Gå til innhold

Ser meg nødt til å bytte til linux, men hvilken distro bør jeg velge?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Ettersom det egentlig er en helt grei PC, så er det verdt å kjøpe en 2GB brikke og sette inn den. Er du heldig, så står det 1 GB der fra før, så du får 3GB tilsammen. hvis det er 2 512MB brikker, så bytter du ut den ene og får 2.5GB.

 

Med alle oppdatering til Xp og de nye versjonene av programmene dine som har kommet i de siste årene, så er egentlig 1GB for lite for XP i dag.

 

Alternativt er det bare å dunke inn Ubuntu. En av de bedre linux distroene der ute.

Lenke til kommentar

Vel, da er jeg egentlig like langt som jeg var. Hvilken distro bør jeg gå for?

 

Jeg leste ett eller annet sted at Ubuntu er en av de tyngste linux-distroene på markedet, og at den er mer lik vista enn xp med tanke på kompleksitet og funksjonalitet.

 

Jeg er jo ute etter noe som er lettere enn XP, men samtidig har alt jeg trenger. Og jeg vil ikke ha en versjon så nedskalert at den kjører glatt på en 350MHz Pentium 2...

 

Det er virkelig ikke lett å velge!

Lenke til kommentar

En LiveCD vil jeg nok ikke komme langt med, da jeg mest sannsynlig ikke får lagt inn programmer og konfigurert som jeg vil?

Jo du kan installere og konfigurere det meste. Min tanke med å teste en live cd er kun for å se hvordan f. eks Gnome vil yte på din pc. Er det helt håpløst så spørs om den ytelsesgevinsten du får ved å installere på harddisken vil være nok. For å få ett enderlig svar så tror jeg du er nødt til å prøve.

Lenke til kommentar

Gå for Linux Mint eller Xubuntu. Begge to er basert på ubuntu og sistnevte er en offesiel variant.

 

Fordelen med Xubuntu er at den bruker XFCE som desktop-enviroment.

 

xubuntu-screen0.png

Xubuntu out of the box

 

XFCE er lett å endre utsende på til hva du måtte ønske. Som deafult minner det litt om Windows , som kan være en fordel for nye brukere.

 

 

Mint er uten tvil den som ser best ut of of the box, og kanskje lettest i bruk?

 

Linux_Mint_4.0.png

 

Den kommer med alt du trenger (Firefox, torrent klient, medieavspiller etc)

 

Ulempen med mint er at den kjører gnome som Desktop-enviroemnt, noe som er litt tøngre en xfce. men gud bevare, fortsatt lette er en Windows.

 

 

Du kan også ta en titt på: http://www.zegeniestudios.net/ldc/ . Det er en side som skal hjelpe deg til å velge ditro :-)

Endret av Eldox
Lenke til kommentar

Lykke til med Ubuntu!

 

Det viktigste med ubuntu er at miljøet rundt er såpass stort. Har du problemer er det masse folk som kjører og kan hjelpe. hvorvidt det er ubuntu/kubuntu/xubuntu er ikke så nøye.

 

Jeg kjører Ubuntu 64bit, fornøyd med det.

 

Du kan støte på problemer med batterikapasitet i forhold til laptops.

Så du må lese deg opp på det.

Lenke til kommentar

en ting jeg glemte: alle mine dokumenter ligger på eksterne disker formatert med fat32 og ntfs. Det hender også jeg må inn på disker med HFS+ (MAC-filsystem)

 

Går dette bra?

 

Det går fint å bruke fat32. Det går også greit med NTFS. Du kan lese fra HFS+, men dessverre ikke skrive. Så langt det er mulig er det nok ønskelig å ikke bruke NTFS for mye ettersom det kan lettere oppstå feil ved bruk av det filsystemet enn feks. fat32 og ext3....

Lenke til kommentar

Slenger meg på, har en laptop med 1.4 ghz cpu og 1GB ram, kjører ubuntu brillefint.

 

Når jeg ser på programlistene er det egentlig bare audio programmet og cad programmet jeg stusser litt på, og det er gode sjangser for at de fungerer bra i wine.

 

wine er forsåvidt ganske rask, da det bare er en reimplentasjon av win32 libsa og ikke en emulator - har opplevd at spill har kjørt raskere i wine enn i native windows.

 

 

Det er generelt sett et stort problem man kan møte på med linux : drivere. Spesielt trådløs kort. Men det ser du vanligvis ganske fort hvis du starter live cd'en.

Lenke til kommentar

Slenger meg på, har en laptop med 1.4 ghz cpu og 1GB ram, kjører ubuntu brillefint.

 

Når jeg ser på programlistene er det egentlig bare audio programmet og cad programmet jeg stusser litt på, og det er gode sjangser for at de fungerer bra i wine.

 

wine er forsåvidt ganske rask, da det bare er en reimplentasjon av win32 libsa og ikke en emulator - har opplevd at spill har kjørt raskere i wine enn i native windows.

 

 

Det er generelt sett et stort problem man kan møte på med linux : drivere. Spesielt trådløs kort. Men det ser du vanligvis ganske fort hvis du starter live cd'en.

Når det er snakk om drivere er det a) Sære trådløsekort uten noen form for støtte. Hos nesten alle jeg kjenner trengtes det bare å installere skjermkortdriver fordi den hadde bedre støtte propritært, men å si at drivere er et stort problem er en god og lang overdrivelse :)

Lenke til kommentar

tror ikke noe Linux-basert operativsystem er spesielt raskere enn Windows XP dersom du skal benytte et fullt skrivebordsmiljø hvor du sitter i openoffice og opera, med winamp på i bakgrunnen.

 

vil nok gå traurig. anbefaler deg å holde deg til Windows XP, eventuelt unngå skrivebordsmiljø og bare bruke en vindusbehandler.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...