig - dvs for folk med kjennskap til S60 og ikke resterende AT&T-telefoner. Alt fra ikoner til mappestruktur var nemlig den samme som finner på "dumme" telefoner fra LG, Samsung og Pantech solgt gjennom AT&T. Pris? $.01 mot binding. Og telefonen solgte i bøtter og spann. Ventetiden på telefoner var lengre enn hva som var tilfellet for iPhone-modellene ved lansering i de AT&T-butikkene jeg var innom. Som trofast S60-bruker og AT&T-kunde vurderte jeg den - etter å ha testet den to minutter i butikk var den uaktuall.

 

Eksempelet med E71 er på ingen måte spesielt. Det samme kan sies om brorparten av WM- og Android-modeller som selges av store operatører. Føyer ikke fabrikantene seg etter operatørenes krav, selger de ikke telefoner. De har rett og slett ikke råd til å si nei.

 

Jeg kjøpte HTC G1 den dagen den kom til salgs hos T-Mobile i USA. Første modell av det nye og åpne OSet alle gledet seg til. Kunne jeg overføre filer over bluetooth? Selvsagt ikke. Likevel var den åpen sammenlignet med de brandete Android-telefoner man finner til salgs hos større oeratører i dag. I løpet av kort tid vil man f.eks. se Android-telefoner som ikke kommer med Market Place. Hvor alle apps må lastes ned og kjøpes av operatøren eller dens samarbeidspartnere. Det er virkeligheten. Trist. Og alt i alt, er ikke Apple så ille som mange vil ha det til.

Lenke til kommentar

Etter å ha lest denne tråden er det bare å konkludere med at dette er fem minutter av livet mitt jeg dessverre aldri får tilbake.Maken til absurd diakusjon skal man lete lenger etter.Jeg har aldri forstått behovet enkelte har for å prate dritt om andre mobiler enn man selv har.Er det ikke nok å være fornøyd med egen mobil?Jeg skryter av min iPhone til venner når noen spør om jeg er fornøyd,men det føles rimelig patetisk å skulle rakke ned på deres HTC-mobil f.eks,selv om jeg foretrekker iPhone.

 

(Og bare for å avslutte den diskusjonen, man kan avvise anrop på iPhone.Trykk to ganger på AV/PÅ-knappen.)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Og for å ta multitasking så er den tilnærmet lik multitasking på Android som såvidt jeg vet også terminerer applikasjoner når de "kjører" i bakgrunnen. Forskjellen ligger i at Apple gir utviklere tilgang til et sett med API-er for å kjøre bakgrunnsprosesser, mens Android lar utviklere skrive deamons selv. Hvorfor det gjøres slik burde være åpenbart ...

 

Nå er min tekniske kunnskap om emnet forholdsvis tynn, men jeg oppfatter dette som et proApple agrument?

 

Når Apple lager en API, så har de gitt utviklerne et sett verktøy som Apple er sikkre på at funger 100% med OS. På android derimot må utvikklerne skrive ting selv, og da kan ting gå til skogen?

Jeg googlet litt og fant ut at jeg beskrev måten Android multitasker på riktig. Poenget er at apps ikke kjører i bakgrunnen, bare deler av de gjør det. Årsaken er at mobiltelefoner har begrenset med ressurser i form av prosessorsykluser, batteri og minne og å la apps kjøre fullverdig i bakgrunnen er sløsing med verdifulle ressurser. Hvilken løsning som er best skal jeg ikke si noe om. iPhone-utviklere er bundet av de API-ene som Apple tilbyr, per i dag er det VoIP, streaming audio, background location, i tillegg kan apps be om begrenset tid til å gjøre ferdig en oppgave, f.eks. laste opp en fil, eller de kan benytte seg av notifications, enten push eller local, mens Adnroid-utviklere står friere til å lage bakgrunnsprosesser som de selv ønsker. Årsaken til at Apple har gjort det slik er nok batteritid. Om mange apps har bakgrunnsprosesser som hvert minutt sjekker sjekker noe på nettet, eller benytter seg av GPS så vil det merkes på batteriet. Så, hva som er best er nok ikke målbart, det er to forskjellige måter å løse et problem på hvor Apple nok har utviklet sin løsning med brukeren i sentrum mens Google/Android har utviklet sin med utvikleren i sentrum.

 

Forøvrig så kan man avbryte innkommende samtaler på iPhone ved å dobbeltklikke på skjermlås-knappen.

Lenke til kommentar

Etter å ha lest denne tråden er det bare å konkludere med at dette er fem minutter av livet mitt jeg dessverre aldri får tilbake.Maken til absurd diakusjon skal man lete lenger etter.Jeg har aldri forstått behovet enkelte har for å prate dritt om andre mobiler enn man selv har.Er det ikke nok å være fornøyd med egen mobil?Jeg skryter av min iPhone til venner når noen spør om jeg er fornøyd,men det føles rimelig patetisk å skulle rakke ned på deres HTC-mobil f.eks,selv om jeg foretrekker iPhone.

 

(Og bare for å avslutte den diskusjonen, man kan avvise anrop på iPhone.Trykk to ganger på AV/PÅ-knappen.)

Skulle ønske jeg også tenkte det før jeg begynte å skrive. Får bare et behov for å jekke ned tåpelige diskusjoner.

Lenke til kommentar

Jeg har selv en HTC Legend, men har brukt iPhone svært mye. Det er såpass enkelt som at begge telefonene/plattformene er svært bra, men de har visse fordeler og ulemper. Når det gjelder iPhone så er det en typisk "For Folk Flest"-telefon, for å bruke FrP sitt slagord. Den er enkel å bruke, mer stabil enn Legend (antar Android generelt), og oppleves som hakket mer gjennomført og "smooth". Jeg oppfatter den imidlertid som kjedeligere, mer begrenset og mindre "integrert" (alt er inndelt i apps som ikke samhandler). I tillegg, og det er ikke egentlig noe argument mot iPhone, har iPhone blitt den nye mainstream-telefonen, det er absolutt ikke noe eksklusivt å ha en iPhone i dag. Det har blitt den nye Nokia-telefonen, bestemora di har en, den irriterende nevøen din har en. Om det betyr noe eller ikke er opp til den enkelte, men for min del gir det HTC/Android en liten edge.

 

Det iPhone har, som Android ikke kan matche, er utvalget i App Store. Kommersielle spill som Monkey Island etc etc blir som regel ikke laget til Android, men jeg håper at dette endrer seg etterhvert som Android-plattformen blir mer populær. I tillegg har ikke Norge tilgang til annet enn gratis-applikasjoner i Android Market, noe som suger balle. Dette kan omgås ved bruk av utenlandske SIM-kort, men det er en klønete løsning på et problem som burde ha vært løst forlengst.

 

For meg personlig er iPhone og Android tilnærmet likeverdige, men med et bedre Android Market ville Android ha vært klart foran. Per i dag ville jeg ha kjøpt Android igjen om jeg skulle ha ny telefon, ikke fordi Android objektivt er bedre, men fordi det er like bra, samtidig som det er åpnere og mer sexy (spesielt hardwaren). Når neste iPhone kommer så endrer dette muligens seg, men Android 2.2 er jo også på vei, så vi får se.

 

 

 

PS: Det ble sagt litt lenger oppe i tråden at man er låst til Android Market om man ikke rooter telefonen. Dette er ikke riktig, man kan helt fint installere apps fra andre kilder enn Market.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Dette dere sier om at iPhone ikke egner seg for business er noe stort tull. Faren min bruker min gamle 3G og kjenner mange som har iPhone. Ingen problemer. Jeg tror dere overvurderer hvor mange som faktisk har bruk for en filbehandler. Den ALLER, ALLER viktigeste funksjonen for de som driver med business er mail. Etter det så kommer kontakter og selve telefonfunksjonen.

 

Uansett hvilke bra telefoner som kommer ut vil iphone alltid være populær pga smooth look, smooth feel når du navigerer, hastighet generelt og, vel, status. Ihvertfall i min lomme :) Mye av problemene kan fikses med å jailbreake uansett.

 

Helt sant det du sier. Den har jo blitt et moteikon i verden. Men er nå forbigått av konkurrentene.

 

Funksjonalitet, ja. Salgstall, nei.

Endret av ahpadt
Lenke til kommentar

Vet dere hva som irriterer meg med eplehuer? Det er ikke at dere liker Apple, det er at dere lar dere gjete av deres egen lommebok og Steve Jobs.

 

Dere babler konstant om at dere ikke trenger det som iPhone mangler, og at iPhone er et bedre valg enn HD2 fordi... Det er et bedre valg.

Hva med å tenke litt utenfor boksen? Forbrukeren trenger frihet! Bare se hva Linux har blitt til!

 

Jeg har falt for Linux! Men det betyr ikke at jeg ignorerer mangler eller ikke aksepterer at jeg aldri kan få spille noen skikkelige spill.

Jeg velger! Jeg er et menneske! Jeg prøver to telefoner og velger den som er bedre! Her ble det HD2 fremfor iPhone!

 

Hva jeg mener med "gjete av egen lommebok" er at dere er dømt til å elske iPhonen fordi den koster så forbanna mye.

 

Lær dere å tenke utenfor boksen! Se og lære dere å først prøve, så vurdere. En som kun har tatt i en iPhone (utenom sin gamle 3510i) vil fortsette å kun ta i sin iPhone, fordi han/hun er en pingle.

Endret av Gavekort
Lenke til kommentar

Linux er jo som kjent et ekstremt populært operativsystem som alle bruker. Ånei.

 

Personlig så har jeg kjennskap til både Windows og Linux. Vurderer en Macbook Pro. Knowledge = Power?

 

HTC Desire sin skjermpresishet. Hvorfor er ikke en splitter ny telefon mer presis enn en telefon med en 3 år gammel skjerm?

 

IMGP6864-251x240.JPG

Endret av ahpadt
Lenke til kommentar

Dette dere sier om at iPhone ikke egner seg for business er noe stort tull. Faren min bruker min gamle 3G og kjenner mange som har iPhone. Ingen problemer. Jeg tror dere overvurderer hvor mange som faktisk har bruk for en filbehandler. Den ALLER, ALLER viktigeste funksjonen for de som driver med business er mail. Etter det så kommer kontakter og selve telefonfunksjonen.

 

Uansett hvilke bra telefoner som kommer ut vil iphone alltid være populær pga smooth look, smooth feel når du navigerer, hastighet generelt og, vel, status. Ihvertfall i min lomme :) Mye av problemene kan fikses med å jailbreake uansett.

 

Helt sant det du sier. Den har jo blitt et moteikon i verden. Men er nå forbigått av konkurrentene.

 

 

Jeg har snakket med flere businessfolk som erger seg over at de ikke for lagret vedlegg via mailen på iPhone. Og kunneveldig godt ønsket seg multitasking, og den 3 grunnen de erger seg over er når de detter ut av nettet. Dette skjer svært ofte når en iPhone kommer mellom 2 master, og spesielt når du snakker i 3g-nettet (referer til kjent problem verden over). TROSS dette så klarer iphone seg bra ja. Men folk må jo se at dette er ikke helt i toppskiftet uansett.

 

Funksjonalitet, ja. Salgstall, nei.

 

Jeg mente funksjonalitet ja. Hvor mye salg det har vært av en telefon bryr jeg meg ikke om når jeg skal velge ny mobil, da vil jeg ha det beste.

Lenke til kommentar

Jeg har snakket med flere businessfolk som erger seg over at de ikke for lagret vedlegg via mailen på iPhone. Og kunneveldig godt ønsket seg multitasking, og den 3 grunnen de erger seg over er når de detter ut av nettet. Dette skjer svært ofte når en iPhone kommer mellom 2 master, og spesielt når du snakker i 3g-nettet (referer til kjent problem verden over). TROSS dette så klarer iphone seg bra ja. Men folk må jo se at dette er ikke helt i toppskiftet uansett.

 

Dette med vedlegg er et reelt problem, ikke så mye å diskuterer det. Jeg har hatt relativt irriterende problemer med dekning når jeg har vært i utlandet. Spesielt i områder utenfor byer i England. Jeg vet ikke om problemet er telefonen elle dekningen, men jeg vet at telefonen går helt berserk og leter etter ny operatør hvert femte min. Kjæresten min har O2-abonnement (kanskje det har noe med SIM-kortet å gjøre?) der og har ikke like store problemer som meg, så er vanskelig å si.

 

I Norge så har aldri opplevd et eneste problem med dekningen.

Endret av ahpadt
Lenke til kommentar

Vet dere hva som irriterer meg med eplehuer? Det er ikke at dere liker Apple, det er at dere lar dere gjete av deres egen lommebok og Steve Jobs.

 

Dere babler konstant om at dere ikke trenger det som iPhone mangler, og at iPhone er et bedre valg enn HD2 fordi... Det er et bedre valg.

Hva med å tenke litt utenfor boksen? Forbrukeren trenger frihet! Bare se hva Linux har blitt til!

 

Jeg har falt for Linux! Men det betyr ikke at jeg ignorerer mangler eller ikke aksepterer at jeg aldri kan få spille noen skikkelige spill.

Jeg velger! Jeg er et menneske! Jeg prøver to telefoner og velger den som er bedre! Her ble det HD2 fremfor iPhone!

 

Hva jeg mener med "gjete av egen lommebok" er at dere er dømt til å elske iPhonen fordi den koster så forbanna mye.

 

Lær dere å tenke utenfor boksen! Se og lære dere å først prøve, så vurdere. En som kun har tatt i en iPhone (utenom sin gamle 3510i) vil fortsette å kun ta i sin iPhone, fordi han/hun er en pingle.

 

Vet du hva som irriterer meg med hatebois?Det er ikke at dere ikke liker Apple, det er at dere lar dere gjete av deres egen narcisisme og Adobe.

 

Dere babler konstant om at dere trenger det som iPhone mangler, og at HD2 er et bedre valg enn iPhone fordi... Dere har et papirark som sier det.

Hva med å tenke litt utenfor boksen? Forbrukeren trenger at produktet virker! Bare se hva OSX har blitt til!

 

Jeg har falt for OSX! Men det betyr ikke at jeg ignorerer mangler eller ikke aksepterer at jeg aldri kan få windows sitt spillutvalg.

Jeg velger! Jeg er et menneske! Jeg prøver to telefoner og velger den som er bedre! Her ble det iPhone fremfor HD2!

 

Hva jeg mener med "gjete av egen narcisisme" er at dere er dømt til å hate iPhonen fordi så mange liker den men du ikke har den.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...