Gå til innhold

Tror håndskriften vil dø ut


Anbefalte innlegg

Jeg irriterer meg skikkelig over folk som ikke gidder skrive skikkelig. Det være seg på kontrakter, notater eller hva som helst. Bare rabling fra en ende til annen, med store og små bokstaver om hverandre og tegnsetting som ser ut til å være satt i blinde. I mørket. Øvelse gjør mester. :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Noen har som har lært seg fysikk og kjemi uten papir og blyant?

Jeg tror ikke jeg hadde klart det iallefall.

 

Men tenkes det i det hele tatt på læring av språket her?

Jeg tror man lærer bokstaver bedre ved å skrive den, enn ved å trykke på en knapp. For jo flere sanser som er i bruk, jo lettere er det å lære.

Lenke til kommentar
Professor Niels Egelund ved Danmarks Pædagogiske Universitetsskole forteller at håndskriften til danske skoleelver er blitt vanskeligere å lese i de senere årene, noe som aldri var et problem for 25 år siden.

 

Dette er jo vissvass! Jeg husker godt at det fantes egne kurs for elever som var dårlige på håndskrift. Flere lærer jeg kjenner som underviste for både 30 og 40 år siden bekrefter at jo, det var flere som hadde uleselig håndskrift da også. Jeg har også hatt professorer og undervisere på høyskolen som er oppi 60åra som har nærmest uleselig håndskrift.

Hvem av dere er det som ikke har hatt lærere som må forklare hva som står på tavla pga for stygg håndskrift? Jeg har hatt mange!

Fyren ønsker tydelig å finne opp argumenter for sin påstand, istedenfor å undersøke fakta for å finne påstander ut fra det.

Lenke til kommentar

Hvordan skal man da kunne signere papirer o.l?

Elektronisk signering brukes allerede i dag.

Som skrives for ...?

 

Jeg stiller meg litt tvilsom til at håndskriften kommer til å dø helt ut. Det kommer alltid til å være situasjoner hvor det vil være vanskelig å bruke digitale verktøy istedet for håndskriften.

Dog er det en selvfølge at bruken av håndskrift kommer til å bli ytterligere redusert etter hvert som det kommer nye og bedre verktøy for notatlaging.

Endret av Dj_eLmO
Lenke til kommentar

Løkkeskrift er vel den mest idiotiske ideen som finnes. Men tviler på at håndskrift forsvinner med det første, alltid små stuff som må skrives ned. I tillegg vil nok trykksensitive skjermer gjøre det slikt at man skriver på skjermen og bokstavene blir automatisk konvertert til arial, som allerede er mulig ^_^

 

Lite idiotisk å ikke kunne skrive, hva om strømmen går? Hva om det blir krig? Det er mye som kan skje, you are doomed without it.

Lenke til kommentar

Victoryseieren: Så løkkeskrift er den mest idiotiske ideen som finnes? Jeg skriver med løkkeskrift, og den er mer lesbar enn andres "ikke-løkke-skrift", samt mye finere og går fort å skrive. Når det kommer til om håndskrift er kjappere enn tastaturskrift, er svaret (i de fleste tilfeller, utenom for de som er litt "oppe i åra") nei.

 

Vil nok tro at trykkfølsomme skjermer kommer til å ta over penn-og-papir bruken i fremtiden når det gjelder håndskrift. Når det kommer til skrift generelt, regner jeg med at qwerty oppsettet på trykkfølsomme skjermer/tastaturer vil bli den dominerende part i dagliglivet (som vi allerede er på god vei til nå).

Endret av Requi
Lenke til kommentar

Jeg irriterer meg skikkelig over folk som ikke gidder skrive skikkelig. Det være seg på kontrakter, notater eller hva som helst. Bare rabling fra en ende til annen, med store og små bokstaver om hverandre og tegnsetting som ser ut til å være satt i blinde. I mørket. Øvelse gjør mester. :)

 

 

Kjenner jeg blir provosert av denne kommentaren.

 

Etter syv år på barneskole, og tre år på ungdomsskole var jeg fortsatt ikke i stand til å skrive brukbart. Dette har ikke med at jeg ikke har prøvd.

 

Heldigvis er det ikke deg som måtte overbevises for å få tillatelse til å bruke PC som hjelpemiddel på eksamener og slikt.

Lenke til kommentar

Det tar lengre tid å lese løkkeskrift enn maskinskrift. I tillegg er det ofte enorm variasjon fra person til person. Blokkbokstaver er en alternativ løsning, men da tar skrivingen for lang tid.

 

Enkelte har bedre (dvs. mer lettlest) håndskrift enn andre, men jeg foretrekker alltid å lese en tekst som er trykket i en god skrifttype eller fremstilt på PC-monitor.

Lenke til kommentar

Med tanke på at vi allerede for over tusen år siden rablet ned små usakligheter for hånd (runer), tror jeg nok ikke at håndskriften dør ut helt. Og jeg er enig med dem som mener at det er viktig å lære seg å skrive for hånd uansett!

 

Jeg har alltid hatt uleselig håndskrift. Er jente og har alltid fått høre at jeg skriver like stygt som gutta, om ikke styggere. Men, den har blitt penere etter at jeg begynte på universitetet og plutselig var avhengig av å forstå forelesningsnotatene mine før eksamen.

 

Men de håndskrevne brevene og andre lange tekstene, de er nok markedet forsvunnet for.

Lenke til kommentar

Tviler sterkt på at håndskriften dør ut de første 100 årene.

Det er rett og slett bare mye enklere å dra frem en penn og litt papir å rable ned de viktige tingene som er meningen å huske.

Feks jeg ser ikke helt for meg hele byggebransjen gå rundt med en liten sjerm som skriver ut lapper der man har nødvendige mål og lignende til dokumentasjon, mål og andre data under bygge prosessen.

Jeg VET at det er mye label maskiner som er i sving i sluttprossesen under bygging for merking men det blir jo litt annet da det skal være leselig for alle :p

 

Dette var nå bare ett eksempel.

Endret av kaffi
Lenke til kommentar

matte, kjemi, fysikk og slikt på en pc fungerer ikke like bra som når man skriver dem ned. Iallefall ikke hvis man vil være kjapp. Tror ikke håndskrift kommer til å dø ut. Det kan jo hende papiret blir erstattet med noe som kan lese håndskrift digitalt (touchpad e.l.) men selve håndskriften er der fortsatt.

Lenke til kommentar

Selv synes jeg at det er mye bedre å skrive på papir med penn en på en touchpad, penn og papir kommer nok ikke til å forsvinne før vi har noe rart vi kan sette på hode som kan ta skribleriet rett derfra, det trenger dog ikke være lenge til.

 

Å skrive er noe man uansett bør kunne, ikke bare for at det er viktig for at det skal være mulig å lagre/sende informasjon uten elektrisk teknologi, men for at mennesket ikke skal være 100% avhengig av teknologi, hvis vi tenker godt frem i tid så ville vi være noen grønnsaker som har en eller annen underholdningsdings koblet i hodet og har roboter til å mate oss intravenøst og ikke i stand til å verken bruke muskulatur eller noe, drar det litt ut her, men noen grunnleggende egenskaper som å gå, tenke og kunne skrive er ting vi ikke kan legge fra oss hvis vi ikke skal være avhengig av teknologi for å overleve.

Lenke til kommentar

Jeg har alltid med meg en notatblokk og skriver alltid forelesningsnotater for hånd. Per dags dato er penn og papir best til dette formålet, det er mye raskere og enklere å tegne og forklare på papir enn å styre med det i et notatprogram på en datamaskin. Og må jeg notere noe kjapt så er det raskere å plukke opp en notatblokk og en penn fra lomma enn å plukke opp mobilen og finne notatprogrammet som må åpnes, nytt notat eventuelt opprettes og styr og hendelse. Alt annet bruker jeg tastatur til. Sånn tror jeg det er for mange. Talegjenkjenning vil ikke ta over for noe som helst, ihvertfall ikke før noen finner en måte å faktisk få mennesker til å snakke til en datamaskin, for ikke å snakke om å snakke til en datamaskin ute blant folk. Det er dessuten stor forskjell på hvordan vi tenker og formulerer oss når vi snakker og når vi skriver.

Lenke til kommentar

Hm.. Sist jeg gikk på videregående var vel i 2002. Da brukte jeg penn til nødstilfeller. Ellers hadde jeg med meg laptop overalt der jeg gikk.

 

Etter det har jeg knapt hatt penner og andre skriveverktøy hjemme hos meg, og eneste gangene jeg faktisk skrev noe var da jeg signerte i banken/jobb etc..

 

Så kom vi til år 2008 og jeg ble samboer. Og med samboeren kom det et lass med bøker, papirark og penner i alle former og fasonger.. What to do?

Lenke til kommentar

Jeg stiller meg kritisk, for meg i hvert fall, er håndskrift _fremtiden_.

 

Forklaring;

Jeg går på Uni. og er den eneste jeg har sett som bruker Tablet pc. Jeg skriver håndskrift på denne hver eneste dag, noe som er tusen ganger mer praktisk enn ikke bare vanlig håndskrift, men også skriving på tastatur. Grafer og andre ikke-alfabetiske elementer er veldig vanskelig å få til kjapt og enkelt i skriveprogrammer i forhold til å bare tegne det med en penn. Iforhold til notatblokk kan jeg også søke igjennom min håndskrift, samt redigere og viske ut veldig lett, alt er også på et sted og det er meget lett for meg å ta backup av alle notatene mine.

 

The avatar sa "Blir oppløysninga på skjermen høg nok og nøyaktigheita tilsvarande så er det ingen problem å skrive beskjeder for hand ved hjelp av ein stylus og touchscreen." vel de har allerede skjedd, at folk skal ha touch screen forstår ikke jeg, når man kan oppnå så mye mer med active digitizer. Det er synd det ikke er flere som er klar over denne utrolige muligheten vi har idag til å skrive _håndskrift_, det er herlig.

 

Så jeg tror, og håper, at dette blir mye mer utbredt nå framover på kort sikt, før eventuelt det de refererer til hender.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...