Gå til innhold

Interrail på Balkan og omegn, trenger tips


Xtra

Anbefalte innlegg

Heisann!

 

Jeg og kjæresten har tenkt litt på interrail og da hun har vært gjennom omtrent "alt" av Europa med interrail, så er det for det meste noen få land som er aktuell.

 

Landene/områdene som er aktuelle er: Serbia, Bosnia, Albania, Makedonia, Romania og Kosovo.

 

I og med at vi har begrenset tid, så blir det en liten "jukse"-variant av interrail, da vi sannsynligvis tar fly til Praha og tog derfra. Praha ble valgt fordi det er lett å få billig flybilletter dertil, også virker det jo som en interessant plass.

 

Vi kommer til å ha tre uker, kanskje fire, og tenker å leve mest mulig på hosteller og jeg regner med mat og drikke er ganske så rimelig der borte.

 

Men det som er problematisk med denne turen er at enkelte av disse landene er særdeles fattige og ikke særlig stabile. Hvilke av de vi har nevnt bør man unngå som turister pga politisk ustabilitet eller som er av andre grunner ikke særlig egnet til å reise rundt i?

 

Og i tillegg så er jeg usikker på driftssikkerheten av tog og lurer også på hvor lang tid det tar å ta tog i disse landene? Som kjæresten sa så tar det lengre og lengre tid jo mer øst man kommer og jeg regner med dette gjelder også for Balkan-området.

 

Wall of text her, men hvis det er noen som har reist i området før eller hvis folk har mer generelle tips så takker jeg for det. :)

Endret av Xtra
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dette er en tur jeg selv kunne tenkt meg å gjennomført en gang. :)

 

Er muligens lurt å delvis planlegge ruta på forhånd og sjekke priser på tog. Togene i øst europa er veldig billige og dermed kan man spare penger ved og ikke kjøpe interrailbilletten, bare enkeltbilletter. Kommer jo så klart litt ann på hvor mye dere skal reise osv.

 

Jeg ville også ha tatt en tur innom Croatia. Landet har en veldig fin kyst med mage fine strender. Både Dubrovnik og Split har jeg hørt fine ting om. Skal vistnok være et veldig turistvenlig land.

 

Når det kommer til fattigdom og ustabilhet, som du er litt bekymret for, har jeg ikke så mye peiling. men jeg vil anta at det ikke er noe stort problem. generelt gjelder regelen om å ikke se for rik ut og ikke vise mye kontanter.

Lenke til kommentar
Dette er en tur jeg selv kunne tenkt meg å gjennomført en gang. :)

 

Er muligens lurt å delvis planlegge ruta på forhånd og sjekke priser på tog. Togene i øst europa er veldig billige og dermed kan man spare penger ved og ikke kjøpe interrailbilletten, bare enkeltbilletter. Kommer jo så klart litt ann på hvor mye dere skal reise osv.

 

Jeg ville også ha tatt en tur innom Croatia. Landet har en veldig fin kyst med mage fine strender. Både Dubrovnik og Split har jeg hørt fine ting om. Skal vistnok være et veldig turistvenlig land.

 

Når det kommer til fattigdom og ustabilhet, som du er litt bekymret for, har jeg ikke så mye peiling. men jeg vil anta at det ikke er noe stort problem. generelt gjelder regelen om å ikke se for rik ut og ikke vise mye kontanter.

 

Ja, turen virker spennende, det gjør den absolutt.

 

Har googlet litt, vært inne på wikitravel og sjekket UD sine landsider om "sikkerhet" osv, og det virker som om det egentlig bare er Kosovo som kan være litt farlig å reise i.

 

Ellers stod det bare råd om at man burde passe på tingene sine og unngå diskusjon med lokalbefolkningen om f. eks Kosovos løsrivelse, og "alt det andre" som har skjedd der nede.

 

Kroatia skal også vurderes, hun har også vært der før, men ikke i Split.

Lenke til kommentar
Sjekk ut de diverse landene på wikitravel.org, alle har en egen del der som som heter "Safe". Står mye lurt der :)

 

Takker for tips, jeg har heldigvis allerede oppdaget disse sidene og lest den biten for alle landene.

 

McHansern: Takk for tips, det høres spennende ut. :)

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

jeg har vært mye i serbia. det er ikke noe urolig der, og trygt å reise ned dit. og ikke minst der er veldig billig!jeg anbefaler deg og ta turen til beograd, der er det litt dyrere fordi det er hovedstaden, men fortsatt billig og bra. Budva og omerådet rundt i montenegro er også veldig fint, litt sånn syden aktig, men der er det litt dyrt da det er veldig mye turister der.

 

desverre så har jeg ikke vært i noen av de andre landene enda, så kan ikke komme noen anbefalinger der.

men jeg tror kanskje ikke kosovo er så turistvennlig enda.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...