Gå til innhold

Den lille nVidia Fermi tråden: GTX 470/480/580 etc. Fermi for f...


Nizzen

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

dytta inn mitt gamle gtx285 igår og prøvde litt, og inntrykket jeg fikk var at oppgradering fra e8500 til i7-920 hadde langt mer å si for de aller fleste spill enn overgangen 285->480sli. Men der det merkes, så merkes det jo :p

 

Burde tatt noen nøyaktige benches, men fikk litt stress med å selge unna gtx285 og orka ikke bruke flere kvelder på å gjøre det seriøst..

 

tror det var spesiellt tw:napoleon og gta4eplc som jeg ikke kunne se noen synlig forskjell på. GTA4bench gikk vel bare opp 2-3 fps.

BF:BC2 var også litt sånn at det føltes klin likt, så bare ørlite styggere ut, men var altså klin umulig å holde jevn fps med e8500 som nå er solgt.

Just cause 2 fikk jeg inntrykk av at så penere ut med gtx480, men benchmarken der gikk vel omtrent bare opp fra 30 til 40fps på concrete jungle.

 

virker uansett som at just cause 2 ikke klarer å bruke SLIen, ser liksom ikke noe forskjell her i bench på om det er aktivert eller ikke - skulle vel ikke være andre ting jeg trenger enn å sette opp sli i nvidia kontropplanel?

Lenke til kommentar

Glimrende, dette har jeg ventet på. Min slepbare synger tydeligvis på siste verset nå, tastaturet fungerer ikke, trøbbel med skjerkort ved last, den ene disken hakker, batteriet er omtrent dødt og den holder på å falle fra hverandre :p (jeg tuller ikke). Hvis prisen på en slik løsning med GTX 460M og Optimus blir fornuftig og batterikapasiteten god, så vil jeg vurdere det sterkt (forutsatt at Optimus fungerer under GNU/Linux).

Lenke til kommentar

 

 

Etter å ha hatt kortet i en uke nå, har jeg enda til gode å oppleve at temperaturene nærmer seg 100 grader. Jeg kjører viften på 50% hastiget idle(hører nesten ikke viften) og bruker autofunksjonen slik at den justerer seg opp når jeg spiller. Den høyeste temperaturen jeg har sett så langt er 82 grader celsius. Under idle holder tempen seg rundt 40-42 grader. Ikke glem at dette kortet er laget for å tåle temperaturer opp mot 105 grader celsius.

 

Jeg kan ikke gjøre annet enn å anbefale GTX 480. Det leverer bare helt rå ytelse, og etterhvert som driverne modnes mer, tenker jeg det blir bare bedre.

 

Kortet tåler sikkert slike temperaturer, men om det varer evig har jeg stor tvil om.

Tipper levetiden på Fermi kortene vil ligge på en plass mellom 1 og 2 år før vi begynner å få tilbakemeldinger om kort som opplever artifacts og gir Bsods.

 

Om det ryker om 1 til 2 år, så returneres det til butikken det ble kjøpt i, RMA'er kortet, norsk kjøplov gir 5 års reklamasjonrett. Så ingen fare, kortet er garantert byttet ut om 5 år!!

Endret av Knightospr
Lenke til kommentar

Etter å ha hatt kortet i en uke nå, har jeg enda til gode å oppleve at temperaturene nærmer seg 100 grader. Jeg kjører viften på 50% hastiget idle(hører nesten ikke viften) og bruker autofunksjonen slik at den justerer seg opp når jeg spiller. Den høyeste temperaturen jeg har sett så langt er 82 grader celsius. Under idle holder tempen seg rundt 40-42 grader. Ikke glem at dette kortet er laget for å tåle temperaturer opp mot 105 grader celsius.

 

Jeg kan ikke gjøre annet enn å anbefale GTX 480. Det leverer bare helt rå ytelse, og etterhvert som driverne modnes mer, tenker jeg det blir bare bedre.

 

Kortet tåler sikkert slike temperaturer, men om det varer evig har jeg stor tvil om.

Tipper levetiden på Fermi kortene vil ligge på en plass mellom 1 og 2 år før vi begynner å få tilbakemeldinger om kort som opplever artifacts og gir Bsods.

 

Om det ryker om 1 til 2 år, så returneres det til butikken det ble kjøpt i, RMA'er kortet, norsk kjøplov gir 5 års reklamasjonrett. Så ingen fare, kortet er garantert byttet ut om 5 år!!

 

 

Og hvis kortet ikke finnes lenger får du nytt kort til samme pris ;)

Lenke til kommentar

Expreview har fått fatt i et GTX 480 med alle 512 CC aktivert.

Denne quoten sier kanskje litt om hvorfor de endte opp med 480 CC...

Although the numbers seems a bit odd considering that the 512SP card is about five percent faster in average and at the same time has a power consumption of over 200W more under load when compared to the GTX 480.

Sykt om det stemmer.

 

Source

Lenke til kommentar

Jeg har en stygg mistanke om at dette er tull, spesielt med tanke på at det ser mer ut som det står "A3" enn "B1" bak der det står revisjon i GPU-Z. Men hvis dette virkelig er B1-revisjonen så er det ikke utenkelig at dette kan stemme. Det ha vel vært sagt siden april eller noe at en B1-revisjon kunne ventes på sensommeren, med bedre termiske egenskaper og muligens flere SP og TM aktivert. De termiske egenskapene har jeg absolutt troen på, men om flere kjerner og TMs aktiveres er jeg mer i tvil om, spesielt siden ting tyder på at GTX 465 trolig utfases og fremtiden til GTX 470 er noe usikker, så vil svært få brikker fra en wafer kvalifiseres til nye "GTX 480", og hva vil da resten brukes til? Uansett så er det bedre termiske egenskaper jeg har lengtet etter, ikke direkte pga. varmen, men støyen som som dette medfører. Hvis jeg snart får kjøpe en GTX 480(+) med Twin Frozr II eller tilsvarende og gjerne 3 GB minne så blir jeg kjempefornøyd.

Lenke til kommentar

Står på pakkesporinga at jeg skal få skjermkortet mitt på fredag :w00t:

 

Men har hørt en del si temperaturen øker en del på fermi korta når man kjører 2 skjermer. Hvor mye er det snakk om?

 

Ville det eventuelt være bedre om jeg kjører hovedskjermen på gtx 470 kortet og 22 tommeren som står ved siden av på gtx 260 kortet jeg bruker nå?

Lenke til kommentar

Står på pakkesporinga at jeg skal få skjermkortet mitt på fredag :w00t:

 

Men har hørt en del si temperaturen øker en del på fermi korta når man kjører 2 skjermer. Hvor mye er det snakk om?

 

Ville det eventuelt være bedre om jeg kjører hovedskjermen på gtx 470 kortet og 22 tommeren som står ved siden av på gtx 260 kortet jeg bruker nå?

 

I GTX460 tilfellet mitt så øker tempen med rundt 10c når jeg kobler på en ekstra skjerm.. Men går fint ;D

Jeg slet med noe sli problemer når jeg prøvde en skjerm på hvert skjermkort og samtidig skulle ha maks sli ytelse., så endte med at begge blir på øverste kortet.

Lenke til kommentar

Her kommer løsningen dere alle har ventet på!

 

Hvordan få skikkelig idle med flere skjermer på nVidia GTX 4xx kortene deres :)

 

Hvis man kjører 2 skjermer på ett og samme kort, eller på forskjellige kort (SLi), men disse kortene står i SLi-mode, så vil man bare få skikkelig idle (powerstate P12) på ett av kortene. Om man bare har ett kort, og kjører 2 skjermer så vil heller ikke dette gå ned til P12, men være på P3 (ca 400MHz core, 800MHz shader og full memoryspeed). Dette fører i mange tilfeller til 70-75 grader "idle" og er for mange et stort ankepunkt med disse kortene.

 

Det samme problemet gjelder forøvrig for GTX 2xx kortene til nVidia og ATi HD4xxx og HD5xxx serien. De eneste kortene dette får store konsekvenser for er nVidia sine 4xx kort, da disse rett og slett er ekstremt varme kort (viften vil ikke spinne noe særlig på auto sålenge kortet står i P3).

 

Da kan man gjøre en del forskjellige ting.

 

1) Vannkjøle.

2) Bruke to kort og ikke kjøre SLi, men ha en skjerm på hvert kort.

3) Skru opp viftene manuelt eller lage en "bedre" vifteprofil med MSI Afterburner 1.6

 

Ingen av disse løsningene er noe særlig.

 

Her kommer en ny en;

* Last ned NVIDIA Inspector 1.91.

* Trykk Show Overclocking

* Velg Unlock Min

* Velg korrekt powerstate (Performance level [2] - P3)

* Dra slideren for Shader ned til 104MHz (dette tilsvarer 52MHz på Core, da disse henger sammen)

* Dra slideren for Memory ned til 135MHz

 

Trykk Apply clocks and voltage.

 

Det du nå har gjort er å klokke ned powerstate 3 til samme lave frekvenser som powerstate 12 (full idle). Temperaturene vil derfor bli som dem skal være (og som dem er, hvis du bare har en skjerm). Dette kan du lage en snarvei til med knappen Create clocks shortcut.

 

 

PS: Dette kan føre til at kortet ditt blir ustabilt hvis du ser video, surfer på nett eller kjører applikasjoner som til vanlig ville ha satt kortet i powerstate 3. Dog er dette _veldig_ usansynlig da disse kortene i utgangspunktet er mer enn kraftig nok til å gjøre hva det skal være i powerstate 3, unntatt spill og benchmarks. Disse kjører dog uansett i powerstate 0 (full load).

 

PS2: Jeg tar selvfølgelig ingen ansvar for kort som måtte bli ødelagt eller på andre måter ta skade av dette. Selv har jeg gjort dette og nyter full idle på mine 2 kort med SLi aktivert og to skjermer.

 

Her har du svaret på hvordan du fikser det med flere skjermer. :)

Lenke til kommentar

Her kommer løsningen dere alle har ventet på!

 

Hvordan få skikkelig idle med flere skjermer på nVidia GTX 4xx kortene deres :)

 

Hvis man kjører 2 skjermer på ett og samme kort, eller på forskjellige kort (SLi), men disse kortene står i SLi-mode, så vil man bare få skikkelig idle (powerstate P12) på ett av kortene. Om man bare har ett kort, og kjører 2 skjermer så vil heller ikke dette gå ned til P12, men være på P3 (ca 400MHz core, 800MHz shader og full memoryspeed). Dette fører i mange tilfeller til 70-75 grader "idle" og er for mange et stort ankepunkt med disse kortene.

 

Det samme problemet gjelder forøvrig for GTX 2xx kortene til nVidia og ATi HD4xxx og HD5xxx serien. De eneste kortene dette får store konsekvenser for er nVidia sine 4xx kort, da disse rett og slett er ekstremt varme kort (viften vil ikke spinne noe særlig på auto sålenge kortet står i P3).

 

Da kan man gjøre en del forskjellige ting.

 

1) Vannkjøle.

2) Bruke to kort og ikke kjøre SLi, men ha en skjerm på hvert kort.

3) Skru opp viftene manuelt eller lage en "bedre" vifteprofil med MSI Afterburner 1.6

 

Ingen av disse løsningene er noe særlig.

 

Her kommer en ny en;

* Last ned NVIDIA Inspector 1.91.

* Trykk Show Overclocking

* Velg Unlock Min

* Velg korrekt powerstate (Performance level [2] - P3)

* Dra slideren for Shader ned til 104MHz (dette tilsvarer 52MHz på Core, da disse henger sammen)

* Dra slideren for Memory ned til 135MHz

 

Trykk Apply clocks and voltage.

 

Det du nå har gjort er å klokke ned powerstate 3 til samme lave frekvenser som powerstate 12 (full idle). Temperaturene vil derfor bli som dem skal være (og som dem er, hvis du bare har en skjerm). Dette kan du lage en snarvei til med knappen Create clocks shortcut.

 

 

PS: Dette kan føre til at kortet ditt blir ustabilt hvis du ser video, surfer på nett eller kjører applikasjoner som til vanlig ville ha satt kortet i powerstate 3. Dog er dette _veldig_ usansynlig da disse kortene i utgangspunktet er mer enn kraftig nok til å gjøre hva det skal være i powerstate 3, unntatt spill og benchmarks. Disse kjører dog uansett i powerstate 0 (full load).

 

PS2: Jeg tar selvfølgelig ingen ansvar for kort som måtte bli ødelagt eller på andre måter ta skade av dette. Selv har jeg gjort dette og nyter full idle på mine 2 kort med SLi aktivert og to skjermer.

 

Her har du svaret på hvordan du fikser det med flere skjermer. :)

 

Takk! Mener egentlig å huske at jeg leste det i den tråden her nå som du sier det :whistle:

Lenke til kommentar

Merk at frekvensene og korrekt PowerState er for 480 GTX.. Jeg kan ikke garantere verdiene for andre kort da jeg bare har tilgang på 480 GTX. Men sjekk gjerne verdiene selv med skikkelig idle og 1 skjerm. Kople så til skjerm nummer 2 og juster as needed :)

 

 

Sant, så sant. :p La jeg ikke merke til. Men han får vel bare se hva frekvenser han får når han idler med en skjerm som du sier.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...