Gå til innhold

Bye bye iPhone?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

I min mening så synes jeg også at HTC-mobilene er mye penere enn iPhone, selv om det ikke er noe jeg tok med i min vurdering av iPhone som helhet.

Akkurat på dette punktet kan jeg være enig. Det finnes mange telefoner som ser mye bedre ut enn de iPhonemodellene som har blitt lansert hittil. Men så skal vi ikke glemme at utseendet har vært uforandret (forandringer i størrelsen og materiale telles ikke) siden den første lanseringen i 2007. Men, telefonen på bildene vi alle har sett de siste ukene ser mye bedre ut enn dagens modeller, også når det kommer til HTC. Mener nå jeg.

 

Det som jeg liker med den nye, er at den ser mer voksen og seriøs ut. Dagens iPhone ser veldig barnslig ut. Når en mann på 50 drar opp en iPhone av lomma, så må jeg innrømme at jeg trekker på smilebåndene. Den nye iPhonen har fått rykte på seg for å se ut som en 2008 mod. Har fått veldig mye pepper på mac forum ser jeg. Men jeg personlig liker den bedre.

 

Jeg må fortelle en historie om en applefan noe dere andre og vil høre mye(samme historie!)

Onkelen min jobber med en applefan, som fikk se de "ryktebildene" av den nye iPhonen, han mente at mobilen var stygg og var veldig lite innovativ, noe han mente aldri kunne vært produsert av apple. MEN når gizmoodo faktisk beviste at det var et valid appleprodukt, så kom han tilbake et par dager senere å skrøyta mye av den nye fine iPhonen. Har på følelsen at det er flere sånne som fort kan endre syn.

Jeg personlig liker den nye, det eneste jeg ikke liker er en så liten skjer. VELDIG dårlig utnytting av arealet. Jeg har jo en HD2, og kunne ikke tenkt meg mindre skjerm en 4"! 3,7" syns jeg ble for lite da jeg prøvde Desire, selv om den er råere på innsiden.

 

HTC 2007:

 

htc_touch.jpg

 

Sammenlignet med den så "holder" iPhone seg godt, selv om vi alle er enige at den er datert.

 

Her har du noe lunne rett ahpadt. Men du må huske på at Iphonen har ikke vært noe innovativ etter at den kom ut i 2007. Mål den opp mot hd2 for eksempel nå. HD2 vil jeg si er en del finere en den nye prototypen og.

Endret av SolbergMobil
Lenke til kommentar

Så du foretrekker et 100%propertiert format over internetstandarder som HTML5?

 

Flash ble også utvilket for bruk med skjerm+mus, og funkjonaliteten kan ikke overføres direkte til en touchskjerm.

 

Flesteparten av flash applikasjoner på nettsider støtter bruk av mus. Disse må skrives om for å brukes til touch. Og om du skal skrive dem om, hvorfor ikke skrive dem rett i HTML5 i steden for å bruke Adobe sit propertiere format?

Problemet med HTML5 og video, er jo at standarden ikke stiller krav til codec-støtte. Apple og Safari velger patent-befengte H.264 og ønsker ikke å støtte Ogg som bl.a. Firefox og Opera har valgt å støtte. Risikoen for fremtidige lisensierings-krav er uproblematisk når man bundler 98% av nettleserne sine med overpriset hardware, da er situasjonen en annen for de som distribuerer sine gratis nettlesere til flere 100 millioner brukere.

 

HTML5 og video er fremtiden, men nå er det på tide at man enes om hvilke codecs som skal støttes. Og inntil nå, har ikke Apple vist mye velvilje for å finne en god løsning alle kan enes om.

 

Videre er det nok ikke så mye flash-innhold som må skrives om som Jobs påstår i sitt brev til menigheten. Mange av påstandene hans ble slått ihjel av en flash-utvikler (og Apple-fan).

 

http://jessewarden.com/2010/04/steve-jobs-on-flash-correcting-the-lies.html

Lenke til kommentar

- Regimet til Apple

Regimet? Du mener deres trang til å beskytte produktene sine mot søppel og enhver funksjon som kan ødelegge for brukeropplevelsen. Dersom andre produsenter hadde hatt samme streben etter å tilfredstille deg i bruksøybelikket hadde verden vært en fantastisk plass

- Låsning til Itunes (kan kun brukes på en pc/mac!)

Hvor mange % av brukerne kjører *ux?

- Ikke god nok modem funksjonalitet.

Igjen, hvor mange brukere har behov for dette?

- Ikke filbehandler

Aldri hatt rbuk for

- Ikke multitasking (kommer, men ikke en fullverdig en)

Multitasking på telefoner er latterlig, Android og WiMo er suppetrege når man kjører flere apps

- Ikke skikkelig cut&paset, eks kopiere bilder mellom mapper

Aldri følt jeg har manglet noe slikt

- Nettleser (safari) tilpasser ikke teksten til skjermen ved zooming.

Opera

- Ikke home skjerm med kalender/avtaler

Men i steden en ren og pen skjerm der du ser de app'ene du bruker mest. Hater info som er der uten at jeg trenger den. ALLE håndbøker i UI design sier at om du ikke trenger å vite noe, så bør du ikke få det tvunget opp i trynet på deg heller.

- Låst til app store

Enig til en viss grad. men har aldri savnet noen muligheter til apps. Det som man trenger finnes på appstore.

- Ikke radio

den har heller ikke vhs. Flust med nettradio apps, og hvem med iPhone har ikke fri databruk inkludert?

- Elendig oppløsning på skjermen. (480x320)!

Som sakt, den nermer seg 3 år:)

- Elendig kamera

Godt poeng, savner dette litt

- Dårlig batterilevetid

Store skjermer trekker mye strøm

- Kan ikke en gang avbryte en innkommende samtale

Feil, jeg har ihvertfall "avvis" knapp på min.

- Dårlig gps-antenne

Har så langt ikke hatt problemer med min

- Hjemmeskjermen viser kun en dump med svarveier til applikasjoner (2010?) Og problemet er? jeg liker Iphone skjermen bedre enn HTC desire sin

- Kan ikke slette bilder/sanger som er lagt inn via itunes

Hvorfor skulle man ønske dette?

- Kan ikke endre spillelister på mobilen

Spotify:P

- Kan ikke bruke koss headset på iphone!

lol? Har aldri hatt noe problem med noen av de headsettene jeg har prøvd på den.

- Kan ikke customatisere hjemmesjermen.

Som sakt, jeg har prøvd, flere muligehter bare gjør den mindre brukervenlig.

- Komprimerer bildene som legges inn via Itunes ned til ca40kb! Prøv å zoom da folkens.

Hvorfor legge inn via itunes når jeg kan laste dem ned fra nettet selv eller legge dem rett i kameramappa?

- Dårlig dekning på både telefon og 3g data.

Dekningen er vell gjerne telenor som står for?

- Du må ha en applikasjon for alt. (lær av HTC Sense)

Da kan man enkelt sortere og fjere uønsket funksjonalitet

- Kun 60% av frontalplanet er skjerm. Mao. dårlig utnyttingsgrad! og bare 3,5"!? Se på HD2 som skjerm! Og den hele mobilen er bare et par millimeter større en iphone.

Igjen, telefonen er gammel. Se på tilsvarende telefoner som var når designet ble lansert, og gjør samme regnestykket på dem.

Lenke til kommentar

På samme måte som det finnes iphone nisser er det utrolig mange anti-iphone nisser. Det viser denne tråden veldig solid. Hva er det med folks manglende evne å se alle sider ved ulike produkter.

 

Jeg er ikke noe apple fan, hadde mac opp i halsen etter to år på skolen, og OSX var alt annet enn det epleguruene sier det er. Villkårlige kræsj og uforståelige feilmeldinger, tåpelige løsninger og den gang mus med kun én?! knapp..! Men noe skal de ha cred for, og det er iphone OS. Jeg eier ingen iphone selv, har omnia HD for dens opplagte fordeler over iphone, men jeg måtte krype til korset og kjøpe en ipod touch i vinter, ikke som mp3 spiller, men grunnet nettleser slash programvare slash spillmaskin. Ingen annen plattform er like god på spill. Ingen annen plattform hadde like god nettleser (nå finnes det alternativer med tilsvarende multitouch), ingen annen plattform har like stort og gjennomført utvalg av programvarer og tilbehør. Ingen annen plattform kjører like raskt. Den låste plattformen gjør integrasjon mye smidigere, enklere og øker brukeropplevelsen på flere nivå.

 

Det er derfor så mange velger iphone.

 

Ta to eksempel: Google Earth på iphone, det er smidig det. Zoom inn, ut, panorer, rotèr. Kun med to fingrer. Enklere enn google earth på pc, til og med.

 

Utrolig bra spill, her er det noe for alle. Jeg har bygget en hel by i sim city 3000 på iphone. Det fungerer utmerket. Skyte og bilspill er også utrolig bra. Av to grunner: Markedets kraftigste grafikk og beste touchsensor. Jeg utfordrer hvem som helst å tegne en rettere linje på en hvilken som helst annen kapasitiv skjerm enn det du kan på iphone.

 

Jeg lar meg også irritere over tåpelige påfunn fra eplegården, men når du ser over til naboen finner du kanskje ut at han ikke er så perfekt han heller. Enten har han for mye rot i hagen eller så går han for tregt. Eller så er kommunikasjonen for dårlig, eller for mange nabounger som skriker og herjer uten noe som helst tilsyn.

 

edit: Et siste ord: Problemet blant iphone-disserne ligger i at iphone sine kvaliteter ikke like lett kan måles i tall, slik andre telefoner kan ha stor skjerm, prosessor og ram:

- Touch-skjermens sensitivitet er ikke lett målbar.

- Programkvaliteten på appstore kan ikke måles i tall.

- OS og programhastighet er i liten grad målbar. Mange tenker kun prosessorhz når de tenker hastighet, og glemmer at kernel og arkitektur er en avgjørende faktor.

 

Jeg kan liste opp dårlige egenskaper med iphone så jeg ikke blir flamet som fanboy her: Dårlig kamera, svak multitasking, lukket system i det perspektiv det er negativt, lite konfigurerbart, dårlig batterilevetid, låst til itunes, dårlig bluetooth integrasjon, manglende blitslys, mangler shutter, mangler haptic feedback, dårlig klipp-lim funksjoner, tungvint og lukket filsystem, null flash, dårlig formatstøtte.

 

Men til tross, det er en telefon som frendeles er MARKEDSLEDENDE på flere felt... Så slutt å niss, nisser : )

Endret av apegryn
Lenke til kommentar

Zepticon:

 

- Regimet til Apple

Zepticon: Regimet? Du mener deres trang til å beskytte produktene sine mot søppel og enhver funksjon som kan ødelegge for brukeropplevelsen. Dersom andre produsenter hadde hatt samme streben etter å tilfredstille deg i bruksøybelikket hadde verden vært en fantastisk plass

Svar: Apple låser brukerene sine med sitt lukkede OS, og ha de vil ha stålkontroll og kontrollere alt. Mao. Forbrukerene har lite frihet

 

 

- Ikke god nok modem funksjonalitet.

Zepticon: Igjen, hvor mange brukere har behov for dette?

Svar: Er nok kun 2/10, men vannvittig deilig å ha muligheten til å sette opp mobilen din som en router!

 

 

- Ikke filbehandler

Zepticon: Aldri hatt rbuk for

Svar: Du har kanskje ikke det. Men tenk de som vil lagre vedleggende sine fra mail inn i diverse mapper. Kanskje du ikke driver business, men jeg gjør. Samtidig så har jeg micro SD-kort som jeg kan skjule bilder å bare dra inn filmer, bilder og sanger. For så å åpne de med en gang. FRIHET.

 

 

- Ikke multitasking (kommer, men ikke en fullverdig en)

Zepticon: Multitasking på telefoner er latterlig, Android og WiMo er suppetrege når man kjører flere apps

Svar: Jeg er ofte på Windows messenger, Opera, Coreplayer og filutforskeren samtidig. Med en rask og solid HD2 så skjer dette uten treghet, og igjen det kalles frihet som jeg setter stor pris på i en smartmobil.

 

 

- Ikke skikkelig cut&paset, eks kopiere bilder mellom mapper

Zepticon: Aldri følt jeg har manglet noe slikt

Svar: Kanskje du ikke flytter på bilde, filmer, dokumenter og sanger. Men vi har friheten til å gjøre det uten å gjøre det via pcen. Har device senter som er yppelig til det på pcen, men jeg vil kunne gjøre det når jeg er ute og. Noe som skjer ofte. Frihet.

 

 

- Ikke home skjerm med kalender/avtaler

Zepticon: Men i steden en ren og pen skjerm der du ser de app'ene du bruker mest. Hater info som er der uten at jeg trenger den. ALLE håndbøker i UI design sier at om du ikke trenger å vite noe, så bør du ikke få det tvunget opp i trynet på deg heller.

Svar: Med HTC Sense så kan du selg velge hva du vil ha på homescreenen og ikke! DU kan gjøre det så og si identisk som iPhone med bare snarveier til programmer. Men forbrukere idag vil ha FRIHET til å kunne velge selv. Avtaler, samtalelogg, info om været for dagen, ha snarveier til kontakter på Sense er jo det som brukerene idag maser etter. Kanskje det ikke er noe for akkuratt deg, men gjett hva.. customatiserbar homescreen er fremtiden. Følg med!

 

 

- Låst til app store

Zepticon: Enig til en viss grad. men har aldri savnet noen muligheter til apps. Det som man trenger finnes på appstore.

Svar: Forsåvidt så ser jeg synet ditt her. Bare at det kan være vanskelig å finne frem når det begynner å bukke 200k apps.

 

 

- Ikke radio

Zepticon: Den har heller ikke vhs. Flust med nettradio apps, og hvem med iPhone har ikke fri databruk inkludert?

Svar: Faktisk veldig veldig mange som ikke har fri databruk. Jeg jobber på Solberg og jobben min er å selge mobiler. Men at noen kan ha en mobil idag uten fri bruk er for meg uforståelig om man har en god touchmobil. Men alt etter behov dog. Om du hører på nettradio, da blir mobilen fort tom for strøm!

 

 

- Elendig oppløsning på skjermen. (480x320)!

Zepticon: Som sakt, den nermer seg 3 år:)

Svar: Det er ikke min feil at apple ikke har vært mer innovativ siden 2007. Lek deg en dag med Desire eller HD2, så skal du se at det er som å gå tilbake til steinalderen når du ser oppløsningen på de 2 andre.

 

 

- Elendig kamera

Zepticon: Godt poeng, savner dette litt

Svar: Jajo det gjør vi alle. Men pr.dags dato er ingen mobiler gode nok heller til å erstatte vanlig kamera. Men greit å ha muligheten til å være nærme.

 

 

- Dårlig batterilevetid

Zepticon: Store skjermer trekker mye strøm

Svar: HD2 med 4,3" og 800x480 pixler knuser jo iPhone i batterilevetid. Og det med multitasking og. Så ja det går ann med bra batterilevetid i samsvar med stor skjerm.

 

- Kan ikke en gang avbryte en innkommende samtale

Zepticon: Feil, jeg har ihvertfall "avvis" knapp på min.

Svar: Ja når du trykker på den, så fortsetter det faktisk å ringe for han på andre siden. Men uansett så er nok ikke dette det store problemet. Men ser du på Sense, så ser du et veldig gjennomført UI.

 

 

- Dårlig gps-antenne

Zepticon: Har så langt ikke hatt problemer med min

Svar: Nei kanskje ikke du, men svært svært mange har problemer med dette. Det er en grunn til at du må kjøpe ekstra antenne for at den kan kjøre tomtom skikkelig.

 

 

- Hjemmeskjermen viser kun en dump med svarveier til applikasjoner (2010?)

Zepticon: Og problemet er? jeg liker Iphone skjermen bedre enn HTC desire sin

Svar: Customatiserbar homescreen er problemet, da Iphone desverre ikke har dette. Igjen ta Sense som et eksempel. De setter DEG i fokus. Lar deg bestemme helt over din mobil, gjør endringer som passer for deg, og ikke noe standard oppsett.

 

 

- Kan ikke slette bilder/sanger som er lagt inn via itunes

Zepticon: Hvorfor skulle man ønske dette?

Svar: La oss si at du er lei av noen bilder, eller så har du noe du vil at andre ikke skal se, så er det greit med friheten å kunne slette den informasjonen når du er på farten. Hva er problemet med å slette et par bilder som er lakt inn via itunes? Hvorfor stenger apple av for dette? Det er for meg ikke logisk.

 

 

- Kan ikke endre spillelister på mobilen

Zepticon: Spotify:P

Svar: Det endrer fortsatt ikke at apple har låst dine muligheter for å gjør det på mobilen. Men jeg og er fan av spotify!

 

 

- Kan ikke bruke koss headset på iphone!

Zepticon: lol? Har aldri hatt noe problem med noen av de headsettene jeg har prøvd på den.

Svar: Se denne filmen du og lær http://www.tv2underholdning.no/hjelperdeg/testbasen/article3184348.ece

 

 

- Kan ikke customatisere hjemmesjermen.

Zepticon: Som sakt, jeg har prøvd, flere muligehter bare gjør den mindre brukervenlig.

Svar: Hva er det som gjør dette til mindre brukervennlig når du kan sette den opp sånn som er best for DEG? Etter dine ønsker og behov? Rart at "alle" skriker ette denne friheten?

 

 

- Komprimerer bildene som legges inn via Itunes ned til ca40kb! Prøv å zoom da folkens.

Zepticon: Hvorfor legge inn via itunes når jeg kan laste dem ned fra nettet selv eller legge dem rett i kameramappa?

Svar: For de fleste bildene du legger inn er på pcen, og disse laster folk som regel inn via iTunes. Hvorav mye av bildeinformasjonen forsvinner. Og skal du zoome, ja da er det ikke mye god opplevelse du sitter igjen med.

 

 

- Dårlig dekning på både telefon og 3g data.

Zepticon: Dekningen er vell gjerne telenor som står for?

Svar: Se dette.. http://crave.cnet.co.uk/mobiles/0,39029453,49303754,00.htm Kopier og lim inn url!

 

 

- Du må ha en applikasjon for alt. (lær av HTC Sense)

Zepticon: Da kan man enkelt sortere og fjere uønsket funksjonalitet

Svar: Igjen så ser jeg at du ikke har oppfattet hvorfor Sense har blitt så populært og gir en klart bedre brukeropplevelse.

 

 

- Kun 60% av frontalplanet er skjerm. Mao. dårlig utnyttingsgrad! og bare 3,5"!? Se på HD2 som skjerm! Og den hele mobilen er bare et par millimeter større en iphone.

Zepticon: Igjen, telefonen er gammel. Se på tilsvarende telefoner som var når designet ble lansert, og gjør samme regnestykket på dem.

Svar: Igjen. Her har ikke Apple vært innovativ nok. Nå har konkurrentene kjørt forbi og Apple kommer snart med en Iphone med like dårlig utnyttelse av frontalplanet.

 

www.pleasefixtheiphone.com så ser du at punktene ikke er noe jeg som individuell person har kommet opp med.

Endret av SolbergMobil
Lenke til kommentar

Men, telefonen på bildene vi alle har sett de siste ukene ser mye bedre ut enn dagens modeller, også når det kommer til HTC. Mener nå jeg.

 

Personlig så synest jeg ikke HD2 står noe tilbake for Iphone 4G rent designmessig det er noe med den nedre biten av fronten som gjør at den ser uferdig ut, minimalisme er greit det, men det er noe som ikke stemmer helt.

 

Og om man skal trekke inn kommende telefoner så kan man jo bare se på den kolleksjonen Dell kommer med etterhvert som, selv om jeg er usikker på vertikal-slider tastaturet, ser helt fantastisk ut.

 

Men design er og blir en smakssak.

Lenke til kommentar

Android 2.2 får støtte for Flash 10.1. Endelig får vi mobiler med full flash-støtte! Se på mens iPhone eiere blir grønn av misunnelse. :tease:

 

 

Ser for meg tablets i nær fremtid basert på Android og med Flash-støtte. Death of iPad?

 

Admob melder at Android plattformen allerede har passert iPhone i internetttrafikk i USA. Grunnen er trolig at det er så stort utvalg av forskjellige Android telefoner der ute, mens Apple opererer med "one-size fits all". Større utvalg betyr større sjanse for å finne en telefon som passer akkurat deg, så det er bare et spørsmål om tid før Android dominerer totalt. Større frihet til å gi brukerene det de vil ha, ikke bare hva Steve Jobs vil ha, er bare nødt til å være en suksessoppskrift.

Jepp, streamet nettopp den videoen direkte på min iPhone, eller så mye jeg orket å se av den forferdelig amatørmessige videoen....så poenget ditt var et man ikke trenger Flash for å se video? :p

 

AdMob lager statistikkk over hvilken plattform som bruker mest AdMob-annonser, ikke over den totale internettrafikken for hver mobilplattform, hverken i USA eller andre steder. AdMob eies av Google, så det er neppe noen overraskelse at de kanaliserer annonser for Android-plattformen dit.

Større utvalg i hardware har ikke hjulpet Windows Mobile, så det er nok kvaliteten på hele pakken i større grad enn utvalget det dreier seg om. Større "frihet" ser ikke ut til å ha vært den store suksessoppskriften for Linux, tvert imot har fragmenteringen i ørti-børti varianter vært ganske ødeleggende. iPhone er større, bl.a fordi Jobs gir brukerne det de vil ha: http://marketshare.hitslink.com/operating-system-market-share.aspx?qprid=8

Lenke til kommentar

Men, telefonen på bildene vi alle har sett de siste ukene ser mye bedre ut enn dagens modeller, også når det kommer til HTC. Mener nå jeg.

 

Personlig så synest jeg ikke HD2 står noe tilbake for Iphone 4G rent designmessig det er noe med den nedre biten av fronten som gjør at den ser uferdig ut, minimalisme er greit det, men det er noe som ikke stemmer helt.

 

Og om man skal trekke inn kommende telefoner så kan man jo bare se på den kolleksjonen Dell kommer med etterhvert som, selv om jeg er usikker på vertikal-slider tastaturet, ser helt fantastisk ut.

 

Men design er og blir en smakssak.

ikke glem HTC Evo 4g, beste av HD2 og Droid :love:

Endret av MiKA77
Lenke til kommentar

Men, telefonen på bildene vi alle har sett de siste ukene ser mye bedre ut enn dagens modeller, også når det kommer til HTC. Mener nå jeg.

 

Personlig så synest jeg ikke HD2 står noe tilbake for Iphone 4G rent designmessig det er noe med den nedre biten av fronten som gjør at den ser uferdig ut, minimalisme er greit det, men det er noe som ikke stemmer helt.

 

Og om man skal trekke inn kommende telefoner så kan man jo bare se på den kolleksjonen Dell kommer med etterhvert som, selv om jeg er usikker på vertikal-slider tastaturet, ser helt fantastisk ut.

 

Men design er og blir en smakssak.

 

Hva syns du om utnyttelsegraden på skjermen på den nye Iphonen, Ser det innovativt ut? Eller er det relativ likt den gamle, som my folk syns begynner å få litt liten skjerm? Husk på at det skiller bare et par millimetere på HD2 og Iphone, men HD2 har nesten en hel tomme større skjerm.

Lenke til kommentar

- Regimet til Apple

Har jeg null problem med på en mobiltelefon.

 

- Låsning til Itunes (kan kun brukes på en pc/mac!)

Kan kun brukes på en pc? Det var da voldsomt. LG-en jeg har nå finnes det ikke programvare til untatt til Windows. Jeg får overført til minnekortet, men kommunikasjon med resten av telefonen begrenses til blutoothoverføring av mediefiler.

 

- Ikke god nok modem funksjonalitet.

Ser at enkelte kan ha behov for dette, men for folk flest er det uinteressant.

 

- Ikke filbehandler

Fortsatt ikke sett en filbehandler på en mobil som har gjort jobben tilfredsstillende. Ikke en stor mangel i mine øyne.

 

- Ikke multitasking (kommer, men ikke en fullverdig en)

Enig. Det er for dårlig at dette har drøyd så lenge. Hva er det som gjør den kommende ikke fullverdig?

 

- Ikke skikkelig cut&paset, eks kopiere bilder mellom mapper

Til dels enig, men ikke en stor mangel på en mobiltelefon for meg (og svært mange andre).

 

- Nettleser (safari) tilpasser ikke teksten til skjermen ved zooming.

Resten av surfeopplevelsen derimot er rimelig god i forhold til skjermstørrelsen.

 

- Ikke home skjerm med kalender/avtaler

Enig i at dette burde være mulig å ha.

 

- Låst til app store

På samme måte som Android er låst til sitt market, med mindre den er rootet.

 

- Ikke radio

Enig.

 

- Elendig oppløsning på skjermen. (480x320)!

Funker helt greit på en så liten skjerm, men dette er jo en smakssak. Ryktes at fjerde generasjon kommer med høyere oppløsning.

 

- Elendig kamera

Enig, skulle gjerne sett et bedre kamera, i klasse med LG KU990 eller lignende hadde gjort seg.

 

- Dårlig batterilevetid

I likhet med de fleste lignende telefoner. Vanskelig å komme utenom.

 

- Kan ikke en gang avbryte en innkommende samtale

Enig, dette kunne vært greit å ha en mulighet til.

 

- Dårlig gps-antenne

Ikke opplevd, men godt mulig.

 

- Hjemmeskjermen viser kun en dump med svarveier til applikasjoner (2010?)

Tatt opp i tidligere punkt.

 

- Kan ikke slette bilder/sanger som er lagt inn via itunes

Enig, det burde være mulig.

 

- Kan ikke endre spillelister på mobilen

Enig, dette hadde vært greit.

 

- Kan ikke bruke koss headset på iphone!

Jo. Kan til og med bruke Beyerdynamic DT 770 32 Ω, 80 Ω funker visstnok også.

 

- Kan ikke customatisere hjemmesjermen.

Den er ryddig og oversiktlig.

 

- Komprimerer bildene som legges inn via Itunes ned til ca40kb! Prøv å zoom da folkens.

Enig, dette er skuffende.

 

- Dårlig dekning på både telefon og 3g data.

Ikke opplevd.

 

- Du må ha en applikasjon for alt. (lær av HTC Sense)

Utdyp gjerne.

 

- Kun 60% av frontalplanet er skjerm. Mao. dårlig utnyttingsgrad! og bare 3,5"!? Se på HD2 som skjerm! Og den hele mobilen er bare et par millimeter større en iphone.

Greit nok.

 

Lenke til kommentar

Hva syns du om utnyttelsegraden på skjermen på den nye Iphonen, Ser det innovativt ut? Eller er det relativ likt den gamle, som my folk syns begynner å få litt liten skjerm? Husk på at det skiller bare et par millimetere på HD2 og Iphone, men HD2 har nesten en hel tomme større skjerm.

Utnyttelsesgraden må da være bra den, hvis ikke hadde de vel ikke valgt samme strategi for iPad?

Lenke til kommentar

Hva syns du om utnyttelsegraden på skjermen på den nye Iphonen, Ser det innovativt ut? Eller er det relativ likt den gamle, som my folk syns begynner å få litt liten skjerm? Husk på at det skiller bare et par millimetere på HD2 og Iphone, men HD2 har nesten en hel tomme større skjerm.

Utnyttelsesgraden må da være bra den, hvis ikke hadde de vel ikke valgt samme strategi for iPad?

 

Si meg. Når kun 60% av frontarealet består av skjerm, hvor bra utnyttelse er det, når HD2 har 0,8" større skjerm og det er bare millimetere som skiller? Du skal ikke være einstein for å se at HD2 utnytter arealet mye bedre.

 

post-203727-1272933259,0334_thumb.jpg

Endret av SolbergMobil
Lenke til kommentar

De fleste må klare å se at post #3 i denne tråden er en virkelig tankevekker!

Problemet med den posten er at man tar for gitt at alle telefoner som selges er ulåste og åpne for brukere, mens sannheten er at det er tilfelle kun i små drittmarked som uansett har liten betydning for både modeller og fabrikanters suksess.

 

Apple har på mange måter gjort jobben for operatørene når det gjelder å begrense eiernes muligheter til å ta kontroll over sin egen telefon. Ta en hvilken som Windows Mobile-telefon brandet av de større operatørene, og du vil knapt kjenne igjen telefonen. Tethering er fjernet (eller krever spesialabbonnement), filoverføring over bluetooth kan du se langt etter, du har ingen kontroll over startsiden på nettleseren, for GPS-navigering kreves det et dyrt abonnement etc.

 

Man har lenge sett dette for Windows Mobile, og ja, det gjelder nok langt over halvparten av telefonene som selges. Man ser det til en viss grad allerede for Android, men det er bare starten. Android vil komme for fullt, men mange telefoner vil være så lukket ned og låst at tanken på en iPhone alene burde gi eierne en halvfeit.

 

Det skrives mye om HTC her i denne tråden. Sannsynligvis med rette, fordi de gjør mye riktig om dagen, men jeg spår de en svært tøff fremtid. De har rett og slett ikke ressursene og kunskapen til å konkurrere med operatørene. For det er å vente at, for Android, vil en rekke av verdens ledende operatører i løpet av kort tid sitte på hver sin Android-port. Disse operatørene er i dag HTCs bread and butter, men når de tar over all software-utvikling selv, sitter HTC igjen som en ren hardware-leverandør. Og der blir konkurransen knalltøff fremover. Skal HTC være konkuransedyktige på pris, må de nok fire på kvalitet.

 

Sjekk medlemslista i Open Handset Alliance (http://www.openhandsetalliance.com/oha_members.htm) - mange store tunge operatører er allerede på plass, og flere vil det bli. De største av disse har vel R&D-budsjett som er på nivå med omsetningen til HTC (nei, jeg har ikke kilde på dette). Per i dag, dikterer disse operatørene fabrikanter som LG og Samsung ned til minste detalj når det skal nye "dumme" telefoner inn i porteføljen. De sier hvordan designet skal være, hvilken CPU som skal brukes, hvilket OS som skal kjøres, oppløsning på skjerm, størrelse og hastighet på RAM, hvordan alle menyer skal se ut etc. Det er kun et tidsspørsmål før man vil se det samme for smartphones.

 

Hvor lukket iPhone er, vil lønne seg for Apple på sikt. De har skapt en hype (en noe overdrevet) og plassert seg som en mektig aktør på markedet gjennom å jobbe tett med operatører (les: AT&T), men uten å gi fra seg kontrollen. Hva du ser når de ser en iPhone, er hva AT&Ts ansatte kaller "the AT&T experience". At første versjon av iPhone manglet tethering, MMS etc. har lite med Apple å gjøre - de presenterte det produktet AT&T ba de om.

 

Jeg er selv tidligere iPhone-eier, men på ingen måte noen fan av hverken Apple eller iPhone. Jeg mener dog at Apple gjør veldig mye riktig og de såvel som brukerne av deres produkter vil på sikt være tjent med hvordan de tviholder på kontrollen. Både hva program- og maskinvare gjelder.

 

Norge og det norske markedet er på mange måter spesielt, da det er nærmest ubetydelig og består i all hovedsak av ubetydelige aktører. Likevel vil det overraske meg om ikke TeliaSonera/Netcom/Chess og Telenor-gruppen er i gang med å sine egne "Android-ports". Gjør de det ikke, er det på høy tid at de får huet ut av ræva og våkner. For jo mer av nyvinninger som beveger seg bort fra fabrikanter og over til operatører, jo lenger ut på sidelinjen havner man om man fortsetter med f.eks. "native" Android. Og jo større prosentandel av telefoner som i fremtiden blir solgt som operatørbrandet, jo dårligere vil de ulåste alternativene bli.

 

Operatørene gikk for flere år siden i krig mot fabrikantene - en krig de vant. Unntaket, det er Apple, som lyttet til operatørene, men samtidig tviholder på kotrollen.

 

Du skal ikke være einstein for å se at HD2 utnytter arealet mye bedre.

 

Du skal heller ikke være Einstein for å lese mellom linjene (skjønner det ble vanskelig for deg, siden innlegget mitt var på bare en linje).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...