Gå til innhold

Ubisoft får kjenne piratenes vrede (PC)


Anbefalte innlegg

Må si meg ganske imponert over logikken blandt pirater.

Dere må innse først som sist at det er forbrukerens feil, altså piratenes feil, at det finnes DRM.

You brought it on yourselves.

 

Dere piratkopierer spill, og så når produsentene prøver å stoppe det så blir dere sure og sier at de fortjener alt som kommer dems vei?

 

Det er det samme som å stjele en banan for så å bli sur når butikken ansetter en vakt for å passe på..

 

Dere forventer liksom at produsenter skal utvikle spill som dere kan nyte, og dere vil ha disse spillene gratis. Nei kjære bror det funker dårlig i et kapitalistisk samfunn.

Her trenger man faktisk penger til å lønne utviklerne, samt promotering etc.

Hvis piratkopiering fortsetter så blir det ikke lenger laget spill, så enkelt er det.

 

Det er forbrukernes ansvar å stoppe DRM ved å globalt si, "ok vi skal slutte!" og begynne å kjøpe spill, da ville også produsentene kule ned DRM opplegget når de ser at vi kjøper spillene dems.

 

Så, ta et forpult ansvar og slutt å oppfør dere som unger.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Som mange andre her er jeg glad for at dette skjedde, uten å oppfordre til piratkopiering.

For meg selv har nedlastet piratkopierte spill ved fler anledninger ført til at jeg har kjøpt spillet, og spill jeg eier lovlig har jeg cracket fler ganger opp mellom årene for å slippe å bruke CD, spille over diverse nettverk, eller unnga DRM.

Lenke til kommentar

Som mange andre her er jeg glad for at dette skjedde, uten å oppfordre til piratkopiering.

For meg selv har nedlastet piratkopierte spill ved fler anledninger ført til at jeg har kjøpt spillet, og spill jeg eier lovlig har jeg cracket fler ganger opp mellom årene for å slippe å bruke CD, spille over diverse nettverk, eller unnga DRM.

 

Det er lite logisk uansett.

Hvis du skal legge skylda på noen legg den på pirater.

Det var de som "startet."

 

Hvis dere vil ha spill uten restriksjoner, så må dere først bevise at dere er legitime kunder, og ikke pirater.

Da kan produsentene utgi spill vitende at ingen kommer til å piratkopiere.

 

Herregud er det ingen som skjønner hvor enkelt logikken er?

Endret av coax
Lenke til kommentar

Selskap slipper ut et spill. Jeg har lyst å spille spillet. Men å kjøpe spillet, gjør at PCen min ikke lengre kan brenne CDer (SecuROM). Hvis ruteren min får hikke og internett faller ned, eller internett fra leverandøren får et problem, eller at tilkoblingen til internett på en eller annen måte blir brutt, blir jeg kastet ut fra spillet. For ikke å nevne de 10-15 minuttene jeg må bruke for å registrere en online-konto slik jeg får faktisk spilt spillet.

 

Hva med piratene?

 

Last ned. Trykk play. Ikke noe malware som fjerner brennefunksjonen. Ikke noe tull med internettilkoblinger. Ikke noe annet enn spillet. Rett og slett.

 

Jeg kjøper spill, men bare de jeg syns fortjener det. Ble vel noen tusner ifjor med spillkjøp.

Lenke til kommentar

@coax: Det du ikke skjønner er at det blir piratkopiert uansett hvor jævlig drm-en de stapper på oss som kjøper produktet er. Din logikk er dessverre ganske mangelfull den også.

 

Ja, men da får dere skylde på piratene, ikke produsentene av spill.

I mine øyne er de fritatt fra all skyld. Det er kanskje her vi ser ting forskjellig.

Lenke til kommentar

Coax, logikken er greit, men som mange andre ting fungerer det ikke i praksis.

Som med komunismen om alle deler alt og er snille fungerer det fint, men sånn er ikke verden ;)

 

I praksis piratkopierer jeg noen ganger selv om jeg eier orginalen, og har god samvittighet da jeg har bidratt til de som laget produktet selv om jeg ikke benytter det med alle restriksjoner de har tvunget på. Så lenge man eier en gyldig produktnøkkel ser jeg ikke det som en forbrytelse å bruke en fullstendig piratkopiert utgave (fra nedlastning, til crack, og nettverket det blir spilt på). Produsentene får da betalt og kan holde kjeft.

Om de hadde gjort en undersøkelse på hvor mange som piratkopierer som allerede eier eller kjøper orginalt innen 1 år etter nedlastet piratversjon tror jeg de ville fått seg en positiv overraskelse. Etter min egen erfaring og kjentfolks ligger tallet rundt 1/4 - 1/3 av de som eier eller kjøper orginalt av piratkopiert spill. De spillene som ikke blir kjøpt er ofte enten ikke verdt pengene, eller har ingen verdi etter man har fullført det èn gang og er ikke av en kvalitet som gjør det verdt pengene å kjøpe bare for å ha i bokhylla.

Endret av GullLars
Lenke til kommentar

De spillene som ikke blir kjøpt er ofte enten ikke verdt pengene, eller har ingen verdi etter man har fullført det èn gang og er ikke av en kvalitet som gjør det verdt pengene å kjøpe bare for å ha i bokhylla.

 

Det høres ut som om du mener at single-player spill uten stor replay-verdi er det helt greit å kopiere. Hvis du mener det er du rett og slett en drittsekk. Hvis ikke får du være unnskyldt, noen av de beste spillene jeg vet om er av denne typen, og piratkopiering sørger for at de enten beveger seg bort fra PC-plattformen (dårlige ports eller kun konsoll) eller dør ut. Jeg tillater meg å bli lett provosert av slikt.

Lenke til kommentar

Selskap slipper ut et spill. Jeg har lyst å spille spillet. Men å kjøpe spillet, gjør at PCen min ikke lengre kan brenne CDer (SecuROM). Hvis ruteren min får hikke og internett faller ned, eller internett fra leverandøren får et problem, eller at tilkoblingen til internett på en eller annen måte blir brutt, blir jeg kastet ut fra spillet. For ikke å nevne de 10-15 minuttene jeg må bruke for å registrere en online-konto slik jeg får faktisk spilt spillet.

 

Hva med piratene?

 

Last ned. Trykk play. Ikke noe malware som fjerner brennefunksjonen. Ikke noe tull med internettilkoblinger. Ikke noe annet enn spillet. Rett og slett.

 

Jeg kjøper spill, men bare de jeg syns fortjener det. Ble vel noen tusner ifjor med spillkjøp.

 

Eg forsvarar på ingen måte securom, men den versjonen vi alle siktar til vart brukt hovudsakleg i 2007. Er det fortsatt aktuelt å vise til det?

 

Og kva med demigod eksempelet mitt?

 

Eg berre spør--

 

Forøvrig synest eg steam gir best opplevelse og er mest brukervenleg.

 

Om ein ikkje er tilknytta spesielle torrentsider, som torrentbytes til dømes, vil det ta ei stund å laste ned eit spel. Og det er nokre prosessar som skal køyrast før spelet er innstallert og klar til bruk! Om alt går knirkefritt..

Endret av AshtraY
Lenke til kommentar

Skal vi slutte å bruke andre verdenskrig som eksempel bare fordi det er lenge siden det var? Selvsagt ikke.

SecuROM sin versjon, uansett om det er idag eller 3 år siden, har ingenting å si. Jeg opplevde problemer der og da, og EA Games tapte en kunde. Jeg gikk fra "Jeg skal garantert kjøpe Spore" til "Brenn" på et par dager.

 

Demigod var jo ikke akkurat et populært spill da. Så ikke noe reklame til spiillet før det kom ut, og bildene jeg har sett har ikke akkurat vært så... imponerende... Da frister det ikke å kjøpe, men heller laste ned og teste for å se om det er noe "tess".

 

Sitter selv med Steam-konto og en haug med spill der. Halvparten av de kommer fra "Torrent først, prøv, kjøp via Steam". Mass Effect 1, for eksempel, kjøpte jeg ikke men piratkopierte. Straks det kom på Steam (uten SecuROM), kjøpte jeg det.

 

Og Torrent-spill går rimelig knirkefritt. Pakk opp spillet, mount bildet i Daemon Tools, installer, legg over crack og spill.

Lenke til kommentar

Demigod-eksemplet ditt er trist. Nå er det dessverre ikke den type spill jeg er interessert i, ellers skulle jeg kjøpt det av prinsipp.

Det finnes gode eksempler på at små indieprodusenter klarer seg greit likevel da, bare de er villige til å jobbe litt for det. 2D Boy er et godt eksempel på det, med både en mac-, windows- og linuxversjon av World of Goo. (Og senere en WiiWare-versjon også.)

Lenke til kommentar

Den nye PC-gaming-plattformen må jo være GNU/Linux. De aller fleste som sitter med GNU/Linux ønsker jo flere spill, og så snart et spill har blitt sluppet på GNU/Linux har de vist til gode salgstall (Sist var vel 2DBoy med World of Goo). Dersom GNU/Linux-brukere begynner å piratkopiere spill vil de kun torpedere sine egne ønsker om å få etablert GNU/Linux som en anerkjent spillplattform. Det er relativt få av oss, men mange holder seg jo til Windows nettopp pga spill-muligheten, så antallet gamere på GNU/Linux vil nok få seg et løft dersom spillene faktisk kommer. Så.. Hvorfor ikke gi GNU/Linux et forsøk?

Lenke til kommentar

Det bryter sikker mot et vilkår for å få "Games for Windows"-logoen. :p

Ellers kjøpte jeg WoG nettop da det kom på linux, fordi det var et artig spill å spille på laptopen, og en maskin jeg er avhengig av tilnærmet daglig er nødt til å ha et skikkelig OS. :wee:

 

Jeg tror faktisk ganske mange linuxbrukere (i hvert fall av de mer kyndige) er vandt til å donere til prosjekter de liker, og selv om de er vandt til gratis programvare, er det ikke noe som tilsier at de ikke skulle være villige til å kjøpe spill. De mer ukyndige er jo ikke de som piratkopierer mest i noe fall.

Lenke til kommentar

Another excellent example of piracy forcing copy protection measures and not the other way around comes from a recent development in the field of Linux gaming. By way of background, Linux users, as open-source advocates, are notorious for presenting themselves as enlightened champions of fair play, always insisting that they'll reward any company that doesn't use protected software. For many years Linux Game Publishing (LGP) had been releasing Linux-ported versions of popular games with no copy protection or DRM. In mid-2008 this all changed as LGP was forced to take steps to incorporate a copy protection system for their games. Michael Simms the CEO of Linux Game Publishing explains the rationale for this reluctant decision:

 

"Trust me, I don't like it, I'm not happy about it, but we HAVE to do this. I've fought for 6 years against the need for any kind of protection system and all that's happened is that for every legitimate copy of an LGP game out there, there are probably 3-4 pirated copies. That's the difference between success and failure. ...we have to face reality in that many many people buy games and put them online for people to download. Hell, we even get people asking for tech support on games we KNOW are pirated... I agree, if some people wouldn't buy anyway, then this wont persuade them to, but you know what, I place a value on the work LGP does, and if the people want to take our work for nothing, I have no problem in denying them from doing that. I can't afford, and nor can my [development team], to have it continue. I can say, we aren't doing this to pillage the last few pounds we can from a game, I'm saying this is being done to try and ensure we can make games into the future. "

 

http://www.tweakguides.com/Piracy_8.html

 

 

Eg rådar uansett alle som er interessert i piratkopieringsdebatten i å lese tweakguides sin artikkel om temaet, som forøvrig er svært god - Diskusjonen om DRM startar på side 8

Lenke til kommentar

Takk for et godt innlegg, AshtraY! Interessant lesning, om enn en smule skuffende for min del. Men jeg lurer på om ikke det finnes andre løsninger enn kopisperrer. For ekspempel en mulighet for spilleren til å donere penger til utvikleren etter eget ønske direkte i spillet. 

 

For eksempel kan spilleren bli møtt med et dialogvindu ved oppstart eller avslutning med en tekst á la

 

"Hei! Har du lastet ned din kopi av spillet? Vi er glade for at du viser interesse for spillet vårt og håper at du liker det vi har gjort, og at du ønsker å spille flere spill fra oss. For at dette skal være økonomisk gjennomførbart for oss trenger vi penger, akkurat som at du må ha penger til ditt daglige virke. Vi forstår at ~500 kr kan være i meste laget for noen av ulike grunner, så vi mottar med glede en donasjon av valgfri størrelse fra alle de som foretrekker å laste ned spillene sine. Husk også at ved å kjøpe en original kopi av spillet vil du også motta <insert_gulrot_here>. Ønsker du å donere trenger du kun en paypal-konto og følge denne instruksjonen. Ønsker du ikke å bruke paypal tilbyr vi selvfølgelig alternative metoder. Kos deg videre med spillet ditt! Med vennlig hilsen gjengen i Spillfirmaet."

 

 

 

 

 

Lenke til kommentar

AshtraY: Artikkelen overser et veldig enkelt poeng: Hvorfor lanserer ikke selskapet selv en oppdatering som fjerner DRM-løsningen når det likevel er cracket? Da kunne de lovlige kundene hat et like godt produkt som piratene.

 

Det er ikke SÅ lenge siden jeg spilte Call of Juarez (1-ern), og måtte vente i 20-35sekunder ekstra ved hver loading fordi den skulle sjekke dvd-en, som selvfølgelig bråkte som en jetmotor i mellomtiden, Endte jo med å laste ned en crack, og da følte jeg meg jo litt snytt som hadde betalt for et dårligere produkt enn det piratene fikk. (Hadde en kompis som elsket å påpeke det også. Jeg husker også godt SecuROm/CD-brenner-problematikken

 

Men det kan absolutt hende det er et poeng der med at løsningene har blitt bedre. Det siste SecuRom-spillet jeg spilte fungerte helt fint selv om jeg hadde Daemon-Tools installert (men platen i den fysiske cd-rom-en). Tidligere har fått beskjed om at jeg må avinstallere sånt for å spille et spill, men da kommer det fort en crack inn i bildet skal jeg love deg. Min maskin - mine regler. Der skal jeg selv bestemme hva som er installert, takk.

 

Men uansett er det er ikke rart at mange fortsatt er svært skeptiske til å slippe slikt inn på maskinene sine, med tanke på hva DRM-løsninger har stelt i stand tidligere. Hvordan kan man vite at de ER bedre og sikrere nå? Det er jo ikke noe mannen i gata kan teste.

 

Ellers er jeg veldig glad i såkalte mini-images. Da kan jeg kjøre det originale, upatchede spillet, slippe problemer med oppdateringer og online-tilgang, og samtidig slippe å styre med disse dvd-ene om alltid forsvinner, eller ligger i en pappeske "hjemme" på andre siden av landet. Dessverre saboterer jo disse DRM-løsningene for det også, uansett hvor gyldig cd-koden er. Det er synd. Det kunne kanskje vært en tanke å lage disse løsningene fleksible, slik at kunden kunne VELGE om han ville validere spillet og cd-koden mot nettet, eller ha cd-en i?

Lenke til kommentar

Den nye PC-gaming-plattformen må jo være GNU/Linux.

 

Sometime in the future.... In Space....

Linux har per dags dato en liten brukermasse fordelt på alt for mange distroer. Høres ut som mye arbeid for lite penger, noe som bruker å slå dårlig an...

Kanskje OpenGL erstatter DirectX til en viss grad, men det blir nok fortsatt Wine som gjelder, bare at Linx-brukere i større grad unngår WineX, noe som jo må innrømmes å være et stort framskritt.

Lenke til kommentar

Kjøpte for noen år tilbake Neverwinter Nights og kan fremdeles spille det på nyeste Ubuntu, selv om veldig mye har endret seg siden den gang. Om et spill ikke skulle fungere på en distro (de fleste distroer er jo derivert fra Debian, Red Hat eller Gentoo for tiden) sitter du på en ekstremt "smal" distro som mest sannsynlig ikke er egnet for spilling uansett. Og om noe ikke funker er det fullt mulig å skru sammen distroen sin slik at det funker uansett :p 

 

Ser forresten at stadig flere utviklere retter fokus mot OSX, og dermed begynner å lage OpenGL-porteringer av spillene. Da er det er svært lite steg å gjøre seg GNU/Linux-kompatibel også. 

 

(Forresten er det maaaange år siden WineX byttet navn til Cedega :p)

 

 

Lenke til kommentar

Forskjellige distroer er ikke noe spillselskaper trenger å bekymre seg for. De lanserer ikke kildekode som må kompilerer riktig mot x ulike versjoner av compilere, men en ferdig binørfil. Brukere av trege distroer som Ubuntu og Debian må muligens legge inn skjermkortdrivere fra produsenten i stedet for fra pakkebrønnen, men det overlever de nok. Minstekrav til X-versjon o.l. bør ikke være uoverkommelig. Klart, X i seg selv har en del mangler når det gjelder fullskjermapplikasjoner, da den har dårlig håndtering av kræsj i fullskjermapplikasjoner.

 

I tillegg er ihvertfall Metacity passe elendig i den forstand at hotkeys plutselig slutter å fungere i fullskjermmodus, selv om vindusbehandler-hotkeys ALLTID skal overstyre ALT ANNET UANSETT (grrrr.)

 

Er jeg dene eneste som lurer på hvorfor man ikke lager en Wine/Cedega-versjon for Mac-applikasjoner/spill? Burde jo være en del mindre jobb når det gjelder spill skulle man tro.

Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...