Gå til innhold

Ubisoft får kjenne piratenes vrede (PC)


Anbefalte innlegg

Fantastisk!

 

Ubisoft fortjener denne. Jeg er ikke for at folk skal piratkopiere mye (selv om jeg ikke dømmer andre for noe der jeg synder like mye), men når Ubisoft bruker slike DRM-løsninger har jeg ikke noe imot det.

 

At Skidrow i tillegg har så mye humor som dette er bare utrolig fantastisk. Dette varme nærmest litt i hjertet

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Forstår ikke hvorfor de ikke bare konsentrerer seg om å lage spill for de som er interressert i å kjøpe spill og gir komplett f i piratene... De kommer aldri til å kjøpe noe uansett, så bare lat som de ikke eksisterer. Det kommer alltid til å være mer enn nok av oss ekte spillere som kjøper spillene våre. Fokuser på oss, ikke tjuvepakk.

Lenke til kommentar

Enn om folk aldri hadde piratkopiert spill. Da hadde vi sluppet dette DRM pisset :(

 

Utbredt misforståelse. De fleste former for DRM - begrenset antall installasjoner, tvungen assosiering med f.eks. én Steam-konto, engangs "DLC"-nøkler, osv. - er designet for å ramme det lovlige andrehåndsmarkedet, som utgivere ikke tjener en rød øre på til tross for at spillene "deres" omsettes. At det samtidig gjør piratkopiering marginalt vanskeligere (dersom man ikke lar scenegruppenes gjøre alt arbeidet for deg, slik normen er) er nærmest for en bieffekt å regne. Det er imidlertid lettere å selge slike løsninger som "anti-pirat" enn som "anti-bruktmarked". I praksis har de reelle antipirattiltakene stått stille siden cd-keys og den klassiske cd-sjekken.

 

Hva Ubisoft egentlig vil oppnå med dette må fåglarna vite. Denne DRM-løsningen påvirker ikke bruktmarkedet, virker - overraskende nok! - overhodet ikke mot pirater, og er generelt sett bare en pest og en plage for kundene. Jeg mistenker at de brainstormet for å finne den mest kundefiendtlige, meningsløse DRM-løsningen de kunne komme på, og endte opp med dette. Så implementeres det i alle PC-spill som slippes over et gitt tidsrom, og når salget av disse spillene viser seg å være forbløffende lavt, kan de skylde på de fæle, fæle piratene mens de inntar martyrrollen og avslutter PC-utvikling for godt. Da gjenstår konsollmarkedet, som de i løpet av de siste par årene egentlig har hatt lyst til å flytte alt fokus over til - men det anses nok som PR-messig litt uheldig å bare annonsere at man dropper PC fordi alt er så meget enklere med konsoll.

 

Trodde det skulle være ganske lett å forstå at hvis ingen noensinne hadde piratkopiert et spill, så hadde heller aldri blitt laget noen slags form for kopisperre. Hadde vel heller aldri blitt laget geværkuler hvis det ikke hadde funnes gevær?

Lenke til kommentar

Syntes ingenting imot hackingen. Liker man ikke hva Ubisoft, ikke kjøp spillet. Det finnes nok av andre spill der ute å kjøpe fra mer brukervennlige selskaper.

 

At piratkopiering går opp er jo ikke rart, all den tid crackede spill er mer brukervennlig enn lovlig kjøpte, som jo bransjen bør ta inn over seg.

 

Jeg fikk virkelig lyst på spillet når jeg så det i butikkhylla, men lot vær og brukte pengene på annet. Synd for utviklerne, de mistet en potensiell tilhenger av deres verk. Men jeg kan være villig til å kjøpe det om det eksisterer fungerende cracks der ute som gjør brukeropplevelsen akseptabel.

 

Men jeg er smått usikker på om ubisoft vil ha pengene mine da. Tror jeg skal sende dem en e-post, hvor jeg spør om det går greit for dem om jeg kjøper spillet forutsatt at jeg bruker crack, eller om de da heller ser at jeg lar vær å bruke penger på dem...

Lenke til kommentar

 

 

Trodde det skulle være ganske lett å forstå at hvis ingen noensinne hadde piratkopiert et spill, så hadde heller aldri blitt laget noen slags form for kopisperre. Hadde vel heller aldri blitt laget geværkuler hvis det ikke hadde funnes gevær?

 

Det er ikke lett å forstå, fordi det neppe er riktig, selskapene ønsker å føre kontroll over sine kunder, som nevnt, det hadde de gjort om det ikke hadde vært piratkopiering også.

 

AtW

Lenke til kommentar

Trodde det skulle være ganske lett å forstå at hvis ingen noensinne hadde piratkopiert et spill, så hadde heller aldri blitt laget noen slags form for kopisperre. Hadde vel heller aldri blitt laget geværkuler hvis det ikke hadde funnes gevær?

 

Fordi den mer uskyldige formen for piratkopiering som altid har skjedd plager slipskledde pengemenn til galskapen tar dem. Med det mener jeg at du installerer spillet du har kjöpt på to av dine egne maskiner og lar en kompis spille samtidig med deg, eller at du låner bort spillet til en kompis eller sösken, at du installerer et program fra jobben som koster flere 10talls tusen på hjemmepc'n for å läre å bruke det i fred og ro på kveldstid eller gudforby mekke litt på familiefotoene eller lage en 3d modell for privat bruk. Og det värste de kan tenke seg er at du selger spillet etter at du er ferdig med det.

Lenke til kommentar

Trodde det skulle være ganske lett å forstå at hvis ingen noensinne hadde piratkopiert et spill, så hadde heller aldri blitt laget noen slags form for kopisperre. Hadde vel heller aldri blitt laget geværkuler hvis det ikke hadde funnes gevær?

 

Forstå og forstå...

Uansett er det et utolig dårlig argument. Hadde jo heller aldri vært noe piratkopiering hvis det aldri hadde vært lagd spill?

Og for å dra det enda lengre, hadde jo absolutt ikke vært noen problem dersom det ikke hadde eksistert mennesker i det hele tatt...

Lenke til kommentar

men om du liker spillet burde du uansett kjøpe det, og deretter da benytte eventuelle cracker som sirkulerer rundt for å unngå alt drm tullet.

Så du skal kjøpe et mindreverdig produkt som er bevisst ødelagt av selger, og på den måten støtte et forbrukerfiendtlig og dårlig produkt?

NEI! Som forbruker er det kun lommeboken man kan bruke for å fortelle slike drittselskaper at man ikke aksepterer idioitiet deres, og at de ikke får solgt produkter du ikke kan bruke på dine betingelser.

Så kan man mene at da burde man heller la være å spille spillet - kanskje man skulle det. Men så ser jeg ikke helt hvorfor jeg skulle "lide" for andres idioti om jeg har lyst å spille et spill.

Lenke til kommentar

Jeg er 90 % sikker på at SKiD ROW ikke "hacket" Ubi.com. Hvorfor er det bare én screenshot av hackingen for eksempel?

 

Nei, dette lukter photoshop lang vei. Til og med hunden min kunne photoshoppet dette her.

 

Det jeg er helt sikker på, er at et russisk forum har arrangert sammen med brukere av The Pirate Bay et omfattende DDoS-angrep som har skapt masse styr bl.a. for lovlige spillere. Ellers har det ikke kommet crack av hverken Razor 1911, SKiD ROW eller RELOADED, men jeg antar at det hører nær fremtid til. :)

Lenke til kommentar

Så lenge grunnen til at jeg ikke fikk spilt AC2 den ene gangen det ikke funka skyldes at piratskallene angrep Ubis servere, kan de bare dra til h*lvete. Jeg tar ikke DRM'en så tungt når det ikke er et problem for meg, men når piratene ødelegger får de ikke akkurat min sympati. Systemet til Ubi fungerer helt fint så lenge man er kobla til internett, og er man vant til å spille onlinespill likevel blir det jo et fett.

Lenke til kommentar

Forstår ikke hvorfor de ikke bare konsentrerer seg om å lage spill for de som er interressert i å kjøpe spill og gir komplett f i piratene... De kommer aldri til å kjøpe noe uansett, så bare lat som de ikke eksisterer. Det kommer alltid til å være mer enn nok av oss ekte spillere som kjøper spillene våre. Fokuser på oss, ikke tjuvepakk.

En enkel kopisperre for å hinder folk fra å kopiere dvd er helt grei. problemet er at mange løsninger fører til at orginalen virker dårligere en pirat versjonen og de har ikke klart å lage et singleplayer spill som ikke er cracket så vidt jeg vet.

Tror mye av problemet er jakten på den perfekte kopisperren og ulike selskaper som prøver å selge inn sine uknekkbare løsninger som så blir knekt på release dagen.

 

Tror løsnigen er å se på ulike typer pirater og deres kunskaps nivå. Folk som cracker spill bryr seg sjelden om nobs får problemer med cracken. så løsningen bør være å gjøre spillet knotete å cracke og gjøre den piratkopierte versjonen dårligere en den kjøpte.

Realese spillet, ha med en autoupdate funkjon, slipp en patch noen dager etter, slipp en content update som et nytt våpen eller quest etter en uke, ny patch og noen nye updates.

Alle disse oppdaterer exe fil og krever at denne er orginal, de oppdaterer også de store pakkene med spill data og savegames.

piratene må enten klare seg med den opprinelige versjonen eller stadig laste ned nye versjoner av spillet.

Lenke til kommentar

Se på film for eksempel.

 

Når du kjøper en DVD eller Bluray eller hva nå enn det er, så får du følgende:

Trailere

Reklame

"Do not copy"-spam

Filmen

 

Når du laster ned en DVD-film, så får du følgende:

Filmen

 

 

Man kan også sette opp noe lignende for DRM-infiserte dataspill. Piratene får spillet (og alt det gode som følger med), kjøperne får et dårligere produkt.

Lenke til kommentar

Piratkopiering har alltid eksistert. Faktisk også før www (Internett). Hadde bøttevis med disketter med piratkopiert materiale den gangen jeg gama på Amiga i siste halvdel av 80-tallet.

MEN tom den gang betalte jeg for titler/spill jeg spilte mye og disse var igjen også kopibeskyttet.

 

Situasjonen har ikke endret seg idag. Kopiering er naturligvis mer utbredt i og med at datamaskiner er allemannseie. Uansett hvor sofistikerte beskyttelsene blir vil det alltid eksistere crackere som ser på disse som utfordringer.

 

Jeg har benyttet cracks på mine orginale titler flere ganger for f.eks å slippe å ha mediet i dvd-rom'en. Ser på online-baserte beskyttelser som en bedre løsning i grunn. De fleste har jo tilgang på Internett 24/7 i dag.

 

Vi kommer nok til å se at det meste av fremtidige titler til PC-plattformen kommer til å være online-basert (mmo ol). Kontinuerlige oppdateringer/belønninger for å være 'online' vil få folk til å kjøpe spillet de bruker mye tid på for å slippe bryderiet/kompleksiteten med å hele tiden oppdatere 'cracks'.

 

Jeg skjønner at utviklerne går i denne retningen men i stedet for å "tvinge" folk å være online bør de heller bruke "gulrot" for å få folk til å være online imo (som f.eks BioWare har begynt med i Dragons Age og Mass Effect 2).

Lenke til kommentar

Så lenge grunnen til at jeg ikke fikk spilt AC2 den ene gangen det ikke funka skyldes at piratskallene angrep Ubis servere, kan de bare dra til h*lvete. Jeg tar ikke DRM'en så tungt når det ikke er et problem for meg, men når piratene ødelegger får de ikke akkurat min sympati. Systemet til Ubi fungerer helt fint så lenge man er kobla til internett, og er man vant til å spille onlinespill likevel blir det jo et fett.

 

Enig i at det er tullete å bedrive slike angrep. Men strengt talt, det er produsenten av spillet som tilbyr deg et produkt som er mindre stabilt enn hva tilfellet var før.

 

Det er litt som å tilby en pc uten antivirusprogram. Irriterende at idioter lager virus, men samtidig kan man ikke nekte for at produktet er dårligere enn en pc med antivirusprogram.

 

Hadde Ubisoft prioritert dine behov og satt stabilitet foran ønsket om DRM, ville du ikke opplevd risikoen av at pirater kan ødelegge spillopplevelsen din. Det er Ubisoft som har valgt å lage et produkt med denne risikoen og du må vel betale like mye for det som bedre beskyttede produkter (dvs, de som ikke krever aktiv tilkobling). :)

Lenke til kommentar

F.ck Skidrow! I dette tilfellet gikk de for langt, de rammer også folk som lovlydig har kjøpt dette spillet. Jeg som privatperson gir blanke i hva Skidrow og andre hackere gjør ellers med spill, men her får de ikke min støtte.

Crack goes in the nose, not in the computer..

 

Selskapene må jo ty til slike handlinger når folk piratkopier deres varer og de må kontrollere cdkey døgnet rundt osv.

 

Uheldigvis landet de på denne løsningen som gjør at jeg ikke kan game atm :(....

 

Noen andre som kan game nå? eller er det bare nettlinja mi? Noen ideer om eventuelt når de er ferdig med å kødde med Ubi?

Du får takke de du kjøpte spillet av for disse problemene.

Lenke til kommentar

Må si jeg lo godt der...

er selv ikke noen stor fan av å kjøpe spill... :p

 

DRM her og DRM der! folk som piratkopierer spel brukar DRM for å rettferdigjer piratkopieringa. Kva med å la vær å spele om ein ikkje er fornøgd?

 

Det skal seiast at dei fleste piratar ikkje er oppdatert på om eit spel har DRM eller ikkje. Og ein del veit kanskje ikkje kva det er.

 

"Gamers have expressed their appreciation and thanks for Stardock's liberal, gamer-centric approach to DRM by pirating its new game Demigod to such high levels that the studio's network infrastructure was brought to its knees."

 

""Sadly, most of the ~120,000 connections are not customers but via warez," he continued. "About 18,000 are legitimate. So anyway, we spent a lot of time today trying to isolate out the warez users from the legitimate users (it would require a lot of surgery to actually break them and even if we did, there'd be no friendly 'ha ha pirate' message which would result in people just saying the game is buggy)." Wardell said Stardock was trying to "shuffle off the warez users" so legitimate customers will have a better opportunity to connect and play the game."

 

http://www.escapistmagazine.com/news/view/91001-Demigod-Piracy-Running-High

 

Stardocks er eit spel som har fått 77 i metacritics, var ganske billeg og hadde demo.

 

Kva beskjed gir dette til Stardock?

 

Uansett, intrusive DRM fungerar ikkje. Det veit vi alle, og sannsynlegvis Stardocks også. Problemet er at piratkopiering er så akseptert at det vil skje uansett, DRM eller ei!

 

Eg må forøvrig gi ros til Skidrow for sin innsats for pc-plattforma.

 

Takk.

Endret av AshtraY
Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...