Gå til innhold

Ubisoft får kjenne piratenes vrede (PC)


Anbefalte innlegg

De gjör jo kunden sårbar for eksterne angrep med lösningene sine, og som kunde bör du väre klar over det. F.eks. et DOS angrep mot autentiseringsserverene arrangert av konkurrenter, noen som er forbanna på supporten dem (ikke) fikk eller noen som synes det er morro å lage tröbbel for millioner av folk og får et maktkick av slikt.

 

Det eneste DRM gjör er å lage tröbbel for forbrukern og den evt. lille ekstra gevinsten produsenten får fra de få som har mulighet og penger til å kjöpe spillet men som ikke ville ha gjort fordi de klarte å söke opp en crack, går rett i lomma til DRM produsenten uansett. Sitter nok noen skrotinger i styret til firmaene som krever at noe gjöres og som samtidig sitter i styret til et eller flere DRM firma og tjener godt uansett utfall...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis du sjekket litt rundt så hadde du oppdaget at det ikke er første gang Ubisoft sliter med serverene sine. Folk får rett og slett ikke kontakt i veldig mange tilfeller.

 

Ikke tatt meg tid til det. Tenkte at denne episoden her har vært grunnen. AC2 har fungert utmerket de siste 4-5 dagene så derfor jeg tenkte dette var en av grunnene. Den lille setningen der L4r5 sparte meg for en hel del hjernetrim =)

Endret av Samegerilja
Lenke til kommentar

F.ck Skidrow! I dette tilfellet gikk de for langt, de rammer også folk som lovlydig har kjøpt dette spillet. Jeg som privatperson gir blanke i hva Skidrow og andre hackere gjør ellers med spill, men her får de ikke min støtte.

Crack goes in the nose, not in the computer..

 

 

Crack går da ikke i nesen.

Lenke til kommentar

F.ck Skidrow! I dette tilfellet gikk de for langt, de rammer også folk som lovlydig har kjøpt dette spillet. Jeg som privatperson gir blanke i hva Skidrow og andre hackere gjør ellers med spill, men her får de ikke min støtte.

Crack goes in the nose, not in the computer..

 

 

Crack går da ikke i nesen.

 

Men den skal ikke gå i pcn!?

Lenke til kommentar

Enn om folk aldri hadde piratkopiert spill. Da hadde vi sluppet dette DRM pisset :(

 

Utbredt misforståelse. De fleste former for DRM - begrenset antall installasjoner, tvungen assosiering med f.eks. én Steam-konto, engangs "DLC"-nøkler, osv. - er designet for å ramme det lovlige andrehåndsmarkedet, som utgivere ikke tjener en rød øre på til tross for at spillene "deres" omsettes. At det samtidig gjør piratkopiering marginalt vanskeligere (dersom man ikke lar scenegruppenes gjøre alt arbeidet for deg, slik normen er) er nærmest for en bieffekt å regne. Det er imidlertid lettere å selge slike løsninger som "anti-pirat" enn som "anti-bruktmarked". I praksis har de reelle antipirattiltakene stått stille siden cd-keys og den klassiske cd-sjekken.

 

Hva Ubisoft egentlig vil oppnå med dette må fåglarna vite. Denne DRM-løsningen påvirker ikke bruktmarkedet, virker - overraskende nok! - overhodet ikke mot pirater, og er generelt sett bare en pest og en plage for kundene. Jeg mistenker at de brainstormet for å finne den mest kundefiendtlige, meningsløse DRM-løsningen de kunne komme på, og endte opp med dette. Så implementeres det i alle PC-spill som slippes over et gitt tidsrom, og når salget av disse spillene viser seg å være forbløffende lavt, kan de skylde på de fæle, fæle piratene mens de inntar martyrrollen og avslutter PC-utvikling for godt. Da gjenstår konsollmarkedet, som de i løpet av de siste par årene egentlig har hatt lyst til å flytte alt fokus over til - men det anses nok som PR-messig litt uheldig å bare annonsere at man dropper PC fordi alt er så meget enklere med konsoll.

Lenke til kommentar

Helt enig der Zealuu. Mange ganger har jeg lest (i økonomibøker fra forskjellige årstall, om hendelser fra før og etter 1990-tallet) om produsentenes "begeistring" for bruktmarkedet og siden vi alle vet at ALLE spill BLIR cracka, så blir jo bare slikt forkarlingen for alt det der "Redeem Code" DLCer, DRMer med begrensede installasjoner osv.

Lenke til kommentar

For meg er det å laste ned spill å starte idag og være ferdig i 2011 =/. Har såpass dårlig linje i utkantstrøket som jeg bor at valget er enkelt. Kjøper ikke spill ofte (spiller ikke så veldig) selv om det er inntrykket, fullt med jobb og andre aktiviteter. Men når det er spill jeg interreserer meg for da har jeg ikke mye valg engentlig.

Lenke til kommentar

Må si jeg lo godt der...

er  selv ikke noen stor fan av å kjøpe spill... :p

 

Det er folk som deg som gjør at lovlydige brukere sliter med de helvetes DRM-problemene. Alle de store cracker-gruppene oppfordrer til å kjøpe spillene, og så kan de crackes etterpå for å unngå problemer med manglende CD (ødelagt, finner den ikke igjen i rotet etc) , manglende nettilgang eller hva det nå måtte være. Kjøp spillene du vil spille eller selg PC-en!

Lenke til kommentar

Alle de store cracker-gruppene oppfordrer til å kjøpe spillene, og så kan de crackes etterpå for å unngå problemer med manglende CD (ødelagt, finner den ikke igjen i rotet etc) , manglende nettilgang eller hva det nå måtte være. Kjøp spillene du vil spille eller selg PC-en!

 

Tror du i fullt alvor på dette; at scenegruppene egentlig er små, digitale Robin Hood-er som bare vil sørge for at du kan drive med hjemmebackup uten problemer? Hvorfor skulle de da legge ved cd-images av spillene de cracker, i stedet for å bare distribuere selve cracken? De kan oppfordre så mye de vil, det gir dem ikke et moralsk frikort for det de driver med, om vi nå først skal bevege oss over i moral-land.

Lenke til kommentar

Må si jeg lo godt der...

er  selv ikke noen stor fan av å kjøpe spill... :p

 

Det er folk som deg som gjør at lovlydige brukere sliter med de helvetes DRM-problemene. Alle de store cracker-gruppene oppfordrer til å kjøpe spillene, og så kan de crackes etterpå for å unngå problemer med manglende CD (ødelagt, finner den ikke igjen i rotet etc) , manglende nettilgang eller hva det nå måtte være. Kjøp spillene du vil spille eller selg PC-en!

 

Selskapene velger selv å bruke slitsommme og inneffektive DRM-tiltak.

 

AtW

Lenke til kommentar

Hvis du sjekket litt rundt så hadde du oppdaget at det ikke er første gang Ubisoft sliter med serverene sine. Folk får rett og slett ikke kontakt i veldig mange tilfeller.

 

Ikke tatt meg tid til det. Tenkte at denne episoden her har vært grunnen. AC2 har fungert utmerket de siste 4-5 dagene så derfor jeg tenkte dette var en av grunnene. Den lille setningen der L4r5 sparte meg for en hel del hjernetrim =)

 

Det står jo i artikkelen denne tråden er knyttet til at hackingen av Ubisoft sine sider ble gjort etter at spill-autentiserings serveren gikk ned. Det er Ubisofts egen skyld at spillerne ikke får spilt lovlig kjøpte spill. ;)

Lenke til kommentar

Må si jeg lo godt der...

er  selv ikke noen stor fan av å kjøpe spill... :p

 

Det er folk som deg som gjør at lovlydige brukere sliter med de helvetes DRM-problemene. Alle de store cracker-gruppene oppfordrer til å kjøpe spillene, og så kan de crackes etterpå for å unngå problemer med manglende CD (ødelagt, finner den ikke igjen i rotet etc) , manglende nettilgang eller hva det nå måtte være. Kjøp spillene du vil spille eller selg PC-en!

 

DRM-problemene er et resultat av uopplyste spillutviklere, trangsynte markedsfolk som ser en skurk i alle, og til slutt opportunistiske utviklere av DRM løsninger som er flinke til å spre frykt og selge sitt produkt som en god løsning på et fantasiproblem.

Tall som legges frem om milliard tap baserer seg på et tenkt antall brukere og stemmer dårlig med det virkelige antallet.

 

Sannheten er at spillbransjen aldri har vært større, ei heller har den tjent mer enn i øyeblikket. Det fremstår for meg som merkelig at styrtrike giganter klager over store tap når de velter seg i penger. Det er overhode ikke synd på hverken spill, musikk eller filmbransjen med unntak av uavhengige produsenter, artister og utviklere som forsvinner i et hav av reklamekampanjer og støy fra de store.

Lenke til kommentar

På en måte synes jeg det er greit at de holder på slik, for jeg får virkelig ikke dårlig samvittighet av å laste ned spill med restriksjoner jeg rett og slett ikke kan godta å betale for. Synd at Ubisoft valgte å gå denne veien, trodde de hadde skjønt det da CoJ Bound in Blood kom uten noe DRM-skjit. Kan se ut som om det blir det siste spilet jeg kjøper på en stund.

Lenke til kommentar

Bare for å presisere: Jeg støtter på absolutt ingen måte DRM, men jeg blir bare så oppgitt av folk som "ikke gidder" å kjøpe spill uten noen form for "politisk" begrunnelse. Bare fordi det er tilgjengelig gjør det ikke riktig å ta det. Det gir bare produsentene flere grunner til å prakke ufrihet på de lovlydige spillerne. Selv bruker jeg kun GNU/Linux (spiller via Wine), og ofte får jeg ikke installert spill eller spilt med DVD-en pga. DRM-løsningene. Derfor ender jeg ofte med å kjøpe spillet, laste ned bildefilen (om nødvendig) og cracke. Kun fordi produsenten ikke gir meg noe valg. Jeg prøver også så ofte jeg kan å kjøpe spill fra utviklere som tilbyr egne GNU/Linux-klienter, da disse stort sett er fri for DRM. 

 

Hvis du er uenig med produsentens DRM-politikk, ikke kjøp spill fra dem. Ikke last ned spill fra dem. Send en mail til selskapet og forklar hvorfor du ikke kommer til å spille spillene deres. 

 

Hvis du laster ned spill kun for å slippe å betale for det.. Da er det bare ynkelig.

 

 

Lenke til kommentar

Jeg kjøper gjerne spill jeg vil ha, det er spesielt antall spill i X360-hylla et bevis på, men om det kommer spill jeg vil ha på pc som har så håpløse DRM-løsninger som enkelte har nå har jeg slettes ikke dårlig samvittighet for å laste de ned. Og nei, da gidder jeg ikke å støtte selskapet som har plassert DRM-løsningen der. Null salg til meg.

Endret av Atald
Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...