Gå til innhold

Foreslår førerkort for bruk av nettet


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Mitt inntrykk etter å ha lest uttalsen til den Microsoft ansatte og reaksjonen her inne er at folk har tildels misforstått hva som menes og hva diskusjonen egentlig omhandler.

 

Det handler ikke om at internett som vi kjenner det i dag skal lukkes for de som ikke er godkjente, men at nettet blir splittet der du har et "fritt" internett og et "lukket" for godkjente brukere/enheter. Det er bare en videreføring av tankesmien rundt det at Google og andre aktører har villet kjøpe seg en "motorvei" på nettet..

 

Og ja, det ryster litt av det fundamentale friheten med internett slik vi kjenner det i dag, men er det ikke kanskje påtide at det forandres? Verden har jo flyttet seg noen steg siden studentdagene på begynnelsen av nittitallet?

 

Jeg er FULLT for en seksjon av internett der kun identifiserte og godkjente brukere/operatører har mulighet til å nå meg. Og jeg ønsker dette mest av alt på vegne at de stakkerene som ikke har verken interesse eller tid til å sette seg inn i internett sikkerhet, brannmurer og oppdateringer slik enkelte her krever at den vanlige mann i gaten skal kunne. Vi må huske på at vi som sitter her å diskuterer er jevnt over i en helt annen teknisk verden enn den daglige brukeren som kan bli utsatt for phising og nigeria-brev.

 

Om dette er teknisk eller praktisk mulig har jeg ingen som helst formening om, men for å illustrere det litt.

 

I dag så vandrer helt vanlige brukere rett inn i "Bronx NY" uten å ha en ide om hvor de er. DET er hva som er så farlig med nettet slik det er i dag, de kriminelle er uidentifiserbare og kan stille seg på trappen din med pistol for å ta lommeboken din, uten at noen kan ringe politiet, for de er eksisterer nemmelig ikke!

Endret av Litek89
Lenke til kommentar
Jeg synes diverse standardiserte data-kurs (med prøver) burde bli mer utbredt, gjerne noe ala datakortet.
AND IT SHALL BE CALLED.... DATAKORTET!!

 

...no, wait!

hehe, ser det er fler som tenkte dette.

Jeg lurer på om jeg faktisk skal få sertifisert meg med datakortet bare for morroskyld...

Første gang jeg hørte om datakortet var jeg 11-12 mener jeg på, da tok mora til kompisen min hele pakka. Etter ho var ferdig med det lånte faren min boka/bøkene eller hva det nå enn var, og når jeg så igjennom det visste jeg ca 90% fra før...

 

Og angående folk som kaller kabinettet for harddisken, hver gang jeg hører det får jeg lyst til å :wallbash:

Det var faktisk en gang i fjor våres som jeg var på vors hos noen, og når vi skulle gå var det en som måtte "trykke på knappen på harddisken", og med ca 1,5-2 i promille fra redbull-vodka dro jeg en trippel :wallbash::p

Lenke til kommentar
Du leste ikke mitt første innlegg i det hele tatt?

 

 

Siden du nekter å lese innlegget mitt, så får jeg vel ta det opp igjen:

Et krav, om at alle som bestiller internet for første gang, må gå gjennom et kurs, for å få en grunnleggende forståelse. Det er ikke mange som får en bok kastet i trynet i en alder av 7 og får beskjed om å lese den uten opplæring?

 

Eventuelt så kan man ta det gjennom skolen, men det er en del generasjoner der i dag som hadde hatt meget godt av et slikt kurs.

 

Jeg har ikke sagt noenting om at dagens infrastruktur skal endres det minste. Ikke en eneste gang, det er tatt helt ut fra ditt eget hode, så hvorfor du klager på at ikke alle enheter skulle komme på nett skjønner jeg ikke.

Lenke til kommentar

Flimzes ærlig talt det er en forbanna dårlig unnskyldning , la meg kaste litt statistikk på bordet :

 

http://www.internetworldstats.com/stats.htm

 

 

Du snakker jo deg selv totalt imot i innlegget ditt hvor du syter over inkompetente mennesker , men krever ikke at det skal gjøres noe med de som er på nett nå ,men derimot alle "nykommere" skal kjøres gjennom et obligatorisk opplæringsprogram (som gudene vet hvem skal ha ansvaret for å lage og drifte).

 

At nykommerne skal få dette kravet blir jo direkte urimelig og jeg har jo nevnt flere ganger ulempene ved en slik ordning.

 

Det finnes langt enklere måter å gjøre dette på uten at det skal gå utover enkelte samfunnsgrupper eller at det vanskeligjør tilgangen til en tjeneste som er så og si en menneskerett i I-Land.

Lenke til kommentar
Flimzes ærlig talt det er en forbanna dårlig unnskyldning , la meg kaste litt statistikk på bordet :

 

http://www.internetworldstats.com/stats.htm

 

 

Du snakker jo deg selv totalt imot i innlegget ditt hvor du syter over inkompetente mennesker , men krever ikke at det skal gjøres noe med de som er på nett nå ,men derimot alle "nykommere" skal kjøres gjennom et obligatorisk opplæringsprogram (som gudene vet hvem skal ha ansvaret for å lage og drifte).

 

At nykommerne skal få dette kravet blir jo direkte urimelig og jeg har jo nevnt flere ganger ulempene ved en slik ordning.

 

Det finnes langt enklere måter å gjøre dette på uten at det skal gå utover enkelte samfunnsgrupper eller at det vanskeligjør tilgangen til en tjeneste som er så og si en menneskerett i I-Land.

Bilkjøring har også blitt mer eller mindre en menneskerett i iland, likevel så er det strenge krav og restriksjoner.

 

Grunnen til at man må sikte på nykommere er at det er eneste mulige løsning, da det å filtrere ut de som trenger kurs, og de som absolut ikke trenger et kurs i internetbruk vil være en absurd oppgave, men om alle førstegangsbrukere får dette kurset, så vil problemet løse seg selv med tiden.

 

Få det inn i skolen for alt jeg bryr meg, men det er så fullstendig latterlig at folk som er redde for startmenyen og lever i konstant skrekk for å ødelegge noe skal gjette seg rundt på internet, uten å kunne noenting som helst om det.

Lenke til kommentar

Å ta en direkte sammenligning med bilkjøring blir ikke bare urimelig, men den blir direkte latterlig.

Når man kjører en bil setter man sitt eget og andres liv i fare om man ikke har den nødvendige opplæringen på plass , surfer man på internett så setter man ikke akkurat andre sine liv i fare og risikerer kun i ekstreme tilfeller å skakk-kjøre egen økonomi om man ikke følger nettvett reglene.

 

Kanskje du bør starte med å svare på følgende spørsmål :

 

1 : Hvem skal organisere, drifte og utføre dette?

2 : Hvor mye ekstra vil dette koste?

3 : Hvordan skal man begrense tilgangen til nettet til "uatoriserte" brukere som benytter seg av nettet andre plasser enn hjemme?

4 : Hvordan skal dette implementeres for funksjonshemmede , blinde , Multiple-sklerose rammede mennesker og andre handikappede uten at det blir enda en barriere?

 

I tillegg så er du ganske så arrogant når du påstår at problemet "vil løse seg selv" med tiden om man innfører noe slikt , fakta er desverre at mennesket ønskes å lures, hvordan har det seg ellers at høyt utdannede mennesker fortsatt faller for "me princess uganda have big koffert of money for you if you give me your bank account to send to?" eller andre 1000 varianter av scam?

 

Erfaringsmessig så er dette en ny barriere som IKKE bør innføres, et slikt krav vil virke både urimelig på mange grupper med mennesker og vil troligvis innføre ekstra kostander for brukerne.

 

Personlig så støtter jeg K.I.S.S prinsippet, en mulig applikasjon av denne er rett og slett sørge for at alle nettlesere får opp ved førstegangsbruk en veiledning i bruk av nettvettsregler man kan klikke seg gjennom og som følger e-opplæringsprinsippet uten noe krav at brukeren skal bestå denne.

 

Edit : Og ikke minst, dette vil virke ekstremt urrettferdig for U-land som må finne seg i å ta et slikt kurs mens befolkningsgruppene fra I-landene slapp langt lettere unna.

Endret av Malvado
Lenke til kommentar
Kanskje du bør starte med å svare på følgende spørsmål :

 

1 : Hvem skal organisere, drifte og utføre dette?

2 : Hvor mye ekstra vil dette koste?

3 : Hvordan skal man begrense tilgangen til nettet til "uatoriserte" brukere som benytter seg av nettet andre plasser enn hjemme?

4 : Hvordan skal dette implementeres for funksjonshemmede , blinde , Multiple-sklerose rammede mennesker og andre handikappede uten at det blir enda en barriere?

 

1-2: i don't care, men: Det trenger ikke være noe mer avansert enn at man må se på en ferdig innspilt video på et par timer, så da har du utviklingskostnad på video (neglisjerbar i den store sammenhengen) + en med middels it-kompetanse som kan svare på enkle spørsmål de som har deltatt evt har + lokale for ~30 pers kanskje.

 

Si at det koster 2000kr for lokale, + 500kr for en ansatt der i to timer, + 50kr i avgift per person for videoen (dette vil lønne seg noe voldsomt).

2500/30 + 50 = 133kr si 150kr per pers. Ikke akkuratt en urimelig pris (i norge)

Om du skal ha det i et u-land:

200kr for et lokale, 50kr for å ha en ansatt der, 5kr i avgift på videoen.

15kr/2.5-3$ per pers. Dette er også rause tall i forhold til hva det egentlig koster. Om man skal se på virkelige forhold og hvordan de ofte gjenomfører slikt i f.eks afrika, så samler de gjerne 100-200 pers, og to "ansatte" til å styre det i et "gratis" lokale/ute, og så kan prisen per pers fly under 1$ per pers.

 

3. Hvem sier noenting om å begrense folk? Det er DU som leietaker av nettet som må ta kurset, antageligvis så er du også hovedbruker av nettet, evt om det er to voksne bestiller nett og tar kurset sammen. Om du så låner ut nettet til andre så får man vel bringe informasjonen videre, men tviler sterkt på at naboen trenger å låne internet i 10 minutter for å blåse seg selv på 10 millioner kroner og dra ned to tonn virus på pcen din.

4. Hvorfor må funksjonshemmede begrenses? De kan vel få nevnte film sendt hjem til seg hvis det skal være et enormt problem?

 

Er det arrogant å si at problemet vil løse seg selv? Om alle nye leietakere av internet tar dette kurset, så vil alle med eget internet ha tatt dette kurset om 50-60 år. Jeg ser ikke arrogansen der? Etter hvert som it-opplæring og nettvett blir en prioritet i skolen (ikke en plakat av en bjørn som sier ikke trykk på virus) så vil behovet av et slikt kurs forsvinne.

 

Det er jo som du sier også u-land som vil bli "hardest rammet" av en slik løsning, men det er vel gjerne de som har størst behov av det pga neglisjerbar it-opplæring i skolen, eller skole i det hele tatt.

 

Jeg prøver å se hvorfor du mener at utdannelse er en negativ ting, det er da fryktelig bakstreversk?

Lenke til kommentar

Akkurat nå er jeg i tvil om du egentlig forstår noe i det hele tatt av de punktene jeg har tatt opp, i alle fall så har du problemer med å forstå konsekvensen av et slikt tiltak.

 

For å i det hele tatt få opp et slikt sertifikat vil man unektelig trenge både utdanning av instruktører, sertifisering og ikke minst oppfølging og administrering av disse i ettertid.

I Norge kan dette la seg enklere gjøre fordi vi har infraestruktur , men i utviklingsland er dette langt vanskeligere , om ikke umulig.

 

Men greit, punkt for punkt svar :

 

1 - 2 : At du mener at det er nok med å se på en Video i 2-3 timer, svare på et par spørsmål og "vips" så er man sertifisert mot å betale en avgift på 150kr (for eksempel) vitner på at du mangler å omgåes personer fra forskjellige bakgrunner. Forståelsenivået og evnen til å lære varierer enormt og det kan derfor neppe være tilfelle at dette vil være god nok opplæring for at disse menneskene skal bli "kompetente" på nettet.

 

Om derimot meningen er bare å "sertifisere" at disse personene har sett en grunnleggende video og at de dermed er klare for Nett, så har du selvsagt oppnådd dette, men å gi dem de grunnleggende ferdighetene de trenger for å slippe Trojanere, scam , virus og ikke minst phising tviler jeg på.

 

Personlig vil jeg anta at kostnadene per instruktør vil ligge på ca minimum 5.000 Kroner opp til 25.000 kroner for å gi alle de kunnskapene man bør ha for å holde et slikt kurs, videre så vil jeg annslå at behovet for å videreformidle disse kunnskapene vil ta en plass mellom 1 - 3 arbeidsdager avhengig av kompetansen og utdanningsnivået til deltakerne.

 

Prisen for å delta på et slikt kurs vil derfor variere enormt fra område til område og vil være enormt avhengig av antall instruktører tilgjengelige (som igjen må ha muligheten til å holde på med dette) men ikke minst , dette er noe som vil ta lang tid å gjennomføre rent logistisk sett.

 

Så rent utdanningsmessig så er ikke dette gjennomførbart på en Global basis over natta ,men vi kan se på minst 1 - 5 år før alle land kan begynne å gjennomføre noe sånt.

 

 

3. Hvem sier noenting om å begrense folk? Det er DU som leietaker av nettet som må ta kurset, antageligvis så er du også hovedbruker av nettet, evt om det er to voksne bestiller nett og tar kurset sammen. Om du så låner ut nettet til andre så får man vel bringe informasjonen videre, men tviler sterkt på at naboen trenger å låne internet i 10 minutter for å blåse seg selv på 10 millioner kroner og dra ned to tonn virus på pcen din.

 

Når du så pent mener at man ikke kan tillate "ukvaliserte / inkompetente" personer å komme på nettet så må du jo ha en eller annen måte å administrere tilgangen på, derfor spurte jeg nettop om hvordan dette skulle ordnes. Hva er det som feks hindrer andre personer fra en husholdning å bruke nettet "uatorisert" ?

Det er jo neppe et poeng med et slikt sertifikat om man kan bruke nettet uten det uansett? DA vil folk som regel finne smutthul for å slippe betale for kursavgiften som mange vil finne unødvendig.

 

Internett i dag er overalt, man har trådløse soner, internettkafèer , Internet via mobil etc etc så om et slikt krav ikke vil ha noen betydning for om man kan komme seg på nettet eller ei så, er det rett og slett meningsløst om det kan omgåes.

Og det er her begrensningen kommer inn i bildet, noe jeg antar du nå forstår.

 

4. Hvorfor må funksjonshemmede begrenses? De kan vel få nevnte film sendt hjem til seg hvis det skal være et enormt problem?

 

Her aner du egentlig ikke hva du snakker om, jeg jobber med feks ei som er helt blind og som benytter seg av en pc for å skrive, (benytter seg av en slik braile texttable under tastaturet og spesialtilpasset programvare) og takket være spesialtilpasset software og mange mange timers opplæring, så har hun nå kommet seg på nett og kan lese et knipe utvalg av nettaviser og til en begrenset grad Google.

 

Bare en liten forandring i oppsettet av pcen vil kunne føre til at hun ikke kommer seg på nett på egen hånd , en "pålogging" for å bekrefte sertifiseringen vil i såfall føre til det. Ikke minst vil det være stor mulighet for at mye av softwaren i såfall må omskrives og dette vil føre til økte kostnader for samfunnet.

 

Og jeg står fortsatt ved at jeg mener at det er arrogant å tro at utdanning vil fikse alle problemene som internett har med "inkompetente brukere" , dvs virus, trojanere, spyware, spam , phising , scam og diverse form for svindel.

 

At en person for eksempel legger ut en annonse på Finn.no som ser helt ekte ut og man desverre blir svindlet er noe som er veldig vanskelig å hindre i mange tilfeller spesielt når mange av disse menneskene både står fram som troverdige og ikke minst gir alle de opplysningene man etterspør.

 

At man går inn på VG og blir utsatt for en exploit og får injesert kode i form av en annonse (noe som har skjedd før om jeg husker rett) er det svært få som kan forhindre med mindre både programvaren og beskyttelse programmene på pcen er oppdatert.

 

Nei, uansett hvor mye kompetanse man har så er det en del ting man ikke kan sikkre seg for på brukernivå, og det er nettop der jeg er så prinsipielt uenig med deg.

 

Skal man sikre for endringer så må man utvikle bedre løsninger både for nettbanker , websider og ikke minst programvare som gjør at det er enklere og sikrere å kjøre programmer og nettlesere.

 

Ønsker man å gi enkeltpersoner nødvendig kompetanse / nettvett kan dette enkelt implementeres via nettleseren via et positivt e-learning program , eventuelt bygge dette inn i browsere / os (med mulighet for overstyring) så at man kan ta gradvis opplæring av dette i eget tempo.

 

Jeg er ikke imot utdanning, men jeg er definitivt imot unødvendig idioti slik som et "internett førekort" som diskutert i denne tråden da jeg mener det langtifra er en god løsning.

Endret av Malvado
Lenke til kommentar

Sertifikat, sertifisering, pålogging. Alt er dine ord, og din tankegang. Samme med avansert kursing.

 

Jeg har aldri nevnt det, jeg har faktiskt spesifikt sagt at det ikke finnes i mine tanker, så om du kan slutte å dytte det frem som et motargument hadde du sett at halve argumentasjonen din forsvinner.

 

Jeg vet godt hvordan blinde bruker datamaskiner (og hvor usannsynlig raskt enkelte leser), og de har såpass avansert utstyr fra før at de mest sannsynlig kan det meste man kan forvente av et enkelt kurs.

 

Nå skal jeg skrive, og dette er siste gangen jeg gidder det, og jeg regner ikke med at du skal lese det denne gangen heller, men jeg gir deg en sjanse:

 

Når man bestiller internet for første gang, så må man ta et enkelt kurs, for å beskrive det enkleste, for å forhindre de vanligste og farligste feilene nybegynnere ofte gjør, før man får internet hjem til seg selv. Dette gjelder kun leietakeren/leietakerne av internet.

 

Det er siste svaret du kommer til å få i denne tråden, siden du kun argumenterer med luft og egne ideer.

Lenke til kommentar

Siden du stadig vekk siterer ditt første innlegg, la meg minne deg på det :

 

Ikke nødvendigvis slik MS har foreslått, men det burde absolutt vært påbudt utdannelse for å få lov til å komme på nett (f.eks at man må gå en x-dagers kurs for å få internett levert hjem til seg for første gang).

Det er så utrolig mange inkompetente mennesker foran pcene i dag.

 

Her benytter du deg av ordet PÅBUD noe som betyr at man MÅ ha dette. Er det noe rart jeg faktisk svarer deg gang på gang når du henviser igjen tilbake til førstepost?

 

Nei Flimzes, du tar kaka , men er enig med deg, vi avslutter diskusjonen her for det er tydelig at vi er dypt uenige og kommer til å forbli det.

Endret av Malvado
Lenke til kommentar
Siden du stadig vekk siterer ditt første innlegg, la meg minne deg på det :

 

Ikke nødvendigvis slik MS har foreslått, men det burde absolutt vært påbudt utdannelse for å få lov til å komme på nett (f.eks at man må gå en x-dagers kurs for å få internett levert hjem til seg for første gang).

Det er så utrolig mange inkompetente mennesker foran pcene i dag.

 

Her benytter du deg av ordet PÅBUD noe som betyr at man MÅ ha dette. Er det noe rart jeg faktisk svarer deg gang på gang når du henviser igjen tilbake til førstepost?

 

Nei Flimzes, du tar kaka , men er enig med deg, vi avslutter diskusjonen her for det er tydelig at vi er dypt uenige og kommer til å forbli det.

(f.eks at man må gå en x-dagers kurs for å få internett levert hjem til seg for første gang).

Lenke til kommentar
Siden du stadig vekk siterer ditt første innlegg, la meg minne deg på det :

 

Ikke nødvendigvis slik MS har foreslått, men det burde absolutt vært påbudt utdannelse for å få lov til å komme på nett (f.eks at man må gå en x-dagers kurs for å få internett levert hjem til seg for første gang).

Det er så utrolig mange inkompetente mennesker foran pcene i dag.

 

Her benytter du deg av ordet PÅBUD noe som betyr at man MÅ ha dette. Er det noe rart jeg faktisk svarer deg gang på gang når du henviser igjen tilbake til førstepost?

 

Nei Flimzes, du tar kaka , men er enig med deg, vi avslutter diskusjonen her for det er tydelig at vi er dypt uenige og kommer til å forbli det.

(f.eks at man må gå en x-dagers kurs for å få internett levert hjem til seg for første gang).

 

Også leier de ut videre til naboer osv.. Og vi er der vi startet :-D

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...