Gå til innhold

Altibox lover 400 Mbit/s internett


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Nettleverandøren Altibox lover 400 Mbit/s nettilgang i begge retninger.

 

 

 

Les mer

Det høres jo fint ut, men det blir vel den gode gamle "hvis du bor i tjukkeste Oslo / Bergen / Trondheim". Bor du 2 km utenfor bykjernen vil vi bygge ut til deg en gang i løpet av de neste 50 år :)

Det er vel heller motsatt. Er mye dyrere å legge fiber i byene enn utenfor bykjernen. Så de aller fleste fiberutbyggerne går for tettsteder etc.

Og det er drit kjipt. Er nesten umulig å finne leiligheter med fibertilknytning i Oslo. Jeg har inntrykk av at det bygges ut i sneglefart.

 

Slik jeg forstår det, så legger de helst bare fiber om de må grave uansett. Så ut med tanga og gummihanskene og klipp noen strømkabler :p

Lenke til kommentar

med fiber så er det stikk motsatt av "midt i tjukkeste bykjerne" Bønder fikk det fortere enn vi som bor i en by med 14tusen innbyggere. Og mange av disse bøndene måtte stå i litt med god gammeldags dugnad.

 

Mye av grunnen til at det går "seint" med utbygging av fiber er at lyse/altibox ikke står for utbygginga selv, det er datterselskaper som blir satt opp av mer eller mindre entusiaster. Alle som har fiber har abn. hos en "underleverandør" av lyse. Viss dere ikke får fiber hos dere for øyeblikket, så kanskje det er en ide og starte ett fiberselskap under lyse ?

Lei inn firmaer til og grave, og dere har snart fiber ;)

 

slikt har skjedd overalt. De mest ivrige ildsjelene som starter opp ett slikt firma legger fiber i sitt eget område først, som ofte er langt utpå landet, eller i mindre bygder.. Dette er grunnen til at mann ser fiber på "landsbygda" før man ser dem i byen.

Lenke til kommentar
dagens "ytelse" er 15/15, ikke 10/10 som det minste.

 

Gamle nyheter, akkurat som alle andre nyheter på denne siden. digi.no er alltid 1-2 dager foran. </rage>

Feil, 10/10 er fortsatt det minste!! For å få 15/15 oppgradering må man ha både TV og IP Telefoni fra Lyse.

Tipper mange inkl meg sitter med 10/10 pga vi bare har internett fra Lyse, hvem bruker IP telefoni i 2010???

 

Leste på en annen side(husker ikke hvem) at 10/10 linja ville bestå :(

Så er ikke veldig optimistisk og at jeg også denne gangen ikke får være med på noen oppgradering :(

Lenke til kommentar
Mye av grunnen til at det går "seint" med utbygging av fiber er at lyse/altibox ikke står for utbygginga selv, det er datterselskaper som blir satt opp av mer eller mindre entusiaster. Alle som har fiber har abn. hos en "underleverandør" av lyse. Viss dere ikke får fiber hos dere for øyeblikket, så kanskje det er en ide og starte ett fiberselskap under lyse ?

 

Nåja, det er stort sett kraftselskaper som starter opp disse firmaene.

Det koster mye og få dette opp og gå, skal man drive det på normalt kommersielt vis så må man ha mange hus tett i tett slik at man får mange kunder pr gravd meter, det koster i snitt ca 30000,- og koble opp en kunde.

 

Man må ha en node i området, den koster fort 400 - 600000.- og så må man jo ha ett stamnett inn til denne noden. Dette kan ordnes mye graving på dugnad slik at man kan realisere slike prosjekter selv i områder hvor det er få kunder og langt mellom dem, dog er det ikke enkelt og få til, har sett flere slike dugnadsprosjekter havarere.

Endret av agvg
Lenke til kommentar
Det høres jo fint ut, men det blir vel den gode gamle "hvis du bor i tjukkeste Oslo / Bergen / Trondheim". Bor du 2 km utenfor bykjernen vil vi bygge ut til deg en gang i løpet av de neste 50 år :)

Dette er ikke riktig, men det er begrenset infrastruktur mtp fiber på landsbasis. Her i Sandnes er det derimot ganske bra. Vi hadde en håndsopprekning i IT-klassen i fjor, og ca 18/25 elever hadde fiber hjemme. Her hos oss ble alle som bor i området invitert til informasjonsmøte i kirka, for å opplyse om at Lyse ville bygge ut i området dersom minst 60 % takket ja til tilbudet. Det ble heldigvis utbygging, og jeg vil ALDRI tilbake til ADSL. Der var hastigheten variabel og stabiliteten dårlig. Med fiber har vi hatt nedetid på et par timer 1 gang i året siden oppstarten, ellers plettfritt. Farten har alltid vært ca 1 mbit over oppgitt hastighet (har 16-17 mbit nå, betaler for 15mbit).

 

TV- og leiefilm-løsningen til Altibox (også over fiber) er derimot svært dårlig. TV som henger seg fra tid til annen, filmer henger seg enda oftere (minst annenhver film), og jeg kjenner flere andre som ikke er fornøyd med TV/film-løsningen. Brukergrensesnittet for filmleie henger igjen i forrige århundre; tregt, vanskelig å finne frem, dårlig sortering av filmer, samt fullstendig fravær av søkemulighet, oversikt og ingen karaktersystem for filmene.

 

 

 

Mye av grunnen til at det går "seint" med utbygging av fiber er at lyse/altibox ikke står for utbygginga selv, det er datterselskaper som blir satt opp av mer eller mindre entusiaster. Alle som har fiber har abn. hos en "underleverandør" av lyse.

Vi har abonnement direkte fra Lyse, og får felles regning med strøm, tv og internett. Har aldri vært noen andre selskaper som har vært nevnt for kundene ihvertfall.

Endret av grizzlyx
Lenke til kommentar

Vel vel, høers artig ut dette og det skjer sikkert men folk har jo ikke penger til å betale dette, internett er faen meg dyrt nok ifra før som det er, for noen kyhøye molbo priser, rart at andre land kan ha slike ting billigere.

 

Også blir det vel som PlacidDragon sa, at utbygging går som sirup, greit her jeg bor som ikke er lengst ut på landet, heller ikke lengst inn mot urbane strøk heller fikk lagt opp fiber sommern 2009 men det tok sin tid.

Men internett er faen meg dyrt nok ifra før så da blir det med det.

Lenke til kommentar

som folk har sagt tror jeg vi må vente ei god stund i trondheim.

 

fiberutbyggingen her i byen er latterlig med tanke på alle de høyteknologibedriftene + universitet og høgskole vi har her.

 

det burde virkelig være mulig å få strekt opp fiber i sentrum i alle fall syns nå jeg.

Lenke til kommentar
som folk har sagt tror jeg vi må vente ei god stund i trondheim.

 

fiberutbyggingen her i byen er latterlig med tanke på alle de høyteknologibedriftene + universitet og høgskole vi har her.

 

det burde virkelig være mulig å få strekt opp fiber i sentrum i alle fall syns nå jeg.

 

Ja, som tidligere nevnt, jeg er jo helt omringet av fiber, sitter på bedriten ADSL, snakket dog med en fyr fra NTE, og han mente det ikke var usannsynlig at de skulle bygge ut her til høsten, han hørtes oppriktig ut også, ikke bare sånn standard "det kan jo godt hende det skal bygges hos deg, for et elelr annet sted vil vi jo gjøre det"-piss.

 

AtW

Lenke til kommentar
som folk har sagt tror jeg vi må vente ei god stund i trondheim.

 

fiberutbyggingen her i byen er latterlig med tanke på alle de høyteknologibedriftene + universitet og høgskole vi har her.

 

det burde virkelig være mulig å få strekt opp fiber i sentrum i alle fall syns nå jeg.

 

Ja, som tidligere nevnt, jeg er jo helt omringet av fiber, sitter på bedriten ADSL, snakket dog med en fyr fra NTE, og han mente det ikke var usannsynlig at de skulle bygge ut her til høsten, han hørtes oppriktig ut også, ikke bare sånn standard "det kan jo godt hende det skal bygges hos deg, for et elelr annet sted vil vi jo gjøre det"-piss.

 

AtW

 

det er virkelig på tide at det skjer noe, vet det er noe fiber på moholt blandt annet men bare til borettslagene og div boligfelt. de andre husene som er spredd rundt der oppe har ikke mulighet til å få fiber. bodde der fram til i høst, ble gravd ned fiberlinjer rett utenfor tomta. koblingssentral et lite stykke unna, fikk ikke mulighet til å koble oss opp fordi dette var for boligfeltet.

forståelig nok men FUSTRERENDE!

Lenke til kommentar

Hmm, en liten grunn til at ting har gått litt tregt nå siste året er vel pga den der så kalte finans krisa.

Veit at i Oslo så var det noen selskaper som ifra seg en god del graving mens ett anna selskap bare fyrte på med masse graving og legging av fiber, for det er noe som heter at for å tjene så må man bruke og det tror jeg kan straffe seg for en del og det har alt gjort det antar jeg, ikke bare på fiber fronten men i alt mulig av foretak.

Lenke til kommentar

Det beste med at man kjører opp hastighetene er at ADSL blir en dinosaur.

Dette bør få flere til å kreve fiber asap. For vi vet jo at "alle" skal ha fiber etterhvert. Hadde jo vært rimeligst å legge fiber i alle hus i stedet for å gå omveier.

 

Synd at ikke staten kunne ta ansvar og ta en lederrolle for å få ut infrastrukturen <IMO>.

 

Men vi skal vel heller spare oss til fant.

Lenke til kommentar

Hmm, en liten grunn til at ting har gått litt tregt nå siste året er vel pga den der så kalte finans krisa.

Veit at i Oslo så var det noen selskaper som ifra seg en god del graving mens ett anna selskap bare fyrte på med masse graving og legging av fiber, for det er noe som heter at for å tjene så må man bruke og det tror jeg kan straffe seg for en del og det har alt gjort det antar jeg, ikke bare på fiber fronten men i alt mulig av foretak.

 

Njah.. Altibox merket aldri noe til finanskrisen sånn sett siden de er eid av 16 kommuner på vestlandet etc.. De graver ut ved høyeste beredskap til enhver tid.

Lenke til kommentar

Kan ikke helt se det store behovet for slike vanvittige hastigheter. Med 400 MBit kan man jo nærmest "mounte" hele harddiskparken hos familien som om den var på samme subnett. Mao vil man kun ha noe slikt behov hvis man skal dele ut store filer (les: film) eller noe slikt med flere familiemedlmemmer samtidig (ja man kan jo faktisk streame ganske mange filmer samtidig).

 

For en normal dødelig så er 10 Mbit sikkert mer enn bra nok. Selv har jeg 15 MBit Altibox (gratis oppgradering fra 10 Mbit til 15 var en kjekk julegave fra BKK). Jeg syntes det funker veldig bra, men skulle jeg driftet egne websider på egne maskiner så hadde jeg gjerne gått et steg opp. Men det er vel strengt tatt bedre å bruke webhotell til silkt så jeg har liksom ikke sett det stor behovet. Med 400 Mbit kan man vel nærmest begynne å leie ut plass på servere selv, men det er vel ikke helt lov via BKK/Altibox eller?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...