Gå til innhold

mac vs pc?


Gjest Slettet-T9cKWhDpN0

Anbefalte innlegg

Betalversjonen av QT er nå fjernet og blitt erstattet med en mye enklere utgave med færre funksjoner som er gratis. Så for dere som brukte gratis versjonen tidligere så slipper dere å bli mast på 1000ganger dagen om å oppgradere. Heldigvis finnes quicktime alternative/qt lite for de som vil ha mulighet til å se quicktime filmer men vil holde seg langt unna quicktime bloat.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg elsker Mac, og har blitt såpass frelst på Mac at jeg nå planlegger å kvitte meg med PC for godt.

 

Jeg har vokst opp med PC og Windows, og bygget egne, og absolutt vært en av de mest hardkjerna PC-entusiastene for noen år tilbake.

 

Men etter hvert har det gått opp for meg hvor genialt mye bedre Mac er. De er så geniale, at du helt slipper å tenke på hva som er inni dem.

 

Nå skal det sies at mens dere snakker om Quicktime, opplever jeg dette som et av de svakere leddene til OSX. Jeg bruker Quicktime X i Snow Leopard, men programmet støtter langt mindre filtyper enn Windows Media Player gjør. Jeg har lastet ned utvidelsene Flip4Mac og Perian, og fortsatt er det enkle Avi-typer som Quicktime ikke støtter.

 

Men forholder du deg til vanlig divx, xvid og "vanlig bruk" dekker det alle behov.

 

Hovedfordelen til Mac er at det er en mye mer avansert og komplett pakke fra du slår den på for første gang, enn Windows er. Bare sammenlign Paint med iPhoto 09 lol.

 

Sistnevnte har faktisk blitt så greit i bruk at jeg ser mindre og mindre behov for Photoshop, for meg som er journalist.

Lenke til kommentar
(produserer musikk).

 

Hvis du er seriøst om dette vil du måtte kjøpe ekstragreier uansett OS. Dersom du har en PC nå må du kjøpe ekstragreier, men om du vil ha en Mac må du kjøpe ekstragreier + en Mac. Forskjellen på musikkproduksjon (på profesjonellt plan vel å merke) er minimal mellom Mac og PC.

 

har alt av ekstra greier. pc'n som brukes til musikk nå er altfor treig nå. og den har bare blitt treigere og treigere. så når jeg skal ha ny data så blir det Mac denne gangen. all musikk utstyr fungerer til mac og pc :D det jeg har ihvertfall :) hvordan vet du at forskjellen er minimal?

 

Fordi ekstrautstyret/programvare avgjør og ikke OS. Da må du heller gå etter specs på maskinen du skal kjøpe.

Lenke til kommentar

Man kan installere Snow Leopard på en PC så den blir en hackintosh :) Man kan også installere Windows 7 på en Intel Mac.

 

Jeg har både PC og Mac. Har aldri likt Mac OS X, og nå når Microsoft endelig har lansert et veldig bra OS (Windows 7) så føles det som en drøm å jobbe på en "PC" kontra Mac.

 

All den programvaren jeg har interesse av kan jeg kjøre på Windows 7, unntatt XCode da som må kjøres på "Mac".

 

Jeg regner med at de som bruker Mac er de mer "casual" folka som ikke kan så mye om data, mens PC er for geek/nerds som meg som tør å fikle med maskinen med henhold til hardware og software.

 

Uansett, vær glad at man har alternativer. Jeg har PC, Mac, Amiga, PS3, Wii og iPhone. Ok, jeg må innrømme at jeg disset Atari folka når jeg var aktiv på Amigaen, men den fasen er over forlengst :)

Lenke til kommentar
Jeg lurer på hvorfor folk sier Mac vs PC.

En MAC er jo en PC (Hva skiller dem utenom OS?)

Hvis jeg installerer Linux på PCen min, heter den en LiX da eller? - Neppe.

 

Skal dere skille mellom disse to kan dere si "Windows vs. OS X"!

En Mac inneholder maskinvare som er helt spesiallaget for nettopp Mac. Du får det ikke til PC, derfor er det fint og skille mellom disse to. Og ikke minst operativsystemet, som på papiret bare finnes til Mac.

Lenke til kommentar
Jeg lurer på hvorfor folk sier Mac vs PC.

En MAC er jo en PC (Hva skiller dem utenom OS?)

Hvis jeg installerer Linux på PCen min, heter den en LiX da eller? - Neppe.

 

Skal dere skille mellom disse to kan dere si "Windows vs. OS X"!

En Mac inneholder maskinvare som er helt spesiallaget for nettopp Mac. Du får det ikke til PC, derfor er det fint og skille mellom disse to. Og ikke minst operativsystemet, som på papiret bare finnes til Mac.

 

Blir det ikke motsatt da? At OSX er tilpasset hardwaren... Hardwaren i en Mac kan man vel finne i mange andre produkter?

Endret av J-Core
Lenke til kommentar
Jeg lurer på hvorfor folk sier Mac vs PC.

En MAC er jo en PC (Hva skiller dem utenom OS?)

Hvis jeg installerer Linux på PCen min, heter den en LiX da eller? - Neppe.

 

Skal dere skille mellom disse to kan dere si "Windows vs. OS X"!

En Mac inneholder maskinvare som er helt spesiallaget for nettopp Mac. Du får det ikke til PC, derfor er det fint og skille mellom disse to. Og ikke minst operativsystemet, som på papiret bare finnes til Mac.

 

Blir det ikke motsatt da? At OSX er tilpasset hardwaren... Hardwaren i en Mac kan man vel finne i mange andre produkter?

 

Jeg skjønte det var lett for folkens her å tenke på grafikk og prosessorer. Men nei, du kan ikke finne maskinvaren i Mac i mange andre produkter.

 

Jeg snakker blant annet om den nye trackpadden med støtte for fire fingrers multitouch. Dette er noe de har funnet opp selv, og det er vel opp til deg å tolke om de fant den opp for å forbedre opplevelsen i OSX, eller motsatt.

 

Kjølingen i maskinene deres er jo velkjent og særegen, og VELDIG stille. Mens de fleste laptopper bråker som faen. Apple er kjente for å bruke flere blader på mindre vifter.

 

De har egne chipset med særegne funksjoner, Quartz-motoren for farger. Dette finner du i noen andre maskiner og, men det er ikke vanlig. De har jo utviklet sin egen airport-trådløse antenne for wifi.

 

For ikke å snakke om hele utformingen av Unibody-konseptet, som har revolusjonert laptop-markedet. Flere og flere hopper på vogna og hermer etter dem. Og fortsatt skal du lete lenge etter en bærbar datamaskin med like godt tastatur.

 

Isight er jo Apples produkt, og fungerer overraskende bra, for meg som har hatt et Logitech kamera på størrelse med en billjardkule til PC.

 

Selve innmaten til Macbook, er lik mange andre PCer, i form av prosessorer og alt det der. Men et nøkkelord er hvordan den er _arrangert_. Her er Apple en foregangsmann og klarer ofte å krympe størrelsen på maskinen å spesialbygge hovedkortet - som nok en gang er en del av Unibody-konseptet.

 

Hadde det ikke vært for MacBook Air hadde neppe folk prøvd å lage så tynne datamaskiner i dag. Ingenting handler om kraft her, men god gammeldags Layout.

Lenke til kommentar
En stasjonær MAC er fortsatt bygd opp av:

En PSU

En prosessor

Ett hovedkort

Ett gragfikkort

En HDD

En DVD spiller

Ett sett med vifter

Ett kabinett

Ett sett med SATA kabler

Kom ikke å si at det ikke er en PC.

Mange PCer har forskjellige chipset, nettverkskort, hovedkort, vifter, osv.

 

Et kabinett er ikke bare et kabinett.

Jeg har heller ikke sagt at en Mac ikke er en PC.

Men kulturellt har folk begynt å skille PC fra Mac, og det er greit, da gjør jeg det også. Bare meningsløst å kjempe denne kampen hver gang noen sier Mac og PC som to forskjellige ting.

Lenke til kommentar
Jeg sier datamaskin, og denne såkalte adskillelsen som om mac er noe annet enn en vanlig pc er bare tull.

 

Vel egentlig er det jo ikke noe tull, siden datamarkedet er dominert av kun to selskaper, Apple og Microsoft. Og Microsoft lager ikke egne maskiner, men programvaren sin til andres maskiner, kalt PC.

 

Apple er motsatt, de lager programvaren sin kun til sine egne maskiner som de lager. Hackintosh er ikke gyldig å si i denne sammenhengen, for lovmessig eksisterer OSX kun på Macintosh.

 

Uten operativsystem hadde ikke datamaskiner vært noe som helst. Bare en haug av chipsett uten kontekst og mening. Dermed er det greit at folk skiller mellom Mac og PC. De vet at det er en grunn til adskillelsen mellom de to definisjonene, men ikke noe mer. Lett å forstå, er det.

Lenke til kommentar
Vel egentlig er det jo ikke noe tull, siden datamarkedet er dominert av kun to selskaper, Apple og Microsoft. Og Microsoft lager ikke egne maskiner, men programvaren sin til andres maskiner, kalt PC.

Lol wrong. Datamaskin markedet, aka pc markedet er vell dominert av dell, hp fujitsu-siemen og apple kanskje.

 

Os markedet er derimot dominert av MS og Apple.

 

 

Apple er motsatt, de lager programvaren sin kun til sine egne maskiner som de lager. Hackintosh er ikke gyldig å si i denne sammenhengen, for lovmessig eksisterer OSX kun på Macintosh.

Macintosh er en type pc Apple selger med ett eller annet jalla os instalert.

Men uansett bare en type pc. At de er spesielle gjør de ikke mindre til en pc.

 

Uten operativsystem hadde ikke datamaskiner vært noe som helst. Bare en haug av chipsett uten kontekst og mening. Dermed er det greit at folk skiller mellom Mac og PC. De vet at det er en grunn til adskillelsen mellom de to definisjonene, men ikke noe mer. Lett å forstå, er det.

 

Så du mener at fordi en pc må ha programvare kan det vere greit å si at spesielle pcer som trenger en spesiell programvare ikke er en pc?

 

Hmm dette høres rimelig urimelig ut. Igjen at en pc er spesiell gjør det ikke mindre til en pc. Bare for å gjøre dette klart; en mac er en pc, men en pc er ikke nødvendigvis en mac.

 

Og en pc er en datamaskin som er beregnet for personlig bruk. At pcen ikke har os instalert gjør det ikke mindre til en pc. Det gjør den bare ubrukelig.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...