Gå til innhold

Universiteter forbyr Ipad


Anbefalte innlegg

 

Forretningshensynet er tilfelle i den forstand at Apple ikke vil ha en binærblobb i koden sin som fører til frys, kræsj, batterisluk og som er en potensiell sikkerhetsrisiko som vil ødelegge brukeropplevelsen og potensielt sikkerheten til kundene deres.

 

Forretningsmodeller baserer seg ikke på slik, kanskje vi bør ta en runde på hva en forretningsmodell faktisk er?

 

Nå føler jeg forsvaret er mye Apple-basert fremfor å ta for seg ideologien (Apple er kun et eksempel). Jeg lurer på Thlom: Støtter du om Microsoft kommer med et operativsystem som nekter deg å installere noe som helst annet enn hva de godkjenner, og hvor du så må kjøpe dette gjennom Microsoftstore hvor Microsoft skal ha en andel av alt som selges. Utviklerne av Windows-programvare må da også unngå å bruke verktøy som støtter flere plattformer.

 

Når det gjelder innhold i flash, så regner jeg med at 90% av alle spill på nettet er flashspill, og 70% av disse ville vært mer eller mindre ubrukelige på en berøringsskjerm og resten ville vært en dårlig opplevelse siden 99% av de er designet for skjermer som er betraktelig mye større enn skjermen på en iPhone. Når det gjelder video så har Youtube både en app på iPhone og en HTML5-versjon, Vimeo eksperimenterer med HTML5, mange andre videosider vil servere iPhone-brukere (og sikkert de fleste andre smarttelefoner som altså heller ikke har flash) den rå videofilen som spilles helt fint i Quicktime. Videre så er MobileSafari en meget god nettleser med god støtte for HTML5 og CSS3 som lar webutviklere lage rike webapplikasjoner til iPhone som til og med kan lagres som en app på hjem-skjermen. Videre så har Safari er meget god javascript-motor, de er langt fremme med å implementere HTML5 og CSS3, sammen kan disse teknologiene brukes til å lage ganske avanserte spill. Jobber Apple da med å åpne opp for konkurranse mot sin egen AppStore?

 

Det hjelper fint lite når du hverken blir gitt valget. Du får en dings som ikke engang presterer å vise alt innhold på nett

 

Apple er ikke interessert, om de hadde vært det ville de kontaktet Adobe eksempelvis. Noe de ikke har gjort. Ikke vil de at utviklerne skal bruke verktøy som gjør at produktet kan brukes på flere plattformer heller.

 

Kontroll, kontroll og kontroll. Dette er kjernen i Apples forretningsmodell.

 

Det er ikke noe galt i at en bedrift kjører på med så kynisk profittmaksimering som mulig, men det er skummelt når folk adapterer bortfoklaring som en reell virkelighetsmodell.

 

Merker meg også at de aller fleste som klager på at iPhone ikke har flash ikke selv har en iPhone. Jeg kan ikke huske sist jeg savnet flash på min iPhone, jeg kan heller ikke huske sist en med iPhone klagde på at han ikke kunne spille farmville.

 

Relevans? Her illusterer du utfordringen din Thlom, du ser deg blind på budbringer fremfor budskap. Ad hominem er ikke veien å gå Thlom, enten kan du gå inn for å bruke diskusjonen som kontroll av egen overbevisning, eller du kan behandle det som en konkurranse. Velg sistnevnte, som nå er tilfellet, og sinnet ditt blir taperen.

 

Du vet jeg river slik retorikk og argumentasjon i filler like lett som jeg klarer å fortære en melkesjokolade på 30 sekunder. Jeg vet du kan så bedre, ikke mist fokus nå. ;)

 

Husk at budskapet endrer ikke mening basert på om man har en iDings i lomma eller ikke. Noe du vet. Denne diskusjonen handler om "the bigger picture" og ikke om en iDings, om jeg ikke har prestert å klarlegge det er min bruk av ord svakere enn jeg hadde trodd. Note to self i så fall.

 

Jeg skjønner at du allerede har bestemt deg for at de eneste grunnene til å ikke ha flash på en mobil enhet er ondskapsfulle. I så tilfelle er de fleste produsenter av smarttelefoner ondskapsfulle. Jeg tror heller at svaret ligger i at flash på mobile enheter er søppel.

 

Alltid kjekt med stråmann. Jeg skal komme tilbake til diskusjonen når du graver deg ut av iSump og forholder deg til mine meninger og ikke dine oppkonstruerte som du tillegger meg. Min feil at jeg misforstod og trodde dette faktisk kunne få et snev av dialektisk atmosfære.

 

Nøkkelen i denne diskusjonen er ikke hva Flash er eller ikke er. Den er heller ikke hva iPad er eller ikke er. Kjernen er hvorfor Apple ikke gir deg valget å velge selv.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det ble veldig hypotetisk.

Det er ikke så rart, det er spekulasjoner.

Først: hvor kan jeg laste ned disse famøse codec'ene? Det er vel ikke vaporware, eller ett av disse prosjektene som Google satser på, for så å dumpe?

Det er et produkt man speekulerer i om er der, ikke noe google har lansert, eller sagt at de skal komme med. Dermed er det ikke snakk om vaporware, og det regner jeg med du vet godt.

Deretter: Apple kommer nok aldri til å oppgi støtte for standardene de bruker i dag til fordel for et format som Google kontrollerer.

Nå trenger man vel ikke akkurat droppe et format for å støtte et annet, kjære deg..
Hva sier det i så fall om Apple? Jo, det sier at Apple handler ansvarlig og fornuftig, og baserer seg på uavhengige ISO-standarder.
Slik google gjør både på Android plattformen og i Chromes/Chromiums HTML5tag, der de støtter akkruat de samme standardene som Apple.

Det som er mulig er at Apple en gang legger til støtte for VP8, men regn ikke med at Apple blir noen pådriver for et format som det ikke har spesielt behov for og som ingen pr i dag etterspør. Trenger verden enda et videoformat, dersom det ikke tilbyr noen merkbare fordeler i forhold til de vi allerede har?

Vi trenger et fritt ikke-patent-befengt format, som yter bra. Noen vil ikke ha Theora fordi de mener det er drligere enn H.264, men V8 skal være bedre. Flere vil ikke ha H.264 fordi det er juridisk og økonomisk problematisk å bruke det i enkelte land. V8, om spekulasjonene er riktig, er altså bedre, OG problemfritt å implementere. Man trenger ikke være rakettforsker for å skjønne at det hadde blitt det beste alternativet.

Lenke til kommentar

@Dotten: Jeg vet ikke hvem som driver mest med ad hominem av oss, halve innlegget ditt handler jo om meg og om din enestående evne til å dekonstruere retorikk.

 

Dagens smarttelefoner er slik jeg ser det "(morphing) information appliances", ikke personlige datamaskiner. Akkurat som en spillkonsoll er en "information appliance" og ikke en personlig datamaskin. John Gruber sier det greit; "Think of the iPhone and iPad as app consoles." Eller som et digitalkamera for den del. Skal du installere en tredjeparts firmware så må du hacke kameraet. Eller hva med moderne biler som det blir vanskeligere og vanskeligere å reparere selv fordi de er nedlåst og styrt av datamaskiner? iPhone er en "information appliance". Den skal bare fungere, og fungere godt.

 

At Apple har kontroll over egen plattform mener jeg er helt greit da de tekniske fordelene (langsiktig rask utrulling av oppdateringer som kommer brukermassen til gode umiddelbart f.eks.) i mine øyne langt overveier de negative konsekvensene (mindre valgfrihet for avanserte brukere). Og ja, denne filosofien vil nok spre seg, bl.a. så går jo Microsoft et stykke i den retning med sitt nye mobil OS. Men å dra paralleller til nettet som såden synes jeg blir litt billig.

 

Slik jeg ser det så er ikke problemet først og fremst at Apple kontrollerer egen plattform, problemet er at deres kontroll ikke er gjennomsiktig, altså hemmeligholdet. Tegneserieapplikasjonen til Mark Fiore ble avslått fordi den "contains content that ridicules public figures." Problemet er at det ikke står noe om dette i noen av avtalepapirene. Har Apple retningslinjer vi ikke kjenner til, eller var det en byråkrat som handlet på egenhånd? Det vet bare Apple, og det er et problem. Hvor Apple setter grensen kan vi alltids diskutere, noen ville nok helst sett at de slapp gjennom alt som ikke var ulovlig eller skadelig, mens andre nok helst ser at de holder AppStore fri for porr. Jeg hører nok til den første leiren, jeg skulle helst sett at Apple ikke fungerte som sensurorgan for innhold. Men at de stopper applikasjoner som f.eks. benytter seg av private API ser jeg på som helt OK. Det er av tekniske hensyn, private API er ikke private på trass, de er private fordi de per dags dato er ustabile/uferdige. Eksempel: API-et till lyssensoren var privat, men nå er det offentlig (såvidt jeg vet ihvertfall), fordi det nå er stabilt.

 

Kortversjonen: Jeg har ingen problemer med at Apple (eller noen andre for den del) ønsker å kontrollere egen plattform. De tekniske fordelene er signifikante og gir en bedre brukeropplevelse og bedre applikasjoner. Derimot så har jeg litt problem med deler av måten Apple utøver denne kontrollen.

 

Samtidig så tror jeg Apple vil løsne opp etterhvert. Ønsker de å fungere som distributør av innhold så må de for det første ha klarere regler og for det andre gjøre porten bred. Det nytter ikke på sikt å drive med en sak for sak sensur, det nytter heller ikke å ha uklare og skjulte regler for hva som er tillatt og ikke.

 

Utover deler av AppStore så er det noe overdrevent hvor lukket iPhone er. Det følger med en meget god nettleser med god standardstøtte, du kan overføre film, musikk, lydbøker, ebøker og podkaster som du vil, du kan laste ned et utall applikasjoner som konkurrerer direkte med Apples egne, f.eks. eboklesere som Kindle, Nook eller Stanza og applikasjoner for å se/leie film og serier.

 

Og igjen angående flash; Flash finnes ikke for mobile enheter! Ihvertfall ikke når iPhone kom i 2007. Adobe kunne ikke levere (kan fremdeles ikke levere). Apple sa takk og farvel og jobbet videre med å utvikle åpne standarder i WHATWG og med å implementere disse i Webkit.

 

Jeg skjønner godt at enkelte vil ha GPL-åpenhet i produktene sine, men da får de kjøpe seg en smarttelefon med Maemo eller Android.

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

iPod revolusjonerte MP3 og iPhone revolusjonerte GSM. Det viser at det er summen av enkeltkomponentene satt i system som gir verdi, ikke hver enkelt komponent/spesifikasjon i seg selv. På den måten er Apple nyskapende, setter brukervennlighet foran spesifikasjonskåtskap og bidrar til ekte innovasjon.

Jeg regner med at du tenker på den manglende støtten for bluetooth, flash og at det ikke var mulig å filme med kameraet. Å det var ikke det at det ikke var mulig, men du måtte selv hacke telefonen for å låse opp mulighetene, Apple hadde låst. Det er det jeg virkelig vil kalle brukervennlighet, nyskapende og fremmende for innovasjon. Nei, jeg tror du trenger en leksjon i hva som er brukervennlig. Slike fanboy-uttalelser blir bare for dumt.

 

 

Som lærer er det ofte overraskende å se hvor enorm motstand IT-avdelinga yter mot Apple-produkter. Det er ofte gamle Microsoft-pamper som sliter med omstilling, og at skolene benytter Microsoft serverprodukter gjør ikke ting lettere.

 

Jeg har aldri sett en skole kjøre Mac feilfritt med en gang nettverk har vært innblanda, og før pleide det å være et argument MOT Apple, men jeg undres om det kan være andre veien?

Dette er ganske enkelt fordi at Apple sine produkter har en lei tendens til å leve sitt eget liv og ikke følge de standarder alle andre aktører i markedet forholder seg i. Her på bruket får brukere av Apple sine produkter seile sin egen sjø om de sitter fast. Jeg tar ikke i skiten med ildtang, nettopp fordi det alltid skaper meg mer irritasjon enn glede å hjelpe brukere som er helt hjelpesløse med sine, "brukervennlige" produkter fra Apple.

 

 

 

Hvorvidt man deler ut eksterne IP-adresser eller interne kommer jo helt an på hva du skal bruke nettet ditt til. For en bedrift med mye intern kommunikasjon mellom maskiner, og der folk rusler rundt med laptoppene sine kan det være bedre å ha interne adresser og lang lease time, sånn at du kan være sikker på å finne en gitt ressurs på et gitt sted.

Det er dette man bruker reservasjoner til. Har man enheter som skal finnes av andre og er avhengig av å gjøre dette via IP, så fører man opp en reservasjon til denne enheten i DHCP. Dette er veldig vanlig i forhold til servere, svitsjer, skrivere og annet utstyr som folk er avhengige av. Ellers er det forøvrig nok å vite maskinnavnet til en klient man ønsker å koble seg opp mot, DNS vil klare å oversette dette til riktig IP-adresse og finne frem riktig klient om dette er satt opp riktig. Det er derfor INGEN god grunn til å ha lang lease på ordinære klientmaskiner. Servere og annet fast utstyr bruker man faste IPer på selvsagt, men noen lang utgreing om hvorfor orker jeg rett og slett ikke å gå inn på her.

 

Klienter som ikke klarer å forholde seg til DHCP vil skape meget store problemer i et nettverk, spesielt om det er snakk om mange slike klienter.

 

Thlom: Har du i det hele tatt sett en komplett liste over hvilke applikasjoner som har blitt sensurert? Uten dette er det vanskelig å si at Apple har hindret innovasjon. Du kan jo som et eksempel se på det man har tilgang til med jailbroken iPhone. Tredjepartsprogrammer før AppStore, videomuligheter før 3GS, multitasking, muligheter for mapper +++. Mye av dette er ting som Apple senere har tatt inn i iPhoneOS. Dette er ting som ikke har sluppet gjennom Apples filter, men en del av det som ligger der er i høyeste grad innovativt.

Noe som er essensen her, Apple har LÅST telefonen slik at brukeren IKKE skal få tilgang til å bruke produktet vedkommende har betalt i dyre dommer for, på en effektiv måte. Hvis brukeren bryter EULA, så får brukeren tilgang til både det ene og det andre, men poenget her er at Apple gjør ALT de kan for å LÅSE brukeren til sine produkter og sin butikk. Dette er ene og alene gjort for å tjene mest mulig penger ved å lage et monopol. Slike ting vil vi ikke ha noe av.

 

Forskjellen overført til Microsofts plattform er at hvem som helst kan lage en applikasjon og installere den og faktisk selge den til andre slik at de kan benytte den, de kan faktisk gi den bort også - dette uten at Microsoft stikker kjepper i hjulene for brukeren, mens Apple sin brukervennlige holdning er å forsøke å gjøre alt de kan for å hindre brukeren i å ta i bruk applikasjoner som ikke Apple selger og tjener penger på.

 

At det virkelig finnes folk som ikke ser galskapen i dette, det fatter jeg ikke. Fanboys, ta dere en pille. Jeg er ingen spesiell fan av Microsoft heller, men jeg gjør i alle fall som jeg vil på min egen datamaskin uten at Microsoft legger seg borti annet enn sine produkter og at jeg har lovlig lisens på de systemer jeg benytter som er produsert av dem, noe annet skulle bare mangle.

Lenke til kommentar

Hvorfor sammenligner du mobil-OS med desktop-OS i en salig smørje?

 

Når det samme selskapet lager operativsystemer til mobiler og til datamaskiner og klarer å lage en salig smørje ut av produktene sine, enten de produserer mp3-spillere, mobiltelefoner eller datamaskiner, så må det da være på sin plass å sende kritikken dit den hører hjemme?

Lenke til kommentar

At det virkelig finnes folk som ikke ser galskapen i dette, det fatter jeg ikke. Fanboys, ta dere en pille. Jeg er ingen spesiell fan av Microsoft heller, men jeg gjør i alle fall som jeg vil på min egen datamaskin uten at Microsoft legger seg borti annet enn sine produkter og at jeg har lovlig lisens på de systemer jeg benytter som er produsert av dem, noe annet skulle bare mangle.

Det var dette jeg reagerte på. Hvorfor sammenligner du mobilplattformen til Apple med desktop-plattformen til Microsoft?

Lenke til kommentar

At det virkelig finnes folk som ikke ser galskapen i dette, det fatter jeg ikke. Fanboys, ta dere en pille. Jeg er ingen spesiell fan av Microsoft heller, men jeg gjør i alle fall som jeg vil på min egen datamaskin uten at Microsoft legger seg borti annet enn sine produkter og at jeg har lovlig lisens på de systemer jeg benytter som er produsert av dem, noe annet skulle bare mangle.

Det var dette jeg reagerte på. Hvorfor sammenligner du mobilplattformen til Apple med desktop-plattformen til Microsoft?

 

Og hvor i dette sitatet nevner jeg Apples mobilplattform?

Lenke til kommentar

iPod revolusjonerte MP3 og iPhone revolusjonerte GSM. Det viser at det er summen av enkeltkomponentene satt i system som gir verdi, ikke hver enkelt komponent/spesifikasjon i seg selv. På den måten er Apple nyskapende, setter brukervennlighet foran spesifikasjonskåtskap og bidrar til ekte innovasjon.

Jeg regner med at du tenker på den manglende støtten for bluetooth, flash og at det ikke var mulig å filme med kameraet. Å det var ikke det at det ikke var mulig, men du måtte selv hacke telefonen for å låse opp mulighetene, Apple hadde låst. Det er det jeg virkelig vil kalle brukervennlighet, nyskapende og fremmende for innovasjon. Nei, jeg tror du trenger en leksjon i hva som er brukervennlig. Slike fanboy-uttalelser blir bare for dumt.

 

Dine utsgn er jo tilsvarende dumme. Tror du at å gi brukeren alle muligheter = brukervennlighet? La oss se på for eksempel HTC, de gjør akkurat dette. Likevell, så er iPhone brukerne dobbelt så fornøyd med iPhone some HTC brukerne er med HTC telefoner? Tilfeldig? NEI!

 

Det å fjerne funksjonalitet ER faktisk brukervennlig. Om du trenger en leksjon så kan jeg jo starte med å anbefale deg noe innenfor produktdesign.

Apple slipper ikke halvgode løsninger bare for å ha løsningen der. De venter til løsningen er feilfri før de gjør den tilgjengelig, og dermed skaper de bare gode assossiasjoner med sitt produkt.

Lenke til kommentar

 

Som lærer er det ofte overraskende å se hvor enorm motstand IT-avdelinga yter mot Apple-produkter. Det er ofte gamle Microsoft-pamper som sliter med omstilling, og at skolene benytter Microsoft serverprodukter gjør ikke ting lettere.

 

Jeg har aldri sett en skole kjøre Mac feilfritt med en gang nettverk har vært innblanda, og før pleide det å være et argument MOT Apple, men jeg undres om det kan være andre veien?

 

 

Du har aldri sett en Mac kjøre problemdfritt ifb. nettverk, men alikevel er du overasket over at it-avdelingen yter motstand?

 

"om det er andre veien" ... Mener du at Apple muligens gjør det vanskelig med vilje? I så fall er det enda større grunn til å yte motstand mot Apple.

 

Uansett er Apple plagsomt i et bedriftsnettverk. De har blitt bedre, men det er ennå et stykke igjen.

Jeg hadde en kunde der en designer absolutt skulle kjøre Mac, og det endte med å slå av div sikkerhetsfunksjoner på server og en halvveis fungerende løsning. Kunden krevde det, så jeg måtte bare etterkomme kundens krav.

Apple support kunne heller ikke komme med en annen løsning, verken i norge eller over pytten.

 

Selvsagt yter IT-avdelingen motstand. De gjør livet surt for en stakkars konsulent. Det var ihvertfall slik for et par år siden, og selv om de har blitt bedre tar det tid før alt er som det skal og IT-personell blir overbevist.

 

Synes du det er smart å bytte ut domenekontrollere, Exhange servere osv. med OS X Server? Det blir lettere å sette opp de 20 Mac´ene på skolen, men de 250 maskinene som kjører Windows... hva med de?

Lenke til kommentar

Dine utsgn er jo tilsvarende dumme. Tror du at å gi brukeren alle muligheter = brukervennlighet? La oss se på for eksempel HTC, de gjør akkurat dette. Likevell, så er iPhone brukerne dobbelt så fornøyd med iPhone some HTC brukerne er med HTC telefoner? Tilfeldig? NEI!

Jeg kjenner ingen som eier iPhone som er fornøyd med den - nå er ikke min bekjentskapskrets så representativ for hvermannsen, da min bekjentskapskrets stiller krav til funksjonalitet også og ikke at produktet skal se pent ut. For en iPhone ser, faktisk stilig ut - funksjonell og brukervennlig? Nei, det synes jeg ikke. Jeg synes ikke det er brukervennlig å låse ned funksjoner for så å åpne de en etter en, men for å få funksjonene så må du kjøpe en ny iPhone med et nytt fancy tillegg på navnet. Selv om de samme funksjonene er fullt tilgjengelige om man hacker sin gamle telefon.

 

 

Det å fjerne funksjonalitet ER faktisk brukervennlig. Om du trenger en leksjon så kan jeg jo starte med å anbefale deg noe innenfor produktdesign.

Apple slipper ikke halvgode løsninger bare for å ha løsningen der. De venter til løsningen er feilfri før de gjør den tilgjengelig, og dermed skaper de bare gode assossiasjoner med sitt produkt.

Laterligste jeg har hørt. De gjør dette KUN for å tjene mer penger, ikke for å gjøre brukerne fornøyd. Det er nemlig slik at løsningene var der, fullgode og fungerende, men Apple synes ikke brukerne skulle få tilgang til det, de hyper produktet sitt og selger bare halvparten av de funksjonene som produktet faktisk er i stand til å levere. Deretter så låser de opp funksjonene, en etter en og markedsfører det som NY og superduper iPhone, løp og kjøp.

 

Jeg skjønner jo selvsagt at de ønsker å gjøre det slik, for å suge mest mulig penger ut av markedet, men å kalle det brukervennlighet blir for dumt. Det er kynisk utnyttelse av uvitende brukere/forbrukere.

 

Det er faktisk ikke helt sant at ingen av de jeg kjenner som eier iPhone er fornøyd, det er noen - nemlig de som er i stand til å utføre hacks på telefonen - resten er misunnelig på naboen som betalte halvparten av det de betalte for sin iPhone, i tillegg så har billigproduktet bedre funksjonalitet. :wee:

Lenke til kommentar

"om det er andre veien" ... Mener du at Apple muligens gjør det vanskelig med vilje? I så fall er det enda større grunn til å yte motstand mot Apple.

Eller at Microsoft stikker kjepper i hjulene ved å ikke implementere løsninger for annet enn sine egne OS?

 

Hva eksakt mener du med denne kryptiske kommentaren?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...