Gå til innhold

Nokia lanserer N8


Anbefalte innlegg

Godt. Da vet du jo hva du skal kjøpe, så kan jo vi andre mindre lure kjøpe iphone eller android. Vi vet ikke bedre.

 

Har ikke noe med at dere ikke vet bedre, men mange er så ukritiske til ting som it-pressen omfavner. Det er ikke forbudt å tenke selv og være kritisk. Det blir bare så feil og uhemmet skryte av noen ting, og gi andre ting som Symbian OS pepper, når hverken Android eller Iphone OS egentlig er noe bedre.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hehe, interessant at du vet hvilke mobiler og platformer jeg er kjent med. Symbian er foreldet og de burde heller bruke tid på Maemo. Og med tanke på hvilke spennende og ikke minst gode operativsystemer som er på markedet idag, kan jeg aldri finne på å anbefale Symbian til noen.

 

iPhone OS, Android, WebOS og den kommende W7 er i en helt annen liga.

 

Er så utrolig lei av alle sånne fanboys som deg som kritiserer alt annet enn Android og Iphone OS for tida. Som om disse Os'ene er så utrolig perfekte? De er fulle av mangler begge to, og Android må være det mest hypa OS'et i historien, og Google får tonnevis av drahjelp fra en samlet ukritisk it-presse og fanboys som deg, som ikke gjør annet enn å hype Android opp i skyene. Det er en spiral som er helt ute av kontroll, og mobilprodusentene kaster seg naturlig nok på bølgen, og lanserer ene Androidtelefonen etter den andre, fordi det er det folk etterspør, men ikke nødvendigvis det de trenger, eller det som er det beste.

 

For å ta Android først. Android følger ikke javastandarder, noe som gjør at utviklere ikke kan utvikle crossplatform program som funker på alle OS, men må utvikle egne spesielt til Android. Hvorfor i herrens navn følger ikke et OS som er tuftet på Linux kernelen etablerte standarder?

For det andre, Android støtter ikke native Bluetooth overføring (det gjør for eksempel Symbian), og sist men ikke minst, det er rett og slett forbrukerfiendtlig og ha en sperre som gjør at brukereren selv ikke kan installere egne appz til et SD-kort og kjøre disse programene på telefonen, men må ta til takke med å laste ned appz fra Android Market (og ja jeg vet at det finnes en bypass med "Apps to SD", men da må du installere en custom rom).

 

For å ta Iphone, som hele Norge, ja hele verden går av hengslende etter, så mangler Iphone OS støtte for flash, og kommer sikkert aldri til å få det heller, brukte evigheter på å implementere noe så banalt som multitasking, hadde ikke engang noe så basic som MMS støtte da den kom en gang, og det er det mest lukka OS'et av alle i hele markedet. Alle andre produsenter har nå endelig skjønt at open-source faktisk er fremtida.

 

Windows Mobile har vært en eneste stor flopp siden det kom, og jeg tror ikke Windows Phone 7 kommer til å forandre noe serlig på det. Vi vet dessuten for lite om det per i dag til og kunne si med sikkerhet om det faktisk vil innfri alt det har lovet. Windows Mobile er uansett closed source, og det trekker unektelig ned for min del.

 

Derimot har jeg stor tro på MeeGo når det en gang kommer, men synes også det er synd at ikke Nokia hadde is nok i magen til å fortsette utviklingen av Maemo på egen hånd. Maemo er uten tvil er det mest komplette mobil os'et der ute akkurat nå, det følger alt av standarder, har native flash støtte rett ut av esken siden det på mange måte er debian porta til en mobil.

 

 

 

Steg 1: Ro deg ned.

 

Steg 2: Forklar oss hvorfor Symbian er et bedre OS enn de nevnte. Og overbevis oss.

Lenke til kommentar

Forklar oss hvorfor Symbian er et bedre OS enn de nevnte. Og overbevis oss.

Hva med at du starter å forklare hvorfor Symbian ^3 er dårligere enn de to nevnte siden du faktisk har kritisert dette ikke utgitte OS i denne tråden. Dessuten så siterer du et innlegg som inneholder flere punkter med hva KoZm0 mener er bedre med Symbian enn de to andre plattformene.. Endret av mandela
Lenke til kommentar

Kanskje Nokia skulle byttet navn på OSet, slik at folk faktisk forstår at Symbian^3 er et nytt OS.

 

Skulle vi slaktet Windows 7 fordi vi hadde en opplevelse under pari med Windows ME, bare fordi operativsystemet heter windows?

 

Nei, ikke selg bjørnen før skinnet er skutt folkens.

 

Dessuten, tester av et OS som ikke kommer før om 4-5 måneder får vi også ta med en klype salt. Det er en grunn til at det kalles prototype og beta.

 

Skulle vi bestemt oss for å kjøpe ting ut fra tidlig betatester og prototyper hadde vi nok kritisert ALLE produkter. Hele poenget med en beta og en prototype er å luke ut feil FØR produktet er ferdig.

 

Og til deg som mener at spec ikke betyr noe, specs er det eneste vi kan forholde oss til når programvaren ikke er ferdig. Specne er utrolig, spesielt med tanke på prisen. Dersom prisen er reel så vil denne telefonen være på linje med en middelmådig HTC specwise og det er rimelig heftig.

 

Jeg tror dette blir en storselger, hvis operativsystemet blir bra ved lansering - og det er jo det som teller.

Endret av Badjoker
Lenke til kommentar

Hehe, interessant at du vet hvilke mobiler og platformer jeg er kjent med. Symbian er foreldet og de burde heller bruke tid på Maemo. Og med tanke på hvilke spennende og ikke minst gode operativsystemer som er på markedet idag, kan jeg aldri finne på å anbefale Symbian til noen.

 

iPhone OS, Android, WebOS og den kommende W7 er i en helt annen liga.

 

Er så utrolig lei av alle sånne fanboys som deg som kritiserer alt annet enn Android og Iphone OS for tida. Som om disse Os'ene er så utrolig perfekte? De er fulle av mangler begge to, og Android må være det mest hypa OS'et i historien, og Google får tonnevis av drahjelp fra en samlet ukritisk it-presse og fanboys som deg, som ikke gjør annet enn å hype Android opp i skyene. Det er en spiral som er helt ute av kontroll, og mobilprodusentene kaster seg naturlig nok på bølgen, og lanserer ene Androidtelefonen etter den andre, fordi det er det folk etterspør, men ikke nødvendigvis det de trenger, eller det som er det beste.

 

For å ta Android først. Android følger ikke javastandarder, noe som gjør at utviklere ikke kan utvikle crossplatform program som funker på alle OS, men må utvikle egne spesielt til Android. Hvorfor i herrens navn følger ikke et OS som er tuftet på Linux kernelen etablerte standarder?

For det andre, Android støtter ikke native Bluetooth overføring (det gjør for eksempel Symbian), og sist men ikke minst, det er rett og slett forbrukerfiendtlig og ha en sperre som gjør at brukereren selv ikke kan installere egne appz til et SD-kort og kjøre disse programene på telefonen, men må ta til takke med å laste ned appz fra Android Market (og ja jeg vet at det finnes en bypass med "Apps to SD", men da må du installere en custom rom).

 

For å ta Iphone, som hele Norge, ja hele verden går av hengslende etter, så mangler Iphone OS støtte for flash, og kommer sikkert aldri til å få det heller, brukte evigheter på å implementere noe så banalt som multitasking, hadde ikke engang noe så basic som MMS støtte da den kom en gang, og det er det mest lukka OS'et av alle i hele markedet. Alle andre produsenter har nå endelig skjønt at open-source faktisk er fremtida.

 

Windows Mobile har vært en eneste stor flopp siden det kom, og jeg tror ikke Windows Phone 7 kommer til å forandre noe serlig på det. Vi vet dessuten for lite om det per i dag til og kunne si med sikkerhet om det faktisk vil innfri alt det har lovet. Windows Mobile er uansett closed source, og det trekker unektelig ned for min del.

 

Derimot har jeg stor tro på MeeGo når det en gang kommer, men synes også det er synd at ikke Nokia hadde is nok i magen til å fortsette utviklingen av Maemo på egen hånd. Maemo er uten tvil er det mest komplette mobil os'et der ute akkurat nå, det følger alt av standarder, har native flash støtte rett ut av esken siden det på mange måte er debian porta til en mobil.

 

 

 

Steg 1: Ro deg ned.

 

Steg 2: Forklar oss hvorfor Symbian er et bedre OS enn de nevnte. Og overbevis oss.

 

1: Jeg er ikke sint, bare oppgitt.

 

2: Det er vel plenty av argumentasjon i min første reply som besvarer spørsmålet ditt. Når det er sagt så er ikke Symbian på noen måte perfekt, og jeg mener Nokia helt klart bør bruke mer tid på å utvikle MeeGo sammen med Intel,fremfor å fortsette satsingen på Symbian.For å snu spørsmålet på hodet da, hva er det Symbian ikke kan gjøre som Iphone OS, eller Android kan jeg gjøre siden Symbian etter ditt skjønn er så håpløst, og hvilke mangler er det Symbian har siden du ikke liker det?

 

Synes Nokia N8 er et friskt pust fra en gammel traver som nok ikke har vist oss sine siste kunster slik mange kritikkere og debatanter hevder.

Lenke til kommentar

Har hatt Nokia 5800 nå å jeg er kjempe fornøyd! :) Dere kan si hva dere vil om Symbian, men jeg synes det er et bra mobil OS som er brukervennlig på alle punkter.

 

Greit det hender seg det er litt tregt til tider men det tar ikke livet av meg, dessuten er 5800 ganske gammel nå så regner med det er gjort forbedringer på det punktet i Symbian.

 

Og til deg Steffen Moss den videoen din av n97 kan du dra lengre ut på landet med. "Testen" hans antyder at OSet er mye tregere en det faktisk er, alle som har brukt Symbian vet at det trengs to trykk for å starte en app.. sorry mer ikke alle, alle utenom tosken i testen...

- Dessuten når han tester akselerometeret, LOL! han har jo skjermen pekende rett opp, du kan jo prøve å legge iphonen din på bordet å se om akselerometeret funker da... dummeste jeg har sett :)

Lenke til kommentar
1: Jeg er ikke sint, bare oppgitt.

 

2: Det er vel plenty av argumentasjon i min første reply som besvarer spørsmålet ditt. Når det er sagt så er ikke Symbian på noen måte perfekt, og jeg mener Nokia helt klart bør bruke mer tid på å utvikle MeeGo sammen med Intel,fremfor å fortsette satsingen på Symbian.For å snu spørsmålet på hodet da, hva er det Symbian ikke kan gjøre som Iphone OS, eller Android kan jeg gjøre siden Symbian etter ditt skjønn er så håpløst, og hvilke mangler er det Symbian har siden du ikke liker det?

 

Synes Nokia N8 er et friskt pust fra en gammel traver som nok ikke har vist oss sine siste kunster slik mange kritikkere og debatanter hevder.

 

Helt enig at de burde heller konsentrere seg om MeeGo og Maemo. En ting som må oppklares er at jeg ikke har sagt at Symbian mangler funksjoner. Det er ikke funksjonene det går på her, men hvordan brukeropplevelsen er. Symbian er en arbeidshest, og det var i utgangspunktet brukt av avanserte brukere. Når Nokia bare begynner å legge til flere funksjoner, og ikke endrer hvordan man bruker OSet, og skal markedsføre det som et moderne operativsystem, så er de langt ute på landet. Sannheten er at det er bygget for avanserte brukere, og ikke for mannen i gaten. Det var derimot S40.

 

I utgangspunktet burde de ha begynt med et blankt ark, men det skjer nok ikke. Derfor, som jeg nevnte tidligere, så burde de konsentrere seg mer om Meego og Maemo siden Maemo allerede har svært stort potensiale. Meego er jeg litt mindre kjent med, så jeg kan ikke uttale meg der.

 

- Dessuten når han tester akselerometeret, LOL! han har jo skjermen pekende rett opp, du kan jo prøve å legge iphonen din på bordet å se om akselerometeret funker da... dummeste jeg har sett

 

Da var det gjort, og svaret er ja, skjermen snur seg.

Endret av Steffen Moss
Lenke til kommentar

Mye interessant, mye vås og mye riktig som skrives her. Det er spennende å se hvordan S^3 blir ved utgivelsen. Neppe noe revolusjonerende, men jeg tror det blir effektivt, relativt pent og brukervennlig.

 

Angående mediabiten blir det nok få, om noen, mobiler som kan matche denne. Første mobil med HDMI-utgang, og muligens den største bildesensoren i en mobil i vestlige trakter.

 

For meg som aldri bruker kamera på mobilen, ikke har behov for HDMI-utgang og er forelsket i Iphone OS er ikke dette noe engang å vurdere, men jeg ser likevel at dette kan bli en fantastisk mobil, for sin målgruppe.

 

Gleder meg til å prøve mobilen, prøve S^3, prøve kameraet, følge utviklingen av MeeGo, og mye mer som Nokia kommer med i tiden fremover.

 

Allerede nå kan vi kose oss med noen bildeeksempler.. Ekstremt bra, spør du meg.

Lenke til kommentar

I utgangspunktet burde de ha begynt med et blankt ark, men det skjer nok ikke. Derfor, som jeg nevnte tidligere, så burde de konsentrere seg mer om Meego og Maemo siden Maemo allerede har svært stort potensiale. Meego er jeg litt mindre kjent med, så jeg kan ikke uttale meg der.

 

OSet bærer preg av en videreføring sannsynligvis for å bygge videre på det Nokia var fornøyd med, og som brukerne var fornøyd med. Endringene som skjer er mye i forbindelse med QT, noe folk her tydligvis ikke ser noe potensiale i.

 

Krossplatform utvikling, det er konge det. Da vil vi se Ovi Butikken ekplodere i apps, noe den allerede er i ferd med å gjøre etter at Symbian ble opensource.

 

Folk tenker for mye på hvordan Symbian var sist de testet det når de ser at den har symbian, men det oppleves som et nytt med elementer fra det gamle.

 

Igjen, min sammenligning med Windows ME vs Windows 7, de har videreført det som funker - og tenkt nytt der det måtte til.

 

Symbian er sannsynligvis det beste operativsystemet i dag også, hvis man ser bortifra brukervennlighet, selvom jeg personlig er så vant til OSet at jeg opplever det som brukervennlig kan jeg se hvorfor andre ikke gjør det.

Det er OSet med best innebygget sikkerhet, veldig god om ikke best på tilkoblinger, veldig god på IP-telefoni etc, støtte for alle de nyttige programmene, ala skype, spotify osv. I tillegg støttes alle e-postløsninger rett ut av esken.

 

...og hva med gratis navigasjon for hele verden?

 

Når man i tillegg får denne i en kraftpakke til en pris under alt annet som kan matche DELER av specen, ikke alt, for det kan vel ingen så vidt jeg vet? Jeg kan ikke se hvorfor denne ikke skulle selge i ekstremt store antall, bortsett fra at folk har en oppfatning av at symbian suger - og de glemmer at symbian^3 er noe helt annet enn vi har sett tidligere.

 

Vi har uansett sett Symbian selge i ekstremt store antall tidligere, og det gjør det fortsatt. Den modellen som sist var hypet var vel N95, og den viser at folk trives med Symbian hvis modellen passer dem.

 

Vi må vel også huske at de fleste av oss som leser dette ikke er den vanlig mannen i gata og er i utgangspunktet kritisk til alt. Vi får se hva resultatet blir, mitt tips er at dette blir en storselger, mye takket være prisen - hvis den er reel.

 

For de som ikke har sett denne, så kan jo den være en god kveldsunderholdning:

http://www.youtube.com/watch?v=xrXHXin9Iio&feature=player_embedded

Endret av Badjoker
Lenke til kommentar

I8910 (Omnia HD) har ikke HDMI-utgang, nei. Ryktene sa så, men da mobilen kom ble offisiell hadde den verken HDMI-utgang eller metalldeksler. To skuffelser for mange, inkl meg, som hadde fulgt den fra ryktestadiet.

 

La meg korrigere til at N8 er første GSM-mobil med HDMI-utgang, det bør være mer riktig.

 

Her er forresten et umanipulert bilde. Sykt :)

Nokia-N8-sample-2.jpg

Lenke til kommentar

Symbian^3 ser ut til å ha veldig godt potensiale for de aller fleste. En demo video av qt på s60v5

Det ser ut som om qt vil kunne være i stand til endre hele operativsystemets brukergrensesnitt! Akkurat på samme måte som gdesk gjorde på s60v5, bare lettere på symbian^3 da såklart :new_woot:

S60 touch var ikke noe veldig godt operativsystem generelt sett. I hvertfall ikke Nokia sine modeller med for lite ram og cpu(har prøvekjørt en nokia 5530 en stund nå) :thumbdown:

Synd at Eldar Murtazin fra mobile-review.com ikke er fornøyd med s^3 ok n8 i sin korte forhåndstest av en nokia n8 betaversjon.

HDMI utgang er et veldig viktig steg fremover for mobiler i dag :p

Forskjellen melllom S^3 og s60v5 vil nok være like store som mellom windows vista og windows 7.

Lenke til kommentar
Vi må vel også huske at de fleste av oss som leser dette ikke er den vanlig mannen i gata og er i utgangspunktet kritisk til alt. Vi får se hva resultatet blir, mitt tips er at dette blir en storselger, mye takket være prisen - hvis den er reel.

 

Enig. Vi som leser Amobil, Gizmodo og gud må vite, er selvfølgelig et "par" hakk mer interessert i mobiler enn mannen i gaten. Dermed vet vi hva alt er, og hva vi får når vi kjøper en mobil.

 

Ikke misforså meg når jeg sier dette, men det inntrykket jeg sitter igjen når det er snakk om Nokia og Symbian er at folk kjøper Nokia, men de vet ikke hva de har kjøpt.

 

Nå er jeg den mest mobilinteresserte i vennegjengen, og en del venner av meg har kjøpt Nokia med Symbian før. Fornøyd? Joda, det var de til et visst punkt. Spurte de meg om jeg klarte å skifte meldingstone for dem? Ja. Når de ville installere et program og et spill, så er det vel ingen overraskelse når jeg sier nå at det var jeg som endte opp med telefonen i hånden.(Ja, jeg vet at Ovi Store eksisterer )

 

Igjen, så nevner jeg at VI, her i forumet, kjenner alle eller mange operativsystemer inn og ut. Jeg har ingen problemer med navigering i Symbian, men flytter man øynene opp fra skjermen og faktisk ser og spør folk med Symbian om hva de vet om sin egen telefon, så blir man skuffet.

 

En typisk person som skal ha seg en ny telefon går gjerne inn på Elkjøp, ser en fin telefon, finner en Nokia, og siden Nokia er kjent og både mamma og pappa har en Nokia, så kjøpes det en Nokia. Det stilles gjerne ingen spørsmål om software, og hvordan den fungerer. Det er jo bare en Nokia er det ikke? Nei.

 

Når det gjelder Android og spesielt iPhone så vet folk hva de får, og hva de kjøper. En iPhone er en iPhone, og de har gjerne trykket på en iPhone lenge før de faktisk kjøper en. Android er fortsatt nytt for mannen i gaten, men en kompis av meg har tatt steget ut fra "dum telefon"-verdenen og inn i Android-verdenen ved å kjøpe seg en HTC Tattoo, og han kan ikke akkurat sies å være teknisk når de gjelder mobiler. Men han skjønte ting raskt, og nå bruker han den til alt. Brukervennlighet! Er den lettnavigert, så vil folk finne frem til funksjonene og faktisk ta dem i bruk.

 

 

Og igjen, ber jeg folk om å ikke misforstå meg her. Jeg sier ikke at Symbian er dårlig. Jeg har selv hatt en haug med Symbian-telefoner og en del av dem var supre. Det som derimot har skjedd siden den gang er at kalenderen har skiftet dato. Selv om vi "nerder" synes noe er enkelt, betyr ikke at resten av befolkningen synes det.

Lenke til kommentar

Symbian er utdatert, men det er ikke Nokias største problem. De makter ikke å få programvaren på disse telefonene til å fungere noe i nærheten av 100%.

 

Jeg er den uheldige eier av en nyere modell med S60v5, og den er stappet med feil selv etter ørten firmware- og applikasjonsoppdateringer. Den bryter forbindelsen hvis man beveger seg, den ringer med tilfeldige ringetoner, ja selv alarmapplikasjonen har de ikke klart å få til å ringe til rett tidspunkt.

 

En liten surf innom http://discussions.europe.nokia.com/ vil overbevise en hvilken som helst potensiell kjøper om at dette ikke er produsenten å satse på. Hvis Nokia har ambisjoner om å overleve på smartphone-markedet bør de snarest flytte fokus fra fete specs til programvarekvalitet.

Lenke til kommentar
En liten surf innom http://discussions.europe.nokia.com/ vil overbevise en hvilken som helst potensiell kjøper om at dette ikke er produsenten å satse på. Hvis Nokia har ambisjoner om å overleve på smartphone-markedet bør de snarest flytte fokus fra fete specs til programvarekvalitet.

Hvis du tror at Nokia er den eneste produsenten som gir ut telefoner med mange bugs,så tar du feil. Alle telefoner i dag har bugs. Kjapp titt i Android trackeren viser 3631 åpne bugs, en del er sikkert duplikater og ugyldige, men poenget er at bugs finnes og det i hopetall.

 

http://code.google.com/p/android/issues/list?can=2&q=type=Defect&colspec=ID%20Type%20Status%20Owner%20Summary%20Stars

 

Sjekker du tester av Android telefoner på itavisen / dinside, så er det helt standard at "bugs" står på minus-siden i oppsummeringen.

Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...