Gå til innhold

Universiteter forbyr Ipad


Anbefalte innlegg

Syntes nå apple har svært åpne systemer, sammenlignet med f.eks. Microsoft. Hvorfor er det ingen her på forumet som snakker om å banne microsoft istedet? Nå snakker jeg om OS for normale datamaskiner, slik mange andre også gjør her.

At Apple på sine mobile enheter har valgt å være restrektive på hva som kjøres har sine fordeler og ulemper. Men å si at en ikke skal skrive om ting som opptar mange blir nesten for dumt. Nesten som å påstå at "Beatles, neeeei.. de var jo ikke særlig populære" :)

 

Jeg tror ikke du vet helt hva som ligger i ordet åpent.

 

Windows har et øvre lag av applikasjoner som er fritt for brukeren å lage, distribuere og selge. Om jeg ikke tar feil så må alt som skal inn på iProduktene gjennom en streng kontroll.

 

Linux er åpent selv under applikasjons-laget.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Selvfølgelig idiotisk at Apple ikke klarer å lage et produkt som følger normer. Det kan skape betydelige problemer for et nettverk med stor gjennomgang av enheter.

 

Når det gjelder Apple og nyskaping trenger man ikke være mer enn gjennomsnittlig interessert for elektronikk og it for å vite at det eneste "nyskapende" med ipod/ipad er markedsføringen. Apple bruker godt utprøvd teknologi, men markedsfører det mot "vanlige" forbrukere, for mange blir det derfor det første møte med det nye. Xkcd illustrer dette fint her

 

Apple pakker teknologi inn i en brukervennlig pakke, med en prislapp som gjør den tilgjengelig for alle og enhver. Markedsføring er ALT i dag, skaper du et bilde av deg selv vil forbrukerne forsterke dette, spesielt dersom du lar brukerne føle seg spesielle og nymotens. Det er "hipt og inn" og bruke Mac/Apple, bruker du det siste innen teknologi som andre ikke har sett før blir du ofte stemplet som nerd.

Lenke til kommentar

Det hadde vært mye mer opplysende å lenke til originalartikkelen i Wall Street Journal, og ikke en utvannet versjon fra ZDNet. Ifølge WSJ er saken slik:

"Apple Inc.'s iPad isn't having an easy time during college admissions season.

 

The tablet, lauded by many as the next wave in education technology, is having difficulty being accepted at George Washington University and Princeton University because of network stability issues. Cornell University also says it is seeing connectivity problems with the device and is concerned about bandwidth overload."

 

Stusset også litt over formuleringen "problemer i forbindelse med sikkerhet", og det viste seg da å være dette:

"George Washington said earlier this month its wireless network's security features don't support the iPad—or iPhone and iPod Touch, for that matter."

 

Ikke rapportert noe problem med sikkerheten i iPad, altså.

 

http://online.wsj.com/article/SB10001424052748703594404575192330930646778.html

Lenke til kommentar

Er ikke noe problem med sikkerheten, er en bug i selve OS 3.2. Teknikerene på Princeton fant ut a dette hele 3 dager før denne artikkelen ble publisert på hw.no.

 

http://www.tgdaily.com/mobility-features/49402-princeton-isolates-ipad-wifi-problems

 

Hadde man faktisk orket å skrive Princeton i søkefeltet før man publiserte denne artikklen så hadde man funnet siden deres, et søk til på denne siden gav meg denne fine artikkelen:

 

http://helpdesk.princeton.edu/outages/view.plx?ID=3095

 

Until a fix is provided by Apple, OIT recommends not connecting your iPad device to the campus network as it is likely it will malfunction. iPad devices that malfunction in this manner while connected to the campus network may need to be blocked to maintain the stability and reliability of campus network services.

 

Det er med andre ord ikke snakk om noe forbd, snarere et råd om ikke å koble seg til nettverket pga. denne bugen.

 

Husk at en fjær blir til 10 høns osv..

Lenke til kommentar

Hehe, for en herlig ironi dette er. Apple, som vet å nekte tilgang "grunnet sikkerhet", blir nektet tilgang :wee:

 

Men må si det virker tullete dette forbudet, nesten som jeg skulle tro enkelte ville at Onkel Jobs skulle smake egen medisin.

 

Jeg kan i hvert fall komme på en annen god grunn: At lukkede systemer hindrer innovasjon. Åpne systemer inviterer til innovasjon og universiteter bør jo helt klart oppfordre til innovasjon.

Er ikke Windows/Windows Mobile et ganske lukket system? Bør disse også forbys?

 

Windows er generativt, dvs det er veldig åpent for innovasjon. Man kan ikke sammenligne Windows med iPad, det er ikke et lukket system i den forstand. Nei, du får ikke endre på Windows, men ellers får du gjøre som du vil. Koden er skjult, men du får anledning til å installere og skape hva du vil med Windows som plattform.

 

Zittrain nevner den distinkte forskjellen et eller annet sted i dette gode foredraget:

 

http://www.youtube.com/watch?v=o7UlYTFKFqY

 

Det er verdt å merke seg at Zittrain er meget kritisk til Apples strategi og nok noe farget, men det er veldig faglig begrunnet. Han setter ting i et større perspektiv. Dyktig kar, jobber på Harvard etter å ha tidligere vært på både Oxford, Stanford og NY university School of Law.

Lenke til kommentar

Er sikkerhet i forhold til trådløse nett en god grunn til å forby denne? Har dere funnet noen detaljer på hva det er snakk om?

 

Jeg kan i hvert fall komme på en annen god grunn: At lukkede systemer hindrer innovasjon. Åpne systemer inviterer til innovasjon og universiteter bør jo helt klart oppfordre til innovasjon.

Er det ikke uansett viktigere å prioritere sikkerheten?

 

Vi snakker inovasjon på universiteter pga. et apple produkt? Tror neppe det å hindre dette produktet gjør så voldsomt skade på inovasjonen.

 

Så innovasjon er viktigere enn sikkerhet?

 

En annen notis; Er neppe noe som er mer lukket enn apple og apple sine produkter. Det at de låser deg til fast er jo et paradoks når de promoterer sitt OS som open source... men man skal ikke få installere OSX på annet enn apple maskiner. Det er jaggu åpent det.

Lenke til kommentar

Jeg kan i hvert fall komme på en annen god grunn: At lukkede systemer hindrer innovasjon. Åpne systemer inviterer til innovasjon og universiteter bør jo helt klart oppfordre til innovasjon.

 

Troll much? Eller bare uvitende?

 

http://www.opensource.apple.com/release/mac-os-x-1063/

 

Her kan du se laste ned store deler av kildekoden til siste versjon av Mac OS X inkludert kjernen (XNU). Innovasjon er vel kanskje det ordet som beskriver Apple mest. De har brukt mye åpen kildekode, og i tillegg bidratt masse tilbake. Motoren i browseren du helt sikkert skrev innlegget ditt i har f.eks masse kode fra Apple.Webkit blir brukt i Firefox, Chrome, Safarai, m.m. De har lagd standarder som Bonjour som enkelt lar deg bruke og dele ressurser på nettverket uten noen konfigurasjon. De forbedret Displayport standarden med sin egen versjon som senere ble offisielt tatt inn i standarden.

 

Lurer veldig på hvor du får fra at Apple ikke er lukkede og ikke innovative.

Endret av arokh
Lenke til kommentar

Når det er snakk om iPhone/ iPad er de da ganske lukkede synes jeg, dette selv om jeg synes at iPhone faktisk er en av de bedre telefonene jeg har hatt. 3Gen er på andre året (husker ikke sist jeg hadde en mobil så lenge ed vanlig bruk) og 3GSen er på andre året.. Hadde de gjort iPhone OS like pent som kjernen til MacOSX så hadde nok ting vært litt bedre.

 

Men du har helt ret ti at de er mer åpne på operativsystem enn f.eks. Microsoft. Det skader heller ikke at produktene deres faktisk ser bra ut også.

Lenke til kommentar

Hos meg er ikke spørsmålet om det er en god telefon, men om det er en god telefon som er verdt pengene. Om du ser på mobiler som ligger i samme prisklasse (eller kroner per ytelse) så blir iPhone grust fra alle vinkler.

 

Jeg skal ærlig talt si at jeg liker iPhone selv, men ikke nok til å betale 6300kr for.

Lenke til kommentar

Nei, de har nok ikke gått ut med pris på det.

 

Kikker man på iMac som koster 599 USD (nesten tilsvarende iPad), koster denne kr. 4790 her på berget. 799 usd versjonen koster 6490.

 

Tipper de starter på rundt 4000- 4200 og oppover når de blir lansert.

Lenke til kommentar

Googlet og fant et dokument som ga litt mer innsikt i problemet. Det virker som om iPaden, når den er koblet til et nett med DHCP, ikke overholder lease time. Den fortsetter å bruke en IP-adresse gitt til den fra DHCP etter at leaseperioden for denne har gått ut, uten å forsøke å fornye leasen. Nå synes jeg Princeton var strenge, i og med at de har satt lease time til seks timer, men de har sikkert sine grunner.

 

Nei, det er ikke for strengt å forby ødelagte dhcpklienter. Det er det eneste rette.

Lenke til kommentar

Nå synes jeg Princeton var strenge, i og med at de har satt lease time til seks timer, men de har sikkert sine grunner.

 

Nei, det er ikke for strengt å forby ødelagte dhcpklienter. Det er det eneste rette.

Strengt med seks timers lease. Selv om det strengt tatt er mulig å ha lease tid kortere enn dette (ned til 0, om jeg ikke tar helt feil) er for eksempel default i Windows åtte dager. Men nå gir de ut eksterne IP-adresser og har sikkert et stort gjennomtrekk av enheter, så det er helt sikkert gjennomtenkt.

 

Konflikter med IP-adresser gir både brukerproblemer og potensielt sikkerhetsproblemer, har ingen problemer med å forstå at de kaster ut klienter med denne feilen.

Lenke til kommentar

En liten sidekommentar: Ipad virker forholdsvis solid.

 

 

lAl28d6tbko

 

Forresten: Hva koster ipad i Norge? Apple.no skriver ".. til en fantastisk pris" på de norske nettsidene, men jeg kan ikke se hvilken "fantastisk" pris de prater om. Kan dere?

De få sidene som er begynt å legge ut iPad for salg i Norge(Ludo og Ps data) tar en fantastisk fantasipris. En på jobb fikk sin iPad 16GB uten 3g i går, han betalte bare 3100kr for den der. Den var faktisk overaskende tynn, og den virket veldig rask så får vi se hvordan den blir nå den kan multitaske og må kjøre flere programmer i bakgrunnen.

 

Noe jeg syns er spennende er å kjøre Citrix applikasjoner på den mot jobben min. Da kunne man jo jobbe relativt greit med sakssystemet vårt på jobb og epost via vpn.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...