Gå til innhold

Hvor mye penger er det vanlig å ha?


Heatsink

Anbefalte innlegg

Er som personen du beskriver. bruker alle penga jeg har på brukskontoen, sparekontoen røyk det 40-50k siden jeg fylte 18. så nå ligger jeg ganske lavt. har derimot kasta pinkoden til nettbanken (finner den ikke :p)

 

Lever skimt for tiå men slik er det. Er alltid dumsnill. deler alltid med det jeg har og har ikke noe problemer med det.

 

Derimot føler jeg meg litt som Tmz her, deler alltid med det jeg har, kjører alltid og henter folk når di er drita på byen. Om di ikke betaler, jaja da får jeg en tjeneste tilbake (sjeldent jeg gjør det men men) Samme med broren min, henter han trutt og stadig, en gang ringte han meg kl 6 om morningen, drita som alltid i helgene. "gidder du å hente meg" - "jaja, er der om 20 min) Derimot når det kommer til det andre stykket, neida han gir blanke faen.

 

Og til dere som snakker om buffer osv. Det har jeg ikke, kommer sikkert aldri til å ha det heller. Setter større pris på materielle gleder enn penger.

 

Ble litt sutre post dette men slik er det for folk som lever fattig og deler med det lille di har.

Skal ikke være lett å være snill.

 

EDIT: Går 3dje året vgs på flymekanisk. Forhåpentligvis blir det lære neste år

Endret av tmolberg
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Og jeg har altfor mange kontoer egentlig jeg da :D Liker å organisere pengene.

Ikke at jeg er gjerrig, men jeg har klart for meg hva jeg skal bruke pengene til.

 

Brukskonto: Her står resten av det som ikke går til følgende kontoer;

 

Regningskonto: Penger som skal gå til regningene som kommer iløpet av måneden.

 

Bensinkonto: Setter f.eks. av en tusenlapp som skal gå til bensin, har eget kort til denne.

 

Bil-bufferkonto: Setter av 700 til forsikring, 250 til årsavgift og ca. 200 til service pr. mnd.

(har faktisk 3 kontoer til dette. Latterlig? Ja, men det er for å få bedre oversikt over det)

 

Annen bufferkonto: Greit å ha litt penger til "rainy days" som Rs125 sa ;)

 

BSU-sparekonto: Setter av 1650,- hver måned og får spart opp 20k i året.

 

Annen sparing: Får jeg mer til overs, setter jeg det over til denne. ;)

Endret av Carisma'03
Lenke til kommentar
*snipp*

Lignende oppsett eg hadde tidligere, men det ble for mye detaljstyring.

 

Eg har fortsatt flere kontoer, men ikke så mange. Bil/bensinkontoen har eg byttet ut med et kredittkort med god rabatt på bensin(rabatt + gratis bruk + ingen årsavgift). Brukskontoen består, men det daglige forbruket er byttet ut med et eget kredittkort det også. Så har eg som sagt en lønnskonto, sparekonto og en BSU konto. Vurderer å opprette en egen til "buffer", for å omgå begrensninger på antall uttak fra sparekontoen men det er så sjeldent eg trenger det at det er ikke vits. Bufferen står på sparekontoen med alle de andre millionene. Det får holde :)

Endret av nomore
Lenke til kommentar
*snipp*

Lignende oppsett eg hadde tidligere, men det ble for mye detaljstyring.

 

Eg har fortsatt flere kontoer, men ikke så mange. Bil/bensinkontoen har eg byttet ut med et kredittkort med god rabatt på bensin(rabatt + gratis bruk + ingen årsavgift). Brukskontoen består, men det daglige forbruket er byttet ut med et eget kredittkort det også. Så har eg som sagt en lønnskonto, sparekonto og en BSU konto. Vurderer å opprette en egen til "buffer", for å omgå begrensninger på antall uttak fra sparekontoen men det er så sjeldent eg trenger det at det er ikke vits. Bufferen står på sparekontoen med alle de andre millionene. Det får holde :)

 

Jeg skjønner det altså. Men jeg ynes det er greit, så jeg har full oversikt over alt :)

Blander jeg sammen for mange "buffere" vet jeg ikke hvor mye som er til hva, osv...

Lenke til kommentar

Pleier å ha mellom 5-10 tusen på brukskontoen. Liker helst å ikke ha mer enn 5, da jeg bruker denne kontoen så mye.

 

Ganske morro da jeg for et par år siden omtrent sparte hver krone jeg fikk, var ekstremt gjerrig og hvert eneste lille kjøp måtte nærmest vurderes.

 

Mens fjor ironisk nok, brukte jeg over 100.000 kr på masse shit, dette er ganske mye i forhold til at jeg bor hjemme og kun har bil som utgift egentlig. Nå har jo ca 70.000 av disse pengene blitt "invistert" i 50 tommer, speilrefleks, sydenfylletur, russebil, klær og diverse. Men sitter forsatt igjen med ca 30-45 lapper jeg ikke helt vet hvor har godt hen, som jeg kanskje heller ikke vil vite like greit :p

 

Med høy lønn har det blitt alt for mye "dette tar bare en kveld eller uke å spare opp" tenkning, mens i det store løp har det blitt veldig mye ut av det. Eneste jeg vet ihvertfall er at i år blir det ikke mer luksusfelle galskap, nå skal det forhåpentligvis spares :)

Endret av MrLG
Lenke til kommentar

Jeg er 17, og har to kontoer (+ en sparekonto jeg ikke har tilgang på før jeg er 18.)

 

Så jeg har altså en brukskonto og en sparekonto.

 

Jeg er nesten aldri blakk. Pleier å ha mellom 2000 og 8000 på brukskontoen. Ligger vanligvis på rundt 3-5k da. Pleier ikke å bruke så mye 'store penger', så trenger ikke å ha så mye på konto, men har nok hvis jeg skal kjøpe noe "stort". Vil ikke ha så mye penger på den kontoen, siden jeg tenker at jeg har så mye at jeg kan kjøpe litt og litt til. Plutselig forsvinner 1000 kr her og 1000 kr der. Setter det heller inn på sparekonto. Jeg tjener ca 3-4 tusen i mnd, så jeg pleier å sette inn noen tusen på sparekontoen av og til, f.eks hvis det begynner å bli over 8000 på kortet. Sparekontoen brukes til å spare til dyre ting, som f.eks. diverse ferie-ting og andre dyre saker jeg kanskje trenger om 6 mnd.

 

Akkuratt nå sitter jeg med 6k på kortet og 20K på sparekontoen min, og brukte nettopp i underkant av 3k på noe jeg trengte. Så jeg sitter alltid igjen med litt penger selv om jeg kjøper noe dyrt (dyrt for meg :p)

 

Men kjenner jo en del av de som du beskriver, som alltid er blakke i slutten av mnd. De får f.eks. en viss sum av foreldrene i mnd, som de bruker opp. Ofte mot slutten av måneden hører jeg mye av "Nei, kanke kjøpe det, må spare litt til jeg får penger. Har bare 136 kr på kortet" eller andre må spare fordi dem skal på noe opplegg som koster litt i nærmeste fremtid. Jeg har inntrykk av et det er mange som sitter igjen med i underkant av 1000 kr eller nesten 0kr i slutten av måneden.

Lenke til kommentar

Hmm... jeg er 24, men har veldig mange "små" inntekter. Så får ukentlig kroner inn på konto, slik at jeg ytterst sjelden er blakk.

 

Får fra 3500 til 5000 på konto en gang i uken ca. + At jeg ofte tar småjobber på si, og får 500 - 1000 der.

 

Har to brukskontoer, en sparekonto og BSU. Men er kun brukskontoen som blir brukt.

 

Sier jeg er blakk når jeg har ca 100 kroner igjen. ;P

 

Men har et skyhøyt forbruk. Etter regninger etc har jeg minst 10 lapper igjen pr mnd. Men så har jeg litt gjeld da. Så burde betalt en del på det.

 

Men gjevnt å trutt pleier jeg alltid ha penger. Utrolig sjelden jeg blir blakk.

 

MEN, så har jeg vært spilleavhengig i mange herrens år også da, i min ungdom. Så i den perioden var jeg blakk 99% av gangene. Tilnærmet alt gikk på automatene. Så nå føler jeg meg som en millionær. Kanskje fordi jeg nettopp ikke var så bortkjemt i min ungdom/barndom... og at selv det å kjøpe seg en halvliter cola med pølse på Narvesen var unntakstilfelle bare for et par år siden.

 

Er fornuftig med pengebruken - så jeg tømmer ikke kontoen samme dag lønna kommer inne.

Lenke til kommentar

Jeg har aldri overført noe fra sparekonto til brukskonto, men overfører iblant andre veien.

Bor hjemme, har ikke faste utgifter som bensin, forsikring etc, og liker å ha rundt 10.000 på brukskontoen. Da vet jeg at jeg har penger til det jeg trenger, og jeg vet at jeg kan klare meg i flere måneder fremover, siden jeg ikke har noen ordentlig inntekt. Arbeider som seiltrener, så vet cirka hva jeg tjener, men dette er bare på våren og høsten, og så får jeg iblant noen tilbud om å jobbe noen helger etc.

Sparekontoen (har faktisk 2, den ene bare står der og den andre flyttes det inn på), er urørt.

Har penger til å kjøpe meg klær jeg vil ha, alkohol hvis jeg skal ha det i helgene etc. Dette tar jeg som regel med cash, og kan ikke huske sist jeg tok utbpenger fra kortet i minibanken.

Siden jeg alltid har nærmere 10.000 på kortet, pluss minus 2-3.000, kan jeg vel ikke si at jeg er blakk noen fang, men hvis jeg begynner å nærme meg 5.000 på kortet sier jeg at jeg har litt lite penger.

Lenke til kommentar

Når jeg var student flyttet jeg ut med omtrent 20k. Første ukene brukte jeg omtrent 10k på nødvendige ting som møbler. Så holdt jeg nivået på omtrent 10k de tre årene jeg studerte. Gikk tallet godt under brukte jeg mindre og gikk tallet godt over brukte jeg mer. Jeg hadde stipend + 1500,- mnd, altså 7600,- (?) med faste utgifter på omtrent 3700,-.

 

Men selv om jeg gikk under 10k sa jeg aldri at jeg var blakk, jeg sa det som det var, at jeg ikke ville bruke mer penger denne måneden.

Lenke til kommentar

Har en del penger i verdipapir, en buffer på 3-4 månedslønner (bruker denne på "uforutsette" ting som tannlegeregning, utenlandsturer o.l.) og en brukskonto hvor jeg pleier å ha et par-tre tusen. Når jeg er "blakk", betyr det at jeg ikke har mer på brukskontoen og ikke ønsker å ta av bufferen.

 

Er forøvrig 20 år, og har et friår etter videregående med drittlønn. :)

Lenke til kommentar

Jeg og kona har hver vår brukskonto, men en ganske grei fordeling på ting. Regninger og husleie går fra min konto (lite regninger og slikt når man ikke har noen lån eller kredittkort) og hun setter over 6-7 tusen på sparekontoen. Om vi er i en situasjon der vi kaller oss "blakke", vil det si at det ikke er igjen nok på brukskontoene til ekstra utskeielser. Altså at vi lager middag hjemme istedet for å gå ut og spise f.eks.

 

Sparekontoen klarer seg ganske bra, og kommer til å gi en god buffer når kona stikker for å studere.

Lenke til kommentar

Når jeg er blakk så er jeg blakk - i motsetning til enkelte som sier de er tom for penger (og gjerne snylter et par øl på by'n av venner) når de faktisk har titusener eller mer på sparekonto som de ikke vil røre.

 

Utrolig sleipt synes jeg - hadde en venninne som holdt på sånn i årevis og alltid ble sponset med drikke av andre i venneflokken når vi gikk på by'n. Selv om hun var i full jobb hadde hun aldri penger til moro stakkar... Plutselig kjøpte hun seg bil til rundt 200k uten å låne en krone. Hvor hun hadde fått pengene fra? Joda, hun hadde 'vært flink til å spare' i årevis hun...

 

Sånne folk får faktisk ta konsekvensen av valgene sitt om å leve et kjipt liv med minimalt forbruk og ikke henge med andre ut når man vet at man kommer til å bli påsponset ting fordi man gir omgivelsene inntrykk av at man 'ikke har råd' til litt moro.

Endret av Transponder79
Lenke til kommentar
Når jeg er blakk så er jeg blakk - i motsetning til enkelte som sier de er tom for penger (og gjerne snylter et par øl på by'n av venner) når de faktisk har titusener eller mer på sparekonto som de ikke vil røre.

 

Utrolig sleipt synes jeg - hadde en venninne som holdt på sånn i årevis og alltid ble sponset med drikke av andre i venneflokken når vi gikk på by'n. Selv om hun var i full jobb hadde hun aldri penger til moro stakkar... Plutselig kjøpte hun seg bil til rundt 200k uten å låne en krone. Hvor hun hadde fått pengene fra? Joda, hun hadde 'vært flink til å spare' i årevis hun...

 

Sånne folk får faktisk ta konsekvensen av valgene sitt om å leve et kjipt liv med minimalt forbruk og ikke henge med andre ut når man vet at man kommer til å bli påsponset ting fordi man gir omgivelsene inntrykk av at man 'ikke har råd' til litt moro.

 

Å spare penger er jo bra, men er enig i det du sier. Man burde være ærlig om det!

Forresten så går det an å ha det gøy uten å sløse bort masse penger 'på byen' også ;)

Lenke til kommentar

Tror aldri jeg kunne tenkt meg å snylte av andre. Om det er noe spesielt og brukskontoen ikke tillater utskeielser overfører man heller litt fra sparekonto. Men da må det mer til enn at man har lyst på en by-tur. By-turer kan lett droppes om man ikke synes man kan bruke penger på det.

Lenke til kommentar

For min del har eg:

 

Brukskonto: Her kjem lønningen inn kvar månde. Eg overføre så dei faste beløpende til dei andre kontoene. Hver gang kontoen når 20k overførest 10k til spare kontoen.

 

Bufferkonto: Her har eg fast 3000kr eg kan bruke fritt kvar månde

 

Rekneskapkonto: Her overføre eg pengene eg skal betale "faste" rekninger med.

 

BSU-sparekonto: Her overføre eg eit fast beløp i månden.

 

Sparekonto: Høg-rente konto der eg spare og spare. Endå ikkje brukt 1 øre fra denne kontoen.

Lenke til kommentar
For min del har eg:

 

Brukskonto: Her kjem lønningen inn kvar månde. Eg overføre så dei faste beløpende til dei andre kontoene. Hver gang kontoen når 20k overførest 10k til spare kontoen.

 

Bufferkonto: Her har eg fast 3000kr eg kan bruke fritt kvar månde

 

Rekneskapkonto: Her overføre eg pengene eg skal betale "faste" rekninger med.

 

BSU-sparekonto: Her overføre eg eit fast beløp i månden.

 

Sparekonto: Høg-rente konto der eg spare og spare. Endå ikkje brukt 1 øre fra denne kontoen.

 

Veldig fint oppsett :) Du har ikke vurdert bensin/diesel-konto?

Hvis du har bil da seff. Da kan du overføre ett forhåndsbestemt

beløp du kan bruke på drivstoff. Ha gjerne eget kort til kontoen :)

Lenke til kommentar

Slik har jeg det, lærling 2. år.

 

Lønnskonto/brukskonto: har somregel mellom 0 og 30k her, etter jeg fikk bil er det somregel nermest 0, går jo i stykker hele tiden.

Denne brukes til alt av regninger, bilutfifter, drikke, mat av og til, alt mulig egentlig.

 

Sparekonti: Vet ikke hvor mye jeg har her, dette er penger fra komfirmasjonen

Er en bufferkonto som ikke fylles opp etter bruk...

 

BSU kontio: 0kr, opprettet men aldri ofret levestandarden min for fremtiden.

 

Sparekonto2: Denne har jeg vel 500kr på eller noe slikt, hatt det i årevis, den bare eksisterer, er egentlig litt meningsløs konto.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...