Gå til innhold

- Raskere surfing med Iphone


Anbefalte innlegg

Har testet den noen timer og jeg må konstatere at jeg vitterlig er lite imponert. Dette var meget skuffende. Den er aldeles ikke raskere, den identifiserer ikke telefonen som iPhone (dvs. den sender deg ikke automatisk til iPhone utgaver av nettsider), den skalerer bildene feil, den laster iPhone tilpassende nettsider ukorrekt (feks. VGNett) og "zoomen" lever sitt eget liv for å nevne noe.

 

Dette var en meget skuffende og en tildels ubrukelig applikasjon. Her må det en _stor_ oppdatering til før den er i nærheten av Safari.

 

1 - 0 til Safari!

 

Edit. Artikkelen det lenkes til av journalisten fungerer ikke.

Endret av R083r7
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Teite Apple som vil ha meg til å betale for å få muligheten for Apps på iPoden min :(

 

Hva mener du? Opera Mini er gratis.

Han sutrer fordi han har en 1. generasjons iPod tenker jeg, og Apple vil ha $10 for å la han oppdradere til firmware 2.0 som er første firmware hvor Apple åpnet for 3. pars programmer.

Lenke til kommentar

Er enig i at Opera er bedre på noen få områder, men den feiler ganske brutalt på mange andre. Gode eksempler er f.eks. at den ikke rendrer fonter bra når du er zoomet ut, låser ikke scroll horisontalt og vertikalt, den har ikke myk start og stopp på scroll, den lar deg ikke scrolle et lite stykke forbi kanter slik at du får en indikasjon på at du har nådd kanten, den tilpasser ikke innholdet på en god måte når du veksler fra portrettmodus til landskapsmodus, UI-en tar opp mye plass på skjermen, ofte scroller den istedenfor å zoome ut, noen ganger kapper den teksten på høyre side når du zoomer inn slik at du må finjustere ... listen er lang. Den gir deg i alle fall ingen følelse av at du bruker et polert produkt hvor alt flyter glatt, slik Safari og de fleste andre applikasjoner for iPhone gjør.

 

Er definitivt ikke skuffet over at det "ikke er Safari". Retter Opera alle de små irritasjonsmomentene blir Opera en killer-app :)

Med forbehold om at jeg ikke har prøvd hverken denne versjonen av Opera mini eller eier iphone:

 

Man må ta Opera mini for det den er. En lett klient som laster ned ferdigbehandlede sider fra Operas servere. Poenget er at den skal kunne kjøre på så mange telefoner som mulig, selv de svake java-mobilene. Da kan du jo si at det er idiotisk å fremme dette produktet for iphone og der kan jeg være enig med deg. Opera har faktisk en fullverdig nettleser, nemlig Opera mobile, men denne har de ikke pushet på iphone. Jeg vil tro det er fordi det er lettere å få mini gjennom kontrollen i app store da de kan bruke argumenter som at den ikke kjører javascript lokalt osv. Mulig de vil lansere Mobile senere når iphone-brukerne har fått smaken på Opera, med et par millioner fornøyde kunder vil de ha litt å argumentere med for å få gjennom sin fullverdige mobile nettleser.

 

Ting som tilpasning av tekst fra portrett til landskap er noe min Opera mobile utfører glimrende på min Nokia 5800, men som jeg mener å huske ikke var helt topp da jeg brukte mini. Opera mini er rett og slett en tynnklient og ikke en fullverdig nettleser, men dens svakheter er også grunnen til at den er så kjapp til å laste innhold. Opera mobile har faktisk støtte for Turbo-funksjonen, men dette er da bare på bilder så da må man egentlig velge hva som passer best for situasjonen. Spørsmålet blir i grunn om Opera har planer om å få ut Mobile til iphone også, og ikke minst om Apple tør å tillate det :)

Lenke til kommentar

Jepp, enig der. Men jeg ble litt skuffet etter å ha brukt den en stund.

Men for en enkel nettleser når man ikke har wifi duger den mer enn bra nok, selv om ventetiden fra man trykker til at man ser at den faktisk gjør noe er noe lang (det er naturligvis grunnet måten den jobber på, men en animasjon som viser det hadde vært fint. Nå er det bare et lite "hjul" som man ikke legger merke til med en gang.

Men dette kan man også si er en vanesak :)

Lenke til kommentar
Det skulle ikke rettferdiggjøre rykkvis/rotete scrolling eller ulogisk brukergrensesnitt, skulle det vel?

Jeg kan ikke se at grensesnittet er ulogisk eller at scrollingen er rotete.

Har du prøvd å rulle opp og ned i en artikkel hvor du er zoomet inn? Lagt merke til at det vingler, fordi den ikke låser deg til å rulle i en retning? (med mindre du er uvanlig stø på fingeren).

Lenke til kommentar
Det skulle ikke rettferdiggjøre rykkvis/rotete scrolling eller ulogisk brukergrensesnitt, skulle det vel?

Jeg kan ikke se at grensesnittet er ulogisk eller at scrollingen er rotete.

Har du prøvd å rulle opp og ned i en artikkel hvor du er zoomet inn? Lagt merke til at det vingler, fordi den ikke låser deg til å rulle i en retning? (med mindre du er uvanlig stø på fingeren).

Det kan være fordi Apple har patent på den typen skrolling (det er noe av hva de saksøkte HTC for). Eller det kan være fordi Opera Mini mer eller mindre er portet til iPhone. Men ja, enig i at det er håpløst. Opera Mini renderer også fonter helt håpløst og ser ut til å utelukkende bare vise en font. Sært. Holder meg nok til Safari ja, så får Opera være nødløsning på hytta hvor det ikke er 3G.

Lenke til kommentar
Det skulle ikke rettferdiggjøre rykkvis/rotete scrolling eller ulogisk brukergrensesnitt, skulle det vel?

Jeg kan ikke se at grensesnittet er ulogisk eller at scrollingen er rotete.

Har du prøvd å rulle opp og ned i en artikkel hvor du er zoomet inn? Lagt merke til at det vingler, fordi den ikke låser deg til å rulle i en retning? (med mindre du er uvanlig stø på fingeren).

Det kan være fordi Apple har patent på den typen skrolling (det er noe av hva de saksøkte HTC for).

Det sier seg selv at dette gjelder andre mobiltelefonleverandører, ikke programmer som kjører på iPhone. Alle andre programmer man får kjøpt i AppStore har jo "vanlig" og/eller "perfekt" scrolling. Det må du jo ha lagt merke til.

Lenke til kommentar
Det skulle ikke rettferdiggjøre rykkvis/rotete scrolling eller ulogisk brukergrensesnitt, skulle det vel?

Jeg kan ikke se at grensesnittet er ulogisk eller at scrollingen er rotete.

Har du prøvd å rulle opp og ned i en artikkel hvor du er zoomet inn? Lagt merke til at det vingler, fordi den ikke låser deg til å rulle i en retning? (med mindre du er uvanlig stø på fingeren).

Det kan være fordi Apple har patent på den typen skrolling (det er noe av hva de saksøkte HTC for).

Det sier seg selv at dette gjelder andre mobiltelefonleverandører, ikke programmer som kjører på iPhone. Alle andre programmer man får kjøpt i AppStore har jo "vanlig" og/eller "perfekt" scrolling. Det må du jo ha lagt merke til.

Det er fordi grensesnittet på de programmene ikke er bredere enn skjermen. En nettside er gjerne bredere enn skjermen, og når du har zoomet inn på en tekstkolonne og skroller nedover så skroller Opera i nøyaktig den retningen du drar fingeren, i motsetning til Safari som har endel slingringsmonn og stort sett skroller i den retningen du ønsker å skrolle. Nå er det selvsagt mulig at det finnes API-er for den typen skrolling og at Opera ikke får benyttet det fordi Opera Mini mer eller mindre er portet til iPhone. Eller at Opera rett og slett ikke har tenkt på at dette er viktig. Jeg bare tipper.

Lenke til kommentar

Opera Mobile kommer vel også på et senere tidspunkt, og da må de jo ha noen grunner til at du skal betale for Mobile når Mini er gratis? ;)

Siste versjon av Opera mobile er forresten like gratis som mini :)

 

Skeptisk til at Opera Mobile vil komme gjennom "sensuren" med mindre de fjerner javascript-tolkeren ...

Syns egentlig det er litt trist at iphone-brukerne skal miste muligheten til å velge den nettleseren de vil benytte seg av på grunn av Apples sensur :dontgetit:

Lenke til kommentar

Det er vel fremdeles bare en beta-versjon?

Nei, ingen beta-release dette.

Men at det kommer oppdateringer i fremtiden er det liten tvil om. Men siden applikasjoner må gjennom iStore-sensur, vil jeg anta oppdateringer ikke slippes for hyppig.

 

Det ikke alle er klare over, er at hastigheten skyldes at samtlige nettsider du besøker, fra lokalavisen og facebook til nettbanken og paypal) sendes gjennom Operas egne proxyservere.

 

Opera Mini uses a transcoder server to translate HTML/CSS/JavaScript into a more compact format. It will also shrink any images to fit the screen of your handset. This translation step makes Opera Mini fast, small, and also very cheap to use. To be able to do this translation, the Opera Mini server needs to have access to the unencrypted version of the Web page. Therefore no end-to-end encryption between the client and the remote Web server is possible.

http://www.opera.com/mobile/help/faq/#security

 

Man kan argumentere med at Opera har liten eller ingen interesse av å stjele dine personlige opplysninger, men likevel er det greit å være klar over hvordan dette virker. For min del er dette nok til at jeg holder meg til Safari.

Tja, hvis du er en av de millioner som bruker Googles tjenester i dag, har du allerede utlevert deg selv i langt større grad enn hva litt små-browsing på Opera Mini fører til. Men joda, jeg forstår din skepsis, og du må gjerne velge å ikke ta del i produktet. Alle vi andre kan kose oss over en lynkjapp surfeopplevelse over trege telefonnett :-)

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...