Gå til innhold

Hvor mye penger er det vanlig å ha?


Heatsink

Anbefalte innlegg

Dette er en ting jeg har tenkt en del på i det siste, og føler ikke akkurat for å begynne å spørre folk jeg kjenner rett ut om hvor mye de har for øyeblikket. Jeg tenker da på unge folk som enten er studenter eller i tidlig jobb.

 

På jobben min kommer det ofte folk rundt min egen alder som skal kjøpe noe, og som drar en spøk(?) om at de kanskje ikke har dekning på kortet. Noen har det heller ikke, eller skal betale halvparten med kort og halvparten med kontanter. Er disse personene tilnærmet blakke, har de flere brukskontoer eller er de bare flinke til å putte pengene på sparekontoen??

 

Jeg kjenner også en del som av og til sier de skal kjøpe noe, men venter til stipendet eller lønning kommer. Er det for å ikke bryte ned bufferen eller har de ikke nok penger uten? Jeg er gjerrignkark selv, og har alltid en del tusen disponibelt, hvor vanlig er egentlig det?

 

Hvis du er målgruppen jeg beskrev tidligere, hvor mye penger har du selv vanligvis stående og setter du mye penger på sparekontoen?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har påbegynt førsteåret på universitetet nå, og for min del har jeg en mer enn nok på sparekontoen da jeg har spart en del av lønna fra jobben jeg hadde ved siden av skolen tidligere. Studielånet kommer inn på brukskontoen, men om jeg ser at det tipper under 3-4 på brukskontoen overfører jeg gjerne litt fra sparekontoen. Jeg foretrekker å alltid ha muligheten til å kjøpe det jeg har lyst på uten å måtte dra hjem og overføre penger fra sparekontoen først. Av vennene mine her er det flere som er slik du beskriver, og kan ta for meg to som jeg vet rimelig sikkert hvordan ligger ann økonomisk sett.

 

Nr 1. har et betydelig arvet beløp på sparekonto, men bruker stort sett aldri å overføre noe ekstra fra denne kontoen til vanlig forbruk. Går ikke rundt med mye på kortet som brukes til daglig. Nr 2. har et helt greit beløp på sparekonto, men har stort sett aldri mer enn 1500 på brukskontoen, og lar ofte dette renne nesten hele veien ned før han overfører noe som helst. Om han skal kjøpe noe, f eks et konsollspill, sko eller annen i en slik prisklasse overføres stort sett alltid nøyaktig det som skal brukes til brukskontoen. Har flere ganger stått i en butikk med vedkommende hvor han ikke har nok på brukskontoen.

Lenke til kommentar

Jeg vet om folk som sier de ikke har penger, når de har flerfoldige tusen på sparekonto!!

så blir de gjerne tilbudt penger hvis de ikke kan et eller anna, eller kanskje aldri kan betale taxi, hjem fra byen. Da har de brukt opp brukskonto på byen! fy skam! Men på et anna sett, så er det en fin måte å spare penger på da! eller gjør de det!

Lenke til kommentar

Eg har flere kontoer, og blant noen av disse har vi brukskonto, lønnskonto og sparekonto. På lønnskonto står alt som kom fra forrige lønning - faste utgifter. På brukskonto så har eg alltid stående en liten "bruksreserve" i tilfelle eg vil kjøpe meg noe eg ikke hadde planlagt. Det som står igjen på lønnskonto ved neste lønning blir overført til diverse sparekontoer(deriblant BSU). Stort sett alt av forbruk(bensin, mat osv) blir belastet på et kredittkort.

 

Så eg havner sjeldent i en situasjon hvor eg "ikke har penger" om det er noe eg trenger. :)

Endret av nomore
Lenke til kommentar

Jeg setter alltid av på sparekontoen. Så når jeg har betalt regningene, fullt kjøleskap, og har kjøpt min "kvote" med fun for den måneden så betegner jeg meg som blakk. Selv om jeg egentlig ikke er det.

 

Skal jeg klare å spare må jeg være litt disiplinert. Har jeg pengene på den vanlige brukskontoen er jeg redd de skal forsvinne sakte, men sikkert.

Lenke til kommentar

Jeg har ca 3 månedslønner i fond, som det ikke er så lett å få ut penger fra, eller det vil si, at det tar ca 3 dager å få penger i fra den.

 

Jeg har som regel ikke mer enn 1500kr på brukskonto, men har en veldig lett tilgjengelig sparekonto som jeg alltid har en del mer på, og jeg overfører summer til brukskontoen inni mellom når det er behov.

 

Jeg har også en annen sparekonto, hvor jeg har èn husleie på.

 

Men som regel, når det er en uke igjen til lønning, er jeg så godt som blakk. Det skal være skikkelig krise hvis jeg tar ut penger av fondet.

 

Har også en cashbuffer til rainy days.

 

Når det kommer til å vurdere å kjøpe ting, gir jeg aldri selger en unnskyldning for å ikke kjøpe, da dette som regel er uinteressant for selgeren.

Endret av Rs125
Lenke til kommentar

Sparekonto, hva er egentlig poenget? Det må være dritt og gå og tyne seg selv bare fordi man ikke skal bruke av denne sparekontoen. Det som jeg kjøper, kjøper jeg ikke for å sløse, men det er en nødvendig del av mitt forbruk. Trenger ingen visuell mur som sier hvor mye jeg skal bruke, har da hjerne for det.

Endret av WarpX
Lenke til kommentar
Sparekonto, hva er egentlig poenget? Det må være dritt og gå og tyne seg selv bare fordi man ikke skal bruke av denne sparekontoen. Det som jeg kjøper, kjøper jeg ikke for å sløse, men det er en nødvendig del av mitt forbruk. Trenger ingen visuell mur som sier hvor mye jeg skal bruke, har da hjerne for det.

Poenget er at en sparekonto har høyere rente, og viser banken at du har evnen til å spare. På en vanlig brukskonto ligger for eks renten på innskudd(under 100k) som regel på 0.25-0.60% mens på en sparekonto ligger den på ca 1-1.5%(under 100k) og for over 100k er den fort 3% eller mer. BSU er naturligvis enda bedre.

 

Så hvorfor ikke plassere de pengene man uansett skal spare et sted hvor man får mest for de?

Lenke til kommentar

Ligger stort sett mellom 5-15k på brukskonto alt etter når i måneden det er mtp. stipend. Har ganske mye mer på sparekontoen. Hovedgrunnen til at jeg ikke driver å overfører frem og tilbake er at jeg kun har et begrenset antall overføringer fra sparekonto til brukskonto, så prøver å ikke gjøre det oftere enn jeg må.

Lenke til kommentar

Jeg hater den typen folk som tjener greit med penger og setter alt inn på sparekonto, for deretter snylte av andre fordi de "ikke" har penger. Er en vennine av meg som er litt sånn, men typen hennes er enda værre. Greit nok hun har ikke så mye penger, men når hun først har deler hun sjeldent, selv om jeg har brukt sikkert flere tusen kroner på henne tidligere, hvis jeg har de på besøk kan det hende jeg bestiller en pizza på egen regning, kjører dem hjem endel ganger når hun ikke har penger til bussen, spandert mat på henne når hun er blakk osv, men det som fikk begeret til å renne over for meg var når hun skulle til london på ferie også spurte hun om jeg skulle ha noen capser eller noe, i og med at det er mye bedre utvalg av slikt der nede. Greit nok hyggelig det, men hun skulle ha mer enn det som det kostet for å tjene penger på det. Fortsatt billigere enn i Norge, men hva faen altså, en venn jeg har brukt flere tusen kroner på over enn lengre tid og som jeg nesten ikke får noe tilbake av, så skal hun faen meg tjene på det når hu har muligheten til å gjøre meg en tjeneste?

 

Typen er enda værre, han tjener mye mer enn meg, enda er jeg sikker på at jeg spanderer mer på dama hans enn det han gjør, tar aldri ansvar når det gjelder penger til taxi, drar på fylleturer uten å ta med seg alkohol eller mat, og når jeg sitter der å leiter etter småpenger rundt omkring i bilen for å få fylt litt bensin sitter han bak å holder kjeft. Er vant til at det går begge veier med andre venner og de jeg henger mest på, så blir litt dumsnill av og til når det gjelder penger.

 

Greit nok at jeg bruker litt mer penger på de vennene som ikke jobber og slikt enn det de bruker på meg, men når de først har penger og det er jeg som er i nød, blir jeg sur om de ikke tilbyr meg noe...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...