Gå til innhold

Hvor mye penger er det vanlig å ha?


Heatsink

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Veldig fint oppsett smile.gif Du har ikke vurdert bensin/diesel-konto?

Hvis du har bil da seff. Da kan du overføre ett forhåndsbestemt

beløp du kan bruke på drivstoff. Ha gjerne eget kort til kontoen smile.gif

 

Har vundert diselkonto. Men eg pendler ganske mye med offentleg transport så bruke ikkje så mye drivstoff at eg har sett bruk for det endå. Bruke eiget kort (Statoil kort) får påfyll siden det gir litt rabat via jobben. Fyller disel for ca 400kr i månden.

Lenke til kommentar
Veldig fint oppsett smile.gif Du har ikke vurdert bensin/diesel-konto?

Hvis du har bil da seff. Da kan du overføre ett forhåndsbestemt

beløp du kan bruke på drivstoff. Ha gjerne eget kort til kontoen smile.gif

 

Har vundert diselkonto. Men eg pendler ganske mye med offentleg transport så bruke ikkje så mye drivstoff at eg har sett bruk for det endå. Bruke eiget kort (Statoil kort) får påfyll siden det gir litt rabat via jobben. Fyller disel for ca 400kr i månden.

 

Okei. For jeg bruker å sette over ca. 1000 kr pr måned til bensin

og det er en veldig grei måte å fordele pengene på, synes jeg :)

 

Edit: Også hvis det er igjen noe etter en måneds forbruk,

så har du litt ekstra å gå på til neste måneds drivstoff...

Endret av Carisma'03
Lenke til kommentar

Min økonomi er veldig enkel. Kommer 6500,- inn på brukskontoen fra lånekassen. 3800,- går til husleie samme dagen som pengene kommer inn. Setter 650,- hver mnd inn på regningskonto for å dekke strøm, mobilregning og bilforsikring.

Overfører så 300,- hver mnd til bensinkonto.

 

Jeg sitter da igjen med 1750,- som skal dekke mat og alt av andre aktiviteter.

 

Kort sagt er jeg blakk før en god del dager før jeg får penger igjen.

 

Når det kommer (u)forutsette utgifter som f.eks reperasjon av bilen, må jeg alltid låne penger av andre. Noe som er veldig kjedelig i lengden. Har vel pr dags dato gjeld på 5000.- hos kamerater.

 

Dette skal dog bedre seg så fort jeg får faste lønninger, da jeg har fått meg jobb. Dette er dog to-tre måneder frem i tid.

Lenke til kommentar

Jeg har nå kun to kontoer + BSU (ikke til å unngå). En kort/brukskonto hvor jeg sørger for å ha minst 10000, litt mer hvis jeg drar på ferie eller har planlagt noe. Den andre kontoen er lønns/sparekonto hvor resten står. Jeg bruker en bank som har bra rente på begge kontoene sånn at det ikke er noe jeg trenger å bekymre meg for. Det som er greit med dette, er at jeg lett kan sjekke "loggen" for forbruk på kortkontoen, og "loggen" for lønn og annen inntekt er på lønnskontoen. Greit, enkelt og oversiktlig. Glad jeg ikke holder på med det konto-hysteriet lenger.

Lenke til kommentar

Jeg har aldri vært blakk i ordets rette forstand.

 

Selv om jeg nå er i jobb er det du spør om ganske likt som da jeg var student.

 

Jeg har alltid penger på brukskontoen min. Dersom jeg har under 5000kr på brukskontoen min føler jeg meg utrygg.

(Dette har vært slik siden jeg var 19-20 og begynte å studere).

Når jeg sier utrygg mener jeg at jeg har et visst ubehag ved å gå og trekke kortet i en butikk for jeg er redd for at kassepersonen skal si at det ikke var dekning. Dette ville jeg føle som pinlig.

 

Jeg har heller aldri måtte betale deler av summen kontant og deler med kort bortsett fra når jeg skal bli kvitt utenlandske penger på flyplasser.

 

Jeg har nylig opprettet kontokreditt på kontoen min for å slippe denne "utrygghetsfølelsen" dersom jeg ikke har vært innlogget og overført penger på en stund. På denne måten har jeg 10 000kr tilgjengelig når jeg bare har 5000kr på konto. Har ikke brukt det, men synes det er en trygghet å ha.

 

Jeg er på ingen måte rik, men vil kalle meg økonomisk fornuftig. Eneste forskjellen fra jeg var student til nå er at jeg har en mye større buffer i bakhånd. Da jeg var student trengte jeg ikke buffer på samme måten.

 

 

Jeg har aldri sagt at jeg ikke kan være med på noe "fordi jeg er blakk", men har forståelse for at folk har en streng sparemetodikk hvor penger som ikke står på forbrukskontoen ikke er tilgjengelige for de fleste hensyn. Ute av syne ute av sinn.

Endret av Ekko
Lenke til kommentar

Jeg pleier å ha mellom to og tre månedslønner i banken. Har også endel i fond og aksjer. Hater å være blakk.

 

Hvis vaskemaskinen må byttes eller vi har lyst på en ny sofa skal det være penger på konto til å dekke uforutsette utgifter.

 

Men noen kolleger på jobben er blakke den siste uka før lønna kommer, og de bruker kredittkortet når de ikke har penger. Hvis jeg hadde hatt det slik hadde det gått ut over nattesøvnen.

Lenke til kommentar

Lønnskonto: 0-4000 kr (avhenger av hvor lenge det er siden lønning :p )

Kapitalkonto: 500 kr - Renten suger, hvorfor skal jeg gidde å ha noe her?

BSU: 40 000 - God rente og skattefradrag=jackpot. Lar pengene stå til jeg blir tuppa ut pga alder, så jeg kan nyte godt av den gode renten så lenge som mulig :fun:

Postbanken Rentespar: 36000 - Brukbar rente og liten risiko. Fint for å spare til bolig :)

Skagen Kon-Tiki: 18000 - Slik jeg har fått det presentert, et veldig bra fond. Setter inn per måned, helt til det blir så mye at jeg får megasuperduper avkastning :fun:

Lenke til kommentar

Har delt opp i brukskonto og sparekonto. Blakk er jeg når brukskontoen er tom, flytter aldri penger fra sparekontoen da det skal brukes til hus engang i framtiden. Jeg snylter derimot aldri på andre, da sitter jeg heller hjemme eller finner på noe som ikke koster penger (stort sett alt er rimelig mot by'n :p )

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...