Gå til innhold

IPB3.0 oppgr.:Det nye designet på diskusjon.no


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Tanner: Hvis du er missfornøyd med for stort design så bruk IP.Board (1000px)

 

Hvor finner man "Mine innlegg/favoritter" og "Siste 24 timer" i ip.board?

De må du lagre som bokmerke, desverre så er det slik med dagens design at vi ikke får i pose og sekk.

 

Edit: Leif

Endret av Natrich
Lenke til kommentar

Ikke klag her folkens, ta det i trackerer som Torbjørn T sier.

Hvis dere vil ha det bedre så får dere gjøre deres jobb! Ikke sitt her å klag, drift og teknisk henger ikke her og ser på deres klager, de er i trackeren!

 

Edit: Leif

 

Som andre har nevnt tidligere.

 

Forumet til hardware.no eller nå diskusjon.no er IKKE lenger noe entusiastprosjekt. Det er drevet og eid av en av de største mediaaktørene i Norge. Det er altså IKKE lenger brukerenes jobb å lage et (teknisk sett) fungerende forum. Faktisk må vi som brukere kunne forvente bedre enn dette av drift. Det som er synn er at problemene med denne omleggingen legger seg inn i en voksende rekke. Om det er manglende ressurser det står på skal være usagt, men drift må snart definere hva som er viktig og redusere antall "baller i lufta", spesielt dersom det bare bli slarvearbeid uansett.

 

En må i det minste kunne forvente at drift leser og utbedrer feil UAVHENGIG om i hvilken del av forumet feilene er rapportert, iallefall så lenge drift er klar over tråden. Og dersom drift IKKE er klar over denne tråden så har diskusjon.no større problemer i vente.

 

Og som nevnt tidligere: De (admin/drift) ber om tilbakemeldinger i denne kategorien. Jeg som bruker viste faktisk ikke om denne såkalte trackeren før det ble fortalt for noen poster siden. Kanskje skulle jeg oppdaget dette selv ?

 

Dette blir jo veldig feil, all den tid det meste arbeid som gjøres med forumet fortsatt er på entusiastnivå og gjort på ren dugnad. Om det bør være slik er jo en annen diskusjon, men realiteten er at alt arbeidet du har sett av TSP, Skagen og selv undertegnede (selv om jeg får litt lønn for annet arbeid) relatert til oppgradering er gjort på frivillig basis. På lik linje med det meste annet av administrativt arbeid. At jeg svarer deg nå er eksempelvis at jeg prioriterer det fremfor matteleksene til guttungen, å be drift gjøre det vil gå ut over fiksing av bugs for de har knapt med resurser. Men vi er brukere som er glad i dette forumet, akkurat som du og andre, og bidrar derfor enn så lenge. Akkurat som du bidrar med å gi tilbakemelding.

 

Men innsatsen jeg legger ned i dette her blekner fullstendig sett i forhold til eksempelvis TSP, som enkelte her dessverre bjeffer fælt og til dels usaklig til. Jeg får håpe det bare er et utløp for frustrasjon og at det ikke tar livet av motivasjonen.

 

Selve forumoppgradering gjort av drift er heldigvis betalt arbeidskraft som står bak. Men uten de mange timene blant annet TSP la ned i helgen ville vi vært et godt stykke unna i forhold til hva vi er nå.

 

Blant annet presset TSP på for å få på plass tracker-funksjon, som vi nå vil ta i bruk og få over alt av tilbakemeldinger. Det kom som en positiv overraskelse av nytt forum, som gir oss bedre mulighet til å følge opp og gjør det enklere for dere å se status. Kategoriene her vil etterhvert bli stengt.

 

 

Hvis I nu havde TESTET en transistion til et nyt system ved at konvertere det gamle i et TESTMILJØ, og måske gøre dette tilgængeligt for betatestere, frem for at gå direkte live som det er sket her, så kunne I have sparet jer selv en masse surt/dyrt arbejde, og brugerne for en masse ærgerlser..... :whistle::no:

 

Nå hadde vi et testforum oppe siden desember, hvor entusiastiske brukere var til ypperlig hjelp og sparte oss for mye etterarbeid. Hva konvertering angår ble ikke dette påpekt, trolig i en kombinasjon av at samme feil ikke opplevdes på upgrade.diskusjon.no og at det ikke ble oppdaget av brukere som testet. Nå opplevde vi lignende feil under forrige oppgradering, gjort for noen år siden, så det er litt skuffende at man opplever akkurat de feilene igjen. Andre bugs var som ventet, slike oppgraderinger gjøres ikke uten at noe etterarbeid er å forvente.

 

Ellers er jeg personlig fornøyd med fiksingen som foregår, selv om jeg fortsatt er smått bekymret for om vi ventet for lenge med oppgradering for vi har ikke tilgang til driftsresursene i evig tid heller. Hver dag vi ventet, ble til en dag mindre med oppfølging og i de siste ukene av testingen kom lite med feilmeldinger. I tracker-funksjonen kan man se hva som er løst/fikset og hva som jobbes med, samt hvilken status som er gitt. :)

Lenke til kommentar

Hvor finner man "Mine innlegg/favoritter" og "Siste 24 timer" i ip.board?

De må du lagre som bokmerke, desverre så er det slik med dagens design at vi ikke får i pose og sekk.

Dette er nå på plass i hovedmenyen, i tillegg er det lagt til lenke til retningslinjene våre under søkeboksen på høyre side.

( https://www.diskusjon.no/index.php?app=tracker&showissue=84, https://www.diskusjon.no/index.php?app=tracker&showissue=118 )

Lenke til kommentar

Nå hadde vi et testforum oppe siden desember, hvor entusiastiske brukere var til ypperlig hjelp og sparte oss for mye etterarbeid. Hva konvertering angår ble ikke dette påpekt, trolig i en kombinasjon av at samme feil ikke opplevdes på upgrade.diskusjon.no og at det ikke ble oppdaget av brukere som testet. Nå opplevde vi lignende feil under forrige oppgradering, gjort for noen år siden, så det er litt skuffende at man opplever akkurat de feilene igjen. Andre bugs var som ventet, slike oppgraderinger gjøres ikke uten at noe etterarbeid er å forvente.

Takk for et fyldig svar Dotten, jeg har savna tilbakemelding fra de på andre siden av bordet ;)

Jeg klikka meg inn på testforumet når jeg så linken til det (som nyhet på forsiden), og leste tråden om dette. Her så jeg at mange hadde kommentert det samme som jeg merket, nemlig at utseendet var en kraftig forverring. En ting er at noen reagerer på alt som er nytt og uvant, men her var det mye som ikke var (og er) bra. Det ble mye mer scrolling siden alt tok større plass, ting ble for "mykt" med duse farger og dermed vanskelig å se hvor en ting slutter og neste begynner.

Personlig så henger jeg meg ikke så mye opp i funksjoner som er feil, fordi dette vet jeg vil bli oppdaget og rettet. Derimot er brukergrensesnittet (altså hvordan forumet ser ut) som betyr noe for den jevne bruker. Derfor er det for meg en gåte at forumet ble oppgradert på tross av alle kommentarene fra testforumet.

 

Ellers er jeg personlig fornøyd med fiksingen som foregår, selv om jeg fortsatt er smått bekymret for om vi ventet for lenge med oppgradering for vi har ikke tilgang til driftsresursene i evig tid heller. Hver dag vi ventet, ble til en dag mindre med oppfølging og i de siste ukene av testingen kom lite med feilmeldinger.

Hvorfor er det begrenset tilgang på ressursene? Kunne ikke testforumet blitt brukt i samarbeid med et knippe testere (brukere av forumet), samlet opp en haug av feil/forbedringer, korrigert dette og så oppgradert forumet? For meg virker det som at noe internt i organisasjonen har gjort at forumet plutselig måtte oppgraderes. Etter min mening burde testforumet vært kjørt i noen måneder til før man oppgraderte selve forumet.

Selv om det "bare" er snakk om et skin for å gjøre forumet brukervennlig for de fleste brukerne burde dette være gjort i god tid før oppgraderingen.

Lenke til kommentar

Resurser er sparsommelig. Store mengder av arbeidet som blir gjort er på frivillig basis. Slik har realiteten alltid vært for Diskusjon.no, selv nå som vi er blitt temmelig store. Vi er avhengig av omfattende hjelp fra brukerne, skulle vi hatt på plass skins klin lik de gamle måtte noen brukere ha laget dem til oss.

 

Det blir derimot lettere å få resurser til slikt om vi kan vise til stort krav fra brukerne. Men det er samtidig mye annet vi skulle hatt resurser til, det frivillige arbeidet med administrative og moderering utgjør noen årsverk. Tilbakemeldinger eksempelvis, 90% av det får dere fordi frivillige sier seg villig.

 

Driftsavdelingen er det mange som ønsker å benytte og mange prosjekter som venter, i en tid hvor media, deriblant Edda, har sine utfordringer. Vi som jobber med dette forumet gjør det fordi vi er engasjerte brukere og gjør da det beste utifra det lille vi har. I den sammenheng foregår også en oppgradering som dette med forutsetning at den vil ta noen dager og at de sparsommelige resursene som er vil bli fokusert på de sterkeste ønskene/kravene fra brukerne.

 

Samtidig brukes det mer resurser enn noensinne på forumet og det er fremgang å spore, men det er ikke som om det ble brukt så mye resurser tidligere. Det blir et steg om gangen, på en eller annen måte har vi allikevel klart å bygge opp et av Norges beste forum. Kanskje fordi dugnadsarbeidet gir oss mer kontroll. Optimalt blir vel ingen løsninger. :)

Lenke til kommentar

Det kommer ikke til å skje, det gamle designet støtter ikke IBP3. Drift/teknisk må da lage et helt nytt design som kommer til å bli en tilnærming av det gamle, tviler på at vi noen gang får det gamle tilbake.

Men husk på at designet er bare et skall, det har kommet mye positivt ut av oppgraderingen, flere flotte funksjoner er kommet, men de forsvinner siden det er så lett å rake ned på designet, det finnes et par smilemunner rundt omkring i oppgraderingen.

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...