Gå til innhold

Nokia lanserer N8


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Så,så lille gutt. Det er faktisk mange fler enn meg selv som utnevner meg som nerd. MeeGo er neste versjon av Maemo, og det er bare et par måneder, og mindre offisielt, siden de forandret navnet fra Maemo 6. Forøvrig heter operativsystemene Fremantle og Harmattan, Maemo og MeeGo er bare salgsnavn.

 

Men, har du vært med å debugge kjernen i Maemo 5 (Fremantle)? Det har jeg :dribble:

Så fint for deg da ;)

 

Det du nevner nå er helt velkjent fakta(i hvert fall for de av oss som faktisk følger litt med), og et Googlesøk eller en tur innom Wikipedia kunne gitt alle såkalte nerdene her(deg inkludert for alt jeg vet) disse opplysningene. Det, eller rett og slett bare lese amobil.no, mobilen.no eller itavisen.no hver dag. Har stått en rekke artikler på alle disse sidene om MeeGo siste to månedene. Derfor er jeg noe forbauset over nivået på diskusjonen med såkalte mobilnerder på dette forumet.

Det medfører dessuten ikke riktighet å si at neste versjon av Maemo heter MeeGo. Neste mobil-OS fra Nokia OG Intel basert på linux kernelen vil hete MeeGo. Mange analytikere som mener at det vil være mer av Intels Moblin i MeeGo enn Maemo(noe jeg synes er dumt såklart).Men den som lever får se.

 

Nå har debatten uansett tatt en usaklig dreining fra å diskutere sak, til å diskutere person. Karakterestikker av hvor stor eller liten jeg er har vel neppe relevans for hvor bra eller dårlig Nokia N8 eller Symbian 3 er :)

 

 

Som en funfact i så måte kan jeg bare for moro skyld legge til at det igrunn er artig at du kaller akkurat meg for lillegutt, siden jeg faktisk rager 196cm på strømpelesten, så akkurat hvor liten jeg er vet jeg ikke, men det er vel mange måter å være liten på :D

Endret av KoZm0
Lenke til kommentar

At det går an å bli så opphisset over at folk fortsatt bruker det "gamle" navnet på noe som nylig byttet navn KoZm0 er ganske utrolig. Postene dine minner om søppel.

Hvordan noe som er nøyaktig og presiserende kan være søppel for stå for din regning.

 

Jeg synes det er kjempeflott at folk er opptatt av mobiler, og jeg skjønner godt at folk vil legge tyngde bak sine argumenter. Men å skryte på seg knowhow er jo bare teit, er bare det.

 

Hele denne diskusjonen startet egentlig bare med at jeg etter dag ut og dag inn med å lese ukritiske hyllester av Iphone og alle mobiler som kjører Android og dertilhørende fanboys, så klarte jeg bare ikke dy meg fra å kommentere det.

 

Jeg har vært medlem av forumet her siden 2003, og hadde vel inntil i går postet en 7-8 poster bare, men flere av disse forherligelsene og den uhemmede skryten av spesielt Android klarte jeg bare ikke la stå ukommentert lenger.

 

Jeg er på ingen måte hissig, selv om det nok kan oppfattes sånn. Er bare veldig engasjert, og opptatt av at ting blir omtalt korrekt, og dersom jeg påstår noe feil blir jeg bare glad om folk korrigerer meg, da har jeg også lært noe, men jeg påstår i hvert fall ikke at jeg er verken nerd eller ekspert, og jeg opperer heller ikke med begreper som vi(om oss "nerder") og "vanlige folk". Her er det flytende skillelinjer hele veien, og hvem som blir oppfattet som nerd kommer vel helt an på hvem du snakker med.

Endret av KoZm0
Lenke til kommentar

KoZmo, hvorfor skulle noen bry seg om hva du mener, når de eneste meninger du har er meninger om andre folk på forumet? Og hvorfor i all verden skulle det være viktig for oss å "bevise" for deg det ene eller det andre?

 

Det har seg sånn at jeg har hatt min N900 nå i snart et halvt år, og har vært med på å debugge OS'et, helt ned på kjernenivå i kontakt med Nokia. Dette er det faktisk fritt for alle å gjøre, og det er en av hovedårsakene til at N900 er så kul som den er. Har forøvrig også min N800 som jeg kjøpte for over 3 år siden (Maemo 4).

 

Maemo 6 eller Harmattan eller "MeeGo" er Linux med Qt. Symbian^3 er Symbian med Qt (ivertfall noe), mens Symbian^4 er "full" Qt, og mer eller mindre source code compatibelt med Maemo (MeeGo/Harmattan). Dette har vært meningen med Maemo 6 hele tiden, lenge før MeeGo kom på banen. Ikke engang Nokias programmerere har noe forhold til MeeGo, det er bare marketing jippo, alt er Linux og full integrasjon med Qt.

 

Hva som skjer med Maemo 5 er litt i det blå for øyeblikket. Qt blir mer og mer integrert (eller skreddersydd for Maemo/MeeGo), så trolig vil alle MeeGo-applikasjoner (og Symbian^3/^4) bli tilnærmet source code kompatibel med Maemo 5, men hvem vet? Hardware spec vil også spille inn, og variasjonen er enorm for mobile enheter. Vi skal ikke se bort fra at Maemo 5 faktisk blir den første "MeeGo-versjonen" på en mobiltelefon, men blir hetende Maemo 5 Pr-1.3 ?

 

Analytikere har tilnærmet null peil. MeeGo eller Maemo eller Moblin eller hva det nå blir hetende, spiller ingen rolle. Mht Nokia så blir det Linux med full integrasjon av Qt, og det blir det over hele fjøla. Symbian^4 blir tilsvarende, men med SF som kjerne. Begge er open source og kan i prinsippet brukes av hvem som helst.

Lenke til kommentar

KoZmo, hvorfor skulle noen bry seg om hva du mener, når de eneste meninger du har er meninger om andre folk på forumet? Og hvorfor i all verden skulle det være viktig for oss å "bevise" for deg det ene eller det andre?

 

Det har seg sånn at jeg har hatt min N900 nå i snart et halvt år, og har vært med på å debugge OS'et, helt ned på kjernenivå i kontakt med Nokia. Dette er det faktisk fritt for alle å gjøre, og det er en av hovedårsakene til at N900 er så kul som den er. Har forøvrig også min N800 som jeg kjøpte for over 3 år siden (Maemo 4).

 

Maemo 6 eller Harmattan eller "MeeGo" er Linux med Qt. Symbian^3 er Symbian med Qt (ivertfall noe), mens Symbian^4 er "full" Qt, og mer eller mindre source code compatibelt med Maemo (MeeGo/Harmattan). Dette har vært meningen med Maemo 6 hele tiden, lenge før MeeGo kom på banen. Ikke engang Nokias programmerere har noe forhold til MeeGo, det er bare marketing jippo, alt er Linux og full integrasjon med Qt.

 

Hva som skjer med Maemo 5 er litt i det blå for øyeblikket. Qt blir mer og mer integrert (eller skreddersydd for Maemo/MeeGo), så trolig vil alle MeeGo-applikasjoner (og Symbian^3/^4) bli tilnærmet source code kompatibel med Maemo 5, men hvem vet? Hardware spec vil også spille inn, og variasjonen er enorm for mobile enheter. Vi skal ikke se bort fra at Maemo 5 faktisk blir den første "MeeGo-versjonen" på en mobiltelefon, men blir hetende Maemo 5 Pr-1.3 ?

 

Analytikere har tilnærmet null peil. MeeGo eller Maemo eller Moblin eller hva det nå blir hetende, spiller ingen rolle. Mht Nokia så blir det Linux med full integrasjon av Qt, og det blir det over hele fjøla. Symbian^4 blir tilsvarende, men med SF som kjerne. Begge er open source og kan i prinsippet brukes av hvem som helst.

Jeg har ikke meninger om andre personer, jeg har meninger om deres argumenter. Det er en vesensforskjell. Men nå argumenterer du jo, og slenger ikke bare løse påstander rundt. Og jeg er hjertens enig med deg i det du nå skriver.

 

Du viser også gjennom din argumentasjon nå at du vet hva du snakker om, og ingenting er bedre det :)

 

Det bare ble litt sånn i går at, du hadde peil, fordi du hadde vært med å debugget Maemo for Nokia. Som jeg skriver i forrige post, så har jeg vært innaktiv som debatant her på forumet i årevis, så jeg kjenner ikke deg, og på et nettsamfunn hvor folk kan hjemme seg bak et keyboard og et nick, så kan jo folk påstå hva som helst i håp om få creds.

 

Det blir litt som om hvis dette var et motorsportforum, og jeg påsto at jeg hadde prøvekjørt for Ferraris formel 1 team, og ingen visste hvem jeg var, bortsett fra at jeg kalte meg KoZm0. Så du får unnskylde min naturlige skepsis rett og slett.

Lenke til kommentar

Kan ikke si at jeg følger med noe særlig. Det eneste jeg titter på er The Phones Show når det kommer nye episoder og selvfølgelig maemo.org fra tid til annen.

 

Gizmodo, engadget osv har jeg totalt gitt opp, fjortisjournalistikk av kjipeste sort. Amobil er jeg bare innom av og til, tar et raskt blikk på "forsida" og rusler som oftest videre.

 

En ting er sikkert. Maemo/MeeGo og SF med GUI bygget opp fra bunnen med Qt, alt er open source og backet opp av Intel og Nokia, er det største som noensinne har hendt på mobilfronten og "mobile devices" mht OS. Selvfølgelig er det en reell mulighet for at det flopper, men den blir mindre for hver dag som går. Linux og Symbian er begge bunnsolide OS, og Qt er uten sammenligning det beste grafiske API som noengang har sett dagens lys. Med kjerner laget av Intel for Intel og av Nokia for Nokia, må bare dette bli knallbra.

 

Maemo 5 gir en liten smakebit på hvordan det blir, allerede nå er det tjukt av ferdige Qt programmer. N8 vil muligens vise litt smakebiter på hvordan Symbian^4 blir. Forøvrig så kan faktisk MeeGo allerede nå installeres på N900, men uten GUI, så da blir det litt meningsløst, bare en hvilken som helst Linux terminal liksom uten noe av Qt'en som er det som definerer OS'et mht bruk. Samsung sitt OS blir det også spennende å følge med på, men jeg frykter det blir veldig likt Android. Men, i likhet med Nokia, er de så store at det blir suksess. Straks Samsung og Nokia har fått ordnet opp i barnesykdommer på sine OS, er det bare å trøkke på for fult, og spy ut billige telefoner med samme specs og intuitiv UI som de andre, men til 1/3 eller mindre av produksjonskostnadene til konkurrentene.

 

Derfor bare må jeg ha en N8, og en Samsung med bada når den kommer :cool: Muligens vil N8 være en test-versjon for utvikling av OS'et på samme måte som N900 er det, men det finner vi vel ut av etterhvert (salgsfolkene til Nokia kommer uansett til å markedsføre det helt galt). iPhone var kul i 10 sekunder en gang i 2007, og Android var kul et par måneder i fjor. En eller annen gang i nær framtid kommer MeeGo på N900 (eller Maemo 6 som er det "virkelige" navnet), og i likhet med min N800 så kommer jeg aldri til å kvitte meg med den.

Lenke til kommentar

Forresten snakk om at denne mobilen skal ha USB-on-the-go, eller.no. Dvs. at den kan være USB host, og overføre filer til/fra minnekort, kamera, andre mobiler eller annet man skulle ønske å koble den til.

 

Også snakk om at den har innebygget støtte for .mkv, og skal takle 720p mkv rett ut til flatskjermen via mini-HDMI.

Lenke til kommentar

Har selv hørt tusenvis av klager på Android fra Android-fansen. Må si at for meg spiller operativsystemet veldig liten rolle, og det tror jeg gjelder de fleste.

 

Ganske sikker på at operativsystemet spiller en veldig stor rolle for de fleste!

 

Hadde ikke kjøpt Nexus'en min hvis den kjørte Symbian S60 for å si det slik..

Endret av Lokii
Lenke til kommentar

For å hive mer bensin på bålet...:

 

... og da snakker vi Out-of-the-box:

Android: Ikke i nærheten av å funke slik det skal

Symbian: Funker fra første sekund

 

Er personlig veldig ferdig med produkter man må sitte 8 uker og fikle med for å få de til å fungere. Gir jeg mine tusenlapper for et produkt så skal det fungere - kort og godt...

 

Hvorfor skal jeg måtte lese igjennom 100 forum for å finne ut hvordan jeg får alarmen min til å fungere - eller å sende MMS?

Lenke til kommentar

Trøkk inn Android, så er jeg kanskje interessert.

 

Forresten, sleng kameraet, så blir dingsen billigere. 12 megapiksler på en telefon? Perler for svin, spør du meg. Skal jeg ta bilder, så bruker jeg et ordentlig kamera. Trenger jeg et kamera til nødbruk, så er alt over 1,3 megapiksler greit.

 

Symbian? Aldri mere Symbian for meg.

 

ehh...Er ikke 2001 vi lever i. Mobilcamera har faktisk blitt rimelig bra etterhvert. Bare for å nevne samsung omnia hd. Den tar faktisk veldig ok bilder. Men har du en nikon d300 i baklommen, skjønnar eg godt at mobil camera bare blir for dumt.

Lenke til kommentar

Hehe, interessant at du vet hvilke mobiler og platformer jeg er kjent med. Symbian er foreldet og de burde heller bruke tid på Maemo. Og med tanke på hvilke spennende og ikke minst gode operativsystemer som er på markedet idag, kan jeg aldri finne på å anbefale Symbian til noen.

 

iPhone OS, Android, WebOS og den kommende W7 er i en helt annen liga.

 

Er så utrolig lei av alle sånne fanboys som deg som kritiserer alt annet enn Android og Iphone OS for tida. Som om disse Os'ene er så utrolig perfekte? De er fulle av mangler begge to, og Android må være det mest hypa OS'et i historien, og Google får tonnevis av drahjelp fra en samlet ukritisk it-presse og fanboys som deg, som ikke gjør annet enn å hype Android opp i skyene. Det er en spiral som er helt ute av kontroll, og mobilprodusentene kaster seg naturlig nok på bølgen, og lanserer ene Androidtelefonen etter den andre, fordi det er det folk etterspør, men ikke nødvendigvis det de trenger, eller det som er det beste.

 

For å ta Android først. Android følger ikke javastandarder, noe som gjør at utviklere ikke kan utvikle crossplatform program som funker på alle OS, men må utvikle egne spesielt til Android. Hvorfor i herrens navn følger ikke et OS som er tuftet på Linux kernelen etablerte standarder?

For det andre, Android støtter ikke native Bluetooth overføring (det gjør for eksempel Symbian), og sist men ikke minst, det er rett og slett forbrukerfiendtlig og ha en sperre som gjør at brukereren selv ikke kan installere egne appz til et SD-kort og kjøre disse programene på telefonen, men må ta til takke med å laste ned appz fra Android Market (og ja jeg vet at det finnes en bypass med "Apps to SD", men da må du installere en custom rom).

 

For å ta Iphone, som hele Norge, ja hele verden går av hengslende etter, så mangler Iphone OS støtte for flash, og kommer sikkert aldri til å få det heller, brukte evigheter på å implementere noe så banalt som multitasking, hadde ikke engang noe så basic som MMS støtte da den kom en gang, og det er det mest lukka OS'et av alle i hele markedet. Alle andre produsenter har nå endelig skjønt at open-source faktisk er fremtida.

 

Windows Mobile har vært en eneste stor flopp siden det kom, og jeg tror ikke Windows Phone 7 kommer til å forandre noe serlig på det. Vi vet dessuten for lite om det per i dag til og kunne si med sikkerhet om det faktisk vil innfri alt det har lovet. Windows Mobile er uansett closed source, og det trekker unektelig ned for min del.

 

Derimot har jeg stor tro på MeeGo når det en gang kommer, men synes også det er synd at ikke Nokia hadde is nok i magen til å fortsette utviklingen av Maemo på egen hånd. Maemo er uten tvil er det mest komplette mobil os'et der ute akkurat nå, det følger alt av standarder, har native flash støtte rett ut av esken siden det på mange måte er debian porta til en mobil.

 

 

Du har mangen poeng. Eg vil konkludere med å si at alle OS har sine mangler. Sånn vil det alltid bli. Derfor fokuserer eg mer på hardware. Vil heller ha bra hardware, mindre bra software enn the other way around. Selvsagt. Hadde bare desse mobilprodusentene klart å fokusere noe mer balangsert hadde jo det vært kjempe. Men inntil den tid. Nokia n8---yes, please:)

Lenke til kommentar

Har Nokia N900 nå, og har aldri hatt kulere telefon (iPhone, Android, MS og Symbian inkludert, og Palm OS også), selv om N900 er alt annet enn feilfri. Men nå går vel jeg neppe under kategorien "folk flest".

 

Men her var det mye vås og tull, iblandet met litt fornuft.

 

1. "folk flest" kjøper det andre har. Specs, brukervennlighet osv spiller null og niks rolle. Hvis kameraten, eller onkelen eller broren eller en eller annen har det og sier det er kult, så blir det kjøpt. Fanboys havner i denne kategorien.

 

2. Specs betyr faktisk noe for en god del folk. Kamera med skikkelig blitz er meget viktig for mange. HDMI-utgang er også meget viktig. Det handler ikke om å bytte ut speilrefleksen, men å kunne bruke telefonen istedet for kompaktkameraet.

 

3. De (oss) som digger teknologi, kjøper alt og prøver alt, og synes alt har sin sjarm. Fanboyz havner definitivt ikke i denne kategorien.

 

Jeg kommer helt sikkert til å kjøpe den N8, om så bare for å teste noen måneder og så gi den fra meg. I vente på ny utgave av Maemo eller en ny Samsung :yes:

 

 

du har skjønt det:)

Lenke til kommentar

Trøkk inn Android, så er jeg kanskje interessert.

 

Forresten, sleng kameraet, så blir dingsen billigere. 12 megapiksler på en telefon? Perler for svin, spør du meg. Skal jeg ta bilder, så bruker jeg et ordentlig kamera. Trenger jeg et kamera til nødbruk, så er alt over 1,3 megapiksler greit.

 

Symbian? Aldri mere Symbian for meg.

 

Kameraet er en av hovedfunksjonene på denne da, viss du liker drittkameraer kan du like gjerne kjøpe iphone. Denne har en bildebrikke som er 4x større enn bedre telefoner enn iphone. Denne skal (vistnok) være en erstatter for et billigkamera i butikken. at det er 12mp er ikke av nødvendighet, men fordi idioter tror at mer mp = bedre bilder. at en htc har 5mp f.eks hjelper aldri da bildebrikkene og linsene er shait i de telefonene.

Men hjelper dårlig i en reklamekampankje "4mp men kjempebra bildebrikke"

Lenke til kommentar
Hadde ikke kjøpt Nexus'en min hvis den kjørte Symbian S60 for å si det slik..
Hva med hvis den kostet 50-70% mindre med S60 5ed?

 

Skal jeg først kjøpe en ny telefon er jeg ikke interessert i å ha en utdatert, tregt og kjedelig operativsystem selv om dette gjør telefonen 50% billigere..

 

... og da snakker vi Out-of-the-box:

Android: Ikke i nærheten av å funke slik det skal

Symbian: Funker fra første sekund

 

Er personlig veldig ferdig med produkter man må sitte 8 uker og fikle med for å få de til å fungere. Gir jeg mine tusenlapper for et produkt så skal det fungere - kort og godt...

 

Hvorfor skal jeg måtte lese igjennom 100 forum for å finne ut hvordan jeg får alarmen min til å fungere - eller å sende MMS?

 

Hvorfor er ikke Android i nærheten av å funke slik som det skal? Hvis du må sitte 8 uker for å finne ut hvordan du sender MMS eller får alarmen din til å fungere må jeg virkelig begynne å lure på hva du driver med, spesielt med tanke på at du tydeligvis synes Symbian er helt flott :dontgetit:

 

Jeg anser meg ikke som en Android fanboy med tanke på at jeg per i dag bruker Android, Windows Mobile og Maemo om hverandre, men at S60 er et dødt skip er det for meg ingen tvil om. At Nokia har falt av lasset når det gjelder smarttelefoner er det heller ikke noe spørsmål om for min del

Lenke til kommentar

Hehe, interessant at du vet hvilke mobiler og platformer jeg er kjent med. Symbian er foreldet og de burde heller bruke tid på Maemo. Og med tanke på hvilke spennende og ikke minst gode operativsystemer som er på markedet idag, kan jeg aldri finne på å anbefale Symbian til noen.

 

iPhone OS, Android, WebOS og den kommende W7 er i en helt annen liga.

 

Er så utrolig lei av alle sånne fanboys som deg som kritiserer alt annet enn Android og Iphone OS for tida. Som om disse Os'ene er så utrolig perfekte? De er fulle av mangler begge to, og Android må være det mest hypa OS'et i historien, og Google får tonnevis av drahjelp fra en samlet ukritisk it-presse og fanboys som deg, som ikke gjør annet enn å hype Android opp i skyene. Det er en spiral som er helt ute av kontroll, og mobilprodusentene kaster seg naturlig nok på bølgen, og lanserer ene Androidtelefonen etter den andre, fordi det er det folk etterspør, men ikke nødvendigvis det de trenger, eller det som er det beste.

 

For å ta Android først. Android følger ikke javastandarder, noe som gjør at utviklere ikke kan utvikle crossplatform program som funker på alle OS, men må utvikle egne spesielt til Android. Hvorfor i herrens navn følger ikke et OS som er tuftet på Linux kernelen etablerte standarder?

For det andre, Android støtter ikke native Bluetooth overføring (det gjør for eksempel Symbian), og sist men ikke minst, det er rett og slett forbrukerfiendtlig og ha en sperre som gjør at brukereren selv ikke kan installere egne appz til et SD-kort og kjøre disse programene på telefonen, men må ta til takke med å laste ned appz fra Android Market (og ja jeg vet at det finnes en bypass med "Apps to SD", men da må du installere en custom rom).

 

For å ta Iphone, som hele Norge, ja hele verden går av hengslende etter, så mangler Iphone OS støtte for flash, og kommer sikkert aldri til å få det heller, brukte evigheter på å implementere noe så banalt som multitasking, hadde ikke engang noe så basic som MMS støtte da den kom en gang, og det er det mest lukka OS'et av alle i hele markedet. Alle andre produsenter har nå endelig skjønt at open-source faktisk er fremtida.

 

Windows Mobile har vært en eneste stor flopp siden det kom, og jeg tror ikke Windows Phone 7 kommer til å forandre noe serlig på det. Vi vet dessuten for lite om det per i dag til og kunne si med sikkerhet om det faktisk vil innfri alt det har lovet. Windows Mobile er uansett closed source, og det trekker unektelig ned for min del.

 

Derimot har jeg stor tro på MeeGo når det en gang kommer, men synes også det er synd at ikke Nokia hadde is nok i magen til å fortsette utviklingen av Maemo på egen hånd. Maemo er uten tvil er det mest komplette mobil os'et der ute akkurat nå, det følger alt av standarder, har native flash støtte rett ut av esken siden det på mange måte er debian porta til en mobil.

 

Konklusjonen din er tilsynelatende egentlig at alt som ikke er 100% åpent er dårlig. Du hevder at Windows Phone 7 blir en flopp dog det ikke har noe med Windows Mobile å gjøre. Du kritiserer iPhone OS for ikke å ha multi-tasking selv om dette var et 100% bevisst valg fra Apple fra starten av. (iPhone OS er et meget bra OS selv om det ikke passer for meg), og at Android ikke installerer programmer til SD-kortet er tilsynelatende også et stort klagepunkt for din del.

 

Slik jeg ser det er det ingen OS som er perfekte, men Android og iPhone OS ser jeg på som de ledende per dags dato selv om de treffer to noe ulike brukergrupper. Kritikken din ser jeg på som primært småpirk og for min del er OS og programvare vel så viktig som hardware når det gjelder mobiltelefoner og stiller meg uforstående til de som kun fokuserer på maskinvaren og bryr seg lite om hvilket operativsystem som kjører på den. Tviler på at en som trives med Windows Mobile ville kjøpt en telefon som kjører Symbian S40 selv om telefonen skulle være aldri så flott på spec-arket

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...