Gå til innhold

Kamptråd - Manchester United vs Liverpool


Old Game

  

53 stemmer

  1. 1. Banens beste (Manchester United)

    • Van Der Sar
      0
    • Neville
      0
    • Vidic
      0
    • Ferdninand
      1
    • Evra
      1
    • Valencia
      1
    • Nani
      1
    • Fletcher
      32
    • Carrick
      1
    • Park
      14
    • Rooney
      2
    • Giggs
      0
    • Scholes
      0
  2. 2. Banens beste (Liverpool)

    • Reina
      21
    • Insua
      3
    • Johnson
      1
    • Agger
      1
    • Carragher
      5
    • Kuyt
      1
    • Maxi
      3
    • Macherano
      3
    • Lucas
      6
    • Gerrard
      0
    • Torres
      7
    • Babel
      2
    • Aquliani
      0
    • Benayoun
      0


Anbefalte innlegg

b_12.pngMan United vs Liverpool b_9.png

The North West Derby

 

Barclays Premier League

21-03-2010 Kl. 14:30 @ Old Trafford

Vises på: canalplussport1k.png

 

manutdvliverpoolwall_291347.jpg

 

-------------------------------------------------------

 

Søndag 21 Mars klokken 14.30 er det duket for et av fotballens store høydepunkter når Englands desidert største klubber og bitre rivaler Manchester United og Liverpool braker sammen i The North-West Derby. Oppgjøret har en massiv internasjonal appell og er årlig blent verdens mest sette sportsbegivenheter på fjernsyn. Anført av Manchester Uniteds røde arme som taler flest på kloden og Liverpools flerfoldige millioner trofaste, kan man med trygget omtale oppgjøret som sesongens ultimate rosin i pølsa. Tatt i betraktning at Engelsk fotball, i sterk kontrast med spansk for eksempel, aldri har vært et toklubbsløp er antall honours de to klubbene i mellom ekstremt imponerende. Totalt 115 titler, hvorav 8 europacup trofeer, hele 36 ligatitler, 18 FA cup vinster og en hel bråta andre nasjonale og internasjonale trofeer er broderlig fordelt mellom klubbene. Tar man med de respektive klubbers andreplasser (25) i regnestykket trenger man ikke å være rakettforsker for å ense konturene av dominansen disse klubbene har hatt i det som utvilsomt er verdens beste og mest fulgte liga. Dette har naturligvis båret frukter for begge klubber og rent økonomisk huser the clash of the titans to av verdens mest-tjenende og derav rikeste fotballklubber.

 

 

Historie:

 

Rivaliseringen mellom klubbene svært intens og det er det flere årsaker til. Den mest signifikante er naturligvis den geografiske beliggenhet og det faktum at begge klubber har hatt opptil flere suksessrike perioder gjennom ligaens historie. En paradoksal statistikk viser også klubbene sjelden har vært på topp samtidig. Det har gjerne vært slik mens en klubb har nytt suksess, har den andre slitt tungt. Dette har bidratt til å gjøre misunnelse, den nærmeste følelsen til hat, en variabel i Nord-Vest. En annen og svært viktig faktor bak rivaliseringen mellom byene og derav fotballklubbene stammer tilbake fra industritidene. Mens Liverpool var kjent som som en havneby, var Manchester kjent for produksjonkrefter. Da Manchester introduserte ”Manchester ship canal” kunne skip passere Liverpool og mange scousere mistet jobbene som følge av mangel på arbeid, noe de hatet mancunians for. På 70 og 80-tallet led dog begge byer stort økonomisk ettersom industri-perioden i Europa var på vei mot slutten. Mens Liverpool herjet stort på fotballbanen, slet United tungt og den gamle giganten fadet inn middelmådighet. Det bidro til at rivaliseringen fikk fotfeste ettersom hatet transpirert fra arbeidslivet til fotballbanen. Dette var også i en tid hvor hooliganismen for alvor preget engelsk fotball, noe som kulminerte i at Uniteds lagbus ble gasset av Liverpool fansen uten for Anfield i 1988.

 

Et annet tegn på hvor bitter rivaliseringen er, indikeres sterkt i overganghistorien mellom klubbene. Ikke siden 1964 (Phil Chisnall) har en spiller forlat enten United eller Liverpool til fordel for fienden. Enkelte spillere som som spesielt Paul Ince og Micheal Owen har dog spilt for begge klubber, men har da hatt spilleopphold i andre nasjoner i mellomtiden.

 

Fotnote: Siden tidlig på 90-tallet har begge byer arbeidet seg opp igjen og Manchester er nå regnet som en såkalt ”world class city,” Mens Liverpool i 2008 ble tildelt tittelen ”European Captial of Culture.”

 

vlcsnap-00004.jpg

 

Når det kommer til Søndagens oppgjør er ståa slik at hverken United eller Liverpool har råd ril å gi fra seg poeng i innspurten om hhv ligagull og den vitale fjerdeplassen. Når ting tilspisser seg er begge klubber kjent for å prestere, så form og tabell vil av erfaring ha liten eller ingen betydning for utfallet av kampen. For begge klubber vil et tap være et solid slag for baugen og bragging rights – eller skryterettigheter på norsk, har sjeldent hatt større betydning da man for første sesong på en mannsalder har likt antall ligatitler.

 

Om det er én statistikk som taler noen av klubbene til gode rent historisk, må det være hjemmebanefordelen. Dette oppgjøret spilles på katedralen Old Trafford, også kjent som The Theatre of Dreams, som passelig feirer 100 års jubileum i disse dager. Her har Liverpool ”kun” vunnet 15 ganger, men klubben har til gjengjeld imponerende nok fått med seg 25 uavgjort resultater, mens hjemmelaget på sin side har vunnet 36 ganger. På Anfield er statistikken L 37-22-18 M. Totalt betyr det at Manchester United har vunnet flest oppgjør med 58 mot 52 seiere i ligaen og 68 mot 60 totalt. Paradoksalt nok har ikke Liverpool overtaket på United i noen turneringer, noe som er interessant lesning ettersom klubben har vunnet cirka like mye i form av titler. Dersom vi bare kikker på de siste fem oppgjørene vil Liverpool supporterne ta glede i at laget fra Mersyside har vunnet de tre siste og tatt i betraktning at forrige oppgjør på Old Trafford endte 1-4 i favør Liverpool, har bortelaget all mulig rett til å strutte med selvtillit på Søndag uavhengig av ligaform. Det skal nevnes at hjemmelaget vant overbevisende 3-0 året før, noe som indikerer nettopp hvor uforutsigbare disse oppgjørene er.

 

 

 

 

mush.png

 

 

Manchester United

 

 

 

Foreløpig/estimert tropp:

 

Netherlands.png Edwin van der Sar

England.png Ben Foster

Poland.png Tomasz Kuszczak

England.png Gary Neville

France.png Patrice Evra

England.png Wes Brown [skadet]

Ireland.png John O'Shea [skadet]

England.png Rio Ferdinand

Serbia.png Nemanja Vidic

Northern_Ireland.png Jonny Evans

Brazil.png Fabio

Brazil.png Rafael

Belgium.png Ritchie de Laet [skadet]

Brazil.png Anderson [skadet]

Ireland.png Darron Gibson

Wales.png Ryan Giggs

South_Korea.png Ji-Sung Park

England.png Michael Carrick

England.png Paul Scholes [Tvilsom]

Scotland.png Darren Fletcher

Ecuador.png Antonio Valencia

France.png Gabriel Obertan

England.png Michael Owen [skadet]

Portugal.png Luis Nani

Bulgaria.png Dimitar Berbatov

England.png Wayne Rooney [Tvilsom]

England.png Danny Welbeck [Utlånt]

Senegal.png Mame Biram Diouf

Italy.png Federico Macheda [skadet]

 

 

Game's vinkling fra en Manchester United supporteres perspektiv

 

På søndag gjester storebror United, lillebror Liverpool til dyst på Englands største og mest nostalgiske klubbstadion; Old Trafford. Hjemmelaget kjemper dernest som vanlig om ligagull og vinnerkulturen har nå blitt så sterk at vi supportere nesten har dårlig samvittighet og nærmeste venter på en tørketid for å bevise at vi kommer til være lojale. Jeg tror jeg skriver for de fleste United supportere når jeg hevder at sesongen har gått over all forventning mht tapet av verden beste fotballspiller og Carlos Tevez i sommer. Med 9 seriekamper igjen er vi fortsatt med å kjemper om ligagull og har nettopp tatt oss til CL-kvartfinale etter å ha maltraktert giganten AC Milan i 8-dels finalen.

 

http://www.youtube.com/watch?v=EYiO7PoCZyY

 

For Liverpool er historien en helt annen. De kjemper med nebb og klør for å ”vinne” 4.plassen og ligger under etter første oppgjør i Europa League mot Lille. Klubben sliter stort spillemessig noe målforskjellen på skarve 16+ mål forteller alt om. Det at laget også ligger hele 18 poeng bak ligalederen fra Greater Manchester må være ufattelig bittert i det som skulle bli scousernes år. Har vi ikke hørt det før? Men har jeg sympati for Liverpool? Nei. Klubben er der hvor den hører hjemme etter tyve år uten så mye som ett ligatrofé. Nemlig mellom 4 og 7 plass.

 

Men jeg respekterer Liverpool, noe enhver United supporter bør gjøre. Denne gjensidige respekten, men likefullt hatet, gjør oppgjørene ekstra spesielle. Fordi klubbene siden tidenes morgen har vært landets to fotball-dynastier, kan begge leire argumentere med hvorfor nettopp deres klubb er kongen av England. Dette er i sterk kontrast med diverse lokaloppgjør mot naboer som hvv Man City og Everton, hvorav begge har hver sin lilleputt vi helst skulle vært foruten.

 

Kampen på Søndag ser jeg frem til med blandete følelser. På den ene siden syntes oppriktig at United er et mye bedre lag enn Liverpool og muligheten for seier er alltid stor uansett motstander på Old Trafford. Likevel frykter jeg et Liverpool i dårlig form fordi de har Torres og fordi Liverpools spillestil er er å destruktivt ødelegge kampen fremfor å spille ball selv. Dette kler United særdeles dårlig og det virker som klovnen Benitez av alle har knekt litt av koden for å slå United. Nemlig vekselvis og komprimert press, med fire arbeidsjern på midten og to offensive spillere. Jeg mener bestemt at formasjon og taktikk har svært stor betydning i disse oppgjørene fordi tenningen blant spillerne og trykket fra tribunen ofte visker ut fotballkvaliteter og gjør at kampene som oftest vinnes på pur innsats og vilje.

 

Laget jeg tror Liverpool stiller med. (med forbehold om skader)

 

Reina

Johnson-Carragher- Skrtl-Insua

Macherano-Lucas

Kuyt-Gerrard-Benayoun

Torres

 

Laget jeg tror United stiller med. (med forbehold om skader)

 

Van Der Sar

Rafael-Rio-Vidic-Evra

Valencia-Fletcher-Carrick-Scholes/Giggs/-Park

Rooney

 

Mao tror jeg begge lag stiller i en 4.5.1 formasjon og derved pakker igjen midtbanen. Jeg tror det fort kan ende målløst 0-0 eller med en ettmålsseier. Jeg tror også at det kommer til å åpne seg i 2.omg fordi begge lag må frem og laget som evt scorer først vinner. Jeg setter et hårfint favorittstempel på United med fare for å jinxe oss. Jeg lar NK stå for ”motjinxen” og pessimismen denne gang, for jeg har troa.

 

 

Lagnyheter: Kommer ila uken etterhvert som nyheter offentliggjøres

 

Skadenytt(foreløpig) :

 

Anderson, M. Owen, O’shea, Wes Brown, Hargreaves og Macheda (på vei tilbake) er alle langtidsskadd og er ikke med mot Liverpool. Scholes skadet seg på oppvarmingen før Fulham kampen på Søndag og regnes som tvilsom, men skadeomfang er foreløpig ukjent. Giggs skal etter rapportene være klar til Søndag etter å ha mistet de siste ukene med armbrudd.

 

 

 

liverpooldrakt.png

 

Liverpool

 

 

 

Foreløpig/estimert tropp:

 

Spain.png Pepe Reina

Brazil.png Diego Cavalieri‎

England.png Glen Johnson

Denmark.png Daniel Agger

Brazil.png Fabio Aurelio

Greece.png Sotirios Kyrgiakos

Argentina.png Emiliano Insua

England.png Jamie Carragher

Switzerland.png Philipp Degen

England.png Stephen Darby

Slovakia.png Martin Skrtl [skadet]

England.png Martin Kelly

Spain.png Albert Riera

Israel.png Yossi Benayoun

Netherlands.png Ryan Babel

Argentina.png Javier Macherano

Brazil.png Lucas Leiva

Italy.png Alberto Aquilani

Spain.png Fernando Torres

Morocco.png Nabil El Zahar

Netherlands.png Dirk Kuyt

France.png David N’Gog

 

Termo's vinkling fra en Liverpool supporteres perspektiv:

 

Det er igjen klart for derby, og Liverpool skal reise den korte turen til Eastlands for å møte Manchester United på Old Trafford. To bautaer innenfor både engelsk og internasjonal fotballhistorie møtes, dette er en kamp mellom to rivaler med massiv oppslutning verden over. Diskusjonene er allerede i gang, og temperaturen er på vei opp, både her, og på skoler, arbeidsplasser og puber. Avspark finner sted søndag kl. 14.30, og man kan da regne med at kokepunktet for lengst er nådd.

 

Kampen i seg selv er særdeles viktig for begge lag, men på vidt forskjellige plan. Manchester United trenger en seier for å henge med i gullkampen, laget er i tillegg med i Champions League. For Liverpool er det nok et skjebneoppgjør i kampen om den viktige 4. plassen som gir kvalifisering til det ypperste selskap i Europa, som igjen gir sårt tiltrengte økonomiske midler i en klubbkasse det er heller uklart hvordan det står til med.

 

Liverpool har hatt en skuffende sesong, og forhåpninger om ligagull har fort blitt byttet ut med kriging om å beholde plassen blant de fire beste. En potensiell seier mot United vil kanskje likevel bli kunne sett på som et lite plaster på såret, og som nevnt trenger vi poeng for at Tottenham, Aston Villa og Manchester City ikke skal dra ytterligere ifra oss.

 

Før søndagens møte står vi med tre strake seiere over Manchester United. Og Benitez kan virke til å ha knekt noe av koden i disse kampene. Spanjolen har taktikk som en av sine sterkeste egenskaper, og er normalt sett god til å kjempe i kamper mot andre topplag, noe man har sett gang på gang ute i Europa. Det er knyttet noe spenning til laguttaket, og det stilles spørsmål om man vil gå for spillere som: Aquilani og Babel som begge var positive da bunnlaget Portsmouth til tider ble rundspilt på Anfield, eller om spillere som Kuyt og Lucas vil være tilbake på banen.

 

Det er nesten nøyaktig et år siden sist gang vi var på Old Trafford. Den gangen endte det med storseier og 1-4. Dette blir uten tvil en meget spennende kamp. Liverpool har vært litt ute av form i det siste, men vartet til tider opp med festfotball mot Portsmouth, riktignok er dette ligaens desidert dårligste lag denne sesongen, men tendensen var der. På motsatt banehalvdel står et United-lag som har begynt å få fart på maskineriet, og anført av en Wayne Rooney som er i kjempeslag og er verdens klart beste spiller om dagen, skal det bli spennende å se utfallet.

 

Tradisjonelt sett er dette kamper der form har lite å si, de lever på mange måter sitt eget liv, og det er ventet et enormt trykk rundt dette oppgjøret. Alle Liverpool-fans vil selvfølgelig håpe på reprise fra i fjor, et hardtkjempende og en Torres i storform som igjen kan skape problemer for Uniteds forsvar.

 

http://www.youtube.com/watch?v=SV9DY5sujH4&feature=player_embedded

 

PS: Liverpool har en kamp igjen før derbyet, og de møter Lille til 8-dels finale i Europa League i morgen (torsdag).

 

Lagnytt kommer*

Skadenytt kommer*

Endret av The Game
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Solid kamptråd Game.

 

Men, vi taper. Vi undervurderer dette laget gang på gang, og for de er det en cupfinale å spille mot oss på Old Trafford. Tre tap på rad, og det svir så jævlig. Ingenting hadde vært bedre enn å gruse det laget der sønder og sammen. Og jeg håper Sir Alex får gjort noe med den moralen vi har hatt i Liverpool-kampene siden 08 og bedrer den. Vi er et bedre lag. Men disse kampene lever sitt eget liv.

Lenke til kommentar

Men, vi taper. Vi undervurderer dette laget gang på gang, og for de er det en cupfinale å spille mot oss på Old Trafford. Tre tap på rad, og det svir så jævlig. Ingenting hadde vært bedre enn å gruse det laget der sønder og sammen. Og jeg håper Sir Alex får gjort noe med den moralen vi har hatt i Liverpool-kampene siden 08 og bedrer den. Vi er et bedre lag. Men disse kampene lever sitt eget liv.

Helt enig. Forventer ikke en dritt, så får jeg heller bli positivt overrasket dersom det går veien. For et nytt nederlag mot Liverpool tåler jeg ikke, i hvert fall ikke hvis jeg hadde høye forventninger på forhånd.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...