Gå til innhold

Game's hjørne.


Old Game

Anbefalte innlegg

  • 3 uker senere...
Videoannonse
Annonse

FREDAG 16.04

 

I skrivende stund sitter jeg på terrassen hjemme og slikker sol etter en lang dag i felten. Som ornitolog jobber jeg mye alene i og rundt diverse øde biotoper hvor kvanta med fugl kan påtreffes. I slike ensomme stunder bruker jeg mye tid til å filosofere over temaer som omhandler United. Noen ganger tar jeg meg selv i å tenke litt for mye, men gammel vane er vond og vende. Å vurdere hvordan neste kamp utspiller seg, om den og den spilleren har det som trengs etc er slikt elsker jeg å reflektere over. Det er for meg en stor del av kaka ved å være en hengiven supporter.

 

Mens jeg sitter her i solsteika og nyter tilværelsen i påvente av mer nyttige gjøremål, tenkte jeg å rable ned noen av mine mørkeste og innerste tanker og dele dem med dere. Dette er ikke argumenter for og i mot noe, det er ikke fakta, dette er rett å slett bare en sær tanke - en som kanskje ikke tåler dagens lys, men som jeg ikke føler for å legge skjul åkkesom. Jeg har alltid, selv i barnsben, ytret mine meninger uansett hvor banale og upopulære de måtte være. Om noe, så er det endel av min identitet å ikke jatte etter massene. Min frittalende personlighet er sikkert ikke like appetittlig for alle og enhver, men spesielt over nett i diskusjoner vedrørende bl.a United har min lite politisk korrekte skikkelse fått overraskende mye positiv omtale. I et ellers så stramt normsett er kanskje mitt liberale vesen befriende for noen? Ikke misforstå, jeg smigrer ikke meg selv og vet at jeg ikke er noe "bedre" en andre. Om noe, er jeg kanskje en dårligere supporter i ordets rette forstand? Hva vet jeg.

 

Men temaet jeg nå setter i fokus har selv jeg kviet meg for å ta opp, rett å slett fordi det er tabu av en annen verden. Jeg vil poengtere at jeg ikke har noen bakeanliggende agenda som for eksempel å provosere eller å søke oppmerksomhet med dette innlegget.

 

Har Sir Alex mistet det? Allerede her vil enkelte tvert slutte og lese, men dette er etter alle solemerker individer som ikke har mage til å ta konfrontasjoner eller å diskutere negative sider av en sak. Dere som fortsatt henger med, hva syntes dere om denne sesongen? Innerst inne, hvad tycks om fotballen, underholdningen, kjøpene, salgene, troppen, stilen og generelt sett inntrykket av United som lag denne sesongen. Legg vekk glanssupporteren i deg og skriv nøyaktig hva du føler, uten frykt for å bli stemplet eller og bli satt i bås. Å være "medgangssupporter" vil si å ikke bry seg når det går dårlig, men jeg/vi bryr oss, derfor skriver vi også våre tanker om hva som kunne vært bedre. Ikke at det går dårlig pdd, men jeg spår at vi innen få år har falt av lasset om dagens utvikling fortsetter.

 

Jeg syntes Sir Alex har tapt fjes på overgangsfronten, der han har bommet med flere signeringer som bl.a Diouf, Obertan og Owen det siste året. De førstnevnte er fremtidens menn, men i mordene fotball er det uhyre viktig å ha førsteprioritet på nåtid, noe Sir Alex alltid har hatt inntil nylig. Det virker som manageren fortsatt har klokketro på spillere som Scholes, Neville og Carrick – spillere som med all kjærlighet og respekt her i verden ikke er gode nok lengre. Carrick spesielt har vært bedriten i to sesonger på rappen, riktignok med noen hederlige kamper på samvittigheten, men poenget står. I sin tro på enkeltspillere tok Sir Alex feil på markedet slik jeg så det da i fjor sommer og det vil være en svært kostelig bommert om han gjør den igjen nå. Spillere som ikke leverer varene på jevnlig basis kan ikke være bærebjelker i et klubb med ambisjoner som vår, det er vi alle såre enige om, eller hva? Hadde vi beholdt Tevez og brukt Ronaldo-midlene på mer enn bare Valencia til £17m, hadde vi vært et bedre lag enn vi er i dag, det er jeg helt sikker på i all etterpåklokskapens ånd. Er det Glazer som setter tøffe restriksjoner og har jernhånd over pengesekken montro? Jeg tror ikke det. Om man koker det ned til basis, Pkt 1: SAF har brukt/sløst flerfoldig millioner pund på Smalling og ukjente Hernandez allerede. To uskrevne blad er definitivt ikke hva legen anbefalte i en tropp allerede gjennomsyret med prospekter. Pkt 2: Glazer tjener penger på at klubbens verdi stiger, noe den gjør ved a) Å vinne og/eller gjøre det godt i turneringer over tid. ) Ha gode spillere som gjør klubben attraktiv. Her tror jeg mao utelukkende at det er Sir Alex sin kjøpepolitikk som skjærer gjennom og beundringsverdig er den når den lykkes, som den har gjort så mange ganger før, men hva med denne gang? Jeg er skeptisk fordi grunnmuren ikke er like solid som den har vært tidligere, da feilkjøp ikke voldet stor skade rent sportslig fordi troppen var så god fra før. Det er den ikke nå.

 

Men for all del, ingen forventer av vi skal vinne vært år, men jeg forventer derimot at Sir Alex lærer av feilene sine. Vi har overprestert denne sesongen og klarer sannsynligvis en andreplass, rett bak Chelsea. Meget imponerende og resultatene taler for seg; Fergie knows. Men har vi egentlig fortjent å vinne i år? 7 tap, mange uavgjorte kamper og generelt tynn suppe rent spillemessig. Berbatov, en spiller til £30m har floppet totalt og vi er fullstendig avhengig av Rooney, såpass ærlig må vi være med oss selv. Før, når Liverpool gjengen skrev at vi var et one-man-team i Ronaldo, fnøs jeg rettmessig av kommentarene som dugg i kikkerten. Men nå er vi virkelig et one-man-team offensivt og det er en skremmende tanke..

 

Over til mitt spørsmål; Er det bare meg som gleder seg til noe nytt? Nei, jeg tenker ikke på å sparke Fergie. Jeg hinter til en frivillig pensjonisttilværelse når den tid kommer. Jeg ser frem til å se tilbake på SAF-æraen og skryte uhemmet av skotten som tidenes manager, noe han også er, bank i bordet. I hele min levetid har Sir Alex vært manager og hans filosofi gjennomsyrer klubben fra topp til og tå, og fy som han har lykkes. Vi er ligamester tre år på rad for svingende! Det er like mange titler som Chelsea har vunnet i hele sin eksistens, for å nevne noe. Sir Alex tok en gammel storhet opp til uante høyder og har gjort klubben til verdens største, en utopi vi har levd med siden tidlig på 90-tallet. Men jeg klarer ikke å legge skjule på det faktum at jeg allerede nå, suksessen til tross, ser frem til noe nytt og spennende post Sir Alex. Hvem tar over, renovering av stallen, United uten Giggsy, Scholesy og Nev osv. Det kan umulig bare være meg som tenker utradisjonelt om fremtiden?

Endret av Game
Lenke til kommentar

Eg personlig gruer meg til SAF legger opp av en enkelt grunn: Selv når det går skikkelig ræææææv så vinner han, kommer på andre plass eller på det verste en tredje plass i PL....

 

Eg tror forøvrig heller ikke han har mistet det. Han er med på en nedtur nå, noe man ikke kan unngå når så store endringer skjer i laget som når Tevez og Ronaldo flytter på seg. Ja, det var tidvis litt dårlig når disse var her også, men f.eks Tevez hadde ingen god sesong i fjor. Det tar tid å snu slike ting, og vi vet alle at SAF ikke er den som løper ut og kjøper. Han erstatter langsiktig. Og noen av disse unge som enda ikke har tatt steget opp kommer til å komme. Helt bombesikkert.

 

Når det er sagt: Eg håper på en god signering på midtbanen og muligens en spiss. Midtbanen sliter, og det får spissene slite med. Nå har vi pdd. kun en spiss, Rooney, men vi har en og annen ungdom som kommer opp bakfra der og. Hva med å selge Berba og kjøpe en spiller som funker? ;)

Endret av Jotun
Lenke til kommentar
Har Sir Alex mistet det?

Jeg tror ikke det.

 

Allerede her vil enkelte tvert slutte og lese, men dette er etter alle solemerker individer som ikke har mage til å ta konfrontasjoner eller å diskutere negative sider av en sak.

Alt kan diskuteres så lenge man argumenterer på en ryddig og grei måte. Jeg synes innlegget ditt både er velskrevet og gjennomtenkt, og totalt uprovoserende.

 

Dere som fortsatt henger med, hva syntes dere om denne sesongen? Innerst inne, hvad tycks om fotballen, underholdningen, kjøpene, salgene, troppen, stilen og generelt sett inntrykket av United som lag denne sesongen. Legg vekk glanssupporteren i deg og skriv nøyaktig hva du føler, uten frykt for å bli stemplet eller og bli satt i bås. Å være "medgangssupporter" vil si å ikke bry seg når det går dårlig, men jeg/vi bryr oss, derfor skriver vi også våre tanker om hva som kunne vært bedre. Ikke at det går dårlig pdd, men jeg spår at vi innen få år har falt av lasset om dagens utvikling fortsetter.

Jeg er fornøyd med spillersalgene. Ronaldo ville uansett vekk og vi fikk veldig bra betalt. Kjøpene er jeg delvis fornøyd med. Valencia kom ganske billig og er god nok, Owen kom gratis, Diouf derimot har jeg liten tro på. Obertan har ihvertfall vist litt lovende takter, og det er gode sjanser for at vi selger han med gevinst dersom han ikke slår til. Det ble ikke kjøpt en spiller som kunne løfte laget med blendende kreativitet eller målteft, men slike finnes det ikke mange av, og jeg har forståelse for at SAF ikke ville hente Ribery til 500-600 millioner. Man kan forøvrig stille spørsmål ved hvor mye penger SAF egentlig har fått til disposisjon, for det vet vi ikke.

 

 

Selv med enorme skadeproblemer i store deler av sesongen har vi kjempet om ligagull helt til det siste, og med litt marginer hadde vi ledet greit. Jeg skal være den første til å innrømme at jeg har klaget i overkant mye på dommerne denne sesongen, ihvertfall rett etter kamper, men i år har Chelsea hatt marginer med dommerne og vi har ikke hatt det. Hadde situasjonen vært reversert tror jeg vi hadde ledet ligaen.

 

Spillet vårt har til tider vært kjedelig, til tider veldig underholdende og bra, men totalt sett har det vært noe skuffende. Jeg tror imidlertid det er veldig tidlig å avskrive Ferguson nå. Ligaen glipper mest sannsynlig, ja. Men gjør den det havner vi på en andre plass, etter tre strake år med ligatitler. Ferguson virker også som han er i god form, og han har ikke mistet gløden eller sulten etter å vinne, det ser man lang vei. Det kan også være greit å huske at Ferguson er blitt avskrevet før, og vi ser jo hvor feil det er nå. Når det er sagt kan selvsagt ingen holde på for evig og alltid, en gang må det stoppe, men jeg tror ikke den tiden er inne enda. Jeg tror han holder i flere år til, og jeg tror ikke han har vunnet sitt siste CL eller Ligapokal enda.

 

Jeg gleder meg ikke til at vi skal bytte ut Ferguson, jeg gruer meg.

Lenke til kommentar
Har Sir Alex mistet det?

Jeg tror ikke det.

 

Allerede her vil enkelte tvert slutte og lese, men dette er etter alle solemerker individer som ikke har mage til å ta konfrontasjoner eller å diskutere negative sider av en sak.

Alt kan diskuteres så lenge man argumenterer på en ryddig og grei måte. Jeg synes innlegget ditt både er velskrevet og gjennomtenkt, og totalt uprovoserende.

 

Dere som fortsatt henger med, hva syntes dere om denne sesongen? Innerst inne, hvad tycks om fotballen, underholdningen, kjøpene, salgene, troppen, stilen og generelt sett inntrykket av United som lag denne sesongen. Legg vekk glanssupporteren i deg og skriv nøyaktig hva du føler, uten frykt for å bli stemplet eller og bli satt i bås. Å være "medgangssupporter" vil si å ikke bry seg når det går dårlig, men jeg/vi bryr oss, derfor skriver vi også våre tanker om hva som kunne vært bedre. Ikke at det går dårlig pdd, men jeg spår at vi innen få år har falt av lasset om dagens utvikling fortsetter.

Jeg er fornøyd med spillersalgene. Ronaldo ville uansett vekk og vi fikk veldig bra betalt. Kjøpene er jeg delvis fornøyd med. Valencia kom ganske billig og er god nok, Owen kom gratis, Diouf derimot har jeg liten tro på. Obertan har ihvertfall vist litt lovende takter, og det er gode sjanser for at vi selger han med gevinst dersom han ikke slår til. Det ble ikke kjøpt en spiller som kunne løfte laget med blendende kreativitet eller målteft, men slike finnes det ikke mange av, og jeg har forståelse for at SAF ikke ville hente Ribery til 500-600 millioner. Man kan forøvrig stille spørsmål ved hvor mye penger SAF egentlig har fått til disposisjon, for det vet vi ikke.

 

Selv med enorme skadeproblemer i store deler av sesongen har vi kjempet om ligagull helt til det siste, og med litt marginer hadde vi ledet greit. Jeg skal være den første til å innrømme at jeg har klaget i overkant mye på dommerne denne sesongen, ihvertfall rett etter kamper, men i år har Chelsea hatt marginer med dommerne og vi har ikke hatt det. Hadde situasjonen vært reversert tror jeg vi hadde ledet ligaen.

 

Spillet vårt har til tider vært kjedelig, til tider veldig underholdende og bra, men totalt sett har det vært noe skuffende. Jeg tror imidlertid det er veldig tidlig å avskrive Ferguson nå. Ligaen glipper mest sannsynlig, ja. Men gjør den det havner vi på en andre plass, etter tre strake år med ligatitler. Ferguson virker også som han er i god form, og han har ikke mistet gløden eller sulten etter å vinne, det ser man lang vei. Det kan også være greit å huske at Ferguson er blitt avskrevet før, og vi ser jo hvor feil det er nå. Når det er sagt kan selvsagt ingen holde på for evig og alltid, en gang må det stoppe, men jeg tror ikke den tiden er inne enda. Jeg tror han holder i flere år til, og jeg tror ikke han har vunnet sitt siste CL eller Ligapokal enda.

 

Jeg gleder meg ikke til at vi skal bytte ut Ferguson, jeg gruer meg.

 

Alt du skriver er sant og jeg er 100% enig, kunne ikke sagt noe av det bedre. Og spesielt det i bold er det jeg har prøvd å si de siste dagene, for det er bare sant.

 

Hadde ikke forundret meg om vi hadde sett noe lignende i de to kampene i dag; oss mot City og de mot Spurs. Kanskje det blir omvendt i dag, men for en eller annen grunn så tviler jeg på det.

Lenke til kommentar

Jeg tror på en måte at det vi ser for oss i år er det rommet C. Ronaldo har etterlat seg. Vi gjorde oss alt for avhengig av en spiller (Noe som kansje også var ungåelig) og når en slik spiller finner på å bytte beite så er det ikke rart at det blir et tomrom. Vi har merket det veldig på kreativiteten vår denne sessongen. Vi sliter med å spille ball gjennom midten, og putter den alt for ofte ut mot kantene. Vi har også godt fra å være et veldig farlig kontringslag til å heller være et arbeidslag som presser gjevnt og tilslutt får utelling.

 

Vi kan legge skylden på at SAF ikke var smart nok å kjøpe flere spillere, men jeg tror at han ikke ville forhaste seg. Tror han ville bruke denne sessongen på å finne ut hva som fungerer og ikke fungerer med det nåværende laget, og heller bruke denne sommeren til å kjøpe de erstatterene vi trenger for å fylle C. Ronaldo sine sko. Ved å kjøpe erstatter med en gang så er jeg sikker på at vi hadde ryke på et kjempe bomkjøp. Det smarte med å utsette et spillerkjøp til denne sommeren er jo at de spillerene som blir kjøpt nå ikke blir sammenlignet med Ronaldo på samme måte som om de hadde blitt kjøpt i fjor, og dermed slippe mye av det unødvendige presset.

 

Det som har plaget meg er at vi på en måte har gått i samme felle, og har blitt alt for avhengig av å ha en Rooney som spiller hver eneste kamp. Selvfølgelig må en ha enkelt spillere som gjør det lille ekstra, men å bygge opp hele laget rundt denne spilleren er ikke så heldig.

 

Jeg hadde ingen høye forventninger før denne sessongen egentlig. Vi har vunnet PL de 3 siste årene, og vi vant CL for 2 år siden snart, VM for klubblag osv. Det er litt naturlig at en har dårligere sessonger etter noen år med suksess. Det tror jeg hadde skjedd uansett hvem vi hadde hatt som trener, og hvem spillere vi hadde hatt på banen. Barcelona virker uslåelig om dagen, men jeg er sikker på at om et par år så er de ikke like sterke som i dag. Chelsea var jo også ganske uslåelige de første sessongene Mourinho var trener.

 

For å svare kort å greit på spørsmålet dit. Nei jeg tror ikke at Ferguson har mistet teften, og jeg tror vi kan nyte godt av han som trener noen år til.

Lenke til kommentar

Det kan umulig bare være meg som tenker utradisjonelt om fremtiden?

Ikke jeg. Skulle ønske SAF, Neville, Scholes og Giggs ikke ble eldre enn de er nå.

 

Fy faen, den dagen disse ikke er en del av teamet blir trist, jeg gruer meg noe så sinnssykt. Ikke bare fordi jeg er usikker på hvem som kommer til å styre skuta, og hvordan det blir gjort. Men fordi de jeg "vokste opp med", alle av de, er borte.

 

De føles nesten som familiemedlem som man aldri har hatt gleden av å møte (Unntatt SAF "Pleased to meet you" :) ). Mye av sjelen til United vil være borte og i en fotballverden der jeg "ler" av alle klubbene som bytter ut trenere så jævla ofte at skoene mine virker gamle i forhold, så er jeg redd for at vi kommer til å bli en av disse klubbene. Kanskje har det gått for langt tid? Kanskje er jeg blitt for godt vant med disse fantastiske personene som trøsker ut og inn av Carrington år ut og år inn.

 

SAF, Giggs, Neville og Scholes ER United for meg. Rooney, Ferdinand, Fletcher, Brown og O'Shea er ikke langt unna, kanskje spesielt de tre siste. Ser for meg en tung tid etter de fire store er borte fra fotballen for godt.

 

 

En annen ting er at SAF er en utrolig sterk leder, han har veldig mye makt på OT. Og når han forsvinner blir jeg ikke forundret om noen ser sitt snitt til å prøve å få kontroll over noe av den makten han satt på og forandre på både det ene og andre. Dette er bare en litt uggen følelse jeg har.

 

 

 

Og nei. SAF har ikke mistet "det". Se hva han har klart i år med stallen vår. Ingen kreative midtbanespillere, i hvert fall ikke som er gode nok til å spille hver eneste kamp. Flust av skader på viktige spillere. Det viktigste SAF kan gjøre til neste sesong er å få inn et par skikkelige kvalitetsspillere, spesielt en kreativ kraft på sentralmidtbanen, samt få inn et skikkelig angrepsmønster. Synes det flakser alt for mye mellom 4-4-2 og diverse variasjoner av 4-5-1.

Lenke til kommentar

Takk for deres (gode) synspunkter gutter.

 

Vi kan legge skylden på at SAF ikke var smart nok å kjøpe flere spillere, men jeg tror at han ikke ville forhaste seg. Tror han ville bruke denne sessongen på å finne ut hva som fungerer og ikke fungerer med det nåværende laget, og heller bruke denne sommeren til å kjøpe de erstatterene vi trenger for å fylle C. Ronaldo sine sko. Ved å kjøpe erstatter med en gang så er jeg sikker på at vi hadde ryke på et kjempe bomkjøp. Det smarte med å utsette et spillerkjøp til denne sommeren er jo at de spillerene som blir kjøpt nå ikke blir sammenlignet med Ronaldo på samme måte som om de hadde blitt kjøpt i fjor, og dermed slippe mye av det unødvendige presset.

Dersom dette medfører riktighet, syntes også jeg Sir Alex har foretatt et master-trekk. Dessverre tror jeg ikke det kommer til å bli kjøpt noe særlig i sommer og derfor står mitt poeng inntil videre.

 

Det som har plaget meg er at vi på en måte har gått i samme felle, og har blitt alt for avhengig av å ha en Rooney som spiller hver eneste kamp. Selvfølgelig må en ha enkelt spillere som gjør det lille ekstra, men å bygge opp hele laget rundt denne spilleren er ikke så heldig.

Har tenkt det samme, men slik har det nå "alltid" vært under SAF, om ikke like markant dog. Vi bygger nok ikke lag rundt en spiller, men vi er fryktelig avhengig av Rooney fordi han er den eneste av spissene som scorer regelmessig.

 

Håper vi henter inn en spiller til før VM, gjerne en av klasse som kan spille på midtbanen. Luka Modric i bytte med Carrick og £10m en våt drøm...

Endret av Game
Lenke til kommentar

Xavi, Fabreags og kanskje en eller to til. Flere AM klarer ikke jeg å liste foran den undervurderte kroaten pdd. Han er god hver bidige helg og jeg lurer fælt på hva han hadde fått til med Rooney bl.a.

 

Om United tilbyr Carrick og en slump med penger er jeg nokså sikker på at vi klarer å overtale Redknapp og Modric selv.

Lenke til kommentar

Spurs lar ham aldri gå nå, han er for god og de er faktisk ganske avhengig av ham også. Han er rett og slett verdensklasse.

Sant det. Men om de får en liten haug med penger pluss Carrick i retur kan det nok hende de går med på en deal.

 

Carrick var tross alt veldig viktig for de når han var der, ser ingen grunn til at han ikke kan bli det igjen.

Lenke til kommentar

Spørs hvor lyst Spurs har på Carrick nå da, etter å ha sett han spille en ganske middelmådig sesong. Men det er sant at om spilleren selv vil så hadde det blitt vanskelig for Spurs å si nei. Jeg synes egentlig det hadde vært et PERFEKT kjøp på alle måter, for vi mangler noen akkurat der. Hadde vært helt utrolig å ha han bak Rooney ja, tør ikke tenke på hvordan det hadde gått en gang. Helvete, nå vil jeg ha han.

Lenke til kommentar

Så du kampene Spurs spilte mot Arsenal også Chelsea? Spilte 90 min i begge, og var for min del banens beste i begge, selv om Bale var litt ekstra spesiell mot Chelsea. Uansett, han er helt utrolig. Det er kanskje litt vanskelig å legge stor merke til ham av og til, men det er bare å fokusere litt ekstra på ham. Følg med på lørdag, tror ikke han kommer til å ha en svak kamp mot midtbanen vår.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
  • 1 måned senere...

Sesongen tjueti og litt til.

 

Et uengasjerende og tildels kjedelig VM er omsider omme, så det er på høy tid å rette nesen mot det virkelig betyr noe i fotballens verden; nemlig Premier League og nærmere spesifikt Manchester United. I morgen starter selveste sesongoppkjøringen og det mot skotsk motstand, før Philadelphia Union og Kansas City mfl får den udiskutable æren av å møte verdens største fotballklubb. Det er stilt store spørsmål rundt årets United tropp og kanskje får vi en pekepinn eller to de nærmeste ukene på hvilke spillere Sir Alex setter sin lit til i sesongen som kommer? Min vurdering av troppen og dets styrker og svakheter har jeg skrevet om før, så jeg skal ikke gjenta bedriften, men jeg håper fortsatt på noen forsterkninger iløpet av sommeren. Det er både spennende og frustrerende å følge overgangsvinduet så tett som jeg gjør, men det er i det minste en slags form for underholdning mens jeg utålmodig tvinges til å vente på ligastart. At jeg som følge av min ivrighet rundt overganger tilstadig beskyldes for å ha muppet-syndromet kan jeg leve med, sånn forøvrig.

 

Over til noe helt annet, nemlig de nye draktene som lanseres i morgen. Hva syntes jeg om dem? Sett at bildene på webben er av ekte vare, er jeg er ekstremt delt i min vurdering av klesplaggene vi har fått utdelt for årene som kommer. Av det jeg har sett foreløpig simpelthen elsker jeg hjemmedrakten, men syntes både keeper og bortedrakten ser ut som noe Per på fire år har snekret sammen i sløyden. Jeg er meget spent på om Nikes designere tør å stå frem med fullt navn og påta seg ansvar for dette makkverket av en keeperdrakt. Stakkars Edwin kommer til å se ut som en humle/veps på sine pensjonistdager. Det er nesten så jeg gleder meg mer til å se draktene i aksjon enn selve fotballen på lørdag, det må jeg nesten innrømme.

 

Det var spådd en hektisk sommer på eiersiden som følge av Green & Gold kampanjen som verserte og til tider dominerte mediabildet verden over tidligere i år. Selv om MUST og G&G enda henger i tauene, ser det unektelig ut som sjakk-matt for deres planer om et kupp denne sommeren. Amerikanerne på toppen av hierarkiet ser foreløpig uanfektet ut av fansens vrede og strategien virker til å være som antatt, nemlig å ri av stormen. Men det spørs om yanksa er like fornøyde med at store deler av sesongkortinnehaverne fra foregående sesong ikke har fornyet. Klubben har satset på ombygging av VIP bokser i sommer og disse skal etter rapportene være ettertraktet, så det er grasrot supportere som har gjort et offer for klubbens fremtid på bekostning egen kortsiktig glede. Nøyaktig hvorfor så mange har valgt å gå til det drastiske skritt å boikotte sesongkortene kan diskuteres, men det er uansett svært imponerende og en god indikasjon på at MUST virkelig har nådd frem med sin propaganda. Jeg tror en endring av fokus fra finansielle dommedagsprofetier til mer følsomme temaer er det som har gjort susen. Jeg tenker da i hovedsak på rollen mellom klubb og supporter, som har blitt et monologt og ustabilt forhold, der fansen har endt opp med å anklage klubben for å for være profittorientert. Som følge av hyper kommersialiseringen i sporten har pengebruken i fotballen tatt helt av og det er vi, fansen - eller forbrukerne om du vil, som sitter igjen med regninga. Om man er misfornøyd med et produkt i et hverdagslig scenario, kan man skifte til en rivaliserende produsent. Det kan man ikke i fotball og det er denne nerven av urettferdighet jeg tror Drasdo har lykkes i å legge presse på. Det vil være hyklerisk å klage vår nød over fotballens økonomiske trender ved å legge all skyld på klubber som Chelsea, Real Madrid eller City, for det er ikke til å stikke under en stol at det var Manchester United som var førstemann ut av blokkene tidlig på 90-tallet med kommers satsning som følge av sportslig suksess og tvavtalen med sky. Ikke at det var uetisk på noe som helst vis, for om det ikke var oss, ville det uansett vært noen andre. Men for å være litt "selvkritisk" er klubben vår litt skyld i det nå pengedopes som aldri før i andre klubber. Vår forretnings modell var en alle ville kopiere og så fort majoriteten av selskaper endte på børs, samledes som fotballen ble en global suksess, var denne utviklingen unngåelig. De overnevnte klubber har måtte betale prisen for å kunne delta i toppen ved å regelmessig motta store pengebeløp fra en tredjepart, helt til sjappa blir en etablert inntjener. United klarte å nå toppen på et moralsk hederlig vis, men tidene har forandret seg og en slik type fremgang (jfr ungdomsarbeid) er i dag ren utopi. Det er rett å slett for store ujevnheter i fotballen og spør du meg er det denne debatten som virkelig fenger. Det kan i veldig grove trekk sammenlignes med diskusjon.no der forumet før var en intim greie der brukerne i realiteten styrte skuta, eller i det minste føltes det slik, mens det nå kan ta 5mnd å få skifte et passord som ettervirkning av en satsning på kvantitative tall og derav penger på bok. Følelsen som supporter av å ufrivillig bli distansert, eller i vår sammenheng å bli disfranchised fra egen klubb, er svært provoserende. Ikke minst er det ugunstig for sportens videre kurs, dersom utfallet blir at folk skifter klubber eller starter opp sine egne i fortvilelsen over å ikke bli hørt eller tatt på alvor. Dette er en ond sirkel som det er vanskelig å bryte og jeg tror at regjeringen i UK må på banen for å kunne stoppe denne utviklingen, da fotballens overformynderi, Fifa, virker handlingslammet og totalt inkompetent i det meste de foretar seg. Jeg registrerer at Platini og Blatter nå har gjort et forsøk på å demme pengebruken med sitt financial fair play reglement, men eierskap modellen må draes opp ved roten før vi kan oppnå veldrevne, konkurransedyktige og supportereide klubber igjen. Problemene vi har i United finnes også i mange andre klubber i det engelske ligasystemet, bare i mindre skala. Derfor tror jeg at innføring av reglement som gjør det økonomisk ugunstig å eie fotballklubber er det eneste som kan bidra til å fjerne typer som Glazers for godt. For den prekære modell vi opplever i dag, har kommet for å bli om det ikke taes grep fra høyt hold. Dette er en av hovedårsaken til at jeg kanskje har virket noe pro-glazer tidligere. Jmf økonomitråden. Amerikanerne er rett å slett ikke de jeg skylder på for at ting har blitt som de har, samtidig som jeg forsøkt å fremme et mer nyansert syn på hvordan klubben drives. Det er i mine øyne FA som burde under lampene og svette, for det er den komiteen som naivt lot utviklingen pågå uten å ta grep. Konsekvensen er at PL ble verdens beste liga, men er prisen vi supportere betaler for varen verdt det?

 

 

1240308743_soccer-wtf.gif

Filming har kanskje ikke noe med saken å gjøre, men apropo ting vedrørende moderne fotball som vi gjerne hadde vært foruten...

Jeg velger å avslutte sesongens første innlegg med noen positive tanker vedrørende ungdommen i klubben. Endelig kan det virke som Man Utd har produsert en ny Scholes - en sentral midtbanespiller som vet hvor målet står. Jeg tenker da på Tom Cleverly. Undertegnede håper inderlig at Tom får sjansen denne sesongen og da gjerne på bekostning av Darron Gibson eller Michael Carrick. Dersom Cleverly og Hernandez skulle slå til, samt at Obertan også tar noen steg psykisk, kan vi virkelig se lyst på fremtiden. Er det en ting vi har, så er det mange unge og lovende talenter. Klart det er en gambling å satse så hardt på disse ungguttene, men la oss nå for alt i verden håpe at noen av dem har fått utbytte av mengden spilletid i sesongen som var, og tar de siste men akkså vitale stegene. Fingers crossed!

Endret av Game
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...