Gå til innhold

IPB3.0 oppgr.:Det nye designet på diskusjon.no


Anbefalte innlegg

Vi har nå ikke gitt opp å kunne tilby noe ganske likt det gamle.

 

Og uansett skal flere skins på plass med forskjellige temaer. Også mørke skins, for de mer lysfølsomme. Rent personlig vil jeg ikke være fornøyd før vi har 50 forskjellige utseender å velge mellom med stor variasjon, som kan presenteres på en oversiktlig måte. Om det er realistisk å oppnå er en annen sak, men det vet man ikke før man prøver. Først på ønskelisten er skins mer lik de tradisjonelle, samt et Diskusjon.no-skin med litt mindre luft. Nytt forum gjør det målet lettere i hvert fall, så får vi se :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

.

.

Hvorfor er det begrenset tilgang på ressursene? Kunne ikke testforumet blitt brukt i samarbeid med et knippe testere (brukere av forumet), samlet opp en haug av feil/forbedringer, korrigert dette og så oppgradert forumet? For meg virker det som at noe internt i organisasjonen har gjort at forumet plutselig måtte oppgraderes. Etter min mening burde testforumet vært kjørt i noen måneder til før man oppgraderte selve forumet.

Selv om det "bare" er snakk om et skin for å gjøre forumet brukervennlig for de fleste brukerne burde dette være gjort i god tid før oppgraderingen.

HELT enig. Besynderligt at forcere det på den her måde.

 

En lille praktisk detalje til næste gang. Måske diskusjon.no skulle sørge for at nyheden om at en ny udgave var til test blev spredt lidt mere effektivt på de sites der er koblet til?

Min tilgang til sitet er via AKAM.no , HVIS jeg havde set en nyhed på AKAM.no om at der var test i gang, ja så havde jeg været aktivt med i testningen. Og da særligt hvis nyheden beskrev at der var var væsentlige ændringer i det underliggende format, som gjorde at grundig testning var nødvendigt, og at det ikke 'kun' drejede sig om design eller sikkerhed.

Har der været en sådan nyhed med opfordring til hjælp fra brugerene som jeg bare har overset?

Lenke til kommentar

Resurser er sparsommelig. Store mengder av arbeidet som blir gjort er på frivillig basis. Slik har realiteten alltid vært for Diskusjon.no, selv nå som vi er blitt temmelig store. Vi er avhengig av omfattende hjelp fra brukerne, skulle vi hatt på plass skins klin lik de gamle måtte noen brukere ha laget dem til oss.

Takk for nok et fyldig svar!

 

Jeg er ikke i tvil om at det legges ned mange gratistimer av frivillige personer, og uten dette ville nok ikke forumet vært så bra det er.

 

Når det kommer til selve oppgraderingen kunne kanskje den ha vært gjort på en mer profesjonell måte - da tenker jeg ikke på selve den tekniske oppgraderingen, men timingen, informasjon til "kundene" og omfanget av testingen i forkant. Men igjen, i en organisasjon der mye gjøres på dugnad og folk arbeider hjemmefra og ikke fra et felles kontormiljø er dette kanskje vanskelig å oppnå. Kanskje det kan vurderes til neste prosjekt at noen skal fungere som en prosjektleder, som et bindeledd mellom de som faktisk skal utføre jobben, eierne og kundene (forumbrukerne). Det er et skritt på veien i alle fall ;)

 

Og misforstå meg rett, jeg setter stor pris på at de som holder liv i diskusjon.no orker å holde på til tross for all kritikk og mas som det sikkert er i disse dager. Om en liten stund er dere i mål :)

Lenke til kommentar

Oppgradering ble faktisk skjedd ved at en knippe forumbrukere testet forumet, samlet opp bugs som ble korrigert. De ble også spurt før det ble rullet ut. Noen grep muligheten, andre ikke. Noen som var fullt klar over testing og oppgradering fant også god tid i ettertid til å klage, men fant ikke samme tid til å hjelpe til i forkant. De tok seg altså ikke tid til å hjelpe, men tar seg tid til å klage på andre som frivillig hjalp. Da ikke med klaging på ting som vil hjelpe oss i feilretting, men klaging over hvordan de ville gjort det. Noe mer demotiverende for ildsjelene skal man lete lenge etter og jeg frykter virkelig det på sikt vil være svært skadelig for forumet, fordi man da vegrer seg for å bidra og med det mister brukerne mye kontroll over forumet.

 

Det var en kritisk ting som ikke ble gjort før lansering og det var å tilby like skins som før, for her fikk vi klare tilbakemeldinger. Det måtte i så fall blitt gjort på frivillig basis, IPB hadde ikke de klassiske tilgjengelig (men dette kommer!). Vi pushet drift til å bruke mye ekstratid på å få på plass funksjoner som mine innlegg, forumpuls m.m. Det ble en prioriteringssak. Det blir langt lettere å få til nytt skin etter ønske fra brukerne etter en oppgradering, hvor "brukermakten" rår, enn før. Det samme ville ikke vært tilfellet for mine innlegg.

 

At testingen kunne vært mer annonsert via redaksjonelle sider kunne godt ha blitt gjort, men det styrer dessverre ikke vi. En nyhet og annonsering bør uansett være nok til å fange oppmerksomheten til forumets ildsjeler, som var de vi ville ha til testing.

 

Jeg er, som forumbruker, positiv for fremtiden, om enn litt mindre motivert til å bidra. I hvert fall av egen fritid. Det viktigste er at vi klarte å karre oss til resurser for å få en plattform som er langt bedre til å dekke ønskene fra brukerne og vi har blitt kvitt kritiske bugs som har plaget oss i måneder. Med tid og stunder tror jeg også de fleste brukerne vil se hvor viktig dette var, så fort man reflekterer litt over situasjonen. Det får tiden selv være dom over. Jeg håper bare dette gir litt innblikk i hvordan det er å få til ting for brukerne og at det fortsatt i aller høyeste grad er snakk om prosjekt avhengig av frivillighet, selv i store sterke Edda :)

Lenke til kommentar

 

Når det kommer til selve oppgraderingen kunne kanskje den ha vært gjort på en mer profesjonell måte - da tenker jeg ikke på selve den tekniske oppgraderingen, men timingen, informasjon til "kundene" og omfanget av testingen i forkant. Men igjen, i en organisasjon der mye gjøres på dugnad og folk arbeider hjemmefra og ikke fra et felles kontormiljø er dette kanskje vanskelig å oppnå. Kanskje det kan vurderes til neste prosjekt at noen skal fungere som en prosjektleder, som et bindeledd mellom de som faktisk skal utføre jobben, eierne og kundene (forumbrukerne). Det er et skritt på veien i alle fall ;)

 

Jeg fungerte som bindeledd og fikk også karret til meg mandat til å sette foten ned. Som ble gjort en god del ganger. Men med de faktorene som rådet ville det vært uansvarlig å si nei til oppgradering på fredag. Da ville vi falt i risiko for lite/ingen oppfølging, for det er mange prosjekter i Edda ellers som snart starter.

 

Og med god erfaring fra tidligere oppgraderinger, hvor det ble mengder med feil selv etter mye testing i forkant (irriterende nok feil som nå gjentok seg, men som i motsetning til den gang nå ble fikset etter et par dager fremfor 5 måneder) var det ikke en situasjon jeg ville at vi skulle befinne oss i. Nå blir mye ting fikset og jeg håper det fortsetter til vi aller er fornøyd.

 

Fornøyd er jeg selv ikke enda, men jeg er positiv. :)

 

 

Og misforstå meg rett, jeg setter stor pris på at de som holder liv i diskusjon.no orker å holde på til tross for all kritikk og mas som det sikkert er i disse dager. Om en liten stund er dere i mål :)

 

Kritikk er eneste måten vi karrer til oss resurser. Vi kunne bedt om mye før oppgradering og fått nei, men spør vi etter og viser til 500 brukere blir det lettere ;)

Lenke til kommentar

Har kastet raskt sammen et greasemonkey-script som gir forumet et utseende som ligner mer på det gode gamle, samt fjerner litt ting som jeg ser på som fjas. (Viktigste endringen er etter min mening at den ikke bruker blå font på post-innholdet. Må renames til .user.js før greasemonkey vil laste det)

 

meget lovende, jeg liker det! Selv om det fortsatt er for mye luft og for fancy ikoner hjalp det utrolig mye å få tilbake de gamle, roligere fargene. Godt jobbet :)

Lenke til kommentar

Har kastet raskt sammen et greasemonkey-script som gir forumet et utseende som ligner mer på det gode gamle, samt fjerner litt ting som jeg ser på som fjas. (Viktigste endringen er etter min mening at den ikke bruker blå font på post-innholdet. Må renames til .user.js før greasemonkey vil laste det)

 

Supert!

 

Er ikke så vanskelig som de skal ha det til...

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...