Gå til innhold

Til Oslo-folk: Hva sier han?(video-klipp)


Delvis

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg vet selvsagt at det var opplyst tidligere i tråden at det ble sagt "Snakker De sprog, Hermansen?", men måtte gjenta det fordi Frankline ikke hadde fått det med seg. Er ellers enig i at Olsenbande-klippet er uinteressant og at man bør konsentrere seg om det virkelige problemet, nemlig hva politimannen sier i baren.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg skjønte ikke at "Snakker De sprog" var ment som en seriøs tolkning, da både tonefallet hans er feil og det ikke er normalt å si "snakker du språk". Alle snakker et språk. Og det er tydelig at han gir en ordre til Hermansen.

Jeg har ikke alltid rett, men når det er sagt at "poddebar" kan bety "på denne baren", krever det vel ikke så mye å komme fram til at han ser den berusede personen i relasjon til baren.

Og bartenderen benekter det. Om politimannen sier at den fulle mannen ble sett inne i baren, eller i det han forlot baren, vil vi trolig aldri finne ut. Men det er helt sikkert at han sier en av delene, og det burde være svar nok.

Lenke til kommentar

Det er iallfall en minst like seriøs tolkning som å legge til noen ekstra stavelser og hevde at han sier "Snakker vi samme sprog, Hermansen?".

 

Filmen er over 40 år gammel, og jeg anser det ikke for usannsynlig at man den gang kunne si "Snakker De sprog?" - i betydningen flere sprog. Svaret "Jawohl, Sir" tilsier nettopp at det var snakk om flere språk, og at Hermansen ville vise hvor språkmektig han var. Ingen grunn til å svare på tysk/engelsk hvis sjefen spør om de snakker samme språk, snarere tvert imot.

 

Uansett er ikke at det "ikke er normalt" å si noe, et bevis på at det ikke er blitt sagt. Ellers er jo denne filmen tilgjengelig på DVD, forhåpentlig også norsktekstet, så dette burde det være lett å finne ut av - i motsetning til den andre filmen, som ble lovt utgitt på DVD, men som ikke ble det.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Hva var ironi?

 

Og Beatnik har selvfølgelig rett, som det også er poengtert tidligere i tråden.

- Men det som er nøtten er jo den første videoen, Olsenbanden-klippet er jo ingen heksekunst å forstå.

 

Ah glem det, trodde folk fortsatt diskuterte filmen i førsteposten.

Lenke til kommentar

I tilfelle ville han spurt: "Kan du mange språk?" eller "Kan du fremmedspråk?"

På den tiden var folk langt mer høflige enn i dag og brukte ikke "du", men "De". Jeg er helt enig med dem som mener han sa "Snakker De sprog, Hermansen?". Det gir en fornuftig mening både i forhold til det som blir sagt foran, om internasjonal organsiasjon, og i forhold til det flerspråklige svaret han får fra Hermansen.

 

Og slik står det i tekstingen til DVD-en:

 

– Snakker De språk?

– Jawohl, sir.

 

Dessverre er det ikke fullt så enkelt å finne hva politifullmektig Berg sier i Alle tiders kupp!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
  • 3 måneder senere...

Det næraste eg har kome noko som gjev meining til no, er:

 

- Han villet seg inn på denne åpne baren

 

Det passar ikkje heilt med ljoden - det krev at han bommar ein del på det han har tenkt å seia - men det gjer vel alle teoretisk mogelege svar. Det skal likevel passa nokolunde med samanhengen.

Endret av Anarkhos
Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Han velsinpå dem og påddebar

 

Det er det jeg får utav denne snutten. Det i fet-skrift er jeg 100% sikker på at han sier, men resten er bare det jeg hører uten at det gir noen mening.

 

Jeg mener at det kan høres ut som at han sier "Han var sint på dem og på" ihvertfall. Resten er uforståelig.

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...
  • 2 uker senere...

Helsike, hvorfor måtte jeg ta turen innom denne tråden, dette må løses :p Har ikke sjangs til å høre hva han sier, men skal jeg gjette ville jeg sagt noe sånt som "han var sint på Dem og Apollo bar", eller "han var sint på Dem og Deres bar". Altså, de måtte ta hånd om en kranglete overstadig beruset person som var sinna på hele etablissementet.

Lenke til kommentar
  • 2 år senere...

hører han sier Han var på deres bar, men han detter litt ut av det midt i setningen så det kommer noe jibbish i mitten.

 

Støtter denne totalanalysen. Politiet kommer dit for å etterforske noe.

 

Barmann; "Hva skal det være?"

Politifullmektig: "Politifullmektig Berg. Dere skjenket brennevin her, lørdag før Palmesøndag."

Barmann: "Her, nei?!"

Politifullmektig: "Var De her selv?"

Barmann: "Jah".

Politifullmektig; "Vi måtte ta hånd om en overstadig beruset person, som [ble sinet av Dem av påddebar.. ]

Barmann: "Men hvordan kan De påstå noe sånt, da?"

 

Det hele dreier seg om den særnorske kampen mot alkoholsalg før helligdager..., lol. Politiet har arrestert en full mann like før påske.

Redigert: Det uforståelige ordet kan være et fransk navn på en type vin, eller annen alkohol?

Endret av Porcius Festus
Lenke til kommentar
  • 2 år senere...

Ikke sikker men jeg er oppvokst med en far fra Grünerløkka som prater med flere slike typer "slang forkortelsene" som blir brukt i denne og andre filmer. En blanding av "manusspråk" og enkelte slanguttrykk. Blir litt rart og kunstig til tider.

 

"Han velsignet dem for deres bar"  [fo-ders bar]  slik uttaler min far "for deres bar". [for-dars bar] er også innenfor hva en som prøver å uttale østkantslang kan si.

 

Men det kan virke som det i tillegg er litt upresis klipping i filmen akkurat der.

Lenke til kommentar

"Han fikk absint av dem på Apollo bar" er jeg overbevist om iallefall! Har ikke sett hele videoen, så er ikke sikker på om det er en passende sammenheng.

 

Det er nesten helt sikkert rett med Apollo bar hvertfall. Så filmen igjen nå, og det navnet på baren ble sagt et annet sted.

 

Ser at hele filmen ligger ute på youTube. Apollo bar blir sagt på 47.54 min.

 

https://www.youtube.com/watch?v=WY3rhNaViKw

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...