Gå til innhold

Foreslår førerkort for bruk av nettet


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Synes det hadde holder at brukere gjennomgår obligatorisk opplæring før de slippes løs på verden generelt jeg.

 

This!

 

Ikke nødvendigvis slik MS har foreslått, men det burde absolutt vært påbudt utdannelse for å få lov til å komme på nett (f.eks at man må gå en x-dagers kurs for å få internett levert hjem til seg for første gang).

Det er så utrolig mange inkompetente mennesker foran pcene i dag.

Lenke til kommentar
Det her er jo tåpelig. Innfør heller obligatorisk undervisning på skolen. Alle som vokser opp i dagens samfunn burde jo lære om nettvett og ikke minst touchmetoden.
+1, Obligatorisk undervisning i (open) Office programmer, generell PC bruk, nettvett, og Touch allerede fra barneskolen.

Selv skrev jeg touch fra rundt 4. klasse tror jeg.

 

I praksis er det en del organisasjoner som har noe lignende ved at en må gjennom kurs, undertegne kontrakter og kanskje bestå prøver før en får tilgang på nettet. Å videreføre dette ut til privatpersoner virker imidlertid upraktisk og ideologisk tvilsomt.

+1, og jeg har ingen ting i mot om noen slike kurs (gjerne med prøver) blir standardisert og nasjonalisert. Å kreve slikt av privatpersoner for å bruke nettet er jeg enig i at ikke er noen god idè.

 

Jeg synes diverse standardiserte data-kurs (med prøver) burde bli mer utbredt, gjerne noe ala datakortet.

Lenke til kommentar
This!

 

Ikke nødvendigvis slik MS har foreslått, men det burde absolutt vært påbudt utdannelse for å få lov til å komme på nett (f.eks at man må gå en x-dagers kurs for å få internett levert hjem til seg for første gang).

Det er så utrolig mange inkompetente mennesker foran pcene i dag.

 

Tenker man sånn kan man jo videreføre det :

 

*Hva med en IQ sertifikat for å se om du får lov til å forplante deg.

*Hva med en Penets sertifikat for å kunne velge ut en partner med et utseende som passer deg (sammen med IQ sertifaket).

*Hva med sosial klasse sertifikat for å finne ditt segment i samfunnet? Arbeiderklasse , soldat , lederklasse?

 

Denne tok du kaka med Flimzes.

Lenke til kommentar

Det som kanskje kunne vært noe, var om det faktisk ble undervist litt grundigere om datamaskiner på skolen. De fleste er helt analfabeter når de kommer i arbeidslivet, og vet å vite forskjellen på UDP og TCP er man plutselig et "datageni" mens dette i virkeligheten burde vært allmennkunnskap så lenge såpass mange bruker nettet aktivt hver dag.

 

Jeg synes hvem som helst burde få lov til å bruke nettet fritt uten noen "førerkort" men jeg synes bare det er fantastisk at vi har obligatorisk diktanalyse og religionsundervisning på videregående men ikke noen obligatorisk dataundervisning som er langt mer relevant på alle måter.

Lenke til kommentar

Med dette prøver Microsoft å skyve sikkerhetsansvaret over på brukerne. Hvis de selv hadde forbedret nettsikkerheten drastisk så ville mange av problemene vært en saga blott.

 

Brukere bør også bli generelt flinkere, men tvang gjennom førerkort vil ikke fungere. Det bør heller være mye bedre opplæring via skoleverket, voksenopplæring og bedrifter.

 

I tillegg bør nettkriminaliteten nedkjempes bedre, samt at lovverket bør moderniseres for å fange opp nye former for nettkriminalitet. Blant annet ved at spam-boter får stengt nettilgangen til de har fjernet problemet.

Lenke til kommentar

Selv om Microsofts CSO sier dette, betyr det ikke at det er firmaets synspunkt, bare nevner det.

 

 

 

... og vet å vite forskjellen på UDP og TCP er man plutselig et "datageni" mens dette i virkeligheten burde vært allmennkunnskap så lenge såpass mange bruker nettet aktivt hver dag.

 

Hvorfor i alle dager burde folk vite forskjellen på TCP-pakker og UDP-datagrammer?

Lenke til kommentar
Selv om Microsofts CSO sier dette, betyr det ikke at det er firmaets synspunkt, bare nevner det.

 

 

 

... og vet å vite forskjellen på UDP og TCP er man plutselig et "datageni" mens dette i virkeligheten burde vært allmennkunnskap så lenge såpass mange bruker nettet aktivt hver dag.

 

Hvorfor i alle dager burde folk vite forskjellen på TCP-pakker og UDP-datagrammer?

 

Det er vel greit å kunne den dagen man skal sette opp brannmur o.l. Men jeg vil heller ikke påstå at det er et must å vite forskjellen på TCP og UDP.

 

Uansett så burde det burde absolutt bli en mer organisert dataopplæring i grunnskolen, det vil også gjøre et allment internettseterfikat bortkastet. Det eneste jeg lurer på er hva som er passende innhold i en slik undervisning.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...