Gå til innhold

Game's hjørne.


Old Game

Anbefalte innlegg

Game's hjørne.

 

Her vil jeg med jevne mellomrom poste mine seneste analyser og synspunkter på hvordan klubben gjør det både sportslig og utenomsportslig. Nærliggende temaer som overgangrykter, økonomi, spiller/kampvurderinger og andre United relaterte begivenheter vil jeg gjerne dele mine innerste tanker om, samtidig som jeg får samlet innleggene på en plass.

 

Dette er et diskusjonsforum og derfor kan jeg ikke nekte folk å ytre sine meninger, men jeg ser helst at tråden forblir forholdsvis uanfektet av korte og inkonsistente innlegg.

 

- Ubegrunnede mishagsytringer og spam blir rapportert.

 

eric-cantona_1389972c.jpg

 

Skribentens navn: Henken

Kontakt: PM

Endret av Game
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Denne sesongen har på mange måter fortsatt der vi slapp i 08/09 sesongen, med litt for mange forestillinger under pari, men likevel endel uforglemmelig øyeblikk som mot City og Arsenal

 

Uansett hva folk måtte si, ingen kan benekte det faktum at United atter engang henger med i toppen når vi skriver vårparten. Noen ganger må man neste lure på om det er en rød magnet øverst på tabellen, som trekker oss opp uansett hvordan vi presterer. Den tanken forkastet jeg riktignok fort da det slo meg at også Liverpool ikler seg rødt til vanlig. Uansett, noe nærmest magisk er det med Sir Alex' evne til å styre klubben til strålende spurtposisjoner og som oftest gode sluttresultater også!

 

Med det sagt, jeg har et par kritiske punkter jeg har lyst til å drøfte her.

 

Det som slår meg med dagens United tropp er mangelen på regulære bidragsytere i målprotokollen. Ikke nødvendigvis matchvinnere, for vi får som oftest ”det” målet vi trenger, men det er ikke nok hyppig frekventerende målgjørere hverken fra spissplass eller midtbanen.. Jeg har gjort med noen små tanker om hvorfor United tildels sliter med å spille den attraktive fotballen som har vært vårt varemerke de siste årene.

 

- Kantspillet. Her vil jeg si at Valencia og delvis Park er hederlige unntak, men dersom vi kikker bak disse er det pdd syltynt. Sir Ryan kan vi ikke lengre forvente at skal drible skjorta av motstanderen uke inn og ut, og jeg er meget tvilsom til at Nani og Obertan har den mentale styrken som skal til for å lykkes på dette nivået. Obertan er riktignok et ungt talent som ikke fortjener å kritiseres på lik linje som Nani, men i denne klubben er det enten-eller og franskmannen må snart ta noen steg i riktig retning om ikke konturene av en ny Tosic henter ham igjen. Men kantspillerne lider også av vitale feil i andre lagdeler, nemlig:

 

- Den sentrale midtbanen. Dette er et problemområde av rang fordi vi ikke har noen offensive midtbanespillere med målteft lengre ettersom Scholes ikke har kreftene eller den fysiske styrken til å være en boks-til-boks spiller. Giggs kan naturligvis bekle rollen, men det blir likevel alt for tynt. Vi har to til tre verdensklasse MS/DMS spillere i Fletcher, Carrick og Hazza om sistnevnte kommer tilbake i form. Fellesnevneren for disse er ballsikkerhet og hovmester blikk, men ingen er kreative nok til å penetrere motstanderne med uforutsigbar driblestyrke eller bevegelighet. Målratien pr hode er også altfor lavt. Merk dere hvor sjelden en midtbanespiller fra Uniteds sentrale posisjoner som kommer fra dypet ala Lampard eller Gerrard.

 

-På topp har vi glohete Rooney som er definitivt en av verdens desidert beste spillere, om ikke den beste pdd. Effektiv som få har han også blitt, men han mangler backup og en mer målfarlig partner. Berbatov er en ekstremt teknisk spiller og slår utenomjordiske stikkere med hyppig frekvens. Således kan man argumentere at Berbatovs attributter er et unikum for klubben – og det stemmer nok – men spørsmålet jeg stiller er: Trenger vi disse på bekostning av ekte og ærgjerrig spiss? Problemet når Berbatov har møtt lavt i banen og slått en strålende pasning på Valencia (vanlig scenario) er at vi bare har en spiss og muligens en kantspiller i boksen, noe som blir for tynn suppe. Vi trenger flere som scorer mål og som setter svimerker i motstanderens forsvarfirer og særlig hadde en bakromspiss gjort susen.

 

- Skadene. De siste sesongene har skadelistene vært lengre enn kreditten på antall drepte i en dårlig Wes Craven film. Forsvarrekkene har spesielt vært utsatt noe som har ført til flere bitre poengtap, aldri mer åpenbart enn oppgjøret mot Fulham borte tidligere i sesongen. Fra neste sesong krysser jeg fingrene for mer stabilitet i de bakre rekker, særlig når det kommer til Vidic-Rio.

 

Jeg mener visse grep må gjøres i sommer. Dagens tropp har grunnmuren i orden, men jeg mener vi nå har melket potensialet tørt og enkelte har fått litt for mange sjanser uten å levere varene. Spillere som Nani, Gibson, Kuz/Foster, Anderson (dessverre) Berbatov og muligens flere bør ense døra i sommer. Glazers og Sir Alex blir rett å slett nødt til å bruke penger. Og her er jeg igjen skeptisk, men ikke for at Glazers skal føre jernhånden over pengepungen, da amerikanerne som vil være desperate etter å tilfredsstille fansen med spillerkjøp for å demonstrere at det finnes penger. Det er Sir Alex, den gjerrige skotten vi alle elsker, jeg er bekymret for at skal knipe igjen pengepungen for andre sommeren på rad. Neste år spår jeg en total-sprekk om det ikke spes på med nytt blod...

 

Sumsumraum; Vi har kvittet oss med verdens beste fotballspiller og en matchvinnertype i Tevez, mens kun Valencia av klasse har kommet inn dørene. Owen er forsåvidt en veldig fin type å slippe inn på store arenaer der vi presser for mål, men er ikke allverden når United er under press eller må forsvare seg lavt.

 

Kampen mot Wolverhampton fulgte jeg med argusøyne hva bevegelse gjelder og det er ikke rart det er vanskelig å spille flytende fotball når det ikke er nok folk med i angrep, samt mangelen på smarte og helhjertede løp fra dem som faktisk er med.

 

Spillerbørs mot Wolves:

 

1 til 10, der karakteren 5 er den man starter med.

 

Edwin Van Der Safe: Har en dårlig dag like ofte som Evra scorer på brassespark.. Eller scorer i det hele tatt... Har lite å gjøre, men gir Carrick en hårføner som Sir Alex ville hengt på veggen etter gigasjansen på overtid der Michael sovner med ballen i egen boks. Det liker jeg å se! 7

 

Wes Brown: Gjør en solid kamp defensivt, men blir grunnlurt av Doyle ved en anledning som fort kunne endt opp med baklengs. Offensivt derimot er en annen fortelling, nemlig verdens korteste. Han var med opp en gang ila 45min + tilleggstid og da slo Wes et innlegg som ikke kan beskrives som noe annet enn hinsides dårlig. Det var faktisk så dårlig at produser filmet Wes i 10 sek ekstra og det skulle bare mangle at han så kvalm ut over egen prestasjon. Kanskje like greit han ikke ble med opp likevel... 6

 

Rio Ferdinand: Har et par nonchalante pasninger som faller i kategorien håpløse, men er likevel trygg defensivt og vinner mye dueller, spesielt mot Doyle, noe tok vekk mye av brodden i angrepene til Wolves. Det er helt alfaomega at ryggskaden nå slipper taket og at Snoop finner formen fort om gullhåpene skal være reelle. Trekkes noe ned for mangelen på offensive bidrag fra sin dirigentrolle bakfra, noe som tross alt er varemerket hans. 6

 

Vidic: Ikke like overlegen som han var før skadene kom snikende, men er fortsatt en granittblokk og tar alltid ut det farligste rommet. Vi er ikke det samme laget uten Vida. 7

 

Evra: Sjeldent svak forestilling offensivt, fra en spiller som snart må få en pause. Han ser rett å slett sliten ut. Defensivt derimot var franskmannen prikkfri og det er pri 1 for en forsvarsspiller. Derfor må det blir en god karakter for super Pat. 7

 

Nani: En hemoroide det rett å slett er vondt å se og føle på. Hadde jeg tatt med Nani på kastet tviler jeg på at vokterne ville latt meg dumpe spilleren uten å betale dyre avgifter for forsøpling. 1

 

Carrick: Litt under pari forestilling, men hans form har bedret seg signifikant siden 2009. Kommer til å bli usedvanlig viktig fremover. Er såpass grå at jeg ikke orker å lete etter ordene. 6

 

Gibson: Samme som Carrick, men er ikke viktig på noen som helt måte og han blir aldri god nok til å forsvare en plass i Uniteds 11’er. Skal ha kudos for iver og vilje, for Gibbo prøver virkelig å skape noe offensivt. Dessverre er han litt for begrenset. 5.5

 

Scholes: Matchvinneren! He scores goals, Paul Scholes! Styrer midtbanen ved å strø pasninger og jobber sedvanlig godt defensivt. Overraskende at vi ikke ble servert med en heidundrende feiltimet takling, men vi klarer oss fint uten det klassiske gule Paul kortet. Scholesy gjør en MOTM forestilling i god gammel stil og sikrer oss tre poeng. 8

 

Valencia: Slikker kritt og er den eneste spilleren i førsteomgang som ser giftig ut fremover. Dessverre er det ingen å slå innlegg på når Berbatov sover på midtbanen, mens Nani tar sine kjente ”gjemme-meg-bak-den-store-midtstopperen-jeg-kan-ikke-heade-uansett” løpene. Forsvinner utover i kampen, men jobber godt defensivt og det er på hans side ting skjer for United. 7

 

Berbatov: Senker seg ned dypt i banen og hjelper Gary Neville på back. Har et par herlige pasninger til Valencia, men det blir så nytteløst når han aldri er der han skal være: Nemlig foran mål! Spesielt tydelig var dette når Rooney var borte. Mannen bør aldri spille ensom spiss igjen og det regner jeg faktisk med at Sir Alex nå registrerer selv. Spør du meg bør Sir Alex vurdere å spille Berbatov som offensiv midtbane heretter. Tar seg litt opp og løper noe mer i andre omgang, men første halvdel var ren tortur å bevitne. Føltes som om noen knipset meg på ballene annenhvert minutt slik at jeg var konstant kvalm gjennom hele omgangen. 3

 

Park: Smarte løp og bevegelser gjør opp for det faktum at han ellers er en nokså begrenset spiller. Han er en meget god squadplayer og uvurderlig for United i løpet av en hel sesong. I dag kommer han inn å beviser for meg at det er bedre å spille med 10 mann enn 10 og Nani. Jeg er nokså sikker på at vi hadde vært langt bedre om Ji hadde startet kampen, men i etterkant er jeg glad han fikk mye hvile før Milan kampen på Onsdag. Minus for nølingen foran mål. 7

 

Neville: Ingen feil defensivt og bidrar i langt større grad enn Wes offensivt, men det skal sies at kampen åpnet seg noe i andre omgang til Wes sitt forsvar. Kommer til et par herlige innlegg og spesielt et skiller seg ut. En nydelig crosser på bakre som Diouf burde konvertert. 6.5

 

Diouf: Brenner en enorm sjanse og har et par slappe avsluttinger. Skal ha for innsatsen, men blir for lite produktiv dessverre. Har mine store tvil til at afrikaneren blir god nok for United. Det luker en ny Manucho lang vei... 5

 

Scholes MOTM.

Kampen: 5

Resultatet: 9

 

Konklusjon: Vi overbeviser ingen, men henger med og er muligens i førersetet mht av vi møter Chelsea på eget gress i April. Jeg tviler sterkt på at vi vinner ligaen denne sesongen, til det er vi for forutsigbare fremover (flest mål i ligaen til tross), men håpet dør som kjent sist...

Endret av The Game
Lenke til kommentar

Nå tenkte eg at eg skulle være flink gutt og legge denne til som favoritt istedet for å skrive innlegg for å kunne følge med tråden. Men siden eg ikke fant ut hvor eg gjør det så...

PM til meg med info om hvordan man legger til en tråd som favoritt er ønskelig.

 

Flott tråd Game, dine meninger er stort sett interessant lesning.

Lenke til kommentar

Takk for fine ord.

 

Det er synd at man ikke kan legge tråder i "mine innlegg" uten å ha deltatt i emnet, men jeg tar det som et kompliment at enkelte trosser førsteposten og skriver likevel.

 

Håper flere hiver seg på bølgen og lager sin egen blogg.

 

The return of goldenballs.

 

På onsdag gjør David Beckham sin første entré på Old Trafford siden han forlot klubben i 2003, etter da å havnet i vrangstrupen på Sir Alex. Og folkens, kunne settingen vært mer passende? En 16-dels finale i CL mot ærverdige AC Milan og alt ligger til rette for avansement. Jeg gleder meg stort til gjensynet med et av mine idoler under oppveksten og regner med at det gjelder flere av dere andre også.

 

Ettersom unge mennesker enkelt lar seg affisere av medieskapte ikoner som Beckham anno 97-03, syntes jeg det er rett og rimelig å mene at Becks må stå til ansvar for å ha påvirket min generasjon kriminelt hardt når det gjelder mote. Grusomme midtskiller, solbleiket hår, syv av syv frisparkspesialister pr. lag osv må ha vært American-Home-Videos verdig for eldre tilskuere, inkludert våre foreldre. Selv stenharde Liverpool-gutter på forumet har nok vært bitt av Becks basillen. Finnes det noen 80-talls barn, pref født midt på - til sent i tiåret, som ikke forgudet mannen? Jeg har mine såre tvil uansett om folk hevder annet og bedyrer sin uskyld. Robbie Fowler var ”gud” på mersyside, men manglet karismaen og sjarmen David hadde. For å ikke snakke om langskuddene!

 

Jeg husker spesielt godt da jeg var en pur unggutt og maset høl i hodet på moren min om få kjøpe de samme skoene som Beckham hadde. Ved en tilfeldighet kom jeg over dem til 1200kr på Gjertsen Sport i Larvik. Nei, var svaret jeg fikk. ’Det kunne jeg bare glemme, ikke engang hun kjøpte sko til den prisen! Jeg tok slaget tungt, men var vel inneforstått med at slik var verden. Skal ikke skryte på meg å ha vokst opp i et spesielt rikt hjem og materialistiske goder som eksempelvis ovenfor og PC blant annet, var ikke-tema hjemme hos oss. Men denne dagen skulle bli anderledes. Jeg hadde nettopp hatt bursdag og var på kjøpesenteret for å handle julegaver for pengene jeg fikk til min fødselsdag. Uansett om jeg droppet julegaver og dreit i hva mammsen sa, ville jeg uansett ikke hatt nok gryn til å kjøpe skoene, så jeg begynte med det enhver tenåring med respekt for seg selv gjør; jeg furtet og bar meg.

 

Dette var Becks sine første hvite adidas sko og jeg bare måtte ha dem, koste hva det koste vil. Jeg har en tvillingbror som var med på handleturen (som da naturligvis feirer bursdag på samme dag og ergo hadde penger på bok) og tryglet ham om å få låne 500kr, noe som var mye penger for oss på den tiden. Om moren min var økonomisk og sparsom, kan man ikke si det samme om bruttus. 'Joa, det var greit det og jeg skulle ikke engang tenke på å betale ham tilbake. Til dags dato noe av det snilleste noen har gjort for meg. Jeg raset opp til butikken og skyndtet meg for å kjøpe skoene før moren min var ferdig med kleshandlingen sin... Men nei, de hadde bare paret på utstilling og det i størrelse 41. Krise! Jeg var strl 39 på den tiden og ekspeditøren mente at skoene ikke var brukandes for meg. Jeg insisterte og med en klump i magen var handelen sluttført i løpet av noen minutter. Kvitteringen kastet jeg i søpla og ba til høyere makter om at far og mor skulle vise nåde når pengebruken og trossingen kom for dage. Om jeg fikk mye kjeft eller ikke husker jeg ikke, men skoene fikk jeg beholde og bilturen hjem står frem som en absolutt høydare i min minnebrikke.

 

http://img.dailymail.co.uk/i/pix/2007/10_03/Becks1710DML_468x498.jpg

 

Det jeg ikke tenkte over der og da, var det faktum at det var midtvinters og lenge til gresset ble grønt. Ikke søren om jeg turte eller fikk lov å slite i stykker skoene på grus... Det året husker jeg best for ekstremt mange turer på løkka mens gressbanen enda var dekket med snø og bakken var hard som is. Og frisparkene mine? ... De ble ikke noe bedre.

 

En fantastisk fotballspiller som har gitt meg mye glede. Om jeg må trekke frem et høydepunkt i hans karriere, må det være målet som sendte England til VM i 2002. Kampen så jeg på et hotell i Hamar mens jeg var på samling med skøytegjengen. Skoene dere kan skimte på videoen er samme type jeg skriver om ovenfor.

 

http://www.youtube.com/watch?v=t0GESlaVNdE&feature=related

Endret av The Game
Lenke til kommentar

Fantastisk innlegg The Game, du har kvalitet i innleggene dine og det er bra.

Beckham var en fantastisk spiller når han var i United, og han var min favorittspiller i mange år og sveisene hans husker jeg så godt. Husker hårbøyla/hårstrikken som jeg selv ble inspirert :)

 

Jeg har savnet hans pasningsfot og ikke minst frisparka hans etter han forlot oss, det hadde vært perfekt om han kunne lagt den siste sesongen av hans karriere i United.

 

Det er også mulig at jeg kommer til å lage en sånn her blogg her om det er i orden The Game, skal i allefall prøve og se om jeg får det til og om det blir suksees :)

Lenke til kommentar

Husker jeg satt og så den kampen live med en kompis. Norge var uten sjanse til å komme til VM, og England var det store. Jeg var -sikker- på at nå var det over og ut for alt, og så kommer det frisparket. Beckham fortjente den revansjen der så inderlig...og så måker han ballen i mål.

 

Feira som om norge hadde vunnet VM :p

Lenke til kommentar

Ett felles mål, men hvilken vei skal vi ta?

 

I forkant av morgendagens oppgjør mot AC Milan på Old Trafford har mye av fokuset dreiet seg om en planlagt demonstrasjon fra tusenvis av røde, som etter alt å melde boikotter kampens første ti minutter. Green and Gold kampanjen har som direkte følge av riddernes oppkjøpsplaner nå for alvor grodd fotfeste blant oss supportere og virkemidlene for å avskaffe Glazers intensivviseres.

 

Sir Alex og hans disipler kjemper atter engang på begge fronter om heder og ære og jeg syntes at vi supportere i ordets rette forstand, skal konsentrere oss om å støtte våre helter og heller utsette det mest ekstreme skytset mot Glazer til sommeren. Da kan vi ta i bruk virkemidler som svir på pungen, men som ikke straffer den uskyldig part – nemlig det sportslige apparatet. Jeg frykter at urolighetene blant fansen skal smitte innad i klubben og tukle med skipskursen Sir Alex har staket ut. Et eksempel på en sunn protest er å ikke kjøpe den nye drakten, eller generelt sett boikotte United effekter. Morgendagens protest derimot virker særdeles lite gjennomtenkt, selv om den kan forsvares med at målet rettferdiggjør virkemidlet. For meg er det tragikomisk at tilskuerne som velger å demonstrere allerede har kjøpt kampbillettene og således er den eneste parten som straffes av fansens vrede, ironisk nok, spillerne. Kollektiv idioti er trist sorti.

 

Hva vet vi egentlig om Malcom Glazer? Vi vet at amerikaneren i likhet med forretningsfolk flest er opptatt av inntekter og verdi, naturligvis. Han er også svært markedsorientert og tålmodig med sine prosjekter, noe eierskapet i Tempa Bay er et godt eksempel på. Hans langsiktige planer med United har ikke latt seg påvirke av folkemunne tidligere og er det noe vi med sikkerhet kan fastslå er det at amerikanerne, unnskyld språkbruken, fullstendig driter i Man United som fotballklubb dersom pengene ruller inn. Det er her dilemmaet ligger. Verdien på klubben vil ikke falle nevneverdig fordi allmennheten vet at protestene er midlertidige og at folk vil bruke penger på klubben igjen. Hva om Glazer bestemmer seg for å "ri av stormen" ? Tatt i betraktning av det faktum at Glazer åpenbart er kald fisk, syntes jeg det er ekstremt fåfengt å tro at amerikanerne bukker etter for presset fordi fansen truer med drastiske virkemidler. Etterhvert vil amerikanerne naturligvis trues til å selge dersom fansen iverksetter planene og kveler inntektene, men dette er etter all sannsynlighet en årelang og delikat prosesss, fordi fotballklubber ikke er som vanlige fortetninger. Klubben er avhengige av et godt forhold med eierne for å kunne være konkurransedyktig (jf trf.middler) og eierne er avhengige av at klubben opprettholder sin suksess for at pengene kommer inn. Sånn sett har vi alle samme mål, men ulike syn på hvordan vi skal ”komme dit” (jamfør bill.priser) og gjeldssituasjonen som kjent er kjernen til uenighetene med fansen.

 

Hvordan skal MUST med sine 126.000 medlemmer organisere ~330m United supportere og over tid opprettholde en økonomisk boikott av klubben, uten at resultatene påvirkes i negativ forstand? Å håpe på en ny class of 92 og ”gratis” drift av det sportslige er å tro på julenissen og påskeharen, det er vi skjønt enige om alle mann. Det er forøvrig også en vesentlig forskjell på 126.000 betalende medlemmer og gratis medlemskap...

 

Hva vet vi om de røde ridderne? Det er fullt mulig at deres evt eierskap vil gi positive utslag for klubben på et langsiktig plan, hva vet jeg, men deres oppkjøpstrategi som foreløpig går ut på å bruke Glazers omdømme for å fremme egen sak, kan fort være mer ødeleggende enn nødvendig. Det faktum at en gjeng investorer, hvorav enkeltes identitet riktignok er avslørt, skjuler seg bak et pseudonym som gir gunstig assosiasjon om bedre tider, syntes jeg er bekymringsverdig om ikke annet. Jeg syntes det virker for godt til å være sant og mener at ingen bør la seg overbevise før riddernes konkrete fremtidsutsikter og eventuelle styresett offentliggjøres.

 

Alt i alt, jeg frykter at vi supportere fort kan bli lurt. Jeg er utelukkende positiv til et oppkjøp av klubben dersom de røde ridderne har kapitalen de hevder å ha, samt overtaler Glazer til å selge uten å sette svimerker utad. Det jeg imot ikke støtter er veien de har valgt å ta for å nå målet sitt. Jeg vil heller gå omveien, enn å løpe gjennom hagen til naboen og risikere pryl.

Endret av The Game
Lenke til kommentar

Trosser førsteinnlegget og skriver her for å få med denne i mine innlegg da det hadde gått meg hus forbi at du hadde en blogg her. Enig i det meste skrevet her så langt. Jeg skulle gjerne tatt initiativ til å blogge på forumet selv, men jeg har altfor lite tid til det for øyeblikket.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...