Gå til innhold

Nokia lanserer N8


Anbefalte innlegg

I utgangspunktet burde de ha begynt med et blankt ark, men det skjer nok ikke. Derfor, som jeg nevnte tidligere, så burde de konsentrere seg mer om Meego og Maemo siden Maemo allerede har svært stort potensiale. Meego er jeg litt mindre kjent med, så jeg kan ikke uttale meg der.

 

Og skulle begynne med blanke ark på et OS som har vært i utvikling i mer enn ti år, og som i tillegg er et open soure prosjekt mellom flere produsenter er vel ikke akkurat særlig realistisk. At layouten i Symbian kunne trengt seg en oppdatering er forsåvidt sant, men by the end of the day er det hvilke funksjoner et OS besitter som bør være avgjørende, i hvert fall for en proffbruker som denne telefonen er myntet på, og Symbian har ingen store mangler slik jeg ser det. Vil man ha noe som er overforenklet å bruke, men som går på bekostning av funksjoner, kjøp en Iphone.

 

Maemo kommer desverre ikke lenger til å videreutvikles, og det er veldig synd. Maemo smelter i disse dager sammen med Intels Moblin OS og kommer til å hete MeeGo når det en gang til sensommeren/høsten er klar til å shippes med den første telefonen, som ryktebørsen skal ha det til er en LG GW990.

Vi får bare håpe at MeeGo fremstår som et like komplett OS som Maemo er, og med tanke på at MeeGo også skal kjøres på Netbooks og dermed konkurrere med Android også der, er det alt som tyder på at MeeGo kommer til å bli bra.

Endret av KoZm0
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nokia er kongen på haugen ennå, men den plassen er truet fordi de fremdeles oppfører seg som Sony og MS gjorde med PS3 og X360. Nintendo kom og snakket om spillbarhet og spill, og bare det, og vant.

Nokia fokuserer kun på specs. Det er det viktigste. 90 prosent av de som handle mobil driter i specs, de har ikke noe forhold til det. For nerdene (oss) er det en annen sak, men vi utgjør i beste fall en middels stor minioritet, slik at å lage produkter til oss er bortkastet.

 

Som jeg sa før vil markedet har intuitet og brukervennlighet, enkelt og greit. Apple har skjønt det, og derfor kjøper alle iPhone. Hypen har lagt seg, slik at det er ikke et poeng lenger. Google er opptatt av enkelhet og brukevennlighet og at ting skal være billig. Samtidig er de som Apple, opptatt av å integrere sine tjenester i operativ-systemet. Forskjellen er at med Android kan man velge til en viss grad. Fordelen med Apple er at de fleste mennesker vil la seg styre for de er ikke interessert i mobiler, kun tjenester. Og Apple skreddersyr dette til dem. I bytte vil de ha kontroll over brukeren. iTunes ble stort fordi det gir folk det de vil ha i en pakke som følk forstår. Ingen tvinger folk til å kjøpe iPhone. Apple har bare laget en jævla god pakke for menigmann.

 

Android er på god vei, men min følelse er at denne kommer litt mer uferdig til brukeren. Man kan bruke det meste out of the box, men muligheten for å påvirke opplevelsen er nesten uendelig, og da bør man være litt interessert, og de færreste av verdens mobil-kunder er det. De vil kun ringe, surfe og høre musikk.

 

At folk trenger hjelp til å skifte ringetoner er tragisk, og det viser at Nokia så langt har falt av brukervennlighetstoget. Det er opptatt av specs, specs og specs.

Men vi får se med nye Symbian. Jeg håper at de kommer med noe skikkelig som virkelig kan pushe de i riktig retning og ta opp kampen med iPhone og Android på disse punktene.

Endret av Dinsdale
Lenke til kommentar

At folk trenger hjelp til å skifte ringetoner er tragisk, og det viser at Nokia så langt har falt av brukervennlighetstoget. Det er opptatt av specs, specs og specs.

Men vi får se med nye Symbian. Jeg håper at de kommer med noe skikkelig som virkelig kan pushe de i riktig retning og ta opp kampen med iPhone og Android på disse punktene.

 

Ser ikke helt den. Faktisk ikke i det hele tatt. Siden Nokia N95 for tre år siden har vel ikke Nokia akkurat vært i førersetet specsmemssig en eneste gang, men derimot spesielt Samsung, men også HTC har tatt over stafettpinnen for high-end telefonene. Nokia har jo enda ikke fått ut en telefon med kapasitiv skjerm,eller en som benytter AMOLED teknologi, og har vel så vidt meg bekjent heller ingen telefoner med Snapdragon prosessor på 1 Ghz.

 

Hvis det er et punkt Nokia virkelig bør satse på å ta igjen de andre er det nettopp på specs, hvor flere andre nå er i ferd med å dra fra Nokia. Nokia var jo det merke i "gamle dager" som pushet teknologien fremover, nå dilter de tre steg bak hele tiden.

 

Men vi får håpe at de snart innser alvoret, nemlig at merker som Samsung og HTC er i ferd med å løpe fra dem, og at de begynner å rulle ut high-end mobiler helt der oppe slik de var kjent for å gjøre på slutten av nitti-tallet og begynnelsen av forrige tiår. Det er nå en gang sånn at selv om Nokia selger flest mobiler i billig og mellomsegmentet, så er det high-end mobilene som deffinerer et merke, og det er high-end mobilene som blir viet oppmerksomhet i it-pressen.

 

En skikkelig teknopakke av en telefon fra Nokia, som i tilegg kjører MeeGo hadde vært noe :)

Endret av KoZm0
Lenke til kommentar

Nokia har jo enda ikke fått ut en telefon med kapasitiv skjerm

 

Jo, Nokia X6 er ute med kapasitiv skjerm. Er vel Nokia sin første med denne skjermteknologien. Uansett, enig i at de ikke har vært "kongen" over spesifikasjoner de siste årene, men de har levert mye teknologi for en billig penge i forhold til en del andre produsenter.

Lenke til kommentar

Det stemmer det. Glemte x6 i farten, bra påpekt, men den har uansett bare en skjermoppløsning på 640*360, og prosessorhastighet på bare 430 Mhz, og i disse dager er jo ikke akkurat dette noe å slå i bordet med lenger når du har telefoner der ute som Sony Ericsson Xperia X10, HTC Desire, og Samsung Galaxy S som er rett rundt hjørnet. Disse har alle kapasitive skjermer og moser Nokia specswise.

 

Men som du korrekt påpeker, Nokia leverer mye telefon for pengene, noe de demonstrerte til fulle blant annet med 5800, men igjen det er en mellomklassetelefon. N8 derimot ser ut til å gi usedvanlig mye telefon for pengene, så om prisoverslagene som er gitt til nå stemmer, kan den absolutt bli interessant.

Endret av KoZm0
Lenke til kommentar

oh wee... hvorfor må alle jævla produsenter hive seg på "kun touchscreen" bølgen????? jeg vil ha en telefon med bra kamera som har hw taster.. n86 er eneste som er brukbart nå, men den har svak prosessor og "dårlig" os, designet er heller ikkeno å skrive hjem om...

 

Lanser en jævla telefon som er original vær så snill... håper bare denne "bølgen" dør ut snart, sammen med "telefonen skal være 1mm tykk" bølgen...

Lenke til kommentar

Poenget mitt er at de er opptatt av specs ut imot kundene. Når de kommer med high-end mobiler er det nesten alltid det som er salgsargumentet. Hva med å begynne å bruke operativsystemet som salgsargument? Ført må de ha et system som faktisk kan brukes som salgsargument. Inntil det skjer må de fortsette å fokusere på kraftpakker som argument.

 

At de fokuserer på det betyr ikke at de leverer. I det siste har de stort sett sagt at all mobilteknologi som finnes er deres. Og mens de sitter på gjerdet med all denne teknologien de påstår er patetentert av dem, skummer konkurrentene forbi og bruker teknologien for å skape mer brukervennlige mobiler. Løsninger, det er det folk vil ha. Man kan gjerne skrive at med denne mobilen kan man gjøre "alt", men om menysystemet hindrer deg i gjøre dette intuitivt er det ingen som bruker det.

 

Folk vil ha brødristere. Av og på, enkelt og greit og det har Apple vunnet mye på. De forteller ikke folk hvilke prosessor eller hvor mye ram og rom det finnes for det er ikke interessant for deres kjernebrukere. De forteller og viser hvor enkelt det er å gjøre både det ene og det andre, og det fungerer. Folk tenker, "Oj, det kan jeg også klare".

 

Nokia må tilbake der de begynte. Enkelheten i 3210 etc var genial i sin tid, og alle ville ha. Nokia 7650 gjorde det enkelt å sende MMS. Før det brukte ingen det fordi man måtte lage MMS og det tok tid. SE kom jo også med sin løsning.(husker ikke hva det heter. Da var Nokia kreativ på brukevennlighet.

Endret av Dinsdale
Lenke til kommentar

Man bør kanskje ta en sjekk på hva som selger på verdensbasis. Ifjor hadde Symbian 47% av TOTALMARKEDET i verden for smarttelefoner. Selvsagt vil de ikke bare skrinlegge et OS som er så enormt dominerende. Naturlig at de vil videreutvikle det.

 

Prosentandelen er synkende siden den har vært over 50%. Så at de etterhvert må over på noe annet ligger sakens natur.

De ville nok vært mindre smarte om de hadde gått bort ifra Symbian på DETTE tidspunktet. Men de bør nok heller ikke vente altfor lenge med å introdusere ett nytt OS.

 

Jeg sier ikke noe om hva som er beste OS'et, bare hva som selger best.

Lenke til kommentar

 Det er fantastisk mange her som blander hummer og kanari, og det er som kjent ikke en god kombinasjon.

 

 

I motsetning til hva mange tror her, er ikke Symbian teknisk utdatert. Det er snarere det teknisk beste mobiloperativsystemet på markedet, takket være sin lange historie.

 

 

Symbian er bygget på EPOC, ett operativsystem for tidlige PDAer, bygget av Psion.

EPOC ble unnfanget på slutten av nittenåttitallet, altså for mer enn tyve år siden!

 

Den gangen var ressursene tilgjengelige for mobile enheter svært magre, hvilket betydde at det var ekstremt viktig å holde stålkontroll på hva som opptok minne og CPU-tid.

 

Dette (og det faktum at try/catch fortsatt ikke var en del av C++-standarden) førte til at de utviklet sitt eget system for feilmeldinger, minnebehandling, og en del andre ting. At Symbian har holdt fast ved dette helt frem til nå har tillatt Nokia å pushe ut enheter med betydelig mindre systemressurser enn konkurrentene, og likevel hatt akseptabel brukeropplevelse.

 

Og det er her problemet ligger. Akseptabel er ikke nok lengre. Folk forlanger mer.

Ett annet problem er at folk forventer tonnevis med applikasjoner som kan lastes ned. Dette er ett problem, ettersom få utviklere tar seg tiden og ressursene det tar å sette seg inn i Symbians rariteter og API-kall. Det ligner rett og slett ikke på noe annet der ute.

Det tredje problemet er Symbians aldrende meny-/grafiske system, S60/Avkon.

Det begynner å dra på årene, og er ikke beregnet for å gå raskt, samt at Avkon-apiet ikke er utviklervennlig.

 

Nokia er i ferd med å fikse alle disse problemene.

De øker HWens kapasitet (N6 får, såvidt meg bekjent, dobbelt så mye minne som noen annen Symbian-enhet fra Nokia), de tillater programmering (S^3 og fremover) med QT, som gjør det enkelt å utvikle apps for flere plattformer samtidig, og de bytter ut S60/Avkon. Det forsvinner først i S^4, men dersom jeg husker rett har de/skal fikse tregheten med S^3, og øke hastigheten på animasjonene til 60fps.

 

Symbian ett år fra i dag kommer ikke til å kunnet sammenlignes med Symbian i dag.

Om dere tror Symbians dager er talte tror jeg dere tar svært feil. Det gjenstår mye, men vi kommer der!

 

Forøvrig, etter å ha sett videoen linket til tidligere i tråden kan det bli vanskelig for min del å vente til S^4. Must... resist!

Lenke til kommentar

....Det gjenstår mye, men vi kommer der!....

 

Jobber du i Nokia?

 

Greit nok det. Dette var teknisk, men ingen har vel betvilt akkurat det. Symbian er sikkert en kompetent platform som kan utvikles og brukes videre, og det håper jeg de klarer. Det er vel mer ui og intuiteten som er avleggs og gammel.

Lenke til kommentar

....Det gjenstår mye, men vi kommer der!....

 

Jobber du i Nokia?

 

Haha, nei :)

 

Hadde ikke gjort meg noe å gjøre det, da  :cool:

 

 

Ser at det ble litt dårlig formulert med "vi". Mente at vi som liker Symbian får en plattform med brukergrensesnitt på høyde med andre plattformer etterhvert.

 

 

Det er en del i denne tråden som mener Symbian er utgått og burde kastes, og det var det mitt forrige innlegg diskuterte.

 

Men S60 fortjener all kjeften den kan få :p

Lenke til kommentar

Specs ser meget bra ut, men symbian ser meget dårlig ut. Jeg var ganske interessert helt til jeg fikk se "det nye" symbian. Har sett på "reklame"-snuttene, og gremmer meg. Jeg har nokia 5800, og jeg kan ikke se noe som helst nevneverdig nytt. Kanskje det er noe nytt i kulissene, men hvis det skulle være tilfelle så har de glemt å vise det frem. Symbian er gørrkjedelig. Ingenting gøyalt i app-store og grafikk/menysystem som ikke holder mål. N8 med android hadde vært spennende.

Lenke til kommentar

Folk må slutte å forelske seg i operativsystemr og merker. har hatt iPhone i 2 år og var storfornøyd. Hadde ikke lyst på noen annet. HTC Desire fanget meg og har ikke angret på at jeg byttet til den for kort tid siden. Om Nokia, iPhone eller andre frister meg om noen år igjen bytter jeg tvert. Jeg vil ha det som passer meg best og som jeg syntes er best å bruke. Hvilke merke det er er til syvende å siste ikke viktig.

Tenk på hvor mye man utelukker fordi man nekter å bruke et produkt av prinsipp. Slik mange gjør med Apple sine.

Lenke til kommentar

Man kan ikke få i pose og sekk hva gjelder OS. Vil du ha et kjapt og responsivt OS, gå for iPhone, men da må du også finne deg i mye annet driit.

 

N8 Kommer vel til å sette standarden for en del telefoner framover, så det å kjøpe denne er kanskje ikke så smart? Det beste er å vente litt til teknologien har fått "satt" seg, og telefonene er ordentlig optimalisert for det.

Uansett så er dette en "vil ha telefon".

Lenke til kommentar

N8 Kommer vel til å sette standarden for en del telefoner framover, så det å kjøpe denne er kanskje ikke så smart? Det beste er å vente litt til teknologien har fått "satt" seg, og telefonene er ordentlig optimalisert for det.

Uansett så er dette en "vil ha telefon".

 

Teknologi er i konstant utvikling, så et slikt argument blir like meningsløst som å stadig utsette et pc kjøp i påvente av noe bedre. Poenget er jo at det vil jo alltid komme noe som er bedre, men det betyr ikke at man skal vente til evig tid med å anskaffe seg noe av den grunn. Liker du N8 veldig godt, og den passer dine behov og du har behov for ny telefon når den kommer, er det sikkert ingneting i veien for å kjøpe den.

 

Klart, vet du med sikkerhet at det kommer en som er bedre, eller passer dine behov bedre like etter at N8 kommer er jo saken en annen. Det som ofte er med teknologi er at innen en telefon som du er sikker på du skal ha har blitt sluppet, så dukker det opp en ny og heftigere enn på ryktebørsen i mellomtiden som gjør at du på nytt utsetter kjøpet av den du opprinnelig hadde tenkt å kjøpe. Vet ikke hvor ofte det har skjedd meg i hvert fall.

Lenke til kommentar

Har Nokia N900 nå, og har aldri hatt kulere telefon (iPhone, Android, MS og Symbian inkludert, og Palm OS også), selv om N900 er alt annet enn feilfri. Men nå går vel jeg neppe under kategorien "folk flest".

 

Men her var det mye vås og tull, iblandet met litt fornuft.

 

1. "folk flest" kjøper det andre har. Specs, brukervennlighet osv spiller null og niks rolle. Hvis kameraten, eller onkelen eller broren eller en eller annen har det og sier det er kult, så blir det kjøpt. Fanboys havner i denne kategorien.

 

2. Specs betyr faktisk noe for en god del folk. Kamera med skikkelig blitz er meget viktig for mange. HDMI-utgang er også meget viktig. Det handler ikke om å bytte ut speilrefleksen, men å kunne bruke telefonen istedet for kompaktkameraet.

 

3. De (oss) som digger teknologi, kjøper alt og prøver alt, og synes alt har sin sjarm. Fanboyz havner definitivt ikke i denne kategorien.

 

Jeg kommer helt sikkert til å kjøpe den N8, om så bare for å teste noen måneder og så gi den fra meg. I vente på ny utgave av Maemo eller en ny Samsung :yes:

Lenke til kommentar

Har Nokia N900 nå, og har aldri hatt kulere telefon (iPhone, Android, MS og Symbian inkludert, og Palm OS også), selv om N900 er alt annet enn feilfri. Men nå går vel jeg neppe under kategorien "folk flest".

 

Men her var det mye vås og tull, iblandet met litt fornuft.

 

1. "folk flest" kjøper det andre har. Specs, brukervennlighet osv spiller null og niks rolle. Hvis kameraten, eller onkelen eller broren eller en eller annen har det og sier det er kult, så blir det kjøpt. Fanboys havner i denne kategorien.

 

2. Specs betyr faktisk noe for en god del folk. Kamera med skikkelig blitz er meget viktig for mange. HDMI-utgang er også meget viktig. Det handler ikke om å bytte ut speilrefleksen, men å kunne bruke telefonen istedet for kompaktkameraet.

 

3. De (oss) som digger teknologi, kjøper alt og prøver alt, og synes alt har sin sjarm. Fanboyz havner definitivt ikke i denne kategorien.

 

Jeg kommer helt sikkert til å kjøpe den N8, om så bare for å teste noen måneder og så gi den fra meg. I vente på ny utgave av Maemo eller en ny Samsung :yes:

Hvorfor er det så mange såkalte selvutnevnte eksperter og nerder og jeg vet ikke hva på dette forumet som likevel presterer å skrive at de håper at Nokia fortsetter og videreutvikle Maemo, eller at de skal ha seg Maemo neste gang. Få det inn i hodet deres først som sist, det kommer ikke noen flere utgaver av Maemo. Maemo blir til MeeGo. Herrefred, og dere er nerder og følger med? Yeah Right!

 

Og til dine påstander om at her var det mye vås tull. Det er noe som heter å feie for egen dør!

Endret av KoZm0
Lenke til kommentar

N8 Kommer vel til å sette standarden for en del telefoner framover, så det å kjøpe denne er kanskje ikke så smart? Det beste er å vente litt til teknologien har fått "satt" seg, og telefonene er ordentlig optimalisert for det.

Uansett så er dette en "vil ha telefon".

 

Teknologi er i konstant utvikling, så et slikt argument blir like meningsløst som å stadig utsette et pc kjøp i påvente av noe bedre. Poenget er jo at det vil jo alltid komme noe som er bedre, men det betyr ikke at man skal vente til evig tid med å anskaffe seg noe av den grunn. Liker du N8 veldig godt, og den passer dine behov og du har behov for ny telefon når den kommer, er det sikkert ingneting i veien for å kjøpe den.

 

Klart, vet du med sikkerhet at det kommer en som er bedre, eller passer dine behov bedre like etter at N8 kommer er jo saken en annen. Det som ofte er med teknologi er at innen en telefon som du er sikker på du skal ha har blitt sluppet, så dukker det opp en ny og heftigere enn på ryktebørsen i mellomtiden som gjør at du på nytt utsetter kjøpet av den du opprinnelig hadde tenkt å kjøpe. Vet ikke hvor ofte det har skjedd meg i hvert fall.

Du har rett, men du ser litt svart hvitt på det. Selvfølgelig er teknologien i konstant utvikling, men noe ganger slipper de støre nyheter enn andre ganger. Dette blir en sånn gang der de slipper en stor nyhet.

Det du sier om at man må vente i evig tid, ja, jeg skjønner hva du mener, men jeg er av den oppfatning at det ikke er like presserende på N8.

Lenke til kommentar

Har Nokia N900 nå, og har aldri hatt kulere telefon (iPhone, Android, MS og Symbian inkludert, og Palm OS også), selv om N900 er alt annet enn feilfri. Men nå går vel jeg neppe under kategorien "folk flest".

 

Men her var det mye vås og tull, iblandet met litt fornuft.

 

1. "folk flest" kjøper det andre har. Specs, brukervennlighet osv spiller null og niks rolle. Hvis kameraten, eller onkelen eller broren eller en eller annen har det og sier det er kult, så blir det kjøpt. Fanboys havner i denne kategorien.

 

2. Specs betyr faktisk noe for en god del folk. Kamera med skikkelig blitz er meget viktig for mange. HDMI-utgang er også meget viktig. Det handler ikke om å bytte ut speilrefleksen, men å kunne bruke telefonen istedet for kompaktkameraet.

 

3. De (oss) som digger teknologi, kjøper alt og prøver alt, og synes alt har sin sjarm. Fanboyz havner definitivt ikke i denne kategorien.

 

Jeg kommer helt sikkert til å kjøpe den N8, om så bare for å teste noen måneder og så gi den fra meg. I vente på ny utgave av Maemo eller en ny Samsung :yes:

Hvorfor er det så mange såkalte selvutnevnte eksperter og nerder og jeg vet ikke hva på dette forumet som likevel presterer å skrive at de håper at Nokia fortsetter og videreutvikle Maemo, eller at de skal ha seg Maemo neste gang. Få det inn i hodet deres først som sist, det kommer ikke noen flere utgaver av Maemo. Maemo blir til MeeGo. Herrefred, og dere er nerder og følger med? Yeah Right!

 

Og til dine påstander om at her var det mye vås tull. Det er noe som heter å feie for egen dør!

Så,så lille gutt. Det er faktisk mange fler enn meg selv som utnevner meg som nerd. MeeGo er neste versjon av Maemo, og det er bare et par måneder, og mindre offisielt, siden de forandret navnet fra Maemo 6. Forøvrig heter operativsystemene Fremantle og Harmattan, Maemo og MeeGo er bare salgsnavn.

 

Men, har du vært med å debugge kjernen i Maemo 5 (Fremantle)? Det har jeg :dribble:

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...