Gå til innhold

- Raskere surfing med Iphone


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det ikke alle er klare over, er at hastigheten skyldes at samtlige nettsider du besøker, fra lokalavisen og facebook til nettbanken og paypal) sendes gjennom Operas egne proxyservere.

 

Opera Mini uses a transcoder server to translate HTML/CSS/JavaScript into a more compact format. It will also shrink any images to fit the screen of your handset. This translation step makes Opera Mini fast, small, and also very cheap to use. To be able to do this translation, the Opera Mini server needs to have access to the unencrypted version of the Web page. Therefore no end-to-end encryption between the client and the remote Web server is possible.

http://www.opera.com/mobile/help/faq/#security

 

Man kan argumentere med at Opera har liten eller ingen interesse av å stjele dine personlige opplysninger, men likevel er det greit å være klar over hvordan dette virker. For min del er dette nok til at jeg holder meg til Safari.

Tja, hvis du er en av de millioner som bruker Googles tjenester i dag, har du allerede utlevert deg selv i langt større grad enn hva litt små-browsing på Opera Mini fører til.

Det er nettopp derfor jeg ikke bruker Googles tjenester, men jeg ser fortsatt argumentet ditt.

 

En løsning er å unngå nettsider som nettbanken din og lignende de gangene du ikke har tilgang til noe annet enn Opera Mini. Hastigheten var jo, som du sa, fantastisk.

Lenke til kommentar
Det skulle ikke rettferdiggjøre rykkvis/rotete scrolling eller ulogisk brukergrensesnitt, skulle det vel?

Jeg kan ikke se at grensesnittet er ulogisk eller at scrollingen er rotete.

Har du prøvd å rulle opp og ned i en artikkel hvor du er zoomet inn? Lagt merke til at det vingler, fordi den ikke låser deg til å rulle i en retning? (med mindre du er uvanlig stø på fingeren).

Her "låser" Opera seg til tekstkolonnen når jeg scroller nedover.

 

Opera Mobile kommer vel også på et senere tidspunkt, og da må de jo ha noen grunner til at du skal betale for Mobile når Mini er gratis? ;)

Opera Mobile støtter JavaScript, og bryter derfor reglene. Opera Mobile 10 er forøvrig gratis.

Lenke til kommentar

Jeg lurer på hva Opera presenterer seg som når man surfer siden den ikke automatisk laster inn iPhoneversjoner av sidene.

Hvis den bare presenterer seg selv, og ikke enheten den er på vil det bli litt feil i diverse oversikter over hvilke enheter som brukes til surfing.

 

Edit: Rettet i allefall to skriveleifer :)

Endret av PL610
Lenke til kommentar

Jeg lurer på hva Opera presenterer seg som når man surfer siden den ikke automatisk laster inn iPhoneversjoner av sidene.

Det finnes mange tjenester som forteller deg hvilken informasjon nettleseren din spytter ut.

Først treff på google ga meg denne: http://my-addr.com/all-request-varibles-and-my-request-data/php-request-data/my_server.php – besøk url'n med Opera Mini, så får du sett hvordan informasjonen ser ut :)

Lenke til kommentar

Etter å ha brukt Opera synes jeg slett ikke at er geniale for å være ærlig. De sa at brukergrensesnittet var det samme for alle platformer, dvs. at det er like dårlig/rotete der også, og det vil si at de har hatt god tid på seg til å fikse det.

Derfor er jeg redd det ikke kommer til å bli fikset i en kommende oppdatering, desverre da det tydeligvis er meningen at det skal være slik.

 

Det sies litt om det her:

Lenke til kommentar

Hvirker som at noen tror at Opera Mini ble utviklet for å brukes på iPhone. Det er så katastrofalt feil, som man kan få det. Dette er ikke noe utelukkende iPhone-program, tvert i mot. Opera Mini har alltid hatt som mål å nå ut til så mange som mulig. Derfor fungerer programmet på _alle_ nyere og eldre mobiler. Det eneste kravet for å kjøre std.utgaven av programmet har vært Java-støtte, noe omtrent alle telefoner har, også de billige 1-kroners telefonene man støtt og stadig får kastet etter seg. Programmet er naturlig nok svært populært i områder hvor folk ikke oppdatere mobil-parken annen hver måned =)

 

Utgaven som nå er tilgjengelig i AppStore er hovedsakelig en portering av Opera Mini, med andre ord har man tatt programmet og gjort om litt i koden, slik at det kjører på en iPhone (iPhone har ikke java-støtte :(). Hadde de derimot utviklet programmet fra grunn mot iPhone, vil jeg tro de hadde landet på et produkt med bedre brukeropplevelse. Men men ...

 

Er redd vi bare må leve med at denne versjonen av Opera Mini ikke "føles" som en normal iPhone-app. Som utvikler må tenke litt kostnad vs. nytte, og når produktet er gratis, er det nok vanskelig å skulle forsvare omskriving av hele kodebasen.

 

(Og hvis nettleseren fungerte "for smooth" på telefonene, kunne det godt være at de ikke hadde blitt godkjent av Apple, hvem vet?)

Lenke til kommentar

Det ikke alle er klare over, er at hastigheten skyldes at samtlige nettsider du besøker, fra lokalavisen og facebook til nettbanken og paypal) sendes gjennom Operas egne proxyservere.

 

 

Jeg kan virkelig ikke fatte hvorfor de ikke har lagt inn en valgmulighet for å slå av denne funksjonen. Det å lede all trafikken via sine egne servere må jo koste mer enn det gir inntekter. Og med tanke på å la opera mini være forhåndsinstallert på mobiltelefoner, så taper jo operatørene på at trafikken komprimeres.

 

Plagsomt å ikke kunne koble til webtjenester på maskiner i nettverket via lokalip..

Lenke til kommentar
Etter å ha brukt Opera synes jeg slett ikke at er geniale for å være ærlig. De sa at brukergrensesnittet var det samme for alle platformer, dvs. at det er like dårlig/rotete der også, og det vil si at de har hatt god tid på seg til å fikse det.

Grensesnittet til Opera Mini er mye bedre enn Safari for min del. F.eks. er "tabbed browsing" faktisk "tabbed", og man må ikke bytte til noe annet for å veksle mellom åpne sider.

 

Jeg kan rett og slett ikke se hva som måtte være rotete ved grensesnittet.

Lenke til kommentar

Det ikke alle er klare over, er at hastigheten skyldes at samtlige nettsider du besøker, fra lokalavisen og facebook til nettbanken og paypal) sendes gjennom Operas egne proxyservere.

Jeg kan virkelig ikke fatte hvorfor de ikke har lagt inn en valgmulighet for å slå av denne funksjonen. Det å lede all trafikken via sine egne servere må jo koste mer enn det gir inntekter. Og med tanke på å la opera mini være forhåndsinstallert på mobiltelefoner, så taper jo operatørene på at trafikken komprimeres.

 

Plagsomt å ikke kunne koble til webtjenester på maskiner i nettverket via lokalip..

Opera Mini er bare en tynn klient. All sidebehandling foregår på Operas servere. Det er derfor de kan komprimere sider opp til 90%. Det er også derfor den kan kjøre på eldgamle telefoner. Det er direkte umulig å skru av funksjonen fordi det ville krevet en egen browsermotor på flere MB på telefonen. Opera Mini slapp inn på iPhone nettopp fordi JavaScript behandles av Operas servere, og ikke på telefonen.

 

Operatørene tjener faktisk på komprimering. De får nemlig plass til flere kunder uten å måtte utvide nettverket sitt fysisk. Det er nok en grunn til at AT&T er kunde av Opera...

Lenke til kommentar

Grensesnittet til Opera Mini er mye bedre enn Safari for min del. F.eks. er "tabbed browsing" faktisk "tabbed", og man må ikke bytte til noe annet for å veksle mellom åpne sider.

 

Jeg kan rett og slett ikke se hva som måtte være rotete ved grensesnittet.

Jeg kan jo komme med en liste over noen av de tingene jeg synes er rotete/negativt med brukergrensesnittet i Opera:

 

- Man kan ikke zomme inn/ut trinnløst, som på Safari, men må nøye seg med de to zoomfaktorene opera tilbyr. Uvant for iPhone-brukere, og mindre fleksibelt.

 

- Scrollingen funker ikke som i Safari, både fordi det brukes en annen aksellerasjonskurve på den, og fordi "rubberband"-bevegelsen når man kommer til bunnen av siden mangler. Dermed blir programmet annerledes fra det iPhone-brukere er vant til, siden disse tingene funker likt i de aller fleste andre av programmene på telefonen som benytter scrolling.

 

- Ett trykk på skjermen for å zomme helt inn til maks tilgjengelige zoomfaktor i Opera er løsning som skiller seg fra hvordan det funker ellers på iPhone. I Safari zoomer man inn på enkeltelementer, som f.eks. et tekstavsnitt (basert på bredden på tekstfeltet) ved å dobbelttrykke, ikke ved å enkelttrykke. Uvant for iPhone-brukere, og dermed rotete.

 

- I motsetning til Opera funker Safaris løsning som regel veldig bra når det gjelder zooming inn på tekstfelter vha dobbeltrykking (enkelttrykking i Opera), dvs zoomer inn til korrekt nivå slik at man kan lese hele teksten. Operas løsning feilberegner i blant litt slik at deler av teksten havner utenfor skjermen, f.eks. blir det plagsomt å lese teksten hos http://daringfireball.net/, spesielt de stedene hvor det benyttes punktlister i teksten. Teksten havner utenfor, og man må til stadighet scrolle sidelengs for å se resten av setningene etterhvert som man scroller nedover tekstfeltene.

 

- Menyvalgene man får opp ved å hvile fingeren på f.eks. en link på en nettside i Opera dukker opp på en helt annen måte enn i Safari, og virker dermed ganske uvant for iPhone-brukere.

 

- Måten man markerer tekst i Opera funker ganske annerledes enn i Safari, og da på en mye mer tungvint måte. Man holder fingeren nede, deretter må man løfte den unna for å se menyvalget som dukker opp under fingeren. Så må man velge "merk tekst". Når man så har valgt dette, skjer det tilsynelatende ingenting, men ser man godt etter har det dukket opp en liten markør i teksten hvor man først trykket, deretter må man så vidt jeg kan forstå plassere fingeren på skjermen der man vil starte markeringen (markørens posisjon ser visst ikke ut til å ha noe med saken å gjøre?), for så å flytte den slik at man merker opp teksten. Når man slipper opp fingeren får man opp valg om å kopiere. Løsningen i Safari er mer fleksibel (man kan finjustere både start- og sluttpunktet av markeringen før man kopierer), og jeg synes det er langt mer lettforståelig/logisk.

 

- Hvorfor skal det stå en rød linje med tittel i toppen av skjermbildet og ta opp plass? Hadde det i det minste gått an å scrolle seg bort fra den hadde det jo vært greit, men så vidt jeg kan se er det ikke mulig å fjerne den, med mindre man aktiverer fullskjermmodus. I Safari tar tittelen mindre plass i utgangspunktet i tillegg til at den også lar seg gjemme vha scrolling.

 

- Teksten på nettsider i Opera blir totalt uleselig når man har zoomet helt ut, i motsetning til hvordan det fungerer i Safari hvor den som regel er lesbar (avhengig av skriftstørrelsen på nettsiden).

 

- Tabbed browsing føles ganske rotete for min del, spesielt pga den måten de har valgt å animere tabs når de flytter seg avhengig av hvilken man velger etc. Selv foretrekker jeg å scrolle sidelengs mellom miniatyrutgaver av nettsidene som i Safari, føler det blir langt mer oversiktlig og i praksis langt kjappere. Men dette avhenger vel mer av smak og behag enn noe annet, vil ikke si Operas løsning er ulogisk på noen måte selv om jeg personlig synes den virker veldig rotete og tungvinn.

 

- "Back"-knappen får plutselig en helt annen funksjonalitet i Opera enn det den ellers har bare fordi man har zoomet inn på en nettside. I stedet for å gå tilbake, zommer den ut igjen på siden man er inne på, deretter endrer den funksjonaliteten sin tilbake til å bli en vanlig "back"-knapp igjen. Ikke særlig logisk/intuitivt vil jeg si, spesielt med tanke på at symbolet endrer seg til noe som ser ut til å gjøre to ting samtidig ("zoom ut" og "back" med en skråstrek mellom). Sikkert nyttig og praktisk når man har vent seg til det, men forvirrende ved første øyekast. Det skiller seg i allefall ut fra det man er vant til i Safari.

 

- Trekanten i søkefeltet øverst i grensesnittet indikerer at man kan skifte fra Google til en annen søkemotor. Men trykker man på trekanten uten å ha "åpnet" søkefeltet først, funker den ikke. Man må altså åpne søkefeltet før trekanten fungerer slik man forventer, selv om den fortsatt ser helt lik ut som tidligere. Dette er ulogisk og rotete, den burde ikke være der før den blir klikkbar, evt burde den endre utseendet for å indikere hvorvidt den er aktiv. Veldig greit å ha tilgang til dette uten å måtte gå inn i innstillingene i programmet, men rotete måte å løse det på likevel.

 

 

Jeg synes grensesnittet i Opera har visse fordeler sammenliknet med Safari også, men det er nok langt flere ulemper enn fordeler i min bok dessverre. Når det er sagt er jeg ikke superkritisk til Operas grensesnitt, selv om listen kanskje gir det inntrykket. Mye av det jeg nevner her er egentlig bagateller, og alt i alt vil jeg si Opera grensesnitt fungerer forholdsvis bra selv om jeg ikke synes det kan måle seg med Safaris.

Lenke til kommentar

Så at det er annerledes enn Safari gjør at det er dårligere? Vissvass.

 

Er det en ting jeg skal pirke på opera mini for må det være at vertikal scrolling er alt for dårlig "festet", så man må fikle og fokle mye for å f.eks. scrolle fra topp til bunn i en artikkel. Nå vet jeg ikke hvordan "tilbake"-løsningen på iphone er, men på min Magic (og andre Android-foner) er det en dedikert tilbake-tast som fører tilbake til "utzoomet" tilstand, og da kan man scrolle raskt og stødig gjennom lange nettsider. Et raskt trykk på skjermen fører deg tilbake til lesbar zoom.

 

Kan ikke si annet enn at jeg håper Opera Mobile kommer snart. Men det får vel ikke iPhone-brukere nyte godt av?

Lenke til kommentar
Så at det er annerledes enn Safari gjør at det er dårligere?

Nei, mye av det jeg nevner er rotete/ulogisk uavhengig av hvordan det funker i Safari, f.eks det med trekanten i søkefeltet, det med at man ikke får zoome som man vil (man får dermed iblant ikke lese hele teksten uten å måtte scrolle sidelengs), det med den røde tittellinjen som tar opp plass unødvendig og det med "back"-knappen.

Lenke til kommentar

Hvis Opera hadde laget Mini med funksjoner som ligner på Safaris ville nok Apple aldri godtatt Opera i AppStore. Dessuten argumenterer du alt med at "det er ikke sånn det funker i Safari", noe som for meg blir et litt snodig konkludringsgrunnlag. Opera Mini er ikke spesiallaget for iPhone, men alle telefoner som støtter Java.

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...