Gå til innhold

Tror håndskriften vil dø ut


Anbefalte innlegg

Jeg produserer trolig et par tre-fire A3-ark hver dag med kalkulasjoner, notater, tegninger, to-do lister, psudokode og logikk som programmerer og har blyanter i seks-syv hardheter fra HB til 9H, tykk myk, tykk rød-blå-blyant som vi brukte på barneskolen samt et par andre tykke i gode farger. Fire blokker fra journalistblokk til rableblokk i A3. Før brukte jeg PC til notater, men da jeg fant ut hvor mye bedre det er å notere i friform med mulighet for kombinere visuelle hjelpemidler som piler sluttet jeg med det.

 

Husker da jeg ble introdusert for løkkeskrift i andre klassen på barneskolen. Å skrive fint var ikke viktig så lenge du skrev fort. Dog så har dette blitt en så sterk uvane at jeg kuttet ut løkkeskriften for 3 år siden til fordel for blokkbokstaver og pc

Det samme gjorde jeg. Å skrive tregere er faktisk ofte en fordel da du får mer tid til å tenke setningen ferdig mens du skriver den. Som gjør at du slipper å viske like mye som du gjerne gjør når du noterer på PC. Samt at jeg skriver faktisk ganske pent med blokkbokstaver som gjør at jeg kan f.eks jotte ned en spesifikasjon, en liste eller en utregning, rive arket av og levere det til kollegaer som kan gjøre endringer eller flere notater og levere tilbake uten å måtte sende frem og tilbake uferdige versjoner digitalt over IM, epost eller i en Wiki.

 

at folk skal ha touch screen forstår ikke jeg, når man kan oppnå så mye mer med active digitizer. Det er synd det ikke er flere som er klar over denne utrolige muligheten vi har idag til å skrive _håndskrift_, det er herlig.

En X-Thinkpad tablet med digitizer og god GNU/Linux-støtte kan godt være min neste laptop. Det er en av de få tingen som kan få meg til å virkelig bruke en laptop.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Viktig å huske at det er Danmark det er snakk om.

Denne utviklingen i skriftspråket reflekterer kun det muntlige danske språket, der ikke en kjeft kan forstå hva de prater om. Rett og rimelig at håndskriften blir likeså.

Er jo håndskriften som sørger for kommunikasjon

I danmark går alle rundt å skriver lapper til hverandre fordi de ikke forstår hverandre :)

Lenke til kommentar

Det tar lengre tid å lese løkkeskrift enn maskinskrift. I tillegg er det ofte enorm variasjon fra person til person. Blokkbokstaver er en alternativ løsning, men da tar skrivingen for lang tid.

 

Du har også hatt mange lærere med omtrent uleselig håndskrift?

Som en som selv skrive løkkeskrift ordtellig irriterer jeg meg over det, at de ikke kan skrive tydlige bokstaver. Har flere lærere selv som sløyfer sammen 3-4 bokstaver i ren kroting, og det irriterer meg til ingen ende.

Og noen som har forslag til en ordtellig digital notatblokk?

Lenke til kommentar

Dette blir vel som når internettet kom og vi skulle få det papirløse samfunnet? Mener å huske at det var feil. Er ekstremt vanskelig å gjette hva fremtiden bringer. Men vi kommer nok aldri til å slutte å skrive for hånd(tror jeg).

Har nå blitt en kraftig reduksjon av papirbruk på VGS ihvertfall.

Lenke til kommentar

Løkkeskrift er noe grusomt herk, kan knapt tyde min egen løkkeskrift og andres var helt umulig, selv gikk jeg fort over til blokkbokstaver når løkkerablingskravet på barneskole var over. 

 

Da feiler du på løkkeskrift. Poenget er å slite ut armen mindre ved å løfte pennen mindre.

Vis du ikke er i stand til å skrive løkkeskrift så bruk blokkbokstaver.

Lenke til kommentar

Dette blir vel som når internettet kom og vi skulle få det papirløse samfunnet? Mener å huske at det var feil. Er ekstremt vanskelig å gjette hva fremtiden bringer. Men vi kommer nok aldri til å slutte å skrive for hånd(tror jeg).

Har nå blitt en kraftig reduksjon av papirbruk på VGS ihvertfall.

Da har det forandret seg siden i fjor. Siden da fikk jeg enda ekstremt mye ark på vgs. Husker faktisk at den ene forleseren min i høst sa at det bruke mer papir per student på UiO nå enn det ble gjort for noen få år siden. Husker faktisk ikke tall på det. Men det var et ganske stort tall.

Lenke til kommentar

PApirbruken på vgs er enormt høy, men ikke fordi elevene skriver så voldsomt mye på papir, men fordi lærerne absolutt skal kopiere alt i en milliard eksemplarer istedenfor å sende ut en pdf til elevene.

Jeg har i hvert fall ikke brukt penn og papir til noe annet enn matte og prøver siden barneskolen. Og det begynner å bli noen år siden.

Lenke til kommentar

Problemet er ikke at folk blir dårligere til å skrive med penn, problemet er at folk ikke er særlig gode til å skrive i det hele tatt. Touch-typing, altså å kunne bruke et tastatur uten å se på tastene, er omtrent like lite utbredt som god håndskrift.

 

Begge tar tid å beherske – og pugging, pugging, pugging. Gi skriving på den ene og andre måten den plassen den fortjener i skoleverket, og problemet er løst. :)

Endret av ....
Lenke til kommentar

det tar lengre til å lære seg

tungt/vanskelig å lese selv de som kan det.

tregere å skrive

man må bruke let større plass til hver bokstav en ved bolkbokstaver.

 

 

for min del så er jeg langt raskere å skrive blokkbokstaver en formskrift ( som det het på min skole).

formskriften min er tildels uleselig.

Lenke til kommentar
Professor Niels Egelund ved Danmarks Pædagogiske Universitetsskole forteller at håndskriften til danske skoleelver er blitt vanskeligere å lese i de senere årene, noe som aldri var et problem for 25 år siden.

 

Dette er jo vissvass! Jeg husker godt at det fantes egne kurs for elever som var dårlige på håndskrift. Flere lærer jeg kjenner som underviste for både 30 og 40 år siden bekrefter at jo, det var flere som hadde uleselig håndskrift da også. Jeg har også hatt professorer og undervisere på høyskolen som er oppi 60åra som har nærmest uleselig håndskrift.

Hvem av dere er det som ikke har hatt lærere som må forklare hva som står på tavla pga for stygg håndskrift? Jeg har hatt mange!

Fyren ønsker tydelig å finne opp argumenter for sin påstand, istedenfor å undersøke fakta for å finne påstander ut fra det.

 

Kan det tenkes at han har vitenskapelige undersøkelser i ryggen når han uttaler dette? Danmark er et av de landene i verden som er lengst fremme når det gjelder pedagogikk. Danske metoder innen pedagogikk brukes over hele den vestlige verden. ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...